Is avocado eten gezond? 9 pro's voor avocado! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 2 augustus 2019
Marjolein 2 Comments

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een avocado is gezond! Maar waarom is hij gezond en welke voedingsstoffen zitten er allemaal in?

avocado etenAvocado eten is tegenwoordig erg populair. Dat is het al een tijdje. De vraag is natuurlijk waarom deze vrucht zo populair is en wat ze ons dan allemaal te bieden heeft. Is een avocado eten gezond?

Het is een vrucht die van over zee komt en die onze ecologische voet niet veel goed doet. Maar er zijn mensen die zweren bij avocado’s.

In iets overdrijven is natuurlijk nooit goed. Ook niet met avocado’s maar je kan je altijd inlichten over bepaalde zaken zodat je zelf kan kijken wat voor jou werkt en wat voor jou niet werkt. Daarna kan je een keuze maken.

Avocado’s bevatten heel veel vetten en koolhydraten waardoor je zou denken dat het niet het perfecte voedingsmiddel is als je wil gaan afvallen. Maar avocado’s zorgen voor een versnelling van je metabolisme en ze reguleren het vetgehalte in ons bloed.

Het is dus niet zo ongezond als we in eerste instantie zouden vermoeden.

Wat is een avocado?

Een avocado is een vrucht die groeit aan een boom. De avocado vind je vooral terug in Centraal-Amerika en wordt ook van daaruit naar ons land geïmporteerd. Vooral in Mexico en de Dominicaanse Republiek vind je deze vrucht terug.

Avocado is een vrucht met romig vruchtvlees. Als je de avocado opensnijdt zie je een mooie groene kleur. En een bruine mooie ronde pit. Er zijn heel veel verschillende soorten avocado’s. Sommige zijn peervormig, andere zijn dan eerder rond. De schil kan bruin zijn of je hebt er ook met een duidelijk groene schil.

Bij een rijpe avocado ligt de pit los in de avocado. als je met de avocado schudt, dan kan je de pit dus horen bewegen

Is de avocado gezond?

Avocado is een heel populair stuk fruit. Ze zit boordevol vitaminen, natuurlijke vetten en  vezels en ze heeft heel veel smaak. Een lekkere verse avocado smaakt erg romig en is daardoor geschikt voor verschillende maaltijden.

Vaak zijn er mensen die de avocado toch niet graag eten omdat ze denken dat hij je dik maakt. Het is één van de calorierijke vruchten. Net zoals een banaan en druiven meer calorieën bevatten dan andere soorten fruit, hoort de avocado ook tot de categorie calorie-rijke vruchten.

avocado eten

De vrucht bevat veel olie en dus ook veel calorieën, dat klopt. Ongeveer 160 calorieën per 100 gram avocado. Maar deze oliën en vetten zijn enkelvoudige onverzadigde vetten en dus van het gezonde soort. Dit zijn het soort vetten dat je terugvindt in gezond voedsel. Denk maar aan vette vis en noten.

Een avocado is een bron van mineralen en vitaminen en dus erg gezond en voedzaam. Ik denk maar aan magnesium, kalium, ijzer, foliumzuur en vitamines A, B, C en E. Daarenboven heeft een avocado erg veel gezondheidsvoordelen die jouw lichaam veel plezier zullen doen.

Hoeveel avocado mag je eten per dag?

Dit is een heel moeilijke vraag maar ik hoor ze erg vaak. Hoeveel een mens mag eten per dag hangt allemaal een beetje af van de levenswijze en lichaamsbouw.

  • Een gespierde man mag/moet bijvoorbeeld meer eten dan een man  met een kantoorjob.
  • De obese man die wil afvallen moet dan weer minder eten dan de bodybuilder die meer spieren wil.

Hoeveel je dus moet eten op een dag is iets dat je zelf een beetje moet bekijken. In welke categorie van mensen val jij en wat wil je bereiken in jouw leven.

Avocado’s zijn vruchten die veel gezonde vetten bevatten en dus ook veel calorieën. Daarom is het belangrijk dat je niet onbeperkt avocado’s gaat eten. Want dan krijg je teveel calorieën binnen.

Voor gewone mensen is een halve avocado per dag een goede hoeveelheid. Mensen die veel sporten en trainen en een hele dag zware fysieke arbeid doen, die mogen een volledige avocado per dag eten.

Het is dus belangrijk dat je zelf gaat kijken hoeveel calorieën je per dag wil eten en wat jouw doelen zijn. Als je dat weet dan moet je gewoon zorgen dat die avocado in jouw maaltijd-plan past. De vrucht is in die mate gezond dat het goed is om ze sowieso in je maaltijden te verwerken.

Voedingswaarden van een avocado.

Het is wel zo fijn  om even te kijken welke voedingswaarde een avocado dan heeft. Dit zijn de voedingswaarden voor 100gram avocado. Let er dus op als je een volledige avocado zou gaan eten, dat je dan aan hogere waarden zit!
  • Energie (kcal) 160
  • Vet 15 gr
  • Cholesterol  0 mg
  • Natrium 7 mg
  • Kalium 485 mg
  • Koolhydraten 9 g
  • Voedingsvezels 7 g
  • Suikers 0,7 g
  • Eiwitten 2 g
  • Vitamine A  146 IU
  • Calcium 12 mg
  • Vitamine C  10 mg
  • Ijzer 0,6 mg
  • Vitamine B6 0,3 mg
  • Magnesium 29 mg
Zoals je kan zien heeft een avocado veel gezonde vetten en is het een bom aan magnesium. Het bevat amper suikers. Het eten van die avocado zorgt dus voor erg veel positieve effecten.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

9 Gezondheidsvoordelen voor het eten van een avocado!

Er zijn verschillende gezondheidsvoordelen aan het dagelijks eten van een stukje avocado! Ik som ze even voor jou op.

 1. Ze helpen vermageren.

Een avocado zit boordevol gezonde vetten. Vet eten doet vet verliezen, we willen immers dat ons lichaam ons eigen vet gaat gebruiken om het in te zetten als energiebron. Door veel vet te eten, verlies je ook meer vet.

Het eten van gezonde vetten zorgt er ook voor dat je minder honger hebt. Vetten vullen beter. Jouw buik zal snel volzitten en zo heb je minder de behoefte om te gaan snacken.

2. Ze verkleinen de kans op hart- en vaatziekten.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest waarin we kunnen vaststellen dat het eten van avocado’s zorgt voor een gezond hart. Voeding dat veel onverzadigde vetzuren bevat zal de kans op hart- en vaatziekten verminderen. De avocado bevat ook veel mineralen en vitamines en die hebben ook een positief effect op ons algehele gezondheid.

Avocado’s helpen ook om je insulinegevoeligheid te verbeteren en ze zorgen er ook voor dat ontstekingen wegblijven. Er zitten ook veel omega 3/oliezuur in een avocado en deze maken je hart en vaten sterk en gezond.

3. Ze zijn goed voor de hersenen!

Avocado’s zitten dus boordevol omega 3 en bevatten veel vitamine E. Deze stoffen zijn erg goed voor onze hersenen

Ze stimuleren de bloedtoevoer aan onze hersenen. Zo ben je in staat om de juiste beslissingen te maken en kritisch te kijken naar de hele situatie.

4. Beschermt onze ogen.

avocado etenOnze ogen zijn belangrijk. Ik denk dat veel mensen het met mij eens zouden zijn, dat je je ogen goed en voorzichtig moet behandelen. Avocado’s bevatten luteïne en zeaxanthine. Dit zijn antioxidanten. Deze zijn belangrijk voor onze ogen. Ze zouden het risico op oogaandoeningen verlagen.

5. Verlaagt en vermindert de cholesterol.

We weten allemaal dat ons cholesterol niveau niet te hoog mag zitten. Het eten van avocado’s zou een mooie balans brengen in de cholesterol.

Door de grote hoeveelheid gezonde vetten en onverzadigde vetten heeft dit een gunstig effect op de cholesterol. De avocado bevat ook veel voedingsvezel die in combinatie met de vetten alles mooi in balans houdt.

6. Helpt tegen veroudering en beschermt de huid.

Een avocado bevat de stof luteïne die goed is voor de ogen maar ook goed is tegen de veroudering. In combinatie met het stofje carotenoïden zorgt dit ervoor dat het verouderingsproces afgeremd wordt.

Deze twee stoffen beschermen je ook tegen uv-straling van de zon. Door regelmatig een avocado te eten zal je huid soepel en gezond blijven.

7. Avocado eten verlaagt de bloeddruk.

Avocado’s bevatten veel kalium. Kalium heeft een goed effect op de bloeddruk. Hierdoor verwijzen verschillende bronnen naar avocado’s die goed zouden zijn voor een stabiele bloeddruk.

8. Avocado eten is goed voor de darmen.

Avocado’s bevatten heel veel voedingsvezels. We weten dat je voedingsvezels nodig hebt om jouw darmen goed te laten werken en lekker naar het toilet te kunnen gaan. Een avocado zorgt voor goede wc-bezoekjes.

De avocado is een vrucht die vol zit met vezels en goede vetten. Deze stimuleren de darmen en zorgen ervoor dat je goed en vlot naar het toilet kan gaan.

9. Werkt ontstekingsremmend.

De onverzadigde vetten en carotenoïden die in avocado’s zitten, kunnen zorgen voor een ontstekingsremmend effect. Het effect van de avocado is op deze manier met experimenten bewezen. Hierdoor zou je minder ontstekingen krijgen in jouw lichaam en zou je gewrichtspijnen kunnen verminderen.

Omdat het erg moeilijk is om één bepaald voedingsmiddel te linken aan medische problemen moet je dit allemaal met een korreltje zout nemen.

Ongetwijfeld zal het eten van en avocado veel gezondheidsvoordelen hebben. Een avocado zit immers vol met gezonde stofjes die jouw lichaam goed doen en erg blij maken. Maar om te denken dat je een hartkwaal kan oplossen met het eten van een avocado dat is dan misschien een beetje overdreven.

Avocado eten? Wanneer is hij rijp?

Vaak ligt de supermarkt vol met een overdaad aan avocado’s die al half rot zijn. Je voelt het omdat ze plat zijn als je erin knijpt. En dan bedoel ik écht plat. Een zonde van al die overheerlijke gezonde vruchten.

Maar hoe vind ik dan wél een avocado die rijp is maar toch nog lekker fris? De avocado moet zacht zijn en vol smaak zitten, niet brokkelig en al zeker niet rot.

Wat ik altijd doe, is een avocado kiezen die nog niet helemaal rijp is. Die kan je dan een dag of twee laten liggen tot hij wel rijp is en dan kan je hem opeten.

avocado eten

Aan de kleur van de schil van een avocado kan je niets zien. De kleur is immers hetzelfde voor rijpe en rotte avocado’s. Een goede rijpe avocado moet je gaan herkennen aan het gevoel. Je moet hem vastnemen en zachtjes kunnen indrukken als je de avocado de dag zelf wil opeten.

Tegelijk haal je het steeltje er even uit: als je daar een mooi fel groen kleurtje te zien krijgt, dan is de avocado helemaal klaar om gegeten te worden.

Kies je een avocado om eventjes te laten liggen en pas binnen twee dagen te eten dan moet je eentje kiezen die harder is. Als je de avocado gaat induwen, dan moet het nog hard aanvoelen. Check hier ook het steeltje, dat moet mooi groen zien.

Wil je de avocado graag eten maar is hij nog niet rijp dan wikkel je hem best in krantenpapier. Zo zal hij sneller rijpen. Als je hem bij anderen vruchten legt zoals bananen dan zal hij ook sneller rijp worden. Leg een avocado niet in de zon of niet in de koelkast. In de koelkast worden ze niet rijp en dadelijk rot.

Hoe snij je de avocado zonder je pijn te doen!

Dat is een goede vraag, maar eens je ermee aan de slag gaat, gaat het helemaal vanzelf. Je neemt de avocado en je snijdt hem overlangs helemaal door. Dan kan je de twee helften zachtjes draaien zodat ze los komen van elkaar.

Nu heb je één helft met een pit en één helft zonder pit. De pit kan je eenvoudig verwijderen door met een koksmes er in te hakken (doe dit niet te wild). Draai zachtjes aan het mes en haal zo de pit uit de avocado. De pit blijft aan het mes hangen en je kan hem er dan aan een bakje, bord makkelijk afduwen.

De avocado kan je nu in stukjes snijden en het vlees eruit halen met een lepel. Door de avocado eerst te snijden terwijl hij nog in de schil zit, maak je het jezelf makkelijker!

Avocado eten? Bestaan er veel recepten?

de keto revolutieEr bestaan erg veel recepten met avocado in. Het voordeel van avocado is natuurlijk ook dat je er alle kanten mee op kan. Je hoeft je niet te houden aan één soort gerechten. Avocado kan je immers gebruiken als snack, bij de lunch en bij het avondeten.

Avocado kan je ook eten bij koude gerechten maar ook bij warme. Een avocado is niet alleen lekker en gezond maar hij laat zich ook heerlijk combineren.

Voorbeeldjes van avocado in gerechten:

  • Guacamole als dipsaus.
  • Avocado in een mousse.
  • Allerlei slaatjes met avocado brokjes in.
  • Salade met kip, pistache en avocado.
  • Avocado met vis en kip.
  • Avocado met zalm, krab en garnalen.
  • Toast met eieren en avocado.
  • Avocado is heerlijk lekker met pompelmoes.
  • Avocado uit de oven met een spiegelei erin.
  • Chili con carne met avocado
  • Avocado in sla met zalm en noten.
  • Chocolademousse.
  • Brownies.

Ik kan wel een tijdje doorgaan zo want er zijn duizend verschillende manieren om een avocado toe te voegen aan  een maaltijd of het te gebruiken als hoofdingrediënt. Je kan makkelijk even rondkijken op het internet of simpelweg een kookboek openslaan. Op de website staan ook gerechtjes met avocado.

Meer gezonde en voedzame recepten nodig?

Ben je op zoek naar nog meer goede voedzame gerechten? Dan kan je absoluut aan de slag met de vetrijke en koolhydraatarme gerechten van de Keto Revolutie.

Dit boek staat boordevol lekkere en voedzame gerechten. Ze bevatten veel vet en een goede portie eiwitten. Ze bevatten een gezonde dosis koolhydraten uit groenten en erg veel vezels waardoor je goed naar het toilet kan gaan.

Het boek de Keto Revolutie geeft je lekkere en smaakvolle recepten waar je echt van kan genieten, samen met het hele gezin. Ze zijn makkelijk te maken en je krijgt alle informatie die je nodig hebt. Als je interesse hebt, kan je via de onderstaande link naar de goedkoopste prijs!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

2 reacties op “Waarom je veel avocado zou moeten eten! Of niet?

  1. Door Recept blogger

    Dit moet ik een keer proberen, ziet er goed en lekker uit.

    1. Door Marjolein

      Avocado’s kunnen heel lekker zijn! Geniet ervan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *