Gezond eten? 7 verhelderende inzichten! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 2 november 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Gezond eten met gezonde voeding is niet zo lastig als het klinkt. Ik geef je 7 inzichten die je verder kunnen helpen.

heldere inzichtenGezond eten is niet zo moeilijk. Omdat er zoveel in de aanbieding is, wordt het allemaal heel ingewikkeld. Daardoor is het voor vele mensen een moeilijke zoektocht naar het juiste evenwicht.Welke informatie is nu juist en welke niet?

Het is een moeilijke balans waar we vaak de bomen niet meer zien die in het bos horen te staan.

Ik herinner mij dat mijn zoontje van 9 thuis kwam met de voedingsdriehoek. Het ventje had in de klas gezegd dat de driehoek niet juist was. Dat er zaken in de verkeerde balk stonden. Als de juffrouw vroeg wat hij bedoelde zei hij dat brood, pasta en rijst eten geen dagelijkse gewoonte zou moeten zijn. Hij zei ook dat er niets mis was met het eten van boter, spek en eieren.

Van de juf kreeg hij te horen dat hij niet moeilijk moest doen, en deze driehoek uit het hoofd moest kennen. De volgende dag vroeg ik de leerkracht wat de bedoeling precies was van leerlingen foutieve leerstof aan te bieden.

Helaas kreeg ik geen respons op mijn vraag om de kinderen de juiste informatie te geven. Mijn zoontje kreeg een 0 op 10. Alles wat hij had ingevuld was naar waarheid juist, maar naar voedingsdriehoek fout… Ik ben trots dat mijn zoontje van 9 WEL weet wat gezonde voeding is en wat niet.

Gezond eten wordt veel te ingewikkeld gemaakt. Er is zoveel overbodige en tegenstrijdige informatie. Het is absoluut allemaal niet nodig. Gezond eten hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Ik geef je hier 5 geweldig simpele inzichten die ervoor zorgen dat jij de weg vindt naar gezonde voeding.

Punt 1: Ieder zijn eigen waarheid.

Laten we daar al mee beginnen dat we één ieder in zijn waarheid laten staan. Daarom is het immers niet belangrijk wat jouw buurvrouw vindt, zolang JIJ maar weet wat de juiste informatie is. Het is een edel doel om andere in te lichten over de correcte informatie in verband met voeding, maar verwacht geen wonderen.

gewichtheffen

Wat jij voelt en ziet, is het belangrijkste. Jij bepaalt wat jouw doel is en waar je naartoe wil. Waarom wil jij gezond eten? Waarom eten andere mensen gezond? Wat is onze drijfveer naar gezond voedsel?

Deze drijfveer kan er wel eens voor zorgen dat we allemaal bij andere voeding terecht komen! Enkele voorbeelden waarom mensen gezond willen eten:

  • Mensen willen gezond eten om af te vallen.
  • Sommige mensen willen er gespierd uitzien en veel trainen.
  • We willen ziekte voorkomen of kans op ziekte verkleinen.
  • Iedereen wil meer energie.
  • Misschien wil je wel zwanger worden of ben je het al?
  • Sommige mensen willen kanker bestrijden met gezonde voeding.

Al deze mensen eten gezond maar hebben er een andere motivatie voor. Zo is het voor een obese vrouw niet aan te raden een overdaad aan eiwitten te eten, terwijl de buurman die graag spieren wil kweken net wel een goede portie eiwitten nodig heeft.

De vriendin met het schildklierprobleem eet bijvoorbeeld beter geen mais terwijl dat voor jezelf wel een goede en gezonde optie kan zijn.

Kies voor jezelf bewust een doel: bijvoorbeeld ik wil de kanker in mijn lijf bestrijden. Bijvoorbeeld: ik wil 20kilo afvallen. Maak voor jezelf een duidelijk doel. Een duidelijke boodschap. Als je daarin slaagt, dan zal je zien dat het veel makkelijker wordt om jouw potje te koken.

Punt 2: Gezond eten is een kwestie van gewoonte.

Veel zaken in het dagelijks leven zijn een kwestie van gewoonten. Elke ochtend jouw tanden poetsen is een gewoonte. Je elke dag wassen is een gewoonte. Elke dag eten, naar het werk gaan, sporten, lezen, film kijken…er zijn zoveel gewoontes in ons dagelijks leven gekropen.

Het leuke eraan is, is dat je jezelf kan verplichten om nieuwe gewoontes te installeren. En na een aantal weken wordt iets nieuws dan een gewoonte die je niet meer kan missen.

Met eten is het erg makkelijk te begrijpen. We eten elke dag. Elke dag maken we een keuze in wat we eten. Hoe vaker jij iets gezonds eet, hoe gezonder jij uiteindelijk zal worden. Hoe vaker je gaat grijpen naar suiker of troep, hoe ongezonder jij zal worden.

TIP: Er is een pagina waar je  Het Koolhydraatarm 30 dagen menu met korting kunt kopen. Deze link stuurt je onmiddellijk door naar deze pagina. Zo kan je heel wat geld besparen. Ga via hier naar de kortingspagina van Het Koolhydraatarm 30 dagen menu!

Gezond eten is een combinatie van allerlei kleine stapjes die jij neemt. Elke dag beginnen met een gezond ontbijt is een kleine gewoonte. Elke middag een koffiekoek eten is een gewoonte. Als je die koffiekoek vanaf vandaag wisselt voor een gezonde salade dan zal je op lange termijn veranderingen beginnen zien.

Door jezelf elke dag te verplichten tot het wijzigen van kleine gewoontes, zal je veel resultaten zien die je op langere termijn zal kunnen volhouden waardoor je uiteindelijk blijvend beloond zal worden. Heerlijk is dat toch? En het kost in principe weinig moeite.

Punt 3: Plan elke week een losse vrije dag in.

zoetigheidJouw dieet moet niet perfect zijn. Dat is belachelijk, we zijn immers geen perfecte mensen. Gelukkig maar, de wereld zou behoorlijk saai zijn.

We zijn mensen en dus zullen we ook allemaal tegen een aantal muren aanlopen. Je gaat op een bepaald moment geconfronteerd worden met jezelf.

  • Je neemt die chocotoff en na die ene neem je toch nog die tweede, want zo erg is het nu ook weer niet.
  • Het is feest en je moeder heeft speciaal taart gekocht. Natuurlijk weet zij dat jij dat niet eet, dat je gezond eet, maar nu ze hier toch staat zou het niet leuk zijn als je er niet een stukje van proeft toch?
  • Het is een vreselijk drukke dag en het eten raakt niet klaar, dus gaan we allemaal maar op zoek naar een snelle hap. Pizza, frieten, chinees of een kebab.

Ach nee, het is helemaal niet gezond en daar zitten we dan weer. Het is niet erg als je een keertje door de bocht gaat en je niet houdt aan “de regels”. Probeer het los te laten en op dat moment te genieten van het eten. Het is immers onnozel om dat niet te doen.

Voel jij jou er toch niet vrolijk bij, doe het dan niet. Als je je elke keer slecht voelt na het eten van een cheat-meal, dan kan je het beter niet doen. Genieten van je eten is heel belangrijk. Voel de veranderingen in je lichaam en wees streng maar rechtvaardig voor jezelf. Je hoeft jezelf geen schuldgevoelens aan te praten die niet nodig zijn.

Punt 4: Eten is een natuurlijk proces.

Eten is iets natuurlijk. Een mens moet eten als hij honger heeft. Niet meer en niet minder en dus is het niet de bedoeling dat we gaan eten als hobby of bezigheidstherapie. Heel vaak grijpen mensen naar eten als ze met een of ander gevoel worstelen. Dat is menselijk. Vele mensen doen dat.

  • We eten uit verveling,
  • We eten omdat we verdrietig zijn,
  • Boosheid is een goede reden om te eten,
  • We eten uit frustratie,
  • We eten omdat we net ruzie gemaakt hebben.
  • Is het niet veel gezelliger, eten in gezelschap?

Eten is iets dat moet gebeuren, elke dag opnieuw, maar de obsessie die sommige mensen hebben omwille van dat eten is niet gezond. Als je daarbij weet dat het net heel bevrijdend kan werken om niet met eten te moeten bezig zijn, is dit een absolute must.

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

Heerlijk is het gevoel om gewoon niet aan eten te denken. Geen behoefte te hebben aan voedsel. Voelen dat jouw lichaam helemaal blij wordt van tweemaal per dag een gezonde maaltijd te krijgen. Geen graaiernijen, geen snoep momenten, geen suikerdipjes, geen gevoel van: “ik moet moet moet eten”.

Gewoon de controle van het lichaam dat weet dat het eten zal krijgen als het gevoed moet worden, zonder hier enige vorm van emotionele waarden aan vast te hangen. Eten als een natuurlijk proces.

Punt 5: Hou het eenvoudig.

Wat is gezond eten? Hoe ziet het eruit?

Weet je dat echt niet? Wees even eerlijk tegen jezelf en bekijk het eventje nuchter. Weet jij echt niet wat gezond eten is? Natuurlijk wel, iedereen weet wat gezond eten is, want je ziet het als je er naar kijkt.

besjes

Eten is niet moeilijk en hoeft niet moeilijk te zijn. Door de overdaad aan informatie en aan voedsel krijgen we vaak het gevoel dat alles moeilijk is. Het klinkt misschien gek, maar twee keer per dag eten is meer dan voldoende. Houd het dus eenvoudig. Dit zijn enkele regeltjes waar je jezelf kan aan optrekken:

  • Eet alleen als je honger hebt : geen honger in de ochtend, eet dan niet.
  • Stop als je genoeg hebt: Eet traag en kauw goed, je maag heeft immers 15 minuten nodig om te beseffen dat het voedsel binnen krijgt. Rustig eten zorgt ervoor dat je tijdig zal voelen dat je vol zit, zonder dat je teveel gegeten hebt.
  • Eet natuurlijk producten : producten uit de natuur en niet uit de fabriek.
  • Eet veel groenten en vezels.
  • Neem steeds voedingsmiddelen die niet bewerkt zijn.
  • Vul je bord met groenten. Hoe meer hoe liever.
  • Eet genoeg en liefst veel gezonde vetten: zo blijf je langer vol.
  • Leer jezelf te focussen op andere dingen dan eten.
  • Maak een menu lijst en houd je hieraan.
  • Bereid al je maaltijden voor op 1 dag, doe aan meal-preppen, bijvoorbeeld zondag : zo ben je maar 1 keer in de week intensief bezig met eten en moet je er verder geen aandacht aan besteden. Hierdoor ga je minder met eten bezig zijn.
  • Ga 1 keer in de week winkelen.
  • Voorzie een tiental maaltijden die je makkelijk, snel en efficiënt kan klaarmaken Zij zullen jou door de weken heen helpen.

Punt 6: Afvallen en op dieet gaan is NIET de belangrijkste opdracht in het leven!

Sommige mensen begrijpen niet dat er meer is dan voeding alleen. De basis van het leven is toch wel dat we dingen doen die we graag doen en waar we goed in zijn. Dat we gelukkig kunnen zijn en tevreden met onszelf, de mensen rondom ons en de dingen die we doen. Soms worden dingen een obsessie.

Ik herinner mij dat ik mezelf op de leeftijd van 25 heel erg dik vond. Nooit deed ik een rokje aan. Ik vond dat ik een dikke buik had, dikke benen, een te dikke kont. Ik was mateloos gefrustreerd. Een jaar of drie geleden kreeg ik toevallig een foto in de hand van die periode.

Ik kan je nauwelijks vertellen hoe frappant dat aanvoelde. Ik was helemaal niet dik. Integendeel. Het besef dat ik een groot deel van mijn jonge leven verprutst had met zorgen, waanbeelden en diëten die niet nodig waren. Vreselijk is dat. Daarom: wees dus alert want het is niet omdat jij je sommige dagen dik voelt, dat je dat dan ook bent. En stel je de vraag: “En wat dan nog?”

Punt 7: Dit is het meest gezonde voedingsmiddel.

gezond etenIn eender welke levensstijl zijn groenten het belangrijkste voedingsmiddel en dan mag jij nog eender welk dieet uitproberen, mét koolhydraten, zonder koolhydraten, mét veel vetten, geen vet, keto dieet, paleo dieet, soepdieet, eiwit dieet…het maakt niet uit.

Groenten zijn altijd belangrijk.

Groenten zitten vol vezels en zorgen ervoor dat je darmen netjes blijven. Onze gezondheid begint in onze darmen. Nergens anders. De darmen zijn de start van onze gezondheid en daarom is het dus belangrijk om de juiste voedingsmiddelen tot ons te nemen zodat ons lijf langs de binnenkant netjes blijft.

Welke groenten?

Die vraag is heel makkelijk te beantwoorden. Je moet elke dag zorgen voor een grote en gezonde hoeveelheid groene groenten. Groene groenten zitten vol met vitaminen en mineralen. Ze bevatten een beperkte hoeveelheid koolhydraten en suikers en zitten vol voedingsvezels.

Chlorofyl:

  • Geeft ons meer energie.
  • Zorgt er ook voor dat zware metalen en gifstoffen het lichaam kunnen verlaten.
  • Bescherming tegen kankers van allerlei soort.
  • Zorgt voor een gezond lichaam.

Groene groenten bevatten veel Chlorofyl. Dit zorgt ervoor dat de groenten een mooie groene kleur krijgen maar het is ook één van de beste natuurlijke geneesmiddelen want het eten van groene groenten zorgt er voor dat je gezonder zal zijn en jouw lichaam meer weerstand opbouwt.

Conclusie.

koolhydraatarm 30 dagen menuGezond eten en gezonde voeding hoeft niet moeilijk te zijn, helemaal niet en gezond eten is simpel als jij je houdt aan bepaalde afspraken en regeltjes.

Eet voldoende groenten, eet gezonde vetten vermijdt altijd suiker. Suiker maakt je niet alleen dik maar veel erger, suiker maakt je ziek.

Ook mensen die langs de buitenkant geen zwaarlijvigheid vertonen, kunnen wel langs de binnenkant ziek worden door teveel suikers daarom is het dus belangrijk dat je suikers altijd mijdt. Of je nu dik of dun bent.

Overdadige consumptie van suiker zorg voor ernstige ziektepatronen.

Weet je niet hoe je moet starten aan gezond eten, dan kan ik je alvast enkele boeken aanraden dus neem een kijkje op mijn boekenplank of ga voor het geweldige boek koolhydraatarm 30 dagen menu. Hierin wordt suiker vermeden en krijg je makkelijke en lekkere recepten voor het hele gezin. Succes gegarandeerd.

In het boek krijg je ook boodschappenlijstjes en weekmenu’s zodat je daar niet moet mee bezig zijn. Hier lees je een review van het koolhydraatarm 30 dagen menu. 

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *