Suiker! Wat doet dit met jou? Gezonder leven, zonder suiker, maar hoe?
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 28 mei 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Hoeveel suiker heeft ons lichaam nodig en hoeveel suiker krijgen we elke dag bewust of onbewust binnen? Wat kunnen we daar aan doen en hoe gaan we hier mee om?

suikerJe lichaam houdt van zoetigheden, niet omdat je lijf dat nodig heeft, wel omdat onze maatschappij vol zit met zoet. Zoet, suiker en alles wat daar in  de buurt komt. En alles wat je vaak gebruikt, eet of doet, geeft een gevoel van verlangen, verzadiging. Iets dat moet gebeuren om dan in een soort van roes terecht te komen.

Het is niet erg om af en toe eens toe te geven aan die drang naar zoet maar als je het op een gezonde manier kan doen met natuurlijk producten dan is dat uiteraard veel beter. Zo geef je je lichaam of hoofd ook wat het nodig heeft, op een gezonde manier.

In heel veel koekjes zitten geraffineerde suikers. Dat is niet goed voor het lijf en dus kan je er beter voor zorgen om dergelijk soort suikers te vervangen door een natuurlijke versie. Deze doen jouw lichaam niet zo veel kwaad.

Het bakken van gezonde koekjes is niet zo heel erg moeilijk. Integendeel. Alleen moet je wel wat ingrediënten in huis hebben die puur en natuurlijk zijn en dus de basis vormen voor gezonde koekjes. Hier vind je de informatie die je nodig hebt, om gezonde koekjes te maken.

Schrik niet, loop niet weg, het is makkelijk en het zal jouw gezondheid goed doen!


Waarom is dit belangrijk?

granaatappelIk ben een paar jaar geleden begonnen met het zoeken naar gezonde voeding. Omwille van fysieke problemen ging ik op zoek naar dingen die me konden helpen. Al snel kwam ik uit bij voeding. Voeding ligt aan de basis van een gezond lichaam. Ook een gezonde geest. Beiden horen samen.

Ik las boeken, ik las me in op het internet over wat wel en wat niet. En al snel ging mijn voorkeur naar de boeken waarin verteld werd hoe te werken met groenten en fruit. De producten van moeder natuur waar je een heel eind mee kan raken.

Het enige echt belangrijke voor een gezond lichaam: groenten en fruit.

Ik maak(te) smoothies en sapjes. Ik at duizend verschillende soorten salades en experimenteerde elke dag opnieuw. Zo leer je wat je lekker vindt en wat niet. Ik at gerechten waar ik nog nooit van gehoord had en leerde de lekkerste taarten bakken waar geen ei, bloem of suiker aan te pas kwam.

Heerlijk was dat. Maar na een aantal maanden had ik ook wel eens zin in een koekje of een stukje chocolade. Soms kan je daar gewoon echt zin in hebben. Dus ben ik ook daar naar op zoek gegaan. Nu, kan ik heerlijke maaltijden eten, met een heerlijk toetje nadien. Zalig!

Wat is geraffineerde suiker?

Geraffineerde suiker is suiker die in de fabriek gezuiverd is. Voorbeelden van geraffineerde suikers zijn kristalsuiker, basterdsuiker en druivensuiker. Maar ook rietsuiker -dat vaak als gezond wordt afgeschilderd- is een geraffineerde vorm van.

Suiker wordt gewonnen uit een suikerbiet. In de fabriek wordt dan het sap van de suikerbiet ontdaan van allerlei stoffen totdat alleen de witte suiker overblijft. Deze witte suiker is dan geraffineerde suiker en wordt steeds gebruikt om voedingswaren te bewaren of te zoeten.

Geraffineerde suikers zijn niet gezond. Ze zitten quasi in elk voedingsmiddel. Tegenwoordig kan je immers geen voedingsmiddelen meer tegenkomen zonder enige vorm van suiker.

Voedingsstoffen in geraffineerde suiker?

suikerGeraffineerde suiker bevat -door het zuiveringsproces- geen enkele nuttige voedingsstoffen meer. Er zit in suiker dus NIETS dat ons lichaam goed doet. Geen vezels, vitaminen of mineralen.

Net om die reden is het dus verstandig om suiker niet te consumeren en te kiezen voor voeding die natuurlijke suikers bevat. Suikers die van nature aanwezig zijn in een voedingsmiddel.

Fruit bevat bijvoorbeeld deze natuurlijke suikers. Maar fruit en ook groenten bevatten niet alleen die natuurlijke suikers maar ze bevatten ook veel mineralen en vitaminen en vezels. Je hebt er dus erg veel baat bij om de gezonde versie van suiker zoals groenten en fruit, te kiezen.

Wat is ongeraffineerde & natuurlijke suiker?

In ongeraffineerde suiker is meestal nog wel een klein percentage voedingstoffen aanwezig. Ongeraffineerde suiker wordt wel bewerkt maar dit soort suiker gaat niet naar de fabriek om daar dan gezuiverd te worden. Deze vorm van suiker kan soms een donkerdere kleur hebben dan gewone suiker.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Ongeraffineerde suiker is dus een natuurlijke vorm van suiker. Suiker die je kan gebruiken in je eten, daarbij kan je denken aan bijvoorbeeld kokosbloesemsuiker. Dit is licht bruine suiker. Veel gezonder dan een geraffineerde versie. Honing, agave, en ahornsiroop zijn ook vormen van natuurlijke suikers.

Wat is het verschil tussen gezonde en ongezonde suikers?

Er is geen verschil want er zijn geen gezonde of ongezonde suikers. Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen toegevoegde suikers of suikers die natuurlijk in voedingsmiddelen aanwezig zijn. Met andere woorden: Of jij nu een glas frisdrank binnen gooit  of een chocoladewafel eet of een appel of een potje druiven : jouw lichaam maakt geen onderscheid.

Dus ik kan eten wat ik wil? Suiker is suiker en dus maakt het toch niets uit?

aardbeien

Nee, zo werkt het dan ook weer niet. Zoals reeds hierboven verteld zitten er in sommige voedings ook écht voedingsmiddelen. Als je een banaan eet, dan zit daar suiker in, ja zeker, maar er zitten ook vitaminen en mineralen in die jouw lichaam hard nodig heeft.

Als je een chocoladewafel eet, dan krijgt jouw lichaam niets anders binnen dan suiker. Niet zomaar suiker, maar toegevoegde suiker. Daar heb je niets aan en die chocoladewafel brengt geen enkele toegevoegde waarde aan je gezondheid.

Toegevoegde suikers?

Toegevoegde suikers zijn dus suikers die toegevoegd worden door de mensen die de producten maken. Bij het maken van die chocoladewafel wordt er suiker toegevoegd. Dat bedoelen we dus met toegevoegde suikers. Uiteraard zorgen deze suikers voor energie maar ze dragen niet bij aan je gezondheid. Fruit en groenten doen dat wel!

Waarom zit er overal suiker in?

Een goede vraag: waarom zit in bijna alle producten suiker? Simpel : Daar zijn namelijk verschillende redenen voor en niet elke reden is even netjes en leuk.

  • Suiker is een goedkoop en makkelijk te hanteren middel.
  • Het kost niet veel.
  • Het wordt in grote hoeveelheden ontwonnen.
  • Suiker is lekker zoet : het is een smaakversterker.
  • Suiker geeft textuur aan voeding.
  • Het is een conserveermiddel : je eten zal langer goed blijven.

Reden genoeg voor mensen om dus overal suiker in te steken. Suiker verkoopt. Suiker doet eten. En het maakt ons mensen ziek en ziek zijn brengt op. Het klinkt erg , maar het is helaas de waarheid.

Jij maakt de keuze om hier aan mee te doen of niet. Jij bepaalt immers wat je eet en wat niet en jij bepaalt hoe je daarmee om gaat.

Welke producten bevatten de meeste suiker?

appelsienMakkelijk. Vraag je je af in welke producten de meeste suiker zit? Niet zo moeilijk. Een beetje gezond verstand brengt je al ver, maar ik geef je hier een lijstje van producten die veel suiker bevatten en die je dus beter ontwijkt.

  • Frisdrank! 1 glasje frisdrank kost je al snel 7 suikerklontjes.
  • Vruchtensappen! 1 glas appelsiensap is ook snel 7 suikerklontjes.
  • Beleg voor op brood : confituur, choco, strontjes, honing.
  • Chocolade: zeker melkchocolade en witte chocolade.
  • Koekjes, snoep, taarten en cake.
  • Ketchup, vinaigrettes, andere sausen.
  • Doos muesli.

Ik kan wel blijven doorgaan want er is echt maar heel weinig voedsel waar geen suiker inzit. Het is dus aan te raden als je niet te veel suiker wil binnen krijgen om dan alert te zijn. Maak zoveel mogelijk zelf. Lees etiketten in de winkel en kies bewust!

Als je jouw macronutriënten goed in het oog houdt, dan kan je nooit te veel suikers binnen krijgen. Suiker zit dan vooral in de koolhydraten. Eet dus voldoende eiwitten en gezonde vetten, zo zal de portie suiker verminderen. Hier lees je alles over een goede dosering van macronutriënten in jouw maaltijden.

Suiker gezond of ongezond?

Suiker op zichzelf is niet ongezond. Zeker niet als je de gezonde versies gebruikt zoals diegene die je vindt in fruit en groenten. Maar teveel is wél ongezond. Teveel van alles is ongezond, maar zeker ook van suiker.

Als je suiker nodig hebt, gebruik dan gezondere versies. Eet je yoghurt gebruik wat verse stukjes fruit.  Gebruik ahornsiroop, agave of dadels. Kies bewust voor gezonde vervangers van zoetigheid.  Dat is belangrijk. Als je een dag of vijf geen suiker meer in je thee of koffie doet, dan mis je het niet meer.

Je zal merken door te stoppen met het eten van suiker, dat je frisser, wakkerder en vrolijker zal worden. Je lijf zal zich goed gaan voelen. Jouw gedachten worden vrolijk en jouw lichaam zal zichzelf genezen. Een maandje suikervrij eten heeft zoveel voordelen dat je niets anders meer zal willen.

Als je nu twijfelt of je helemaal geen suiker moet eten, is het antwoord neen. Je moet immers suiker eten, want suiker geeft je energie en die energie heb je nodig. Maar deze energie kan je dus beter halen uit voedingsstoffen die van nature suiker bevatten, groente, fruit, melk, zuivelproducten.

Het effect van suiker op je hersenen.

Suiker zorgt voor de afgifte van de stof dopamine. In je hersenen heb je een centrum waar je beloond wordt. Door de stof dopamine wordt dat centrum geactiveerd. Zo krijg je dan een fijn gevoel. Dit gevoel stimuleert het eten van zoete dingen. Het is dus niet zo vreemd dat heel veel mensen er verslaafd aan zijn.

limoen

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. In voeding zit suiker. Als je die voeding eet, gaat de suiker in je hoofd kruipen. Daar word je blij van en die blijheid zorgt ervoor dat je er meer van wil.

Suiker is schadelijk voor de tanden.

Te veel suiker is niet goed voor je lichaam in het geheel maar zeker ook niet voor je tanden. De beestjes, bacteriën, in je mond die zetten de suikers die je eet, om in zuren. Die zuren gaan dan op hun beurt het tandglazuur aantasten.

Als je het dagelijks gaat eten, dan krijgt je mond elke dag van die zuren te verwerken. Hierdoor hebben jouw tanden geen tijd om zichzelf te herstellen en zo ontstaan de gaatjes in de tanden.

Hoe minder suiker jij eet hoe beter dat is voor jouw tanden. Het is dus ook aan te raden om jouw tanden goed te poetsen zodat alles verwijderd wordt en jouw tanden zich kunnen herstellen. Zeker voor het slapen gaan is dat erg belangrijk.

Is suiker verslavend?

Het antwoord daarop is simpel. JA, suiker is absoluut verslavend. Het geeft een fijn gevoel in de hersenen. Het zorgt ervoor dat je dat opnieuw wil. Want iedereen wil zich goed voelen. De smaak zorgt voor een verlangen naar meer. Denk maar aan een koekje, ijsje of bijvoorbeeld een chocotoff. Je hebt niet genoeg met eentje. Je wil er minstens nog ééntje!

De wetenschap zegt dat je niet verslaafd kan zijn aan suiker. Het staat dus niet gelijk aan roken, alcohol of drugs. Maar het is even schadelijk als deze andere verslavingen en als je zelf stopt met suiker eten, dan merk je zonder enige twijfel een afkick. Jij moet jezelf herstellen van zoetigheid en dat heet verslaving.

Waar kan ik deze gezonde suikers kopen?

kersenGezonde suikers kan je overal kopen. Groenten en fruit koop je bij een groentewinkel of in de supermarkt. Dat is niet zo heel erg moeilijk.

Ik koop met regelmaat mijn groenten en fruit bij de bioboer. Dan ben ik zeker dat ze niet bespoten zijn en ik geen schadelijke stoffen binnen krijg.

De natuurlijk suikers die je kan toevoegen aan je eten vind je tegenwoordig ook al overal. Ik denk maar aan agave siroop, kokosbloesemsuiker. Tegenwoordig allemaal te vinden in een Delhaize, Colruyt of Albert Heijn. Maar als je het om één of andere reden daar toch niet zou vinden kan je nog altijd naar een natuurwinkeltje of een bio-planet.

Is het duur?

Gezonde suikers zijn duurder dan gewone suikers. Dat spreekt voor zich. De geraffineerde soorten worden in grote hoeveelheden geproduceerd omdat ze extreem veel gebruikt worden. Daardoor is de kostprijs ook beperkt en moeten we er niet veel voor betalen.

Haal daarbij het idee aan dat hoe meer zoet wij eten, hoe beter dat is voor de consumptiemaatschappij, dan is het erg logisch dat het niet zo heel veel kost.

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Conclusie.

Ik begrijp dat wij mensen op onze portemonnee moeten en willen letten, maar het is een beetje hetzelfde verhaal met de kinderarbeid in India en de T-shirts die wij hierdoor kunnen kopen aan 3euro.

Elk mens met een beetje gezond verstand koopt deze kledingstukken niet. En als je weet dat je met een goed T-shirt al makkelijk tien jaar kan doorkomen, dan kan je best 1 keertje om de tien jaar een t shirt van tien euro kopen.

Ieder maakt natuurlijk zijn eigen keuze, maar ga voor de gezonde keuze : je hebt maar 1 lichaam, draag er dus ook zorg voor en geef het de voedingsstoffen die het nodig heeft.

Goede boeken die jou op het juiste pad zetten!

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbelAls eerste heb je de afslank receptenbijbel. Een (h)eerlijk boek met allerlei gezonde recepten. In dit boek vind je lekkere en makkelijk te maken recepten. Al duizenden vrouwen en mannen zijn er mee aan de slag gegaan en steeds met succes.

Het tweede boek dat ik absoluut kan aanraden is de Fitchef Turbo! Heerlijk dit boek, met geweldig lekkere recepten. Echt fitchefgenieten en erg handig in gebruik.

Maak er gebruik van en zorg ervoor dat je lekker gaat genieten van heerlijke gezonde maaltijden! Geen toegevoegde toestanden maar lekkere, eerlijke ingrediënten waar je blij en sterk van wordt!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *