De dag gezond beginnen! 6 tips om te starten. - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 7 september 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Begin je de dag op een goede en gezonde manier, dan sta je sterk in jouw schoenen. Hoe je een dag goed kan beginnen, leg ik je hier uit.

dag gezond startenJe hoort het wel vaker zeggen dat de start van de dag het belangrijkste is. De dag gezond beginnen, zorgt ervoor dat de rest van de dag niet meer stuk kan. Ik kan je ook dadelijk vertellen dat dit niet zomaar praatjes zijn, maar dat het écht zo is.

Als je dit goed onthoudt, dan kan je zelf een mooie start maken van je dag en ervoor zorgen dat jouw dag een knaller wordt. En van elke dag een leuke en zinvolle dag maken dat is toch altijd het doel of niet soms?

We hebben immers niets aan een resem lastige en zware dagen waar we half depressief van worden. We hebben maar één leven en het moet altijd onze intentie zijn om zo vrolijk en blij mogelijk door het leven te gaan.

Dit gecombineerd met een gezond en zinvol leven, een leven waar jij iets bijdraagt aan de maatschappij, dat is het mooiste soort leven dat je je kan wensen.

Je dag gezond beginnen mag je heel erg uitgebreid zien. Dat gaat niet alleen over lichamelijke gezondheid maar ook over geestelijke gezondheid. Ze horen samen. Een gezond lichaam is leuk maar als je daarnaast alleen maar donkere gedachten hebt, dan loopt het wel mis.

Waarom de dag gezond beginnen?

Waarom zou je de dag NIET goed beginnen? Als je de keuze hebt dan ga je toch voor een goed begin van de dag of niet soms? Het is altijd fijn om de tijd te kunnen nemen om even met jezelf bezig te zijn en een planning te maken hoe jij graag zou willen dat je dag er zou uitzien.

Ik heb -zoals veel mensen- een ochtendroutine die me de tijd geeft op te staan en op een leuke manier te starten. Elke ochtend doe ik hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat ik weet wat me te wachten staat. Door die routine heb ik controle over mijn dag en kan ik zelf bepalen wat ik wel en niet wil.

6 dingen die je kan doen om je dag gezond te beginnen.

Mijn ochtendroutine bestaat uit 12 opeenvolgende afspraken met mezelf die ik altijd nakom. Maar niet iedereen heeft de tijd voor een routine die een half uur duurt. Alles hangt er dus een beetje vanaf hoeveel tijd je hebt en wat je zelf allemaal zinvol vindt om te gaan doen.

Daarom kan je best voor jezelf een routine bedenken. Eentje die werkt voor jou. De 6 stappen die ik je hier geef, zouden makkelijk inpasbaar moeten zijn. Bekijk ze even en kijk wat je er zelf wil/kan aan toevoegen om een goede routine voor jezelf uit te bouwen.

Het is altijd belangrijk om iets te gaan doen dat werkt voor jou.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Stap 1: Sta onmiddellijk op en ga niet snoozen.

Dit is een heel belangrijk aspect om de dag goed en gezond te beginnen. Als de wekker afloopt, moet je gewoon dadelijk opstaan. Hierdoor maak je jouw lichaam en geest duidelijk dat de dag begint.

Door te gaan snoozen en je steeds nog een paar keer om te draaien verwar jij jouw lichaam maar ook jouw gedachten. Dit is niet productief.

Loopt de wekker af, sta dan dadelijk op. Doe je ogen open, zet de wekker af en ga op de zijkant van je bed zitten. Neem even de tijd om zo wakker te worden en “goedemorgen” te zeggen tegen jezelf. Wees blij dat er een nieuwe dag aanbreekt en wees dankbaar.

de dag gezond beginnenStap 2: Drink water en neem jouw supplementen.

Ben je wakker? Super! Ga dan verder met je dag. Ga naar de keuken en neem je supplementen. Zorg ervoor dat je voor de dag begint zeker een halve liter water drinkt.

Het lichaam bestaat hoofdzakelijk uit water. Het is dus belangrijk dat je jouw lichaam aanvult met de nodige hoeveelheid water. Op één dag tijd zou je ongeveer twee liter water moeten drinken. Door de ochtend te beginnen met een halve liter water, vul je jouw tekorten aan en kan jouw lichaam wakker worden.

Welke supplementen je moet nemen in de ochtend dat is per persoon verschillend natuurlijk. Als je gezond en gevarieerd eet dan heb je in principe alle voedingsstoffen die je nodig hebt, maar elk persoon is anders.

de dag goed beginnenSupplementen die je wel kan gebruiken op bepaalde momenten in je leven zijn bijvoorbeeld :

  • Vitamine D (in de winter),
  • Probiotica,
  • Magnesium,
  • Ijzer,
  • Calcium,
  • Zink,
  • Vitamine B complex.

Bekijk wat jouw lichaam nodig heeft, laat je bijstaan door iemand die er wat van kent en ga er dan mee aan de slag!

Stap 3: Schrijf in je dagboek.

Maak er een gewoonte van om je een boekje aan te schaffen en hier elke dag een beetje in te schrijven. Dit zorgt voor rust in jouw hoofd en rust in je hoofd dat maakt je gezond.

Ik denk dat we vaak onze geestelijke rust opofferen in de drukte van de dag. En zonder dat het opvalt verlies je zo heel veel gezondheid.

Als je hoofd niet rustig is, dan krijg je stress en te veel stress zorgt voor een overvloed van het hormoon cortisol en dit zorgt er dan weer voor dat we dik worden en ziek. Het is dus belangrijk een tegengewicht te voorzien.

Door elke ochtend tien minuten de tijd te nemen om in je dagboek te schrijven en daar een aantal positieve dingen in te noteren die jouw blij en gelukkig maken, begin je jouw dag sterk en positief. Zo creëer je een rustig gevoel.

Stap 4: Plan je dag.

de dag gezond beginnenDaarna is het belangrijk om een blad te nemen en een planning te maken ( je kan dit uiteraard ook op je gsm of in een agenda doen).

Schrijf op hoe jouw dag eruit ziet. Eerst de dingen die moeten. Met een uur erbij. Daarna kan je kijken waar er nog tijd overblijft om dingen te doen die jij graag doet.

Zorg ervoor dat er minstens één uur tijd is om iets te doen dat jij graag doet en dat jou veel energie geeft. Door het vooruitzicht en de energie die je krijgt van jouw leuke momenten, kan je immers de rest van de dag aan.

Ben je klaar met de planning te maken van de dag, dan maak je nu nog een planning voor je eten. Schrijf op wat je die dag gaat eten. Welke voedingsmiddelen heb je nog liggen, welk menuutje kan je daar van maken en wanneer eet je wat.

Het voordeel van deze eet-planning is dat je een duidelijk beeld hebt van wat jij in jouw lichaam gaat steken. Dit kan een goede dag bepalen en maken.

Gezonde voeding is namelijk verschrikkelijk belangrijk om een goed gevoel te hebben tijdens de dag. Eet dus voldoende en gezond, vul de planning zo in en houd je aan die planning!

Stap 5: Ga een wandeling maken/doe snel een paar oefeningen.

Klaar met alles, je dag staat gepland? Dan kan je even een frisse neus halen en jouw lichaam wakker maken. Dit hoeft geen uren te duren, maar even bewegen is belangrijk. Ik ga zelf elke ochtend even wandelen. Ik trek iets makkelijk aan, doe stevige wandelschoenen aan en ik stap buiten.

Tijdens het stappen beluister ik motivational video’s via youtube. Ik stap elke dag ongeveer een half uurtje. Ik loop het blokje rond en kom dan terug. Hierdoor heb ik niet alleen mijn beweging gehad waardoor mijn lichaam wakker is, maar is ook mijn geest gestimuleerd met positieve boodschappen.

Als ik thuis kom, doe ik 50 jumping jacks, 50 squats en 50 keer zwieren met de kettlebell. Daarna ben ik wakker en voel ik me fit en gezond. De adrenaline is goed, de ademhaling kan tot rust komen, de fysieke inspanning is niet té zwaar maar wel voldoende om je hartslag te laten stijgen.

Stap 6: De dag gezond beginnen? Neem tijd voor ontbijt.

Alles gedaan wat je moest doen, dan kan je starten met je ontbijt. Als het goed is, staat er op jouw dagschema wat je als ontbijt ging eten en dus is het nu tijd om daar aan te beginnen.

een heerlijk ontbijt

Het kan allemaal. Zolang je zorgt voor weinig koolhydraten maar genoeg gezonde vetten en een goede portie eiwitten. Dan ga je op een goede manier van start.

Zorg dat je bij je ontbijt voldoende eiwitten eet. De eiwitten worden door het lichaam langzaam verteerd en zorgen er daardoor voor dat je lange tijd verzadigd blijft en minder snel terug zin hebt in eten.

Drink bij je ontbijt nog een groen kopje thee in combinatie met een schijfje gember en je bent de dag écht goed begonnen.

Voorbeeld van een ochtendroutine.

Veel mensen willen wel starten met een ochtendroutine maar weten niet hoe dat moet. Wat moet er dan precies in die ochtendroutine zitten, om zo de dag gezond te beginnen.

Nu wel, dat is niet zo moeilijk. De dag gezond beginnen doe je zowel lichamelijk als geestelijk. Als je daar rekening mee houdt, dan kan je niet missen.

Ik geef je hier een voorbeeld van een ochtendroutine. Je kan hem aanpassen naar je eigen zin of tijd. Zoek voor jezelf een routine die werkt.

  • Sta op als de wekker afloopt.
  • Zit even op bed en maak jezelf wakker met positieve gedachten.
  • Maak je bed op.
  • Ga naar de keuken, drink water en neem je supplementen.
  • Neem de tijd om even wat te schrijven over de dag. Schrijf minstens drie dingen op waarvoor je dankbaar bent.
  • Maak een planning van de dag.
  • Lees je toekomstplannen voor tegen jezelf in de spiegel.
  • Ga wandelen en luister motivational video’s.
  • Bij thuiskomst maak een smoothie klaar.
  • Drink de smoothie en schrijf ideeën op in je dagboek.
  • Trek je sportkleren aan.
  • Ga 15 minuten mediteren.
  • Sport intensief voor minstens 20 minuten.
  • Neem een douche.
  • Kleed je aan voor de dag.
  • Maak een stevig en gezond ontbijt.
  • Begin met je eerste opdrachten: zet er een wekker bij zodat je doorwerkt.

Conclusie: De dag gezond beginnen.

De dag gezond beginnen, vraagt even tijd. Neem je die tijd dan ben je op de goede weg. In het begin zal dit waarschijnlijk wat aanpassing vragen en moet je zelfs een half uurtje vroeger opstaan om dit allemaal gedaan te krijgen, maar eens je hier aan gewend bent, aan die routine, dan kan je niet meer zonder.

Een dag zonder routine is een verloren dag. Door jezelf structuur op te leggen en deze nauwgezet op te volgen zal je snel merken dat het ook in je hoofd beter gaat. Gaat het beter in jouw hoofd, dan gaat automatisch ook jouw lichaam mee werken.

We geven onze jonge kinderen toch ook veel structuur mee?

Structuur zorgt voor veiligheid maar ook voor zekerheid. Deze twee heb je nodig om een gezond en succesvol leven te gaan leiden. Een gezonde geest in een gezond lichaam.

Het dagmenu met gezonde voeding geeft je een houvast doorheen de dag. De kans dat je gaat grijpen naar ongezond voedsel wordt zo al veel kleiner. Vind je het moeilijk om gezonde receptjes te maken en een volwaardig dagmenu samen te stellen? Geen probleem. Het Koolhydraatarm 30 dagen menu, heeft dit allemaal voor jou gedaan. Profiteer er van!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *