Wat zijn de dikmakers in jouw voedingspatroon? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 25 oktober 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Onze voeding zit vol met verborgen suikers. Weten we dat wel en wat voor gevolgen heeft dat op ons welzijn en ons dieet?

dikmakersWe gaan met z’n allen op dieet of willen tenminste het gevoel hebben dat we gezonde voeding eten. Maar sommige voedingsmiddelen zijn echte dikmakers in ons eten. Maar vaak beseffen we het niet.

Om onze gezondheid te bewaren is het belangrijk dat we gezonde voeding in ons lichaam steken. Maar wat precies gezonde voeding is, is voor vele mensen verwarrend.

Nochtans zou het dat niet mogen zijn. Juiste en gezonde voeding is eigenlijk heel makkelijk. De juiste gewoonten zijn ook belangrijk om een gezond lichaam te hebben. Door slechte gewoontes kan je ook dik worden.(bron)

We hebben het druk, we hebben geen tijd te veel en alles moet snel gaan. Ook ons eten. Hoe sneller alles klaar is en hoe minder wij er zelf moeten voor doen, hoe liever we het hebben.

Een instant leven in een instant maatschappij met instant eten dat instant klaar is. Heerlijk makkelijk dat wel, maar zeker niet gezond. Niet te verbazen dus dat meer dan de helft van de mensen ziek is.

Door jouw lichaam niet de juiste voedingsstoffen te geven, maak je het ziek. Ongezonde voeding zorgt voor kankers en gezwellen die vaak laattijdig opgemerkt worden. Ons lichaam is voorzien van superkrachten om gezond te worden met gezonde voeding, maar het is een tocht van lange adem.

Hoe beginnen we dan aan die tocht? Makkelijk, zorg dat jij jouw lichaam verzorgt op de juiste manier door het te voeden op de juiste tijdstippen met het juiste voedsel. Vaak denken mensen dat ze gezond eten en dat ze op het goede pad zitten, maar als je er dan even dieper op ingaat, is niets minder waar.

Suiker.

dikmakers etenLaat ik er maar niet omheen draaien. Wij worden niet ziek van “vet” te eten, wij worden wel ziek van suiker te eten. Onze gerechten, ons eten zit vol suiker. De ene suikerbom na de andere.

Ook in producten die als gezond gezien worden en opgestapeld staan bij de gezonde producten, zelfs daar zitten een massa aan suikerklontjes in.

Suiker verziekt je lijf en je organisme. Jouw organen kunnen niet meer functioneren. Van suiker word je ziek. Het is dus belangrijk -als we de gezonde toer op gaan- dat je probeert de suikers zoveel mogelijk te mijden.

Voorbeeld 1.

Ik geef je al snel twee voorbeelden van voedingsmiddelen die als gezond worden bestempeld. Voedingsmiddelen die vaak worden voorgeschreven als ideaal om mee te diëten, af te vallen en in vorm te raken. We nemen ze dan ook mee zonder verder onderzoek want de diëtist heeft gezegd dat..

Yoghurt. Yoghurt natuur, yoghurt met fruit, magere yoghurt, yoghurt nul percent vet. Noem maar op, je hebt tegenwoordig yoghurt op duizend verschillende manieren en we denken allemaal dat Vitalinea of Danone ons geweldig eten presenteert. Maar is dat wel zo?

Kijk je even van dichterbij dan zal je zien dat een dergelijk potje yoghurt gemakkelijk 15gram suiker bevat. 15 gram suiker in 1 klein potje yoghurt dat op bijna alle menu lijsten staat van diëten. We worden aangeraden yoghurt te eten zonder vet, minder vet minder calorieën en hola daar gaat het toch om?

De yoghurt met 0% vet kan dan wel 80 calorieën hebben voor een potje, en het potje met veel vet, heeft 180 calorieën voor een potje maar welke is het het gezondst? Het gaat immers niet over de calorieën , het gaat wel over het vetgehalte en het suikergehalte. Vet is niet ongezond. Suiker wel.

Het potje met de 180 calorieën kan je dus beschouwen als beduidend veel gezonder dan dat met de 80 calorieën.

Voorbeeld 2.

Sauzen. Er zijn verschillende soorten sauzen te krijgen in de winkel. Denk maar even aan de simpele mayonaise. Mayonaise in alle vormen en soorten maar de ene soort is de andere niet. Er zijn soorten mayonaise waar 20 gram suiker zit in een kleine portie, maar er zijn ook mayonaise’s waar maar 0,2 gram suiker in zit.

Welke is het gezondste? Die zonder suiker uiteraard! We willen immers meer vet eten dan suiker. Houd je daar aan. Gezonde vetten zijn beter dan eender welke vorm van eten met suiker in.

Ik weet het, het is erg vervelend. Tegenwoordig zit in alle voedingsmiddelen suiker, maar je zal versteld staan van de resultaten als je die suikers weet te bannen uit je voedingspatroon.

Wees alert. Eender welke andere saus, zoals bijvoorbeeld ketchup, mammoet, peper, currysaus. Kijk op de verpakking. Neem niets mee met een onbeduidende hoeveelheid suiker.

Dingen die je dik kunnen maken.

Er zijn verschillende dingen die je dik kunnen maken. Je hoeft het zo gek niet te bedenken. Het zijn misschien niet de eerste dingen waar je aan denkt, maar waarschijnlijk zijn het dingen waar jij jezelf ook wel eens aan bezondigd. Wil je graag een gezond lichaam, let dan even op. (bron, bron)

  • Je eet te snel.
  • Je slaapt te weinig of te veel.
  • Niet voldoende water drinken.
  • Je hangt rond in slecht gezelschap.
  • Je gaat veel uit eten.
  • Te lang op een stoel zitten.
  • Geen tijd nemen om te ontspannen.
  • Eten voor de televisie.
  • Teveel frisdrank drinken.
  • Je eet veel te veel.
  • Te weinig vet eten.

Er zijn veel slechte gewoonte die ervoor kunnen zorgen dat jij jezelf onnodig dik maakt. En dat dik zijn hoeft op zich niet de belangrijkste bekommernis te zijn. Wel het ziek worden. Van ongezonde gewoonte wordt een mens ziek. Ga er dus mee aan de slag!

Welke 12 voedingsmiddelen zijn onverwachte dikmakers?

Het spreekt voor zich dat chocolade en chips en koekjes dikmakers zijn en niet goed zijn voor ons lichaam, maar er zijn ook andere dikmakers die mensen niet snel inschatten als zijnde dikmakers.

Hoe komt dat toch? Waarom denken we dat bepaalde zaken gezond zijn, terwijl ze dat niet zijn?

We kunnen soms zo vastgeroest zitten in foute denkpatronen waardoor het erg moeilijk wordt om hier uit te raken. Het is dus verstandig om op dat moment alleen maar rekening te houden met de feiten. Zo kan je niet van het juiste pad afraken.

1. Yoghurt/Platte kaas.

Ik zei het net al. De meeste yoghurt zit vol suiker. En geen klein beetje maar echt heel veel. We kunnen dan wel zeggen dat we een mager yoghurtje aan het eten zijn, maar dat blijkt in realiteit iets helemaal anders. Yoghurt en andere zuivel producten bevatten vaak heel veel suiker.

dikmakers etenAls je op zoek gaat naar een gezonde yoghurt of platte kaas, ga dan op zoek naar een volvette yoghurt. Liever meer vet, dan suiker. Er moeten dus zo weinig mogelijk koolhydraten inzitten en zoveel mogelijk vetten. Griekse yoghurt is een goede keuze.

Welke yoghurt voor wie goed is, is een beetje afhankelijk van de persoon die de yoghurt zal gaan eten. Yoghurt kan een goede bron zijn van probiotica en calcium.(bron)

Deze platte kaas is eentje die ik altijd meeneem. Voor 100 gram bevat het product maar liefst 7,7 gram vet en amper 2,3gram koolhydraten. Dat is een van de gezondste platte kaasjes die er is.

Bekijk steeds de labels op de producten vooraleer je zomaar iets meeneemt.

2.Wraps.

We denken dat we gezond bezig zijn want we eten een wrap! Ja heerlijk lekker met veel groentjes ertussen. De boterhammen gaan weg. Je neemt een wrap, je smeert er naar hartelust een sausje op en dan ga je aan de slag met de rest. Gezond dus?

Maar nee, dat is niet helemaal waar. Deze wraps bevatten ook granen, zijn vaak gemaakt van witte graansoorten en bevatten vaak veel suiker. En dan hebben we het nog niet over de saus en alle andere zaken die jij er gaat tussen leggen.

Kies je toch voor een broodwrap, neem dan de volkoren variant. Neem een mayonaise zonder suiker en steek hem vol met groentjes en een stukje kip of zalm. Beperk de suikerrijke sausen of andere ongezonde varianten.

3. Slecht gemaakte smoothies.

En dan gaan we in de ochtend een smoothie maken, omdat we de dag gezond willen starten! Goed idee. Maar de meeste mensen weten niet wat een gezonde smoothie dan wel is. Ze nemen veel fruit, een banaan, mango en nog wat wortelen en denken dat ze een gezonde smoothie hebben.

Ook dat klopt niet. De hoeveelheid suiker die jij op dat moment binnenkrijgt, van al dat fruit en de zoete groenten is immens. Je suikerspiegel zal de hoogte invliegen en na een uurtje of twee zal je lichaam heel erg verlangen naar meer suiker. Smoothies met veel zoete groenten of fruit zijn niet gezond.

Wil je een gezonde smoothie drinken kies dan altijd voor een groene smoothie met veel groenten. Meer groenten dan fruit. Er zijn echt heerlijke smoothies waar je geen overdosis suiker binnenkrijgt. Lees hier maar het artikel over smoothies en juices. Er staan heerlijke recepten in.

Een smoothie is gezonde voeding als je weet hoe je hem moet maken! Maak een gratis account aan en dompel jezelf onder in de heerlijkste smoothie recepten in het challenge boek! Denk eraan dat de verkeerde smoothies drinken, niet gezond is.(bron)

4. Noten.

Ik eet noten en dat is in de mode als je wil laten zien hoe gezond jij door het leven gaat. Jahaaa! Dat zal wel maar opnieuw is het wel heel belangrijk te weten waar je mee bezig bent.

Noten zijn gezonde voeding en bevatten heel veel gezonde voedingsstoffen MAAR noten bevatten ook erg veel calorieën en koolhydraten. Als je bijvoorbeeld 15 gram amandelen eet, dat zijn ongeveer een tiental amandelen, dan zit je al makkelijk aan 120 calorieën en laten we eerlijk zijn, 10 amandelen die heb je zo binnen gestoken…

Eet dus noten als extraatje, als je even energie nodig hebt, of als snoeperijtje waarvan je weet dat het je wat extra calorieën geeft. Maar wees je bewust dat je geen overdosis neemt, want anders zal je té veel calorieën eten waardoor je niet meer afvalt.(bron)

5. Energie repen/muesli repen.

Mensen die veel sporten of bewegen, mensen die een zware fysieke job uitoefenen kunnen soms vaak veel deugd hebben van een energie reep. Ze krijgen veel energie van een dergelijke reep maar hoe komt dat dan? Energie repen of muesli bars zitten echt niet vol met superfoods.(bron)

dikmakers eten

De meeste energierepen die wij kopen in de supermarkt zitten alleen maar vol met suikers. Die suiker is hetgene dat zorgt voor de energie boost. Wil je dus snel een energie boost dan grijp je beter niet naar voor geproduceerde muesli bars of energierepen. Er zijn heerlijke recepten die je zelf kan maken. Energie balletjes gemaakt van noten bijvoorbeeld, zorgen voor hetzelfde effect maar zonder de suiker!

6. Brood.

Ja sommige mensen begrijpen niet waarom brood zou moeten zorgen voor verdikking maar het is echt wel de waarheid. Brood bevat ontzettend veel koolhydraten. Die koolhydraten die worden in 80% van de gevallen opgeslagen als vet. Ze zouden gebruikt moeten worden als energie.(bron)

Omdat wij mensen zoveel suiker eten en zoveel zaken eten die niet bijdragen aan onze gezondheid, zijn er nog weinig koolhydraten die écht gebruikt worden om energie te bieden. De overdosis koolhydraten wordt in ons lichaam altijd opgeslagen als vet. Hierdoor worden we dus dikker.

Alleen mensen die zwaar fysiek werk doen of veel sporten hebben veel koolhydraten nodig, maar gewone mensen met bureauwerk, voor de klas staan, in een winkel werken..dit soort mensen heeft geen nood aan een overdosis koolhydraten. Neem ze dan ook niet.

Brood bevat dus veel overbodige koolhydraten die je beter kan laten staan. Als je je afvraagt wat je dan wel moet eten in plaats van het brood, dan heb ik daar een artikel over geschreven dat jou de weg zal wijzen. Brood is perfect vervangbaar. Je moet het alleen durven doen.

7. Kant en klaar maaltijden.

Het spreekt voor zich dat maaltijden die klaargemaakt zijn en in een potje, een schaaltje, of een bakje gestopt worden, niet bijdragen aan een gezond leven en dus niet behoren tot de categorie gezonde voeding.

Om die gerechten te kunnen goed houden, worden daar natuurlijk allerlei zaken ingestoken die niet thuishoren in eten. Er zitten veel bewaarmiddelen in, maar ook veel extra toegevoegde suikers.

Vermijd altijd dergelijke maaltijden. Jouw lichaam zal er niet blij van worden. Jijzelf immers ook niet. Ga steeds voor de gezonde hap en maak snel zelf iets klaar.

8. Soep uit een pakje.

dikmakers etenHeerlijke soep! Soep heb je in alle soorten en alle vormen en er is vaak maar 1 regel bij soep, dat is dat jij hem zelf moet maken. Als je je soep zelf maakt, weet je exact welke ingrediënten jij erin doet en hoe gezond de soep dan wel is.

Soep bevat hoofdzakelijk groenten en water en meer moet dat niet zijn. Dat is een goed voorbeeld voor gezonde voeding.

Hier vind je een heerlijk receptje voor pompoensoep en hier voor komkommersoep. Er staan nog andere soepgerechten op de website bij de rubriek recepten!

Helaas kunnen we dit niet zeggen van soepen die klaar staan in de winkel. De soepen die je koopt in de winkel zitten vaak vol met bewaarmiddelen, veel zout en veel suiker. Deze worden er standaard aan toegevoegd. Als je dus gezond wil eten en zin hebt in soep, dan maak je hem het beste zelf!(bron)

9. Avocado

Een avocado wordt aangeprezen als super gezonde voeding en dat is ook zo. Een avocado is een vorm van erg gezonde voeding en bevat heel veel gezonde vetten. Daar kan je niet veel mis mee doen. Maar een avocado bevat ook wel een grote hoeveelheid koolhydraten en door zijn goede gezonde vetten, zorgt hij voor heel veel calorieën.

Eén volledige dikke avocado kan al snel tellen voor 350 calorieën. Het is dus belangrijk dat jij er niet onbeperkt gaat van eten, maar toch een beetje uitkijkt met wat je er wel of niet bij eet.

10. Sushi/Chinees/Japans.

Het klinkt allemaal gezond dat Japanse eten. Aziatische mensen zijn meestal dunne en magere mensen maar laat je niets wijsmaken. Er is een groot verschil tussen de Japanse keuken van hier en de Japanse keuken in Japan.

Hier in de restaurants wordt al snel veel suiker toegevoegd aan rijst. Opnieuw gebeurt dit met suiker omdat je zo de rijst langer kan bewaren. Het lijkt dus onschuldig maar dat is niet zo. Wist u dat diabetici afgeraden wordt om rijst te eten? Er zit namelijk zoveel suiker en koolhydraten in rijst, dat dit werkelijk nefast is voor de bloedsuikerspiegel van diabetici.(bron)

En dus ook voor onze bloedsuikerspiegel. Bij de meeste gerechten wordt dan ook nog een overdosis sojasaus gebruikt waar ook heel veel zout en zoetigheid in zit.

Een avondje Chinees of Japans is dus geen vorm van gezonde voeding en dus niet bepaald goed voor jouw dieet.

11. Sauzen.

vineagretteWat wordt er toegevoegd aan sauzen om ze goed te houden en lekker zoet te laten smaken : suiker. Het is een weerkerend verhaal.(bron, bron)

We weten allemaal wel hoeveel suiker er zit in een fles ketchup. Het is bij andere sauzen en vinaigrettes evengoed zo.

Kies dus een gezonde versie of maak jouw sausjes zelf. Dat is niet zo moeilijk, het is best snel klaar en je bent zeker dat je een gezonde versie neemt. Zo weet je zeker dat je gezonde voeding tot je neemt.

12. Koek/Gebak/Chocolade

Het spreekt voor zich dat dit geen gezonde voeding is. We moeten er geen uitleg aan geven en zeker niet aan de zogezegde gezonde vormen van deze voedingswaren. De chips ligt in pakken in de rekken met dikke letters : 50% minder vet, maar ach, laat je niets wijsmaken. Chips is niet gezond met of zonder die 50%.

Witte chocolade, bruine chocolade, chocolade met smaakjes of nootjes het is allemaal hetzelfde en dus ongezond. Wil je graag een stukje chocolade neem dan een stukje dat minstens 85% cacao bevat.

Wat is onze conclusie over dikmakers in je eten?

Onze gezonde voeding blijkt toch niet zo gezond te zijn. Voedsel zit vol met stiekeme dikmakers. Vooral suiker is hier de boosdoener. Er zit zoveel suiker in allerlei producten dat je nooit weet wat je eet als je het niet zelf gemaakt hebt van pure ingrediënten.

Als je gezonde voeding wil eten en/of wil afvallen dan draait het immers allemaal om zoveel mogelijk calorieën te verbranden op zo kort mogelijke tijd. Je moet dus minder calorieën eten, dan dat je verbruikt en dus is het belangrijk zo weinig mogelijk producten te eten die stiekem volgepropt zitten met suikers.

Wil je graag wat extra verbranden met een leuke sport die je van thuis uit kan doen, dan zijn er erg veel opties. Ik heb hier een artikel geschreven over het sporten van thuis uit. Misschien kan je hier wel wat ideetjes opdoen.

Een goede manier van thuis uit te sporten is ook met de dvd’s van de kettlebell work-outs. Deze behalen erg veel successen bij vrouwen en mannen. Heerlijk zijn ze om te doen en makkelijk te volgen. Jouw lichaam past zich in een snel tempo aan en je vermindert jouw vet en vermeerdert jouw spieren.

Als dat jouw interesseert dan vind je hieronder de kortingslink naar de work-outs voor vrouwen en mannen. Ik wens je veel plezier met het sporten en de zoektocht naar gezond voedsel! KOOK ZE!

Wil je meer informatie over de Strakke buikspieren Kettlebell Workout voor Vrouwen? Klik op de knop hieronder en je komt op de website met meer info!

Ja! Ik wil meer informatie!

Wil je meer informatie over de Strakke buikspieren Kettlebell Workout voor Mannen? Klik op de knop hieronder en je komt op de website met meer info!

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *