Gezond leven met gezond eten op jouw bord! Kan dat wel? 6 tips.
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 29 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Gezond eten is voor sommigen onder ons niet makkelijk. Nochtans is het niet zo moeilijk als je een beetje weet waar je naar op zoek moet. In dit artikel geef ik je 6 inzichten waar je even kan over nadenken en die je een eind op weg helpen!

lekkere sapjes op een rijtjeGezond leven hoeft niet zo moeilijk te zijn. Het wordt door de mensen heel moeilijk gemaakt, maar dat is nergens voor nodig. Gezond leven kan iedereen en daar hoef je eigenlijk alleen maar jouw gezonde verstand voor te gebruiken, een beetje rond te kijken en je oor te luisteren leggen bij mensen die weten waar ze over spreken.

Er zijn zoveel verschillende meningen van verschillende soorten mensen. Er zijn zoveel nieuwe diëten en goeroe’s die komen opdagen. En vaak spreken ze elkaar dan ook nog eens tegen. Een mens zou er het noorden bij verliezen en niet meer weten wat er nu wél en wat er nu niet gezond is.

Raw eten, soep diëten, vegan eten, raw én vegan eten, intermitting fasting, koolhydraatarm eten, eiwitrijk eten, ketosis, veganistisch, vegetarisch, de schijf van vijf…noem het maar op en het is er. Tegenwoordig is immers alles mogelijk en wordt alles een dieet genoemd.

Wat ik werkelijk denk van al deze diëten en mogelijkheden om gezond te leven vertel ik jullie graag in een volgend artikel, maar voor mij is gezond eten een levensstijl en heel erg makkelijk. Het principe van gezond leven is namelijk heel erg simpel. Er moet meer uitgaan, dan binnenkomen. Hou je dat principe vast en vul je zo je maaltijden in,  dan zal je afvallen. Om hier een duidelijke uitleg over te krijgen verwijs ik jullie graag door naar het artikel ” het geheim van afvallen”.

Waarom gezond leven met gezond eten?

gezonde voedingWaarom iemand gezond wil leven, is heel persoonlijk. Het zou een evidentie moeten zijn, maar helaas is het dat niet voor de meeste mensen. Als je je goed verdiept in gezondheid en voedsel dan wordt het allemaal heel erg gecompliceerd en dan kan je snel de moed verliezen.

Je bent sowieso de goede weg op, als je je houdt aan één regel. Eet zoveel mogelijk natuurlijk. Alles wat je zo van de natuur kan halen, is zuiver eten en dus niet bewerkt. Als het eten niet bewerkt is, dan is het gezond.

Fruit en groenten halen we uit de natuur en kan je dus zonder twijfel als gezond bestempelen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je je nu gaat volsteken met 20 bananen per dag. Onthoud dat overvloed nooit goed is. Ook niet voor gezonde voedingsmiddelen.

Dwing jezelf ook niet om dadelijk alles in 1 keertje te gaan aanpassen. Dat zou een beetje teveel zijn en je zou het moeilijk vinden om een balans te vinden en het dan vol te houden. Doe het dus stap voor stap en lees je goed in. Op deze website zet ik je op de goede weg.

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Tip 1: Gezond leven heeft niets te maken met alles perfect te doen.

Je kan immers nooit perfect alle gezonde dingen eten en nooit eens uit de bocht gaan. Dat is niet realistisch en ook niet echt haalbaar. Het is helemaal prima als jij er voor zorgt dat je voor 80% gezond eet en dan kan je die overige 20% wel eens gebruiken om te kijken wat de mogelijkheden zijn in een traktatie of eens een cheat-meal.

allemaal besjes

Gezond leven is kiezen voor gezonde voedingsstoffen. Deze probeer je dan zo lekker mogelijk op jouw bord toveren ongeacht of het helemaal smaakt of eruit ziet als in de boekjes. Zorg ervoor dat jij jouw lichaam geeft wat het nodig heeft : eiwitten, koolhydraten en vetten. Dat zijn de drie voedingsstoffen die een lichaam moet hebben om goed te functioneren.

In welke hoeveelheden je die macronutriënten wil binnen nemen, is niet belangrijk als je veel kilo’s te verliezen hebt. Als je gaat voor nog de laatste 5 kilo, dan komt dit wel aan de orde. Ook hier schreef ik een artikel over. Dat vind je hier terug.

Tip 2: Waarom wil iemand gezond leven en gezond eten?

Er zijn zoveel verschillende redenen waarom mensen gezond willen eten. De reden waarom je iets doet in jouw leven, op eender welk vlak, is altijd het belangrijkste. Dat is namelijk waarom de zaak blijft draaien. De reden waarom mensen de dingen blijven doen die ze doen is omdat ze daar een goede motivatie voor hebben. Heb je die niet, dan houd je niet vol!

Waarom willen mensen zo graag gezond eten?

  • Mensen willen gezond eten omdat ze willen afvallen en te dik zijn.
  • Mensen leven gezond omdat ze niet ziek willen worden en zeker niet de grote ziektes zoals kanker.
  • Sommige mensen eten gezond omdat ze een eetstoornis hebben en die zo onder controle willen houden.
  • Als je veel energie wil hebben is gezond leven ook goed. Van groene groenten en lekker gezond fruit krijg je immers meer energie en positiviteit dan van chocolade.
  • Mensen willen meedoen aan een wedstrijd, een competitie en gaan daarom gezond eten.
  • Sommige mensen zien hun idool gezond eten en doen het daarom na.

Afhankelijk van de reden waarom jij gezond eet, moet je dan ook gaan kijken welk dieet of welke vorm van eten voor jou van toepassing is. Zomaar wat eten en hopen dat je je doel bereikt is onzinnig.

De basis van gezond leven zou toch altijd moeten zijn, dat je je gezonder voelt en dat je minder ziek wordt. Als je daarbij ook nog vermagert en een mooi figuur kan behalen dan is dat super leuk. Maak het dus niet te moeilijk. Kiezen welk dieet je zou gaan volgen, kan al zorgen voor een paar pieker kilootjes meer!

Tip 3: Gezond eten is een gewoonte.

Maak een gewoonte van gezond eten. Net zoals je in de ochtend en in de avond jouw tanden poetst en dat ook een gewoonte is. Gezond worden gebeurt niet van de ene dag op de andere en het is iets dat je moet opbouwen.

gezond leven heerlijk fruit

Eet elke ochtend een gezond ontbijt: maak hier een gewoonte van. Elke ochtend eet je een lekker en vullend ontbijt dat je veel plezier en voldoening geeft. Wat je precies kiest, maakt niet uit. Zorg dat het gezonde voedingsmiddelen bevat. Fruit, noten, beetje haver. Maak hier een gewoonte van.

Heb je trek en zin, loop dan naar de koelkast en neem wat hapklare kerstomaatjes en twee eieren en smul deze lekker op. Dat is een gewoonte: het lopen naar de ijskast. Beter dan de gewoonte om naar de voorraadkast te gaan en een stukje chocolade of een chocotoff in je mond te steken.

Heb je in de avond weinig tijd en heb je geen zin om na de lange werkdag nog ellenlange uren in de keuken door te brengen? Neem een kommetje soep als voorgerecht, dat vult je buik dadelijk met veel groenten. En soep kan je op een zondag maken en een hele week gebruiken. Neem erna een paar voorgesneden groentjes en een lekker stukje kip.

Maak een gewoonte van je op voorhand voor te bereiden. Zorg voor maaltijden die klaar staan. Snij groentjes voor, maak soep, snij het vlees in kleine porties. Zet alles netjes in de koelkast en zo kan je gebruikten wat je nodig hebt op het moment dat je het nodig hebt. Geen gedoe meer en altijd gezonde maaltijden.

Tip 4: Gezond is kleurrijk.

Hoe herken ik dan gezond eten, vragen de mensen mij, maar wat is dat voor een vreemde vraag eigenlijk? We weten toch allemaal hoe gezond eruit ziet? Gezond eten bevat kleur en meestal heel veel kleur. Gele bananen, rode frambozen, groene appels, roze pompelmoes, een groene kiwi of avocado, een oranje mango en rode tomaatjes. Noem maar op. Het gezonde eten is kleurrijk.

gezond leven

En als dat nog niet helemaal duidelijk is, of je vraagt je af of die bruine noten dan ook gezond zijn, dan kan ik zeggen dat alles wat plantaardig is en niet in pakjes steekt of bewerkt is, gezond is. Een noot komt zo van de boom, dus is hij gezond. Als er rond die noot een chocoladelaagje of een paprika korstje gemaakt is, dan is hij niet gezond. Het spreekt toch allemaal een beetje voor zich, denk je ook niet?

Tip 5: Waar ligt het einde in het “gezond willen zijn”?

Hoe gezond wil je zijn? Want gezond en gezond is natuurlijk twee en het kan niet de bedoeling zijn, dat het je hele leven gaat domineren? Dan wordt het eerder ziek dan gezond.

Houd er rekening mee dat elk lichaam anders is. En uiteraard is het niet de bedoeling om je botstructuur te gebruiken als excuus voor je 100kilo te veel. Maar er zijn wel bepaalde genetische factoren die in acht mogen genomen worden. Je vergelijken met anderen heeft geen zin. Probeer elke dag opnieuw gezonde keuzes te maken en daar niet in te overdrijven.

Denk er ook aan dat als je veel gewicht kwijt moet, je ook veel sneller zal afvallen dan als je maar een tiental kilo kwijt moet. Houd je maat en zorg voor een combinatie van goede gezonde gewoonten.

Stel jezelf ook de vraag of je zoveel gelukkiger gaat zijn met dat magere en afgetrainde lichaam? Natuurlijk is het leuk, lekker in alle kleren te passen en veel keuzes te hebben maar als je daarvoor elke dag twee uur met gewichten moet staan zeulen en dan nog niets mag eten wat je lekker vindt, dan is de vraag toch maar of dat de moeite waard is? Of niet soms?

Tip 6: Gezond leven moet ook nog leuk blijven.

Dat is echt wel zo. Als je leven niet meer leuk is, omdat je een hele dag bezig bent met trainen en eten maken om dan een luttele tien minuten te eten en er niet eens van te kunnen genieten…dan is het de vraag of je dat echt wel wil zo?

Natuurlijk willen we met z’n allen gezond zijn maar laten we het dan ook in ons hoofd gezond houden en met de beide voeten op de grond gaan staan.

Werkelijk niet iedereen hoeft maatje 34 te hebben en een fotomodel te worden of er zo uit te zien. Een beetje vlees aan je lichaam is zelfs absoluut aan te raden. Maak voor jezelf de gezonde keuze: ben ik gezond en is het prima zo of voel ik me niet lekker met die vijf kilo teveel en wil ik die er graag terug af zodat ik mij beter voel in mijn vel?

gezond leven

Vaak heeft het aantal kilo’s extra aan je lijf ook invloed op jouw hoofd en dat is geen goede combinatie. Zorg dat je alles in evenwicht houdt en ervoor zorgt dat je de juiste balans kiest om zo met je hoofd en lichaam in verhouding te staan.

Als je merkt dat die extra kilo’s aan je lijf zorgen voor stress en je daardoor niet in staat bent om op een normale manier te functioneren, dan is het hoogdringend tijd dat je daar iets aan doet. Lichaam en geest staan met elkaar in verbinding. Het is dus belangrijk dat je ze beiden verzorgt.

Het is niet leuk om met extra gewicht rond te lopen, maar het is nog minder leuk om met een zwaar hoofd rond te lopen. Maak dus keuzes en beslissingen en ga hier 100% voor.

Conclusie.

Kies voor een mooie balans. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet zomaar een uitspraak maar wel degelijk de realiteit. Kies voor gezond eten. Eet veel groenten en fruit en ga op zoek naar leuke recepten waar je deze heerlijke voeding kan in verwerken.

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbelGezonde recepten vinden of verzinnen kan voor sommige mensen een beetje lastig zijn of te veel moeite kosten maar daar kan de receptenbijbel je absoluut mee helpen. Hier staan heel erg veel recepten in met lekkere ingrediënten. Je hoeft niet meer na te denken, je koopt gewoon wat je nodig hebt en je gaat ermee aan de slag. Binnen een half uurtje heb je een heerlijke maaltijd klaar staan.

Als dat jou interesseert kan je hier het boek aankopen.

Geniet van het leven en probeer gelukkig te zijn want dat is immers het belangrijkste!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *