Afvallen door eiwitten te eten? Ondek het hier! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 30 augustus 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Eiwitten eten om af te vallen is belangrijk. Jouw lichaam heeft een gezonde portie eiwitten nodig om goed te functioneren!

eiwitten eten om af te vallenBen je iemand die graag aandacht besteedt aan jouw gezondheid? Dan weet je vast wel dat het belangrijk is om elke dag voedsel te eten met een goede portie eiwitten. Je moet immers eiwitten eten om af te vallen.

Als je je eiwit target wil halen zal je dus op zoek moeten naar producten die veel eiwitten bevatten en waar jij voldoende van kan eten. Dat blijkt niet altijd even makkelijk.

Het kan best een lastige opdracht zijn om dergelijke producten te vinden. In vele voedingsmiddelen zit een combinatie van alle macronutriënten.

Daarom hier dit lijstje van voedingsmiddelen die je verder kunnen helpen met een grote en gezonde portie eiwitten. Kies wat je lekker vindt of kies wat je makkelijk vindt om klaar te maken en in huis te halen.

Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten gaat eten om af te vallen!

Hoe verlies ik gewicht?

Gewicht verliezen kan eigenlijk maar op één manier. Het is vreemd hoe in de loop van de jaren er miljoenen diëten zijn uitgevonden en kookboeken geschreven. Allemaal beweren ze het warm water te hebben uitgevonden en allemaal denken ze recepten aan te bieden die anders zijn dan anderen.

Maar is dat echt wel zo?

Als we eens goed gaan kijken, is dat helemaal niet zo. We vinden niets nieuws uit. De meeste diëten zijn ofwel extreem ofwel een beetje onbezonnen voor heel erg zware mensen die op zich altijd zouden afvallen als ze een beetje gezond eten.

salade

Basis van afvallen is daardoor erg simpel. Je moet minder eten dan dat je verbruikt. Ga je een hele dag in de zetel hangen en televisie kijken of boeken lezen, dan heb jij niet zoveel voedsel nodig. Als je die dag 1500calorieën zal verbruiken, dan mag je er -om af te vallen- maar 1300 eten.

In tweede instantie is het belangrijk dat je niet teveel geraffineerde producten eet, witte producten, koolhydraten en suikers. Deze maken jouw lichaam ziek, dik en ongezond. Je eet dus beter voldoende eiwitten en gezonde vetten om te gaan afvallen. En je eet “natuurlijk voedsel“. Als je je houdt aan deze principes dan val je sowieso af.

De principes om af te vallen zijn dus:

  • Eet minder dan je verbruikt.
  • Eiwitten eten om af te vallen.
  • Eet gezonde vetten voor een VOL gevoel.
  • Eet zoveel mogelijk natuurlijke producten.
  • Zo weinig mogelijk geraffineerde producten en suikers.

Waarom moet ik eiwitten eten om af te vallen?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen eiwitten zouden moeten eten. Maar ik bespaar je alle extra’s. De belangrijkste reden is natuurlijk omdat het jouw voedingsstoffen geeft die je nodig hebt. Eiwitten versterken de spieren. Als je er te weinig van eet dan verlies je spier en als je je spieren sterk en stevig wil houden dan is het belangrijk dat je er voldoende van eet.

En de tweede belangrijke reden is wel dat die eiwitten jou een extra vol gevoel geven. Altijd handig als je probeert af te vallen en de neiging hebt teveel te gaan eten. Eiwitten vullen goed en worden traag afgebroken waardoor je langer voldaan bent.

Belangrijkste redenen:

  • Eiwitten versterken de spieren.
  • Eiwitten worden traag afgebroken waardoor je langer een vol(daan) gevoel hebt.

Eiwitrijke recepten nodig? FitChef Turbo helpt je verder met heerlijk lekkere en gezonde recepten.

Ga nu naar de kortingspagina!

Eiwitten eten om af te vallen: hoeveel per persoon per dag?

Hoe je weet hoeveel eiwitten je moet eten per dag is niet zo heel erg moeilijk. Het is een eenvoudig principe maar wel een beetje afhankelijk van jouw persoonlijke levensstijl. De berekening is simpel. Reken uit hoeveel eiwitten je nodig hebt en houd je hier aan voor een week of twee.

Bekijk dan of deze hoeveelheid voldoende is voor jou en of je er positieve effecten van ervaart. Zo niet dan kan je de hoeveelheid eiwitten aanpassen aan jouw behoefte.

eiwitten eten om af te vallen

Men stelt dat een normaal mens per dag evenveel eiwitten nodig heeft als het aantal kilogram dat hij weegt. Dus 1 gram eiwit per kilogram mens.

Ben je iemand die niet heel veel beweegt, geen zware job uitoefent en niet elke dag een half uur gaat rennen, dan is dit meer dan genoeg.

Ben je iemand die wél veel beweegt of een zwaar fysiek beroep uitoefent of vijf keer per week naar de fitness trekt dan is het noodzakelijk dat je wat meer eiwitten gaat eten.

Berekening eiwitbehoefte.

  • De berekening gaat heel eenvoudig: 1gram eiwit per 1kilogram mens

Een vrouw van 65 kilogram, eet 65 gram eiwit per dag.

  • Ben je een sportieve vrouw, beweeg je veel en doe je minstens 3keer per week aan sport: 1,2 gram eiwit per 1 kilogram mens

Een vrouw van 65 kilogram, eet 78gram eiwit per dag.

  • Ben je een heel erg sportief mens, heb je een zwaar fysieke job, sta je de hele dag op jouw benen en ga je nog eens 5keer per week naar de fitness: 1,6 gram eiwit per 1 kilogram mens

Een vrouw van 65 kilogram, eet 104 gram eiwit per dag.

Je ziet dat je hier dus een beetje kan mee variëren. Je kan het ook per dag bekijken natuurlijk.

  • Heb je een trage en rustige dag waar jij grotendeels de tijd doorbrengt op een stoel dan neem je gewoon 1 gram eiwit per kilogram.
  • Heb je een hele drukke dag en ga je nog lekker sporten, dan kan je de eiwitten een beetje verhogen.

Ga hier berekend en slim mee aan het werk. Ervoor zorgen dat je de juiste hoeveelheid eiwitten binnen hebt, is heel erg belangrijk als je graag wil afvallen.

Verhouding met andere macronutriënten.

Wat de verhouding is met andere macronutriënten is eveneens een beetje afhankelijk van persoon tot persoon. Een mens heeft alle macro’s nodig in zijn voedingspatroon. Sommige voedingsstoffen uitzetten is niet zo verstandig. Maar je kan natuurlijk wel de gezonde keuzes maken in jouw voeding.

Zo weten we ondertussen dat je eerst jouw hoeveelheid calorieën bepaalt. Dan ga je dat aantal calorieën verdelen onder de voeding die jij nodig hebt. Zo weten we dat de portie eiwitten die je moet eten om af te vallen een belangrijke constante is.

Voor de vrouw van 44 jaar die 65 kilogram weegt en die matig actief is, hebben we 65 gram eiwitten nodig per dag. Ze wil graag afvallen en dus eet ze ongeveer 1300- 1400calorieën per dag. Dat zorgt ervoor dat ze 25%-30% eiwitten moet eten om af te vallen. Dan houdt ze nog 75% over om te verdelen onder koolhydraten en vetten.

Ikzelf ben een grote voorstander van de vetten hoger te leggen dan de koolhydraten. Vet eten doet vet verbranden en dat kunnen we zeker niet zeggen van koolhydraten.

De berekening.

We maken deze berekening voor een vrouw van 65 kilogram, 44 jaar, 1400 calorieën, gemiddeld actief.

25% eiwitten = 88gram/dag

25% koolhydraten = 88 gram/dag

50% vetten = 78gram/dag

Producten die je een gezonde dosis eiwitten geven.

Dan komen we natuurlijk bij de vraag welke producten dan veel eiwitten bevatten en hoe je deze makkelijk kan consumeren. Hierbij zal ik je graag helpen. We kunnen al een onderscheid maken tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Het woord zegt het zelf: het ene komt van het dier, het andere van de planten.

yoghurt met eiwitten eten om af te vallen

Vaak heb je meer puur eiwit bij dierlijke producten, dus als je op zoek bent naar een stevige dosis, dan is dit de beste keuze. Ik zet de producten op een rijtje: Veel eiwitten naar minder eiwitten. Zo krijg je de producten met de meeste eiwitten onmiddellijk bovenaan.

Deze eiwitten zijn per 100gram voedingsmiddel. Dus wil je aan deze hoeveelheid komen dan moet je minstens 100gram eten.

  • Eiwitshake            91gram
  • Kaas                        29gram
  • Hennepzaad         33gram
  • Mozzarella            28gram
  • Pindakaas              25gram
  • Kipfilet                  23gram
  • Tonijnsteak          23gram
  • Sardientjes           23gram
  • Rosbief                  23gram
  • Biefstuk                 23 gram
  • Ossenhaas            22gram
  • Amandelen           22gram
  • Zalmfilet               21gram
  • Kalkoenfilet         21gram
  • Konijn                   20gram
  • Pistachenoten     20gram
  • Rundergehakt     20gram
  • Makreel                 19gram
  • Pompoenpitten    19gram
  • Garnalen                18gram
  • Cashewnoten        17gram
  • Achterham            15gram
  • Walnoten              15gram
  • Eieren                     12gram
  • Havermout           13gram
  • Skyr                         11gram
  • Zilvervliesrijst       9gram
  • Kwark                      9gram
  • Linzen& kikkererwten    8gram
  • Bonen                      6gram

Eiwitshake: Doen of niet?

Sommige mensen zijn zwaar tegen het gebruik van eiwitshakes. Waarom precies is mij niet echt duidelijk. Je doet er immers niets verkeerd mee.

Het is wel een feit dat als je een gezond voedingspatroon aanhoudt, dat je dan de eiwitshakes niet nodig hebt. Er is immers genoeg voeding waar jij jouw eiwitten kan uithalen, zoals je kan zien in bovenstaande lijst.

eiwitten eten om af te vallen

Maar soms zijn we druk. Dan willen we graag voldoende eiwitten eten om af te vallen en ons doel te behalen, maar het lukt niet.

We zijn allemaal mensen en we hebben allemaal een drukke agenda waarmee het al eens misloopt.

Bij mij loopt niet altijd alles zoals het zou moeten en dan ben ik gewoon heel erg blij en dankbaar met de pot eiwitshake in mijn kast.

Ik doe water in de blender, doe er een schep eiwitshake in, mix de hele boel en drink het leeg. Er zijn heerlijke smaken te ontdekken en ik weet dat ik mijn eiwitniveau ermee aanscherp op een gezonde manier.

Ik vind het een heel gemakkelijk hulpmiddel om genoeg eiwitten te eten om af te vallen.

Maar de keuze ligt dus volledig bij jezelf. Ben je op zoek en wil je het toch eens proberen dan raad ik je wel aan om te zorgen voor kwaliteit en het niet te gaan halen in één of andere goedkope drogisterij. Een eiwitshake is een specifiek product koop het dan ook in een specifieke winkel die je verder kan helpen.

Ik koop mijn shakes altijd online, via onderstaande link. Kijk eens rond. Zie wat je ervan vindt en beslis dan zelf. Smaakjes genoeg, je zal zeker iets vinden dat je lekker vindt.

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik doe mee!

Conclusie: Eiwitten eten om af te vallen.

fitchefOm een gezond lichaam te behouden of om jouw lichaam terug optimaal gezond te krijgen, heb je eiwitten nodig. Een mens moet eiwitten eten en liefst ook voldoende.

Ik hoop dat dit artikel je verder geholpen heeft in de hoeveelheid en de keuze van eiwitten en waar je ze best kan vinden in voedingsmiddelen. Heb je vragen, laat dan zeker een berichtje achter.

Eet gezond en ga met deze eiwitten aan de slag. Vind je het toch een beetje moeilijk om zo te starten zonder een duidelijk weekplan of week menu, dan kan ik je het boek Fitchef Turbo aanraden. Hier krijg je heel veel recepten met een juiste dosis eiwitten. Alles staat netjes aangegeven bij de recepten en de gerechten zelf zijn super lekker!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *