Broccoli! Een heerlijk recept voor broccolisoep! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 9 april 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Broccoli soep! De warmte van soep en al het goede van broccoli. Zorg voor een goed recept en ga ermee aan de slag. Het recept vind je alvast in dit artikel!

broccoli soepSoep is de meest makkelijke manier om aan de slag te gaan met groenten. Broccoli-soep is een absolute voltreffer in een gezonde keuken.

Heb je een probleem met groenten of een slechte eter in huis en wil je toch de dagelijkse portie groenten in de maaltijd steken zonder dat ze pertinent aanwezig zijn op het bord? Dat kan je dan doen met soep!

Een kom soep brengt warmte op koude dagen, als troost en zoveel anders én het is de beste en meest efficiënte manier om snel een grote hoeveelheid groenten te eten.

Eten we groenten dan zijn groene groenten het gezondste. Groene bladgroenten staan aan kop, denk dan maar aan spinazie, boerenkool, romeinse sla, rucola. Maar ook andere groene groenten zoals broccoli, courgette, komkommer, groene paprika, asperges, avocado.

Groene groenten bevatten de grootste hoeveelheid antioxidanten, vitaminen en mineralen en de minste koolhydraten en suikers. Wil je dus gezond eten en ben je alert voor jouw koolhydraatinname dan zijn groene groenten een heel goede start!

Wat eten we vandaag? SOEP!

broccoli soepAls mijn kinderen thuis komen dan vragen ze standaard wat we gaan eten. Dat is altijd heel belangrijk. Weten wat we gaan eten. De tweede vraag is of er nog een kommetje soep is!

Soep als vier uurtje is een erg goede keuze!

Soep is gezond en heeft alle mogelijke groenten. Daardoor krijg je erg grote porties groenten, vitaminen en mineralen binnen zonder dat je daar extreem veel moet voor doen.

Het maken van soep neemt ook geen uren tijd in beslag en dus is soep een absolute “must-have” in je voedingspatroon.

Varieer er maar op los. Er is zoveel mogelijkheid, zoveel keuze. Er zijn zoveel soorten groenten en er zijn zoveel variatiemogelijkheden dat je altijd een lekkere soep op tafel kan toveren.

Tip: Maak steeds een grote portie soep. Deze kan je bewaren in de ijskast voor de volgende dagen of invriezen voor de komende weken.

Makkelijke recepten.

Soeprecepten zijn erg makkelijk. Het kost je weinig tijd en het is voornamelijk een kwestie van geduld. Als je soep maakt heb je niet veel meer nodig dan de groenten en wat kruiding. Eens de groenten gesneden zijn, zet je ze op het vuur en kan de soep beginnen pruttelen.

In soep kan je kiezen tussen gemixte soep of soep met brokjes. De soep met nog stukjes groenten in, geeft vaker een maaltijd gevoel. Soep die gemixt is tot een glad geheel voelt meer aan als vloeistof.

Logisch want bij de ene soep heb je nog brokje te eten en te kauwen, de andere soep glijdt vanzelf naar binnen. Wat je het lekkerste vindt, dat bepaal je natuurlijk zelf. Ik hou van beide soorten soep. Hou je ook van wat vlees in je soep, dan kan je altijd stukjes kip of balletjes toevoegen.

Soep hoort dus absoluut bij de categorie makkelijke recepten. Snel, makkelijk en heel lekker. En niet te vergeten super voedzaam. Er zijn verschillende soorten soep. Tomatensoep, preisoep, pompoensoep en zelfs komkommersoep. Keuze genoeg.

Broccoli.

Met broccoli kan je alle kanten uit. Het is een heerlijke groente en één van de gezondste en meest voedzame groenten die je kan vinden. Broccoli bevat heel veel goede voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft.

broccoli

Ik geef je een snelle opsomming van de voordelen van broccoli:

  • Broccoli bevat weinig koolhydraten en zit boordevol natuurlijke antioxidanten.
  • Het bevat veel vitamine A,C en E.
  • Broccoli heeft ook een beschermende werking tegen de zon.
  • Broccoli is heilzaam als preventief middel tegen kanker.
  • Het beschermt je tegen hart- en vaatziekten.
  • Het verlaagt de cholesterol.
  • Broccoli bevat goede porties calcium en fosfor.

Broccoli heeft ontelbaar veel gezondheidsvoordelen. Het is een goede zet om het elke week op het menu te plaatsen voor een gezond en gelukkig leven.

Koolhydraten in broccoli?

Een broccoli is een groene groente. Ze is dus super gezond. Het andere voordeel van groene groenten is dat ze weinig koolhydraten bevatten. Ook broccoli bevat weinig koolhydraten.

Het is dus een uitstekende groenten om te gebruiken in een koolhydraatarme levensstijl of als je bezig bent met de KETO levensstijl. Hier eten we zo weinig mogelijk koolhydraten maar wel erg veel groenten. Daardoor is het erg belangrijk op zoek te gaan naar groenten met weinig koolhydraten.

Rode en gekleurde groenten bevatten meer koolhydraten. Groene groenten veel minder. Zo ook de broccoli!

Hoe maak je broccoli klaar?

Broccoli kan je op verschillende manieren klaarmaken. Je kan er werkelijk alle kanten mee uit. Het geeft mogelijkheden tot variëren waardoor je de groente elke dag zou kunnen eten.

Er zijn erg veel recepten waarin je broccoli kan smokkelen. Ik denk maar aan kleine roosjes broccoli in de spaghetti saus. Of kleine roosjes in een salade. Je kan ook stukjes in een omelet of een ei-muffin steken.

Je kan broccoli ook gebruiken in gezonde smoothies of juices en daarmee aan de slag gaan. Maar een ideale manier is natuurlijk ook door er soep van te maken!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten. Ik wil een strak plan op weg naar succes!

Ja! Ik word gezond!

Broccoli koken.

Broccoli kan je koken in een beetje water, tot het beetgaar is. Je zet simpelweg een pot warm water op het vuur. Je wacht tot het water kookt en dan gooi je er de roosjes broccoli in. Laat ze even koken tot ze gaar zijn.

Daarna kan je het kruiden met de smaak die jij graag hebt of je bakt het nog even aan in een beetje olijfolie. Een beetje olijfolie, peper en zout brengt de broccoli al dadelijk op smaak. Je kan natuurlijk variëren met andere smaken en kruiding.

Broccoli stomen.

Groenten stomen is een erg gezonde manier om te eten. Stomen is een kwestie van je voedsel te laten garen door middel van hete lucht. Tegenwoordig vind je stoommachines in de winkel. Deze bevatten meestal laagjes en daar kan je dan een hele maaltijd in klaarmaken.

gestoomde broccoli

Ik gebruik liever een tajine als ik mijn groenten laat stomen. Je steekt al je groentjes in de steenpot, kruidt alles goed en zet er dan een deksel op. Op een zacht vuur kan je zo jouw groenten laten stomen onder de stolp.

Door het stomen van je groenten behoudt deze alle mineralen en vitaminen zodat je ten volle kan profiteren van alle goede eigenschappen van het voedsel.

Broccoli in de oven.

Heb je geen zin om lang aan het vuur te staan, dan is de oven jouw redding. Snij de broccoli in roosjes, gooi er wat olijfolie over en kruid goed met peper en zout. Voeg de kruiding toe die jij graag wil, plaats een 30minuten in de oven op 180°. Makkelijk, efficiënt en lekker!

Broccoli met kip.

Broccoli is een heel lekkere groente als je ze combineert met een stukje kip. Er zijn ook heel veel ovenschotels met broccoli en kip en die zijn erg lekker. De combinatie van gevogelte met groene groenten is altijd een topper.

Broccoli in kaassaus.

Heb je al eens broccoli gegeten in kaassaus? Je denkt waarschijnlijk dat dat eerder iets is om met bloemkool te doen, maar niets is minder waar. Broccoli in een lekkere kaassaus is fantastisch lekker. Voeg hierbij wat sneetjes kip en spekjes en je krijgt een heerlijk maaltje.

Je kan de kaassaus ook gewoon makkelijk zelf maken met een flesje room, wat mozzarella, emmenthal en parmesaan. Doe dit in een pan op het vuur en je krijgt een heerlijk romige kaassaus.

Broccoli rauw.

Broccoli kan je ook rauw eten. Je denkt misschien dat dat vreemd is of niet mogelijk, maar dat is zeker wel zo. Je kan zelfs een heerlijke broccoli salade maken, helemaal rauw en gecombineerd met andere groentjes.

Broccoli in smoothies.

smoothieBroccoli gebruiken in een smoothie is een absolute topper. Het is één van de gezondste voedingsmiddelen die er zijn en je kan hem dus zeker gebruiken in een smoothie.

In een smoothie gebruiken we erg vaak de stam van de broccoli. Hier zitten veel vitaminen en mineralen in waar je lijf blij van wordt.

Broccoli SOEP recept!

Broccoli is een erg overheersende groenten. Als je dus soep wil maken en je voegt een broccoli toe, dan zal je soep altijd naar broccoli smaken. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor een selder, courgette of ajuin. Kies dus bewust voor broccoli. De smaak van broccoli in soep is heerlijk!

Wat heb ik nodig?

  • Een grote pot.
  • Een mixer.
  • Een snijplank.
  • Koksmes.

Welke ingrediënten?

  • 2 grote broccoli’s
  • 2-3 medium courgetten
  • 1 ajuin
  • Peper en zout
  • Bouillon(1 blokje of 1 lepel)
  • Water.
  • Kokosolie/Olijfolie.

Hoe maak ik het?

  • Snij de broccoli in roosjes.
  • Snij de courgette in stukken.
  • Pel de ajuin en snij in grote stukken.
  • Zet de soeppot op het vuur en doe er een beetje kokosolie of olijfolie in.
  • Als de olie warm is, doe je er de ajuin in. Roerbak tot hij glazig wordt.
  • Doe er de courgette bij en roer even om.
  • Giet er ongeveer 500ml water bij en 1 bouillonblokje.

Je kan beter te weinig water hebben dan teveel. Als je de soep gemixt hebt, kan je nadien nog water toevoegen als de soep te dik is. Als de soep te waterachtig is, dan smaakt ze niet lekker en kan je het niet meer oplossen. Neem dus in eerste instantie niet te veel water.

  • Roer alles goed door en zet het vuur goed hard zodat het water begint te koken.
  • Voeg de broccoli roosjes toe. Roer alles om.
  • Wacht tot het water bijna kookt.
  • Zet het vuur zachter en een deksel op de pot.
  • Laat 15 minuutjes pruttelen of tot de broccoli gaar is.
  • Neem de pot van het vuur en mix de soep glad.
  • Is de soep te dik, voeg dan terwijl je mixt nog wat water toe.
  • Kruid de soep met peper en zout naar smaak.
  • Mix alles nog een keertje goed door, zet het deksel erop.

Je kan de soep nu serveren of je kan ze laten afkoelen en bewaren in de koelkast gedurende een dag of vijf.

Wil je de soep liever invriezen dan kan dat natuurlijk ook! Laat de soep dan helemaal afkoelen en verdeel ze over verschillende porties. Vries de soep in.

Deze kan zeker 3 maanden goed blijven in de diepvries.

Conclusie.

broccoli roosjesBroccoli is lekker en gezond en je kan er alle kanten mee uit. Er zijn verschillende manieren om ermee aan de slag te gaan.

Broccoli is één van de gezondste groenten die er zijn en je kan het dus zoveel eten als je zelf wil.  Gebruik broccoli te pas en te onpas en geniet ervan!

Wil je nog meer gezonde recepten en ben je op zoek naar een gezond kookboek dat je lekkere recepten aanbiedt, dan kan ik je zeker dit boek “De Keto revolutie” aanbieden.

Het is een topper op gezondheidsvlak en een “must-have” in je verzameling. De recepten zijn lekker en makkelijk klaar te maken! Een plezier in de keuken!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten. Ik wil een strak plan op weg naar succes!

Ja! Ik word gezond!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *