Eten voorbereiden voor de hele week! Meal-Prep! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 15 februari 2020
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Wil je graag meer structuur in je eten? Sneller koken en meer tijd voor andere dingen? Dan is mealpreppen een goed idee! Lees er in dit artikel alles over!

eten voorbereiden voor de hele weekHet eten voorbereiden voor de hele week kan op het eerste zicht lastig en onnozel lijken maar als we er even over nadenken, levert het ons meer voordelen dan je op het eerste zicht zou denken.

Je hoort het wel vaker dat mensen de tijd niet vinden om te koken. We moeten allemaal werken en als we dan eindelijk naar huis mogen, dan moeten we nog beginnen aan het bereiden van een gezonde maaltijd.

Vermoeiend en heel demotiverend. Dus grijpen mensen na een lange werkdag niet naar gezonde voeding maar wel naar makkelijke voeding. Voeding die snel op je bord ligt, snel klaar is en makkelijk kauwbaar.

Daarna voelen we ons vaak opgeblazen en slecht. Dat komt omdat deze voeding het lichaam niet voedt. Maar wat kunnen we hier dan aan doen?

Ik schrijf hier een extra lang artikel over meal-preppen. Voeding bereiden op een gezonde manier zodat jij elke middag en avond -ook na een lange werkdag- gezond kan eten. Vraagt het een beetje moeite? Misschien. Vraagt het een beetje tijd? JA! Maakt het je gezond en gelukkig? Zeker en vast!(bron)

Dus lees mijn artikel en ga ermee aan de slag! Ook jij kan meal-preppen voor een gezonder leven!

Wat is MealPreppen?

We gaan mealpreppen! Super! Maar wat is dat dan precies?

Meal-preppen wil gewoon zeggen dat je een groot deel van je maaltijd op voorhand gaat voorbereiden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld twee dagen voor te bereiden maar ook door de hele week voor te bereiden! (bron)

Het klaargemaakte eten doe je dan in doosjes en bakjes en kan je in de koelkast of diepvriezer bewaren. Je kan er dan elke dag de dingen uithalen die je nodig hebt. Je bereidt dus een deel van de maaltijd of de hele maaltijd voor en bewaart het tot je het nodig hebt.

Simpel toch? Misschien klinkt dit als een onmogelijke opdracht maar dat is het zeker niet. Wat je wel nodig hebt is de juiste planning en een goed zicht op wat je moet doen om de week voor te bereiden.

Je kan zowat alles preppen. Alle maaltijden kan je voorbereiden, denk maar aan diner, lunch, snacks of ontbijt, het kan allemaal. Ik vertel er je verder meer over.

Voor wie is MealPreppen ideaal?

  • Heb je het druk?
  • Elke dag in de weer?
  • Veel werk?
  • Een groot huishouden?
  • Tijd te kort?
  • Kinderen opvoeden?
  • Wil je gezond eten en heb je bepaalde voorkeuren?
  • Hou je niet van lang in de keuken staan?
  • Heb je twijfels over wat te eten en wanneer?
  • Last van keuzestress?
  • Kook je niet graag?
  • Ga je niet graag naar de winkel?

Als je op één van deze vragen “ja” antwoordt of jezelf erin herkent dan is mealpreppen echt iets voor jou. Mealpreppen is immers niets meer dan het eten voorbereiden voor de hele week, zodat de rest van de dagen een pak rustiger kunnen verlopen.

Mensen die sporten en graag zeker willen zijn van hun dieet, doen dit erg vaak. Daardoor blijven ze hun doelen nastreven en kunnen ze resultaten behalen. Maar je hoeft niet elke dag in de sporthal te vertoeven om te gaan meal-preppen. Ook voor mensen die gewoon wat rust willen is mealpreppen ideaal.

Hoe moet je MealPreppen?

Mealpreppen is niet zo moeilijk. Als je gewoon even de tijd neemt om dit wekelijks te doen, dan gun je jezelf een rustige en zinvolle week waar je meer tijd hebt voor andere dingen.

Vroeger kon ik uitgebreid staan koken en daar ook echt van genieten. Maar heel vaak zag ik dat er niet veel gegeten werd. Uitermate frustrerend. Er was geen honger, we moesten nog werken, we hadden hoofdpijn of gewoon geen trek. Al snel was mijn zin om elke dag uitgebreid te staan koken over.

eten voorbereiden voor de hele week

Nu kies ik één dag uit in de week waar ik in de keuken ga staan en alles voorbereidt. Daarna is alles klaar en de rest van de week kan ik puzzelen en gezonde maaltijden klaarzetten. Wat wil een mens nog meer?

Ik heb nu meer tijd die ik kan besteden aan de kinderen en aan bijvoorbeeld het lezen van boeken.

Het is erg makkelijk om te mealpreppen. Maar als je net begint is het belangrijk bepaalde puntjes niet uit het oog te verliezen. Ben je niet bekend met mealpreppen en ben je ongerust dat je er niet mee weg kan, dan kan je misschien eerst starten met kleine maaltijden voor te bereiden.(bron)

Eens je er handig mee bent, kan je al je maaltijden voorbereiden. Ik bereid altijd alles voor wat ik belangrijk vind zoals:

  • Snacks voor mezelf en voor de kinderen.
  • Ontbijt. (heel belangrijk anders wordt het overgeslagen)
  • Gezonde drankjes.
  • De lunch.
  • Het avondeten.

Je zal merken dat als je begint met mealpreppen dat je dan de voordelen zal voelen en verder wil doen. Het vraagt enige vorm van discipline maar eens deze gezet, kan je niet meer zonder

Voordelen van MealPreppen.

Er zijn verschillende voordelen aan mealpreppen. Het eten voorbereiden voor een hele week zorgt alleen maar voor een positieve invloed op de rest van je leven. Je besteedt 1 dag aan het klaarmaken van allerlei voedsel en dat zorgt ervoor dat je de rest van de week tijd hebt voor andere zaken.(bron, bron)

Voordelen van het eten voorbereiden voor een hele week:

  • Je weet wat je eet en je eet altijd gezond.
  • Het kost minder geld.
  • Het bespaart tijd waardoor je die tijd kan gebruiken voor andere dingen.
  • Je kan gezond eten meenemen naar het werk of andere buitenhuizen activiteiten.
  • Geen verspilling van voeding.
  • Minder stress doorheen de week.
  • Geen nood aan tussendoortjes als je gezonde snacks hebt liggen.
  • Besparen op tijd en besparen op geld.
  • Weinig afwas tijdens de rest van de week.

MealPreppen voor beginners.

Goed, tijd om uit te leggen hoe je hier mee start! Wil je gaan meal-preppen dan moet je zorgen dat je je goed voorbereidt en een goede planning maakt. De planning bepaalt het succes van je mealprep.

De eerste planning die je nodig hebt is een weekmenu.

  • Wat ga je de komende week eten?
  • Zijn er speciale dagen?
  • Met hoeveel ben je thuis en wie heeft wat nodig?
  • Heb je kinderen en dus snacks nodig voor op school?
  • Eet iemand geen vlees?
  • Heb je andere voorkeuren of zaken waar rekening mee gehouden moet worden?

Als eerste maak je dus jouw weekplanning: Per dag schrijf je op wie wat eet en wie wat nodig heeft om mee te nemen. Houd hier ook rekening met afspraken, etentjes of hobby’s die het normale eetpatroon doorbreken. Een goede planning en een duidelijk zicht op wat je nodig hebt, is de helft van het werk.

eten voorbereiden voor de hele weekEens de planning gemaakt kan je aan de slag met het boodschappenlijstje. Schrijf alles op wat je nodig hebt en ga dit kopen in de winkel.

Ben je bang voor verleiding in de winkel, geef je boodschappen dan online in. Zo kan je ze afhalen en hoef je zelf de winkel niet door. Het bespaart je ook tijd.

Begin met het mealpreppen. Maak een grote pot soep, maak smoothies, kook rijst, bak je vlees en snij groenten. Kies altijd wat voor jou het beste werkt.

Heb je de gewoonte alles af te wegen dan is dadelijk porties maken en volledige maaltijden maken de beste optie. Maakt het je niet uit hoeveel je eet, dan kan je ook gewoon alles snijden en in grote porties bewaren in de koelkast.

Samengevat:

  1. Maak een weekmenu.
  2. Maak een boodschappenlijstje.
  3. Ga naar de winkel.
  4. Kom thuis en laadt alles uit.
  5. Maak een grote pot verse soep.
  6. Snij je groenten.
  7. Maak een grote portie rijst/pasta/quinoa/couscous.
  8. Berg alles op in opbergdozen.
  9. Maak de snacks: fruit in zakjes, toastjes met ham en kaas, rijstwafels met hummus.
  10. Vul verschillende smoothie-zakjes.

Maaltijden kan je 2 tot 3 dagen bewaren in de koelkast. De rest kan je beter invriezen. Haal dan een dag op voorhand jouw maaltijdje uit de diepvries en laat in de koelkast ontdooien.

Eten voorbereiden voor een hele week? Denk aan deze 15 TIPS!

Belangrijk als je aan de slag gaat, is om met een aantal zaken rekening te houden. Ik som hier een aantal tips op waar je best rekening mee houdt als je aan de slag gaat met eten voor te bereiden voor een hele week! (bron)

  1. Begin klein als je het nog nooit gedaan hebt. Geef jezelf de tijd om te wennen aan het idee en de handeling.(bron)
  2. Leer jezelf onmiddellijk de gezonde voedzame manier van eten aan. Nu je toch gaat preppen, kan je evengoed gezond voedsel klaarmaken. Zo eet je elke dag gezond.
  3. Haal steeds gezonde voeding in huis om te preppen. Laat je niet verleiden tot troep.
  4. Neem steeds de tijd om een menu te maken voor een hele week en de boodschappenlijst. Plan de dag waarop je de boodschappen gaat doen.
  5. Zorg voor verschillende maaltijden. Varieer. Verschillende soorten groenten en vlees.
  6. Doe de boodschappen het liefst de dag voor je gaat preppen: zo zijn de ingrediënten lekker vers en is je ijskast snel terug geordend. mealpreppen
  7. Kook veel in hetzelfde moment zodat je zo weinig mogelijk tijd kwijt bent: Er kan een pot soep op het vuur staan, terwijl de oven de kip gaart en jij de groenten snijdt.
  8. Eten dat klaargemaakt is, kan je 3 dagen bewaren in de koelkast. Of 3 maanden in de diepvriezer.
  9. Gebruik goede bakjes, investeer hier in als je ze niet hebt. Ze zullen het allemaal zoveel makkelijker maken. Label deze bakjes met informatie.
  10. Haal je ingevroren maaltijden de avond ervoor uit de vriezer. Laat het eten ontdooien in de koelkast.
  11. Laat het eten -gedurende een half uurtje- afkoelen voordat je het in de koelkast of de diepvriezer steekt.
  12. Denk eraan dat je eten nooit langer dan 2 uren uit de koelkast laat staan. Zo creëer je bacteriën.
  13. Maak het niet te moeilijk. Er zijn simpele maaltijden om te preppen, die lekker zijn en gezond.
  14. Wil je de maaltijden niet volledig klaarmaken, zorg er dan voor dat alle groenten gewassen en gesneden zijn en steek alles samen in porties. Bv Maak aparte zakjes met fruit en groenten voor smoothies.
  15. Maak grote porties van bepaalde gerechten en vries ze in kleine porties in.

Wat kan je allemaal preppen?

Mensen die het nog nooit gedaan hebben, gaan vaak panikeren.

  • Maar wat kan ik dan klaarmaken?
  • Hoe moet ik het bewaren?
  • Wanneer doe ik dat dan?
  • Blijft het wel goed?
  • Hoe werkt het?

Maar deze vragen zijn echt niet nodig. Meal-preppen is niet moeilijk en je hoeft het ook niet moeilijk te maken. Wat kan je allemaal voorbereiden? Bijna alles! Ik geef je hier een duidelijk voorbeeld van hoe ik mijn maaltijden prep. Zo kan je een beetje inspiratie opdoen. (bron)

Ik ga mijn boodschappen halen op zaterdag en zondag is mijn meal-prep dag. Wat maak ik allemaal op zondag?

1. Soep.

Zonder enige twijfel maak ik elke zondag een grote pot soep. Dat doe ik meestal opnieuw op woensdag. Ik eet graag soep en wij eten hier allemaal elke dag soep. Ik kom dus niet toe met 1 grote pot. Soms maak ik op zondag 2 grote potten anders maak ik er één op zondag en de tweede op woensdag.

2. Smoothies.

Ik maak voor elke ochtend een zakje met de ingrediënten van een smoothie. Neem een zakje en doe er de groenten in (die snij ik eerst in stukjes) dan het fruit, ook in stukjes, en dan rits ik het toe. Ik schrijf er de dag op en steek ze in de diepvries. Snel klaar en elke ochtend een gezond smoothie!

3. Sauzen.

Ik maak op zondag een grote pot met spaghettisaus. Voor de kinderen. Ik maak ongeveer 3 porties. Bij ons wordt er op woensdag spaghetti gegeten. Ik heb altijd potten spaghettisaus in de diepvries zitten. Dat is snel en gemakkelijk.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

4. Groenten.

Ik snij allerlei groenten. Denk maar aan bloemkool en broccoli in roosjes, courgette in blokjes, paprika schillen en in lange reepjes snijden, komkommer schillen en in blokjes of schijfjes, tomaten wassen en in blokjes, ajuinen, look, prei in schijfjes, champignons in schijfjes en zoveel meer.

Ik hou rekening met groenten voor salades en groenten voor warme maaltijden. Ik bewaar alles in bewaardoosjes en de dag dat ik het nodig heb, moet ik het gewoon uit de koelkast nemen.

5. Vlees/Vis

Maak ik volledige maaltijden, dan ga ik ook vlees en vis gaan preppen. Steek het met de groenten in een bewaardoosje. Doe het goed toe en je kan het uit de vriezer halen als je het gaat eten.

6. Eieren.

Elke zondag kook ik 12 eieren. Ik kook ze hard. Eet ze als snack met een beetje zout, wat selderij en noten erbij. Houd je niet van het ei-geel dan kan je bij hard gekookte eieren deze er makkelijk uit halen.

7. Pasta, rijst, couscous, quinoa.

Maak een grote pot rijst of couscous en verdeel dit over de bakjes die je gaat gebruiken. Je kan het ook in een grote pot bewaren om het te gebruiken in salades of soep.

MealPreppen is de ideale manier om eten voor te bereiden voor een hele week. Je neemt een bakje, doet er een laagje rijst of couscous in, groenten erbij en vlees of vis. Afkoelen, dicht doen en invriezen. Zo heb je gegarandeerd een hele week een goede portie gezond eten.

8. Ontbijt.

Een ontbijt kan lastig zijn. Het is vroeg in de ochtend, je bent misschien te laat opgestaan en je neigt naar een snelle boterham met choco of helemaal niets. Om dat te voorkomen kan je je ontbijt op voorhand klaarmaken. Waarschijnlijk is dit één van de belangrijkste mealpreppers.

Havermout bijvoorbeeld kan je makkelijk klaarzetten voor de volgende dagen. Je maakt ze klaar, doet ze in glazen potten en de volgende ochtend hoef je het maar uit de koelkast te nemen. Hetzelfde met bijvoorbeeld chiapudding, dat ook een lekker en voedzaam ontbijt is.

MealPreppen en afvallen?

Is jouw eten voorbereiden voor een hele week efficiënt om af te vallen?

Natuurlijk is het dat. Op voorwaarde dat jij je houdt aan de afspraken. Als jij je bakjes vol steekt met ongezonde troep dan is er niets gezond aan, maar voor iemand die bezig is met afvallen en wil weten hoeveel calorieën hij eet, is dit ideaal.(bron)

Je bent maar één dag bezig met afmeten en zoeken naar de juiste hoeveelheden. Je verdeelt alles in porties op de weegschaal en je bent klaar. De rest van de week hoef je met niets meer bezig te zijn.

Als je wil afvallen en snel de controle verliest dan is meal-preppen ideaal! Je zal zien dat de resultaten snel vooruit gaan!

MealPreppen en fitness?

Mensen die vaak gaan sporten en voldoende moeten eten om hun fitnessdoelen te verwezenlijken zijn zeker gebaad met maaltijden preppen. Net zoals bij mensen die willen afvallen is het voor mensen die meer spieren willen opbouwen belangrijk te weten hoeveel eten ze nodig hebben.

eten voorbereiden voor de hele week

Afmeten gebeurt hier dus ook vaker om een houvast te hebben. Ook kan je zo een goed zicht krijgen over de hoeveelheid macronutriënten die je hier gebruikt. Weeg je eiwitten af, die zijn belangrijk voor de bouw van je spieren. Houd de koolhydraten onder controle en zorg voor een goede portie vetten.

MealPreppen en een gezin?

Kan je meal-preppen als je een gezin hebt?

Natuurlijk! Dat moet je doen! Anders word je toch helemaal gek! En ook een vrouw wil wel wat tijd voor zichzelf of niet soms? Maak de soep voor het hele gezin. Maak een grote doos met gezonde snacks zodat de kinderen steeds een gezonde snack kunnen nemen.

Snij al je groentjes op voorhand, zet ze in potjes in de ijskast. Als ik 7 paprika’s geschild en gesneden heb en de kinderen komen thuis dan zijn die paprika’s de volgende dag op. Ze houden van het feit dat alles is voorgesneden en ze gewoon kunnen nemen zonder te vragen.

Het extra voordeel is hier ook dat je geen gedoe krijgt met dingen die ze niet lusten. Mijn zoontje wil geen courgette maar mijn dochter wel. Ongeacht dat ze van mij alles moeten eten vind ik het op lastige dagen wel zo makkelijk hier geen ruzie over te maken en ze te geven wat ze graag willen.

MealPreppen recepten.

Ik heb je al verteld wat je allemaal kan klaarmaken om te mealpreppen. Er zijn verschillende gerechten die jij op voorhand kan klaarmaken. Maar wil je toch graag recepten, dan raad ik je aan een kijkje te nemen op mijn recepten-pagina. Hieronder een aantal makkelijke mealprep recepten.

Soepen.

Er zijn duizend verschillende soorten soep, dus ook jij kan soep maken. Kies gewoon een soep, maak een grote pot en vries in in porties of eet hem op gedurende de komende 3 dagen.

Ontbijt.

Ook hier kan je alle kanten mee op. Maak iets klaar dat je graag eet en waar je kan naar uitkijken. Zorg dat het snel en lekker is, zodat je ook écht jouw dag goed kan beginnen.

Lunch.

Het preppen van salades is al moeilijker tenzij je ze telken malen 2 dagen op voorhand klaarmaakt. Je kan een salade met rauwe groenten immers niet invriezen. Maak je een warme couscous-salade bijvoorbeeld dan kan dat wel. Maar er zijn lunchgerechten genoeg.

Diner.

Er zijn verschillende mogelijkheden tot het preppen van warme maaltijden en deze te bewaren in een doosje in de vriezer. Enkele voorbeelden om je op weg te helpen.

MealPreppen: Bakjes nodig?

Als we gaan mealpreppen zijn bakjes, bewaardoosjes een absolute must. En niet zomaar doosjes maar doosjes die kwalitatief in orde zijn. Het is ook niet de bedoeling dat ze na één keertje gebruiken dan ineens kapot gaan. Dus we zoeken goede bakjes.(bron)

Ik geef je hier enkele links van kwalitatief goede bakjes die je ervoor kan gebruiken. Ga eens een kijkje nemen en doe ideeën op. Schaf goede bakjes aan en begin met preppen!

1. Bakjes met onderdelen.

mealprep bakjesVoor warme maaltijden gebruik ik graag bakjes met verschillende compartimenten. Ze zijn stevig, vaatwasbestendig en hebben goed sluitbare deksels. Je kan ze ook gebruiken voor in de microgolfoven.

Bij alle bakjes krijg je ook een vork en een lepel.

Je vindt deze bakjes via deze link. Je kan ze ook in kleinere hoeveelheden aankopen, maar dit is de goedkoopste versie.

2. Curver Fresh en go bewaardoosjes.

curver doosjesCurver is een goed merk en garandeert je kwaliteit. Dit zijn bewaardoosjes waar ik bijvoorbeeld al mijn gesneden groenten in bewaar. De fijn gesneden groenten voor de spaghettisaus of de reepjes paprika voor de kinderen, geschilde mandarijntjes, ajuin of look.

Je hebt ze in verschillende maten. Kijk een beetje rond en beslis zelf wat je nodig hebt. Dat kan via deze link.

3. Alpina bewaardoosjes.

Van deze doosjes ben ik helemaal gek. Je hebt ze in verschillende maten, ze stapelen goed op, ze zijn handig met de kleuren en ze zien er ook super leuk uit. Ze sluiten goed en je kan ze gebruiken voor de microgolf. Je kan ze ook in de afwasmachine steken waardoor ze makkelijk terug proper zijn.

Het kost je geen moeite! Benieuwd? Bekijk ze even via deze link. 

bewaardoosjes

Er zijn natuurlijk doosjes genoeg. Je kan kiezen wat je zelf wil, maar zorg ervoor dat je kwalitatief goede doosjes kiest zodat je niet na een week of 3 al aan nieuwe toe bent.

Goede boeken over MealPreppen

mealpreppenWil je graag wat meer informatie over mealpreppen en wat meer ideeën over wat je dan precies allemaal kan maken? Dat begrijp ik. Een boek is altijd leuk om in te kijken en ideetjes op te doen.

Kies dan wel een goed boek, zodat je krijgt wat je verlangt.

Ik ben fan van deze twee boeken. Maar misschien vind jij nog wel andere interessante boeken? Laat het dan zeker weten, dan vul ik mijn lijstje graag aan!

Conclusie: MealPreppen.

Ik denk dat je nu zo ongeveer alles weet wat je moet weten over mealpreppen. Informatie genoeg om ermee aan de slag te gaan! Heb je nog vragen aarzel dan zeker niet om mij dat te laten weten! Ik ben altijd benieuwd om te weten wat andere mensen ervan vinden.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *