Afvallen met een traag metabolisme? Kan dat? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 17 augustus 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

We willen allemaal op een snelle manier onze overtollige kilo’s verbranden, maar helaas is het zo simpel niet. Niet elke vetverbrander werkt op dezelfde manier.

boekje met meetlintWe spreken vaak over “het metabolisme“. Het woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Afvallen met een traag metabolisme is niet makkelijk. Maar er zijn ook mensen met een snel metabolisme.

Zonder een goed werkend metabolisme kunnen we niet succesvol afvallen.Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jouw metabolisme niet goed werkt.

Maar wat is dat dan precies “het metabolisme”? Het metabolisme verwijst naar de chemische processen die in jouw lichaam plaatsvinden. Deze processen zorgen ervoor dat jouw lichaam goed blijft draaien.

Ons lichaam draaiende houden kost energie. Deze energie halen wij uit eten. Hier worden voedingsstoffen gehaald en die gebruiken we dan om ons lichaam op te bouwen en te herstellen. Hiermee verbranden we calorieën. Hoeveel calorieën we verbranden is afhankelijk van het metabolisme.

Het principe van afvallen is dan ook erg simpel: eten we méér calorieën dan dat we nodig hebben voor onze stofwisseling en onze activiteiten tijdens de dag, dan slaan we het op als vet.


metabolismeAlle mensen met overgewicht of enkele kilootjes te veel willen een sterk metabolisme om zo snel en efficiënt mogelijk dat gewicht ook weer te kunnen kwijtspelen. Alleen is het niet zo simpel als het klinkt.

Het metabolisme werkt bij iedereen anders en er zit geen regelmaat in. Het wordt beïnvloed door verschillende factoren.

Een goed metabolisme krijg je ook door een goede levensstijl, een actieve levensstijl en door gezonde voeding. Het is verstandig om jouw metabolisme optimaal te laten functioneren zodat je van alle voordelen kan profiteren. Maar eerst een beetje uitleg zodat je weet waar je kan op letten!

Hoe werkt het metabolisme?

Veel mensen gaan ervan uit dat het metabolisme iets is dat ze zelf kunnen controleren, in de hand hebben of kunnen beïnvloeden. Helaas is het niet echt zo eenvoudig. Als het zo eenvoudig was, zouden we allemaal een pak slanker zijn, dan we nu zijn.

Het metabolisme is geen spier die we kunnen trainen voor optimalisatie, nee, het metabolisme verwijst naar de chemische processen die in de cellen van ons lichaam plaats vinden. Door deze processen gaan de voedingsstoffen/maaltijden/ calorieën die we eten, omgezet worden in energie die we nodig hebben om te blijven leven.

Als je een cijfer op je metabolisme zou plakken dan geeft dit cijfer aan hoeveel calorieën jij verbrandt terwijl je niets doet. Terwijl je dus zit of ligt en bijvoorbeeld een boek leest. Het metabolisme is dus de manier waarop ons lichaam calorieën verbrandt en dat is bij iedereen anders.

Drie manieren waarop het lichaam energie verbrandt.

Er zijn drie manieren waarop ons lichaam energie verbrandt. Ik leg ze even uit.

  • Ons lichaam verbrandt energie in rust,
  • Het lichaam verbrandt energie voor fysieke activiteiten en
  • Het lichaam heeft energie nodig om onze voeding af te breken in het lichaam.

De energie die verbrandt wordt in rust, dat is de energie die ons lichaam nodig heeft voor het gewone dagelijkse functioneren. Dit heet het basaal metabolisme. Dit rustmetabolisme zorgt voor het grootste deel van de verbrande calorieën en de focus moet dus ook hierop liggen. Het gaat hier over 60-80% van de vetverbranding.

afvallen traag metabolisme

Sommige mensen denken dat de lichamelijke activiteiten en de hoeveelheid sporten bepaalt hoeveel ze afvallen, maar deze activiteiten zijn alleen maar extra. Ze zorgen voor 10-30% van de verbranding en als je 30% wil, dan moet je best heel veel sporten op een dag.

Het verteren van voedsel is ongeveer goed voor 10% van onze verbranding. Dat wil dus zeggen dat 60 tot 80% van onze vetverbranding bepaalt wordt door ons rustmetabolisme en dat maakt het dan weer heel belangrijk dat “ons kacheltje/ons metabolisme” optimaal werkt en goed gaat draaien om resultaten te behalen.

Afhankelijk van mens tot mens.

Het metabolisme werkt bij iedereen anders. Waarom dat zo is, dat is niet helemaal duidelijk. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat twee personen met dezelfde grootte en hetzelfde gewicht een heel ander metabolisme/stofwisseling-systeem kunnen hebben.

Bij sommige mensen is het metabolisme dus traag en lui. Dit heeft dan een slechte invloed op het gewicht van deze mensen. Ze zijn dikker en hebben tien keer zoveel tijd nodig om vet te verbranden.

Via deze pagina kan jij toegang krijgen tot een verbluffend programma waarmee jij lekker kan eten en toch al jouw overtollige kilootjes kan verliezen! Dit is de kortingslink naar dit geweldige programma! Ga eens een kijkje nemen!

Bij andere mensen is het metabolisme erg hoog en draait het kacheltje op volle toeren. Hierdoor verbranden ze veel energie, veel vet en komen ze nooit of zelden bij in gewicht.

Er zijn verschillende factoren die de snelheid van het metabolisme kunnen bepalen. Ik denk maar aan de hoeveelheid spieren, de leeftijd, het geslacht en bijvoorbeeld genetische factoren. En met zekerheid kunnen we zeggen dat vrouwen minder snel calorieën verbranden dan mannen.

Verschillende factoren die het metabolisme beïnvloeden.

1. Het zit in de genen.

Eén van de belangrijkste en meest frustrerende aspecten is dat het metabolisme ook wel genetisch bepaald is. Sommige mensen zijn van thuis uit opgezadeld met een traag werkend metabolisme. Van moeder op dochter wordt het overgezet en daar kan je weinig aan veranderen.

Het is jammer maar wat je genetisch meekrijgt, daar kan je niets aan veranderen. Je kan natuurlijk wel zelf bepalen hoe je daarmee omgaat. Niets of niemand verplicht je namelijk om het kopje neer te leggen. Als je weet dat je genetisch gezien niet ingevuld bent met een vlot werkend metabolisme, ga dan stappen ondernemen om jouw metabolisme te verhogen.

2. Gebrek aan slaap stoort het metabolisme.

metabolismeGoed slapen en voldoende nachtrust is belangrijk om jouw metabolisme goed draaiende te houden. Een tekort aan slaap verstoort de werking van jouw lichaam. Dit kan leiden tot een intolerantie voor glucose. Zo zal je meer vet opslaan en wordt het moeilijker voor je metabolisme om goed te draaien.

Men zegt dat de meeste volwassenen behoefte hebben aan een 8tal uren slaap. Voor sommigen kan dat wat meer zijn, voor anderen wat minder, maar 8u is een goed gemiddelde. Als je ‘s nachts werkt of er vaak feestjes op na houdt, kan dat zorgen voor een slecht functionerend metabolisme.

3. Je eet te weinig!

Als je een beetje te veel weegt en je wil snel wat gewicht kwijt, dan gaan mensen vaak op een snel crashdieet. Zo verliezen ze op een snel tempo enkele kilo’s die een aantal weken later er dan dadelijk terug bijkomen. Het is dus belangrijk als je snel even wat kilootjes wil kwijtspelen, dat je dat op een goede manier doet.

Het is belangrijk dat je steeds zorgt dat jij voldoende eet. Als je minder dan 1000calorieën eet, gedurende een aantal dagen, dan gaat je lichaam het metabolisme uitschakelen. Als je daarbij nog zou gaan sporten of extra bewegen, dan wordt je lichaam helemaal ongerust en gaat het zich afsluiten.

Ga je daarna terug normaal eten, komen de kilo’s er dadelijk terug bij en dan heb je alles voor niets gedaan. Maak dus een bewuste en verstandige keuze. Maak daarom een plan met genoeg calorieën gedurende de dag en met gezonde voedingsstoffen. Vind je het fijn om een keertje niet te eten, dan kan je gaan voor intermittent fasting.

Dit is een heel gezonde keuze om af en toe een maaltijd over te slaan waardoor je jouw metabolisme op die manier versnelt. Het is uiteraard wel belangrijk om elke dag een juiste hoeveelheid calorieën binnen te krijgen. Eet dus voldoende en in een bepaalde tijdsspanne.

4. Te weinig water.

Als je te weinig drinkt (en ik heb het hier over water (en geen frisdrank) omdat water/thee de enige vorm van vocht is die jouw lichaam deugd doet), als je te weinig drinkt dan zal je lichaam te weinig vocht hebben en gaan uitdrogen. Het verstoort jouw metabolisme. En je zal vast blijven zitten.

afvallen traag metabolisme

Water helpt jouw lichaam om energie te verbranden en gewicht te verliezen. Dat is zo omdat ons lichaam voor 60% uit water bestaat en dus water nodig heeft om te werken. Een glaasje water drinken voor het eten kan ook zorgen voor een sneller verzadigingsgevoel. Zo zal je minder eten.

Drink dus voldoende water. Elke dag een liter of twee is niet overdreven. Ook voedsel dat veel water bevat kan je in grote hoeveelheden consumeren. Denk dan in de eerste plaats aan komkommers, watermeloen of tomaten.

5. Hormonen en metabolisme.

Onze hormonen zijn bepalend voor heel veel dingen. Onder andere het afvallen en het gewicht verliezen. Dat is niet altijd zo makkelijk voor sommige mensen. De hormonen hebben hier een serieuze invloed op. Vaak moe zijn of futloos, kan zorgen voor een slecht functioneren van de hormonen.

Er zijn ook ziektes die hormonaal bepaald zijn, ik denk maar aan diabetes. Ook een slechte schildklierwerking kan fataal zijn voor het verliezen van gewicht. Het is dan heel belangrijk dat je de juiste medicatie krijgt die ervoor zorgt dat je voldoende schildklierhormoon in je lichaam hebt.

Een slecht werkende trage schildklier heet een hypothyreoïdie (een traagwerkende schildklier).

Zonder de juiste dosis zal je schildklier niet meer werken. Daardoor gaan de slechte stofjes in je lichaam blijven zitten. Je wordt dan depressief, vermoeid en je verliest geen gewicht meer, integendeel je zal verdikken. Schildklierhormoon is erg belangrijk -net zoals andere hormonen- om gewicht te kunnen verliezen.

6. Je beweegt te weinig!

Simpel: als je een hele dag stil zit achter de computer of achter een boek, dan zal je minder calorieën verbranden, dan dat jij een hele dag gaat wandelen. Dat spreekt voor zich. Door een hele dag actief te zijn en bijvoorbeeld te gaan wandelen, zal je ook je spieren trainen.

afvallen traag metabolisme

Spieren verbranden meer calorieën, terwijl vetcellen trager calorieën verbranden. Dan is de rekensom makkelijk gemaakt toch? Je krijgt op deze manier twee vliegen in één klap.

Je beweegt voldoende dus je metabolisme verhoogt en je traint ondertussen de spieren die eveneens een verhoging veroorzaken. Train je spieren, doe aan krachttraining. Hoe sterker de spieren worden, hoe meer calorieën jij zal verbranden.

7. Temperaturen.

Als je zorgt voor een lagere of een hogere temperatuur in en rond jezelf, dan moet jouw lichaam harder gaan werken om de normale lichaamstemperatuur te kunnen behouden.  Hierdoor ga je je rustmetabolisme gaan verhogen. Dit is één van de makkelijkere manieren om zelf een handje te helpen.

Bijvoorbeeld: drink je water koud. Koud water uit de koelkast zorgt voor een harder werkend lichaam. Want het lichaam moet harder werken om dat koude water te verwerken. Neem een koude douche! Of is het buiten een erg warm weertje? Het lichaam zal hard moeten werken om het op zijn temperatuur te houden.

8. Eet voldoende proteïne.

afvallen traag metabolismeGenoeg proteïne eten is erg belangrijk om een gezond gewicht te verkrijgen en te behouden. Eiwitten geven jou een vol gevoel. Ze vullen de maag beter. Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat je lichaam sneller calorieën kan verbranden. Het eten van eiwitten verhoogt het metabolisme met ongeveer 25%. Dat is erg veel.

Proteïne zorgen ook voor het behoudt van spieren. Door deze spieren te behouden zal het metabolisme verhogen en zal je sneller en makkelijker calorieën verbranden.Want spieren verbranden meer vet in rusttoestand.

9. Tekort aan calcium.

Hoe meer calcium jij eet/drinkt/slikt, hoe meer vet je kan verbranden. Ga nu niet dadelijk een hele pot voedingssupplementen binnen steken, want dat is ook niet de juiste manier. Calcium is daarentegen wel iets dat mensen vaker over het hoofd zien. Het is een goede poging om eens uit te proberen als je al een aantal maanden er niet in slaagt om gewicht te verliezen.

Calcium vind je ook in dagdagelijkse voedingsmiddelen. Denk maar aan groene groenten, kaas, yoghurt en melk. Er zijn zoveel manieren om calcium binnen te krijgen, zolang je maar weet dat voldoende calcium een noodzaak is om je metabolisme goed te laten draaien.

Via deze pagina kan jij toegang krijgen tot een verbluffend programma waarmee jij lekker kan eten en toch al jouw overtollige kilootjes kan verliezen! Dit is de kortingslink naar dit geweldige programma! Ga via hier een kijkje nemen!

10. De leeftijd.

Niet dat we hier iets kunnen aan veranderen, maar het is wel fijn om te weten dat bepaalde dingen zijn zoals ze zijn, zonder dat je daar iets moet aan wijzigen. Hoe ouder jij wordt, hoe trager jouw metabolisme zal draaien. Dat is gewoon iets waar we ons moeten bij neerleggen.

Het metabolisme vertraagt bij het ouder worden omdat we een verlies krijgen van spierweefsel. Hoe ouder we worden, hoe minder spieren we behouden. Dat samen met hormonale veranderingen zorgt ervoor dat het metabolisme van oudere mensen trager gaat dan dat van jonge mensen.

Conclusie: Afvallen met een traag metabolisme.

Dit zijn tien redenen waarom jouw metabolisme traag kan werken. We kunnen dus stellen dat er mensen zijn met medische problemen. Je kan deze problemen laten behandelen bij de arts, maar het is zeker geen garantie op een sneller metabolisme en snellere manier van afvallen.

metabolisme

Het probleem is immers aanwezig en verstoort de normale werking van je lichaam.

Voor alle andere mensen is het roeien met de riemen die jij gekregen hebt en de riemen zo goed mogelijk verzorgen. Hoe beter jij jezelf verzorgt, hoe groter de kans dat het allemaal goed gaat en jij de juiste resultaten zal behalen. Puntje bij paaltje verlies je altijd gewicht op dezelfde manier. 

Als je deze “wet” toepast en je dan jezelf profileert met de extra trucjes toe te passen zoals veel water, genoeg slaap, beetje spieren trainen, hormonen op orde…dan zal je merken dat je elke dag een beetje gezonder wordt.

Ik wens het jou alvast toe en ik hoop dat je kiest voor de gezondste versie van jezelf.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *