Broodvervangers! Wat eet ik in plaats van brood? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 4 oktober 2018
Marjolein 4 Comments

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

We eten allemaal graag brood, aardappelen en pasta. Maar is dat wel zo gezond? Het zijn grote hoeveelheden koolhydraten terwijl ons lichaam niet zoveel nodig heeft.

pastaBroodvervangers. Een mens wordt er dadelijk al niet erg blij van. We zijn immers allemaal verknocht aan onze koolhydraten. Hoe meer we ze kunnen eten hoe liever we het hebben.

Maar waarom is dat zo? Simpel. Er zijn twee basisreden waarom mensen zoveel koolhydraten eten.

Ten eerste is het gemakkelijk. Een sneetje brood, snel er iets op en jouw maaltijd is klaar. Het duurt een minuut of vijf om evenveel boterhammen te smeren. Je steekt ze in een doosje en heel het gezin is voorzien van een middagmaal.

De tweede reden waarom mensen zoveel koolhydraten eten, is omdat het lang in de maag blijft zitten. Je hebt dus een vol gevoel. Denk maar eens aan hoe het voelt als je een bord spaghetti gegeten hebt. Je zit vol en je voelt opgeblazen. We zullen dus niet zo snel terug honger hebben.

Maar wist je dat je datzelfde effect kan bereiken zonder koolhydraten. Dat koolhydraten suikers zijn die zullen opgeslagen worden als vet? Het is dus een goed idee om op zoek te gaan naar broodvervangers.

broodvervangersWe zouden dus een stel goede broodvervangers moeten vinden. Maar ook vervangers voor pasta, rijst en andere producten. Deze producten kunnen wel met mate gegeten worden maar niet drie keer per dag.

Dus moeten we op zoek naar iets anders. Ik merk heel vaak dat mensen het niet fijn vinden als hun makkelijke menu’s van de tafel gehaald worden. Boterhammen. Soep met boterhammen. Boterhammen met omelet. Brood bij het vispannetje. Er is altijd brood te zien.

Is dat ook niet het eerste dat je op jouw tafel krijgt in een restaurant? En beginnen mensen dan niet dadelijk -vaak uit verveling- met het smeren van dat stukje brood met peper en zout. Brood is een vuller. Maar erg dikmakend en met onvoldoende voedingsstoffen.

Vernieuwing!

Ik merk wel dat steeds meer mensen proberen om minder brood te eten of zelfs helemaal geen brood meer te eten. Dat is een gezonde evolutie. Maar dan zitten we dus aan de vraag of we dat brood gewoon weglaten of dat we dat moeten gaan vervangen door iets anders. Broodvervangers dus.

Brood bevat op zichzelf weinig essentiële voedingsstoffen. Het bevat veel calorieën en koolhydraten, maar je vindt er maar weinig eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen in terug.(bron) Het is dus eerder vulsels, maar het geeft je niets extra.

Broodvervangers zijn niet altijd nodig. Het lijkt zo omdat wij opgegroeid zijn met de gedachte dat eten bestaat uit “groenten, vlees en patatten”. Maar dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Er is geen wet voorgeschreven die beslist dat er steeds drie categorieën voedsel op je bord moeten liggen.

Je kan zonder problemen de vezels en andere nuttige voedingsstoffen van je brood uit andere voedingsmiddelen halen. Dat kost geen moeite. Het enige wat écht belangrijk is, is dat je zorgt dat je steeds voldoende- én de juiste voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Nadelen van brood eten.

Niet alle soorten brood zijn ongezond maar brood wordt vaak gemaakt van tarwe. Een gewoon wit of bruin brood dat gekocht wordt, zit vol met tarwe. Heel veel mensen kunnen niet zo heel goed tegen tarwe. In tarwe zitten gluten en er zijn ontzettend veel mensen die gluten intolerant zijn.(bron, bron)

Tarwe is heel slecht te verteren door jouw lichaam. Daardoor zal je je vaak opgeblazen voelen, zwaar en met een vervelend gevoel achterblijven na de maaltijd.(bron)Tarwe tast de darmwerking aan. Het kan het darmslijmvlies beschadigen. Dit komt door de eiwitten in tarwe.

Ik leg het kort en simpel uit.

Tarwe bestaat uit eiwit en 60% van dat eiwit bestaat uit gluten. Gluten is een eiwit dat bestaat uit glutenine en gliadine. Glutenine vinden we terug in alle soorten gluten maar gliadine is niet overal in terug te vinden. Het is dan ook de gliadine die zorgt voor de beschadiging van de darmen.

brood

Als je deze teveel eet, dan zal je last krijgen van je darmen en krijg je een slechte spijsvertering. Als je darmen niet goed werken, dan ben je ver van huis. De darmen bepalen immers jouw algehele gezondheid. Alles begint bij de darmen en het is dus heel belangrijk dat je deze goed verzorgt.

Als je darmen niet goed werken, dan zijn ze ook niet in staat alle nuttige voedingsmiddelen zoals vitaminen en mineralen op te nemen. Gluten zorgen voor heel veel problemen bij heel veel mensen. Vaak zonder dat we het zelf weten. Heb je vaak last van diarree of verstopping dan kan de oorzaak daar ook liggen.

Waarom broodvervangers?

Brood zit ook boordevol koolhydraten. Eén sneetje brood heeft al makkelijk 13gr koolhydraten.(bron,bron)Door veel koolhydraten te eten loop je meer risico op gezondheidsproblemen. Zeker hartproblemen en diabetes kunnen hiervan het gevolg zijn(bron, bron).

Broodvervangers -waardoor je de gluten uit je voedingspatroon haalt- zullen ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel beter in balans komt en blijft. Ze zullen ook zorgen voor een betere spijsvertering, gezondere darmen en minder buik- en maagproblemen.

We zoeken dus broodvervangers die voldoende vezels bevatten. Een goede portie vezels per dag is 30-40 gram vezels. Vezels vind je ook in groenten en fruit. Je vindt ze ook terug in sommige superfoods zoals chiazaad en lijnzaad, maar ook in peulvruchten.

Brood bevat ook vitamines B en natrium, jodium, kalium, ijzer en foliumzuur. Geen drama als je dus geen brood meer gaat eten want al deze bouwstenen kan je perfect in andere voedingsstoffen terugvinden. Het eten van voldoende groenten en fruit zorgt ervoor dat jij heel veel van deze voedingsstoffen in perfecte hoeveelheid binnenkrijgt.

Op zoek gaan naar gezondere broodvervangers is niet een slecht idee, integendeel zelfs. Het zal je gezonder en vrijer maken.

Eet altijd voldoende!

broodvervangers voldoende etenDit is verschrikkelijk belangrijk. Zorg dat je altijd voldoende eet. Niet een hapje hier en een hapje daar, maar eet gewoon 2 of 3 keer per dag veel en voldoende. Met de juiste voedingsstoffen zodat je lijf er blij en vrolijk van wordt.

Als je te weinig eet dan zal je lichaam zich niet gelukkig voelen en zich aanpassen aan het voedsel dat het krijgt. Niet te onderschatten want ons lichaam is erg slim. Het weet exact wat het moet doen om zich aan te passen.

Als je dat lichaam de juiste voeding geeft in de juiste proporties dan zal het niet de noodzaak voelen zich aan te passen en dan doet het exact wat jij voor ogen hebt. In elke voedingsstijl moeten groenten zitten. Daar moet je niet over twijfelen. Groenten zijn de basis van elk dieet.

En eet daarbij voldoende vetten als je graag wat gewicht kwijt wil. Gezonde vetten zijn belangrijk in het proces van afvallen. Geef je lijf wat het nodig heeft en het wordt gezond en vrolijk. Zo zou het voor iedereen moeten zijn. Maar zorg ervoor dat je maaltijden altijd groot genoeg zijn.

Welke broodvervangers gaan we dan eten?

Alle broodvervangers zijn mogelijk. Alles hangt er natuurlijk vanaf wat jij graag eet en hoe jouw leven eruit ziet. Heb je veel tijd, moet het snel gaan, hou je van sapjes of eet je liever iets vast. Alle mogelijkheden staan open maar jij kiest.

Eventuele broodvervangers zijn dan smoothies, juices, salades, soepen, pannenkoeken of wafels, eieren op alle mogelijke manieren, of je kan ook gewoon kiezen voor een ander soort graan en daar een maaltijd van maken. Bijvoorbeeld havermout. Je kan ’s avonds een heerlijk potje “overnight oats” klaarzetten en de volgende ochtend heb je een ontbijtje dat klaar staat.

Zo kan je ook een maaltijd maken met quinoa of met zilvervliesrijst. Je kan in de ochtend een boekweit pannenkoek maken of een omelet. Je kan alle kanten op. Waar een wil is, is een weg!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Mijn top 8 van broodvervangers!

Er zijn uiteraard verschillende manieren om brood te gaan vervangen maar ik ben een grote fan van deze acht broodvervangers.  Naargelang mijn tijd en goesting eet ik deze broodvervangers. Kies er voor jezelf diegene uit die werken en maak er een gewoonte van. Na een tijdje zal je dat brood niet meer missen.

Broodvervangers nummer 1: Wafels.

Ja u leest het goed, het is mijn favoriete recept. Wafels. Ik maak het bijna elke dag, ofwel in de ochtend ofwel als lunch. Heerlijk is het om even het wafelijzer op te zetten, er wat deeg in te doen en een heerlijke wafel te zien. Warm, luchtig en super gezond. Ik maak de wafel met kokosmeel of amandelmeel.

broodvervangers wafels

Dit zijn de enige soorten meel die volledig vrij zijn van gluten en weinig tot geen koolhydraten bevatten. Heerlijk is dat. Lekker gezond snoepen, als ik het zo mag zeggen.

Het duurt geen eeuwigheid en het is snel klaar. Ik maak steeds een heleboel deeg en bewaar het in de koelkast zodat ik het kan gebruiken wanneer ik er zin in heb.

  • Neem 115gram romige kaas.
  • Samen met 4 eieren.
  • 1 tl vanille extract,
  • 10 druppels stevia (of 1 el stevia in suikervorm)

Mix alles door elkaar!

  • Doe er 4 el kokosmeel bij (dat kan ook amandelmeel zijn)
  • Voeg 1,5 tl bakpoeder toe.

Mix alles door elkaar. Klaar is jouw deeg voor de wafels. Het duurt echt niet lang en je kan er een heerlijk ontbijt mee maken. Versier de wafel met wat spek of besjes, aardbeien en wat suikervrije siroop en je hebt een heerlijk ontbijt. Ik gebruik een handmixer. Erg makkelijk en snel. Hier vind je hem.

Broodvervangers nummer 2: Smoothies.

Heerlijk is dat en erg snel klaar. Je kan het zelfs in de avond klaarleggen in een zakje zodat je in de ochtend alleen maar alles in de blender moet doen. Even mixen. In een glazen bokaal en je kan het meenemen. Of je drinkt het dadelijk op, dat kan ook! Smoothies zijn super gezond.(bron)

spinazie smoothieSmoothies die gemaakt worden van groene groenten zijn super gezond en zorgen voor een enorme energieboost tijdens de hele voormiddag. Het enige wat je nodig hebt is een snijplank, mes en een blender. Deze blender heb ik. Goed materiaal en helemaal tevreden mee.

Een gezonde smoothie maak je snel en zonder veel moeite. Bijvoorbeeld:

  • Een handjevol spinazie
  • Een halve avocado
  • Pers een halve citroen erin
  • Twee appels of 1 banaan.
  • Twee glazen water (of meer als je het te dik vindt)

Ga op zoek naar lekkere recepten en maak zelf heerlijke smoothies. Je zal zien dat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft dat je er alle kanten mee op kan. Wil je niet zoeken naar recepten, dan kan ik je dit boek aanraden. Het staat vol gezonde en overheerlijke smoothie recepten.

Ach, ook eentje die ik elke week eet en klaarmaak. Ik maak er hier telkens 12 tegelijk en bewaar ze dan in de koelkast. Heb ik honger dan moet ik er toch gewoon eentje uithalen en verder geen werk meer! Makkelijk en ook handig om mee te nemen naar het werk.

ei muffin broodvervangersHet zijn omeletjes in de vorm van een muffin en jij bepaalt zelf wat je erin doet van groentjes. Het enige wat je nodig hebt, is een kom om je eieren te mixen en een schaal met muffin vormpjes.

  • Neem 9 eieren en mix ze allemaal goed door elkaar.
  • Voeg peper en zout toe en roer opnieuw.
  • Snij de groenten die je graag wil gebruiken : ik gebruik meestal paprika, broccoli, ajuin en spek
  • Doe de groenten en het spek in de muffinvormpjes. (Ik gebruik siliconen vormpjes, die bakken niet aan)
  • Giet het eiermengsel eroverheen.
  • Zet in de oven voor 25 minuten op 180 graden.

Hier vind je een uitgebreid artikel over de muffins.De muffins zullen tijdens het bakken omhoog komen, maar niet ongerust zijn, als je ze eruit haalt, dan zakken ze terug naar een gewoon volume. Laat ze even afkoelen en zet ze daarna in een schaal in de koelkast. Neem er eentje als je honger of zin hebt!

Wil je graag zien hoe ik het receptje klaarmaak? Kijk dan hier even naar het filmpje!

Broodvervangers nummer 4: Havermout.

Met havermout kan je alle kanten op. Het kost niet veel tijd en het is erg gezond. Het zit vol goede voedingsstoffen. Kies een glutenvrije optie en houd er wel rekening mee dat havermout wel koolhydraten bevatten en een goede hoeveelheid calorieën. Als je probeert gewicht te verliezen moet je alert zijn.

Ik heb een artikel geschreven over de voordelen van havermout, dat kan je hier lezen. Ik heb ook erg veel leuke receptjes met havermout, lees ze hier.

Leuk aan havermout is dat je het vaak gewoon op voorhand kan klaarmaken en kan gebruiken als je er nood aan hebt. Het kost niet veel tijd en het heeft vele gezondheidsvoordelen.(bron)

Broodvervangers nummer 5: Chia pudding.

Chia pudding is een ontbijtje dat je makkelijk de avond ervoor kan klaarmaken. Je zet het in de koelkast en de pudding is de volgende dag klaar om te eten. Chia zaadjes zijn kleine zwarte zaadjes die opzwellen in vocht. Ze zitten vol goede voedingsstoffen.

chia pudding broodvervangersJe kan de pudding maken met eender welke smaak en eender welke topping die jij lekker vindt of die jij wil gebruiken.

  • Doe 3 eetlepels chaizaad in een potje.
  • Giet er 150 ml of 3/4cup amandelmelk of kokosmelk bij.
  • Doe er 1 tl vanille extract bij en een beetje kaneel.
  • Roer goed tot alle zaadjes in de melk zitten.
  • Zet gedurende minstens 30min in de koelkast.

Daarna kan je de pudding versieren met besjes, aardbeien, zaden en pitten, kokosschilfers. Alles wat jij lekker vindt en waar je op dat moment zin in hebt. Je kan het ongeveer een week bewaren in de koelkast. Zoek je nog recepten, lees dan dit artikel!

Broodvervangers nummer 6: Een heerlijke salade of een groentewrap!

Het is zo makkelijk als het klinkt. Maak een salade, het kost geen tijd en het is lekker en gezond. Sla kan je eten als lunch maar ook als avondeten. Je hebt zo een uitstekende manier om gezond te eten en alle voedingsmiddelen te gebruiken die je nodig hebt.

Er zijn zoveel mogelijkheden tot het eten van gezonde salades of gezonde maaltijden dat dit niet zo heel erg moeilijk kan zijn. Je kan de salade in een bord doen en het zo eten, maar je kan er ook een heerlijke wrap van maken. Snij de groentjes die jij lekker vindt.

We maken geen wrap van een stuk brood want dan zijn we de verkeerde kant op, maar we maken een wrap van sla.

  • Neem een groot blad sla (bijvoorbeeld ijsbergsla of romeinse sla)
  • Doe daar al jouw groentjes in.
  • Een beetje vinaigrette of mayonaise
  • Vouw het toe en klaar is je wrap!

Heerlijk lekker en knapperig.En super gezond. Zo kan je variëren zoveel je wenst, want je kan uiteraard ook nog kip of ander vlees toevoegen aan deze wrap. Of een eitje of iets anders! Jij kiest.

Broodvervangers nummer 7: Maak je eigen alternatief voor brood.

Ja, het is niet zo moeilijk. Het maken van brood kan zelfs erg eenvoudig zijn als je weet hoe je eraan moet beginnen. Op zondag maak ik meestal een grote portie glutenvrij en gezond brood, dat ik dan een hele week kan gebruiken.

De basis voor gezond brood is glutenvrij meel met weinig koolhydraten, eieren en kaas. Zorg dat je een oven hebt die werkt en je kan zo aan de slag gaan.

Hier vind je een recept voor glutenvrije bolletjes. Snel en makkelijk te maken en heerlijk lekker!

Broodvervangers nummer 8: Koolhydraatarme recepten.

Dit is de makkelijkste manier om jouw brood (en ook pasta, rijst, aardappelen) te vervangen. Je maakt maaltijden waar je al deze zaken uithaalt. Dan heb je geen probleem meer.

Het maken van koolhydraatarme recepten is ook helemaal niet moeilijk en het duurt niet lang.(bron)

keto revolutieEr zijn duizenden mogelijkheden om lekkere en gezonde maaltijden te maken zonder brood.

Ben je op zoek naar dergelijke gerechten koop dan de Keto Revolutie. Dit is een ebook dat je alles geeft wat je nodig hebt om aan de slag te gaan.

KORTINGSLINK NAAR DE KETO-REVOLUTIE!

 

4 reacties op “Broodvervangers!

  1. Door Merckx. Christine

    Bij het reizen naar Aziatische landen waar men bijna geen brood eet had ik ook geen buikpijn zo Ben ik beginnen nadenken het ligt misschien aan het eten van brood

    1. Door Marjolein

      Ja, dat is zo Christine. Als je last hebt van buikpijn of andere pijnen, dan kan je de oorzaak vaak vinden bij de voeding die je eet! Goed dat je dan zelf beslist om geen brood meer te eten. Mogelijkheden genoeg hé!

  2. Door Annick

    Een vraag over de wafels, wat bedoel je met romige kaas ? Zo een kuipje smeerkaas of een blok kaas

    1. Door Marjolein

      Dag Annick, ik gebruik als romige kaas meestal Philadelphia. Zo’n kuipje met Philadelphia dat je kan gebruiken om op de boterham te smeren? Roomkaas of smeerkaas ja! Je kan uiteraard eender welk huismerk nemen, van eender welke winkel. Ik gebruik meestal Philadelphia omdat hierin de minste koolhydraten en suikers zitten. Dat was bij de huismerken vaak niet zo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *