Stoppen met emotie eten? Lees hier de 9 tips. - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 28 september 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Emotie-eten is een vorm van eten die je niet echt onder controle hebt. Het is belangrijk dat je hier zo snel mogelijk verandering in brengt, maar hoe doe je dat dan?

emotie-etenEmotie-eten is iets dat iedereen doet. Heel veel mensen grijpen naar voedsel op het moment dat ze zoeken naar troost. Dan wordt het eten ineens een middel van troost. Comfort-food. Zo heet het in het Engels.

Emotie-eten of comfort food is eten dat jou een fijn gevoel geeft. Dat kan een beetje verschillen van mens tot mens. Comfort food is erg vaak chocolade of chips, koekjes, frieten en snoeperijen. Ook ijsjes kunnen dienen als comfort food.

Je eet voedsel om jezelf een beter gevoel te geven. Om jezelf te troosten, om jezelf tot rust te brengen, om de gedachten in jouw hoofd te kalmeren en liefst te doen zwijgen.

Een emotie-eter is steeds bezig met het eten in een evenement te steken. Je wil namelijk feest vieren als alles goed gaat en je wil heel graag eten als troost als de zaken niet zo goed meezitten. Maar in beide gevallen heb je voedsel nodig om écht te voelen dat je bestaat.

Is emotie-eten een eetstoornis?

Ja, het eten van voeding alleen omwille van een emotie en dit gedrag consequent herhalen, dat is een stoornis. De enige momenten waarop wij mensen zouden moeten eten, is als ons lichaam ons vertelt dat we honger hebben. Elk ander moment is overbodig.

emotie-eten

We hebben onszelf de gewoonte aangekweekt om te eten wanneer we goesting hebben. En daar is vaak elk moment goed voor. We eten vaak zonder dat we honger hebben. Momenten waarop je dit doet zouden bijvoorbeeld de volgende kunnen zijn:

  • Je voelt je niet goed.
  • Je verveelt je en voelt je doelloos.
  • We maken er een gezellig momentje van.
  • Er is stress.
  • Verveling.
  • Je bent verdrietig.
  • Er is iets te vieren!
  • Je voelt je verward en zenuwachtig.
  • Je wil een leuke sfeer creëren.
  • Angst.
  • Je voelt je niet gewaardeerd.

Je moet er maar eens aandacht aan besteden. Als je dat gaat doen, dan merk je dat je meermaals naar de koelkast rent maar dat er vaak geen sprake is van echte honger. We mogen ons zelf afvragen of we dat gevoel nog kennen? Honger! Wat is dat eigenlijk en hoe voelt het als je echte honger hebt?

Door consequent naar voeding te grijpen bij een emotie, krijg je een eetstoornis en ik kan je alvast vertellen dat het niet zo makkelijk is om dat patroon te doorbreken.

Wat is de oorzaak van emotie-eten?

We kiezen om dit soort voedsel te eten als we ons niet goed voelen en we denken dat we ons zo beter gaan voelen. Comfort-food is heerlijk voedsel. Maar dit soort voedsel is nu net het soort voedsel dat ons ziek maakt en ons een nog slechter gevoel geeft.

Best vreemd hoe wij het dan toch allemaal gebruiken als het troostende voedsel.

De oorzaak van emotie-eten zijn emoties. Dat is erg simpel. Door het leven, door alles wat er op ons pad komt, gaan we ons goed of minder goed voelen. We voelen dus dingen, we hebben emoties. Deze emoties bepalen ons gedrag. En daardoor gaan we dingen denken en voelen.

emotie-etenMaar wist je dat jijzelf bepaalt hoe je denkt? En dat jijzelf bepaalt wat je voelt? Als je dat principe kent en onder controle krijgt, dan krijg je een heel nieuw leven! Jij bent de meester van jouw eigen gedachten. Jij bent de meester van jouw eigen emoties! En jij bepaalt wat je denkt en wat je voelt.

Een situatie is wat ze is, daar kan je weinig aan veranderen, maar wat jij wel kan veranderen is jouw reactie op de situatie. En hoe jij jou erbij voelt. Jij kiest immers zelf hoe je reageert in bepaalde situaties?

Met deze manier van denken kan je alles naar jouw hand zetten en dus ook jouw eetgedrag.

  • Voel je je slecht? Prima dat mag.
  • Heb je graag iets om te eten terwijl jij je slecht voelt? Dat mag ook.

Maar bedenk dat jij kan kiezen om dat slechte gevoel opzij te schuiven en om te kiezen voor een gezond stuk voedsel.

Ongezonde keuzes.

Ongezonde voeding lijkt leuk op het moment zelf maar geeft je nadien alleen nog een slechter gevoel. Dat levert niet op. We maken onszelf vaak wijs dat bepaalde evenementen en gebeurtenissen leuker zijn met een portie ongezonde voeding erbij, maar dat is niet zo.

Misschien wel op het moment zelf. Die paar minuutjes plezier. De smaak van de chocolade in je mond. Gedurende een 30tal minuutjes. Daarna voel je en besef je dat dit niet goed is en dat je jezelf nog een slechter gevoel hebt gegeven dan je ervoor al had.

Het is dus een kwestie van gezonde of ongezonde keuzes te maken.

  • Is de film geen goede film als je geen zak chips mag opeten?
  • Is het familiefeest niet gezellig als er geen frieten zijn en taart achteraf?
  • Een avondje uit met vrienden is alleen gezellig als je kan drinken en roken?
  • Hapjes moeten per definitie zoet zijn?
  • Is het niet leuk om naar een pretpark te gaan als je je eigen lunch bij hebt?
  • Alleen een ongezond dessert met chocolade is een echt dessert?

Allemaal veronderstellingen die we maken, zonder dat ze echt aan de waarheid grenzen. Een appel of een nectarine is ook lekker zoet maar laat achteraf geen slecht gevoel bij je na. Je wordt er niet ziek van, je voelt je niet opgeblazen en je krijgt weer een heleboel gezonde voedingsstoffen binnen.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Emotie-eten voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen. Je kan veel dingen voorkomen als je ervoor zorgt dat je in orde bent met een stel belangrijke pijlers. Zo kan je voorkomen dat je ziek wordt, door gezond te eten.

Er zijn heel veel dingen in het leven die je op die manier kan voorkomen. En dat is altijd fijn als je ervoor zorgt dat je de zaken op een rijtje hebt. Door de tips toe te passen en aandachtig te zijn voor bepaalde signalen, kan je jezelf voorbereiden op wat komen gaat.

Het is al een eerste stap in de goede richting als je voelt aankomen wat er gaat gebeuren. Eens je de drang voelt opkomen, kan je hem waarnemen en dan verdere stappen ondernemen om het moment te stoppen. Probeer alert te zijn voor deze stappen:

  • Weet dat er een momentje van emotie eten aankomt.
  • Neem de tijd om tegen jezelf luidop te zeggen wat er gebeurt.
  • Geef 3 redenen waarom je verder zou gaan met wat je wil gaan doen.
  • Geef 5 redenen waarom het beter zou zijn om er niet op in te gaan.
  • Maak de keuze.

Hoe leer je dat emotie-eten af?

emotie-etenOm emotie-eten af te leren heb je best wat tijd nodig. Net zoals met elke andere verslaving zal je ook hier de tijd moeten nemen om jouw geest te laten wennen aan een nieuw principe.

De beste manier om van een slechte gewoonte vanaf te raken, is dan ook door er een goede gewoonte voor in de plaats te zetten. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar dat is het niet.

Voorbeelden.

Voorbeeld 1.

Je hebt de gewoonte elke ochtend cornflakes te eten en een glas fruitsap te drinken. Niet zo erg gezond en al zeker niet voedzaam. Het zou beter zijn als je zou stoppen met cornflakes eten in de ochtend.

Daarom ga je de slechte gewoonte van cornflakes eten in de ochtend veranderen door een goede gewoonte. Je kiest ervoor om elke ochtend een kopje havermout of granola te eten met een kommetje vers fruit.

Voorbeeld 2.

Je hebt de slechte gewoonte om voor de televisie nog te gaan graaien naar chips, koeken, chocolade en/of ijsjes. Dat is niet gezond, het geeft je geen fijn gevoel en je wordt er niet vrolijker van. Dus je gaat deze slechte gewoonte vervangen door een goede gewoonte.

Je zorgt ervoor dat je voor de televisie begint met het eten van een gezonde snack. Denk dan maar aan een stukje fruit, groenten, noten, beetje kaas, vis, garnalen. Eens je hieraan gewend bent, kan je deze gewoonte dan weer vervangen naar het drinken van wat water tijdens het televisiekijken.

Uiteindelijk is het doel om televisie te kijken zonder de behoefte te voelen om te moeten eten!

Conclusie.

Leer jezelf een heleboel gezonde gewoontes! Hierdoor zal je veel minder slechte gewoontes hebben. Zo krijg je elke keer een beetje meer vat op jouw leven. Denk eraan dat jij zelf beslist wat je denkt, voelt en hoe je reageert en handelt.

9 tips om te stoppen met emotie-eten.

emotie-etenHeb je last van emotie-eten dan is het belangrijk dat je hier leert mee stoppen. Het brengt je niets bij en je wordt er alleen maar ziek en ongelukkig van.

Hoe sneller dat je van dergelijke verslavingen kan afraken hoe beter dat dat voor je is. Eens je de klik gemaakt hebt en de negativiteit omgezet in positiviteit zal je merken dat het allemaal veel beter en vlotter gaat.

De enige manier om van een verslaving af te raken, is door dadelijk de oorzaak aan te pakken. Je neemt de koe bij de horens, je bent streng tegen jezelf en je maakt de beslissing om te stoppen met dit destructieve gedrag. Ik geef je enkele tips om te stoppen met het emotie-eten.

Tip 1: Herken jouw redenen om te gaan emotie-eten.

Het is belangrijk dat je weet dat je geen honger hebt, maar wel een emotionele eetbui voelt opkomen. Hoe je dit merkt is op zich vrij makkelijk. Als je verlangt naar specifiek voedsel, zoals chocolade, koekjes of chips dan ben je emotioneel bezig. Voel of je echte honger hebt of niet.

Definieer voor jezelf dat wat je voelt, geen échte honger is, maar trek in lekkers. Vertel jezelf dat dit eten je niet gelukkig zal maken en dat je op zoek moet naar een andere oplossing.

Tip 2: Schrijf in je voedingsdagboek.

Emotioneel eten is een plotselinge drang naar eten. Meer inzicht krijgen in jezelf en de momenten dat je naar voeding wil grijpen, kan je een stap verder helpen.

  • Neem een simpel boekje.
  • Schrijf er per dag in wat je eet en wanneer je eet.
  • Maak een schatting van de hoeveelheid.
  • Bekijk na een week waar de valkuilen zitten en ga hiermee aan de slag.

Met een dergelijk dagboek zal je zelf kunnen zien waar het verkeerd loopt. Als je hier op een juiste en eerlijke manier mee omgaat, dan zal je snel merken waar jouw probleemmomenten zitten en kan je standvastig gedrag stellen om dit te verbeteren.

Tip 3: Leer emotionele zaken los te laten.

Vaak zijn emotioneel belastende ervaringen de reden waarom mensen gaan snaaien op de meest vreemde momenten. Het is daarom belangrijk dat je leert om bepaalde ervaringen en gedachten los te laten. Het is begrijpelijk dat als je iets vervelend hebt meegemaakt dat je dan oplossingen zoekt.

emotie-eten

Je weet dat eten geen oplossing is en de kwetsuur alleen groter zal maken. Leer jezelf om de zaken vanop een afstand te bekijken en bepaalde emoties en gedachten los te laten zodat er plaats komt voor nieuwe ervaringen.

Tip 4: Haal het niet in huis.

Het is een heel makkelijke tip maar o zo efficiënt. Als je geen troep in huis hebt, dan kan je op de lastige momenten er ook niet naar grijpen. Dat is makkelijk en efficiënt. De meeste mensen verzinnen in de winkel allerlei excuses om toch wat ongezonde voeding in hun kar te leggen.

Het slaagt nergens op. “Maar mijn kinderen? Mijn man? Voor als er iets te vieren valt. Als er bezoek komt.” Feit is dat niemand gediend is met slechte voeding. Jij niet, maar ook jouw kinderen en man niet en zelfs je bezoek niet.

Neem gezonde alternatieven en laat de andere ongezonde voeding liggen. Is het niet in huis, kan je er niet naar grijpen.

Tip 5: Ga je tanden poetsen.

Tanden poetsen zorgt voor een frisse mond. We hebben graag een frisse mond. Een frisse mond zorgt voor vele voordelen. Maar één van deze voordelen is dan zeker dat een frisse mond niet vraagt achter zoet, troep of chocolade.

Heb je zin in zoete dingen? Ga eerst jouw tanden poetsen.

Tip 6: Begin de dag met positieve affirmaties.

emotie-eten

Als jij jouw gedachtengang kan gaan aanpassen dan kan je de hele wereld aan. Jij beslist hoe je denkt, jij beslist hoe je handelt. Verander dus de manier waarop je denkt.

Verander je manier van denken.

Begin je dag met een momentje zelfreflectie. Vertel jezelf 5 leuke dingen en vertel waarom deze dag een geweldig mooie dag zal worden. Zet een positieve voetstap zodra je opstaat. De eerste gedachten die door jouw hoofd spelen zijn de belangrijkste.

Tip 7: Ga bewegen, lopen, wandelen.

Het maakt niet uit wat je precies gaat doen, zolang je maar actief bezig bent. Door te bewegen verplicht je jouw geest om anders te gaan denken en zijn aandacht te focussen op positieve dingen. Je zal niet meer bezig zijn met slechte voeding maar wel met een gezond lichaam.

Ga zo lang sporten als je nodig hebt om even tot rust te komen en voor jezelf alles op een rijtje te zetten. Na het sporten neem je een goede portie eiwitten en wat gezonde vetten en dan zal de drang naar zoet verdwijnen.

Tip 8: Mediteer gedurende 15minuten.

Door een kwartiertje per dag even de tijd te nemen om tot rust te komen, kan je emoties loslaten, gedachten de vrije loop laten en kan je tot jezelf komen. Hierdoor zal je een positief gevoel krijgen over jezelf en de wereld rondom jou.

Neem even de tijd om gewoon met jezelf te zijn en alleen te focussen op jouw ademhaling. Geef jezelf ook de tijd hieraan te wennen, zodat je dit gewoon wordt. Door de meditatie dagelijks te herhalen zal je meer vrijheid krijgen in jouw hoofd en meer controle over de manier van denken.

Tip 9: Drink veel water.

Ook deze tip is eenvoudig maar kan je erg goed helpen. Water is de enige drank die jij moet drinken. Het lichaam bestaat uit een groot deel water en het is dus belangrijk dat je jouw lichaam op tijd en stond hervult met water. Water zorgt ervoor dat je de gifstoffen kan afvoeren.

Door veel water te drinken heb je minder honger en zal je jouw lijf ontgiften. Een gezond lichaam vraagt veel minder naar ongezonde voeding.

Afvallen met emotie eten of verdikken?

Dat is een beetje dubbel. Er zijn mensen die van stress erg gaan verdikken maar er zijn ook mensen die van stress eerder gaan vermageren. Algemeen wordt er gezegd dat stress verdikt, en dat is ook zo, maar sommige mensen worden mager van stress omdat hun lichaam slecht gaat functioneren.

smileys

Elk mens is anders en elk lichaam reageert anders, het is dus belangrijk dat jij te weten komt hoe jouw lichaam reageert op bepaalde situaties.

Als je gaat emotie-eten ga je meestal een grote hoeveelheid ongezond voedsel in jouw lichaam steken en normalerwijs word je daar dan ook dikker van.

Heb je een heel erg snel metabolisme, dan kan je daar beter tegen dan een lichaam dat trager vet verbrandt. Sowieso is het ongecontroleerd emotie-eten geen goede zaak voor jouw lijf!

Oncontroleerbare (vr)eetbuien.

Boven op het emotioneel eten, heb je vaak ook mensen die zware eetbuien of vreetbuiten krijgen. Dit zijn momenten waarop mensen grijpen naar letterlijk alles wat ze tegenkomen. De hele koekenkast moet eraan geloven. We eten op zeer korte tijd een hele hoop suikerrijke en ongezonde voeding.

Zo kan je op een half uur, een hele zak chip, koekjes, chocolade, nootjes, suikergoed, ijsjes, boterhammen met choco, een pot spaghetti en een bord frieten naar binnenspelen. Dit allemaal zonder er jou echt van bewust te zijn dat je daarmee bezig bent.

Vreetbuiten zijn erg slecht voor jouw lichaam en voor jouw geest. Je zorgt er immers voor dat er geen weerstand is en daardoor blijf je zonder nadenken alles eten wat op jouw pad verschijnt. Je verlangt ook steeds naar meer. Meestal stoppen deze moment op het moment dat er iemand de ruimte binnenkomt of bij het gevoel van ziek worden.

Conclusie: Emotie-eten.

wollen pantoffelsZorg ervoor dat ongezonde voeding geen plaats meer krijgt in je leven. Haal het niet in huis. Zorg voor alternatieven. En zorg ervoor dat jouw geest mee is met het nieuwe principe van gezonde voeding.

Denk eraan dat het eten van gezonde voeding er zal voor zorgen dat jij je uiteindelijk beter gaat voelen.

Jij bepaalt wat je denkt en wat je voelt. Je hebt alles zelf in de hand. Ga aan de slag met jezelf! Draai jouw gedachtengang om. Neem je tijd en wees lief voor jezelf, dat gaat niet na één dag.

Je zal merken dat je er steeds beter in wordt en jij je dan steeds beter gaat voelen!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *