Bloemkool in kaassaus schotel met broccoli! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 21 juni 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een heerlijke warme, vullende schotel van bloemkool en broccoli. Gezonde groenten met een vullend sausje. Deze kaassaus is snel klaar en makkelijk te bereiden!

bloemkool in kaassausJe kan soms op bepaalde momenten echt verlangen naar een warm gerecht dat je wil eten. De broccoli-bloemkool in kaassaus schotel is een heerlijk lekkere schotel om klaar te maken als je zin hebt in warm eten.

We denken al snel dat salades en koude maaltijden voor de zomer zijn en warme maaltijden gemaakt moeten worden in de winter, maar dat is helemaal niet zo.

Je kan heerlijke warme soep eten in de zomer en een lekkere frisse salade in de winter. Het kan allemaal. Wat je eet en wanneer je iets eet dat bepaal je immers helemaal zelf.

Elk mens is anders en soms heb je gewoon behoefte aan bepaalde voedingsmiddelen of een bepaald gevoel en dan kan je lekker gaan kiezen wat je eet.

Zolang een mens voor gezonde voeding kiest, kan je weinig verkeerd doen.

Weet je soms niet goed wat gezond en lekker is, dan ben je op mijn website op de goede plaats. Hier vind je heerlijke recepten, soepen, salades en ook warme maaltijden. Maar je krijgt ook heel veel uitleg over afvallen, op dieet gaan, of jezelf gezond maken.

Bloemkool en Broccoli.

Gezond eten is belangrijk. Hierbij horen natuurlijk een grote hoeveelheid groenten. Hoe meer, hoe liever eigenlijk en je kan er bijna zoveel van eten als je zelf wil. Groenten bevatten veel vitaminen en mineralen en je kan er allerlei kanten mee op. Sommige groenten zijn gezonder dan de anderen.

bloemkool in kaassaus

Ik neem graag groenten die de meeste voedingsmiddelen aanbrengen en zo min mogelijk koolhydraten. Bloemkool en broccoli zijn dergelijke groenten. Een broccoli is één van de gezondste groenten die er zijn. Je kan er superveel van eten en het is lekker en gezond.

Broccoli en bloemkool zijn ook ideale groenten voor in het keto dieet of een koolhydraatarm dieet. Ze bevatten weinig koolhydraten en ze zorgen voor veel voedingsstoffen. Het zijn dus perfecte groenten om te integreren in een koolhydraatarm dieet of de keto levensstijl.

Wat ook leuk is, is dat beide groenten samengevoegd kunnen worden. Ze smaken heerlijk samen en je kan er lekker mee combineren in salades of warme gerechten.

Is kaassaus gezond?

kaassausDat is een vraag waar veel mensen een antwoord op willen. Alleen als je het antwoord geeft, zijn er veel mensen die het niet geloven of niet willen weten.

Kaassaus kan zeker gezond zijn. Hangt er een beetje vanaf hoe je ze klaarmaakt. Kaassaus is lekker en gezond als je het zelf gaat klaarmaken.

We moeten geen saus nemen uit pakjes of blikjes, het is de bedoeling dat je er zelf mee aan de slag gaat. Dat zal ik je hier ook leren met dit gerecht.

Ik leer je een kaassaus maken die je voor alles kan gebruiken. Het kost geen moeite en je kan het voor veel gerechten gebruiken.

  • Bloemkool in kaassaus,
  • Broccoli in kaassaus,
  • Kaassaus voor in de lasagne,
  • Macaroni met hespjes en champignons.

Je kan er alle kanten mee uit. Maak je zelf jouw kaassaus, dan kan ze zeker en vast gezond zijn en ook super lekker. Kaas bevat veel gezonde vetten, net zoals room of platte kaas of noten. Deze gezonde vetten zorgen ervoor dat jouw lichaam zelf meer vet gaat verbranden. Het gebruikt die vetten om energie te leveren.

Variaties.

Er zijn opnieuw duizenden verschillende variaties mogelijk in dit verhaal. Je kan kiezen wat je zelf wil.

Houd je niet van broccoli of bloemkool, dan is dat heel jammer want het zijn lekkere en gezonde groenten. Misschien moet je er even mee aan de slag gaan en kijken of je het toch kan proberen te lusten?

Zo niet, kan je altijd iets weglaten en iets anders toevoegen. Ik vind het in dit recept heerlijk om er kleine stukjes courgette aan toe te voegen. Deze smaken lekker zacht en geven een fijne structuur in de bloemkool in kaassaus. Het is heel leuk om een beetje te variëren.

Dat kan met courgettes, maar ook met aubergine of erwtjes. Ook kolen kunnen lekker zijn in kaassaus. Probeer een beetje uit wat je lekker vindt en zoek zelf naar leuke alternatieven!

Recept: Broccoli-Bloemkool in kaassaus schotel.

Dan beginnen we aan het recept. Dit recept Broccoli-bloemkool in kaassaus is een bijgerecht. Nu ja, je kan het ook gebruiken als hoofdgerecht, maar ik maak er zelf meestal nog een stukje vlees bij. Geen aardappelen en pasta of anderen van die dingen, maar wel een stukje vlees.

bloemkool

Als ik in de avond thuis kom van het werk, dan durf ik het ook wel alleen eten als snackje voor het slapengaan, maar als ik het serveer als maaltijd maak ik er meestal een stukje kippenburger bij. Hier kan je een filmpje bekijken van het recept!

Houd je van een aardappel, dan kan je deze hier zeker bijsnijden. Ook gebakken patatjes zullen er super lekker bij zijn.

Wat hebben we nodig?

  • Een diepe pan met deksel.
  • Een lepel.
  • Snijplank.
  • Koksmes.
  • Vergiet.

Ingrediënten?

  • Broccoli.
  • Bloemkool.
  • Ajuin.
  • Courgette.
  • Olijfolie of kokosolie.
  • Spekjes.
  • Volle Room (eventueel lactosevrij).
  • Zout en peper.
  • Mozzarella kaas.
  • Parmezaanse kaas.

Hoe maak ik bloemkool in kaassaus klaar?

Dat is erg makkelijk. Het meeste werk is het snijden van jouw groentjes. Als je daar klaar mee bent, is het grootste werk eigenlijk gedaan. Het leuke aan lekker eten is ook een deel het klaarmaken. Hoe sneller je het klaarmaakt, hoe fijner dat is. En dit gerecht duurt echt niet heel lang.

  • Doe in de pan een klontje kokosolie of een scheutje olijfolie
  • Als de olie warm is, doe er de spekjes bij
  • Bak ze mooi goudbruin aan
  • Als ze klaar zijn, haal ze dan uit de pan

Groenten snijden.

Tijdens het bakken van de spekjes kan je de groenten snijden. Als je van jezelf vindt dat je niet zo snel kan snijden, dan kan je ook eerst de groenten snijden zodat alles klaar staat voor je begint te koken.

  • Snij de ajuin in kleine stukjes
  • Snij de courgette in kleine blokjes
  • De bloemkool en de broccoli snij je in kleine roosjes
  • Was de groentjes onder stromende water in jouw vergiet.
  • Doe nog een beetje olie in de pan.
  • Daarna doe je de ajuin en de kleine stukjes courgette in de pan en bak een beetje aan.
  • Doe daarna de roosjes broccoli en bloemkool mee in de pan
  • Roer goed, meng alles door elkaar en zorg dat ze een beetje knapperig aanbakken.
  • Neem de room.
  • Giet de room over de groenten.

lactose vrije roomDe room en de kaas.

Ik gebruik meestal lactosevrije room. Het is al meerdere malen gebleken dat ik me niet helemaal lekker voel bij het consumeren van lactose. Daarom probeer ik het zo veel mogelijk te vermijden. Is er een lactose vrije optie dan nemen we deze.

Ik gebruik voor een grote pan, steeds 2 potjes room. Je kan het misschien ook doen met 1 potje maar het hangt er dan een beetje vanaf hoeveel groentjes je gesneden hebt. De groentjes mogen goed omringd zijn door room.

  • Laat de room een beetje inkoken in de groenten, op een zacht vuurtje.
  • Laat ongeveer 20 minuutjes koken zodat de groenten zachtjes worden.
  • Voeg de spekjes terug toe.
  • Als de groentjes zacht geworden zijn, dan voeg je de kaas toe.
  • Roer de kaas goed door de room en zorg dat de saus een beetje indikt.
  • Heb je te weinig kaas, doe er nog wat bij.
  • De saus is lekker klaar als het echt romig en een beetje dik aanvoelt.
  • Kruid af met peper en zout.

Als de saus goed is, kan je het vuur afzetten en kan je beginnen opdienen!

Afwerking?

Je kan dit gerecht afwerken en serveren met een lekker stukje vlees. Houd je van aardappelen dan kan je die erbij eten, net zoals je er ook een stukje brood kan bij eten als je dat wenst.

Peper en zout zorgen voor wat extra smaak. Het gerechtje blijft ook goed als je het een dag of twee later wil opeten. Het is erg lekker als snackje als je nog zin hebt in een klein maaltje.

Voedingswaarde van een portie broccoli-bloemkool in kaassaus schotel.

bloemkool in kaassausDe room en de kaas zorgen voor een gezonde portie calorieën. Bloemkool, broccoli, courgette en ajuin hebben dat niet. Je kan dus inschatten dat het grootste deel van jouw calorieën komt van de room en kaas.

Een gewone middelmatige portie van deze bloemkool in kaassaus komt op ongeveer 350 calorieën.  Dit voor een maaltijd vol met groeten en een portie gezonde vetten.

Eet je er nog een stukje vlees bij dan is deze maaltijd goed voor ongeveer 550 calorieën. Heerlijk lekker, gezond en perfect binnen een gezonde levensstijl.

Conclusie: Bloemkool in kaassaus.

Ben je dus op zoek naar een gezonde kaassaus dan is dit recept één van de betere en gezondere versies. Heerlijk smeuïg en lekker gezond. Houd er rekening mee dat je steeds twee verschillende kaassoorten combineert, om een stevige kaassaus te krijgen.

Een harde kaas zoals parmezaan combineren met een zachtere kaas zoals bv mozzarella. Door deze combinatie krijg je een goede stevige romige kaassaus. De combinatie van beiden is dus belangrijk.

Wat jij in jouw kaassaus gooit, kies je helemaal zelf, maar ik vind de combinatie van bloemkool, broccoli en kleine stukjes courgette helemaal perfect!

Nog andere recepten nodig?

keto revolutieBen je nog op zoek naar lekkere en gezonde koolhydraatarme recepten, dan kan ik je zeker dit boek aanraden. Het KETO revolutie boek. Dit boek bant de koolhydraten quasi volledig en dat zorgt voor prachtige geweldige resultaten!

Ga ermee aan de slag en maak van jezelf een hele nieuwe versie! Je zal verbaast zijn van wat jij allemaal mag eten bij deze kookboeken en hoe heerlijk lekker de recepten zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *