Fruit eten? Hoe eet je er meer van? 10 tips! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 16 december 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

We zouden allemaal een beetje meer fruit mogen eten. Fruit zit boordevol vitaminen en mineralen die ons lichaam nodig heeft. Het eten van fruit zorgt voor veel gezondheidsvoordelen.

meer fruit etenFruit eten is belangrijk. Al van kleins af aan worden we groot gebracht met fruitpapjes allerhande. Fruit eten wordt een dagelijkse gewoonte, net zoals tanden poetsen of je wassen. Er zijn verschillende soorten fruit en dat is goed.

Maar veel mensen vinden het moeilijk om meer fruit te eten. Ze houden niet van de smaak of het geeft hen geen voldoening.

Fruit bevat suiker, net zoals koekjes en chocolade dat ook bevatten. Maar mensen krijgen na het eten van een stuk fruit niet dezelfde soort voldoening als na het eten van een koekje. Het eten van fruit zorgt voor een ander soort voldoening in je lijf.

De zoete sappige smaak van puur fruit, geeft een mens alles wat hij nodig heeft. Vitaminen, mineralen en een portie fruitsuikers die je voorzien van energie om bepaalde opdrachten tot een goed einde te brengen.

Meer fruit eten is dus erg gezond en zeker een goed voornemen!

blauwe bessenWe zouden verbaasd staan van de kwaliteiten van fruit. Fruit is een natuurlijk product. Zuiver en puur en dus sowieso gecategoriseerd in de reeks gezonde voedingsmiddelen.

Als we gezond willen leven moeten we immers zo puur mogelijk eten. Puur voedsel komt uit de natuur. Wat uit de natuur komt en onbewerkt is, is van nature gezond. Fruit is dus gezond.

Er zijn verschillende soorten fruit en ze voorzien ons ook van verscheidene voedingswaarden. De ene bevat meer vitamine C de andere is dan weer goed voor de darmen. Zo heeft elk stuk fruit zijn eigen voedingswaarde voor het menselijk lichaam.

Fruit bevat suiker. Fructose. Fruit uit suiker. Zoals ik reeds verteld heb in het artikel over suiker, weet je dat het menselijk lichaam geen onderscheid maakt in verschillende soorten suiker. Suiker is suiker en wordt altijd op dezelfde manier verwerkt in ons lichaam.

Het is dus belangrijk dat je met aandacht fruit consumeert en niet onnadenkend. Te veel is nooit goed en dat geldt ook voor fruit. Alleen van groene groenten kan jij onbeperkt zoveel eten als je zelf wil, maar voor alle andere voedingsmiddelen is een mooie middelmaat altijd het beste.

Verschillende soorten fruit eten is belangrijk. Waarom?

Fruit eten is gezond maar dat wist je nu al wel. Door het eten van verschillende soorten fruit kan je jouw gezondheidsgehalte drastisch versterken. Als je veel fruit eet zal je er ook beter gaan uitzien. Je huid krijgt een gezondere teint en je lichaam zal van binnenuit sterker worden.

Fruit geeft je veel vitaminen en mineralen. Deze heb je nodig om goed en gezond te functioneren. Sommige fruitsoorten smaken zoet en andere zijn eerder zurig. Maak altijd een onderscheid tussen verschillende soorten fruit. Kinderen eten vaak appel, peer en banaan, maar er bestaan ook nog veel andere soorten vruchten.

Een kiwi is erg goed voor de darmen en de stoelgang en hij zit vol vitamine C. Maar ook besjes zijn de beste fruitsoort die je kan vinden. Ze bevatten weinig koolhydraten en dat past goed in een koolhydraatarme levenswijze. Je hebt verschillende soorten bessen die erg voedzaam zijn.

  • Aardbeien
  • Rode bessen
  • Blauwe bessen
  • Braambessen
  • Frambozen.

Al deze besjes bevatten weinig suikers en veel vitaminen en mineralen en zijn dus erg goed voor onze gezondheid. Wil je lekker genieten van lekker vers fruit dan zijn besjes de absolute top. Besjes zijn ook heerlijk als hapje tussendoor.

Tips om meer fruit te eten tijdens een dag.

Niet iedereen houdt van fruit. Het is soms moeilijk te begrijpen want fruit is sappig en heerlijk, maar sommige mensen hebben er moeite mee. Het is een kwestie van proeven en proberen tot je voor jezelf ontdekt hebt wat je lichaam nodig heeft en waar het happy van wordt.

rode bessen

Elk lichaam wordt happy van fruit, ook dat van jou, maar jij moet dan wel weerstand bieden aan je eigen hoofd, dat hier misschien wel een keertje moeilijk kan overdoen. Er is een verschil tussen hoofd en lijf en het is vaak het hoofd dat het eerste tegenwerkt en opgeeft, niet ons lichaam.

Dit besef kan er voor zorgen dat jij veel gedaan zal krijgen. Met de juiste mindset lukt alles. Fysieke overwinningen zijn mentale overwinningen, zo ook met het eten van verschillende soorten fruit. Dus jouw mindset over fruit aanpassen is de eerste opdracht. Fruit is gezond en noodzakelijk om door het leven te gaan!

Ik geef je enkele tips waardoor jij vaker en sneller een stukje fruit zal eten tijdens de dag.

Tip 1: Maak er een nieuwe gewoonte van.

Dat klinkt evident maar hoe doe je dat dan? Simpel. Meer fruit eten is een kwestie van jezelf een gewoonte aan te leren. Namelijk de gewoonte om fruit te eten. Een makkelijke manier om hier een gewoonte van te maken is door fruit eten te koppelen met een andere bezigheid.

Door verschillende bezigheden met elkaar te koppelen, wordt het makkelijker om alles te doen wat je moet doen. Je moet meer fruit eten, dus kan je dit actief inplannen. Hoe? Ik geef je een stel voorbeelden:

  • Eet een stukje fruit als je thuiskomt van school.
  • Een stukje fruit als de klok zegt dat het 10u is.
  • Eet altijd een stukje fruit bij jouw ontbijt.
  • Geen ontbijt? Eet een halve banaan bij je middageten.
  • Drink elke dag een smoothie of een juice.
  • Na het sporten, eet je een stuk fruit.

Er zijn manieren genoeg om elke dag een stukje fruit te eten, je moet ze alleen bewust in jouw dagschema plaatsen. Als je voor jezelf beslist om elke dag om 10u een stuk fruit te eten, dan wordt dat een gewoonte. Kies je om elke dag na het sporten een stuk fruit te eten, dan kan dat ook.

Door met jezelf afspraken te maken, zal je bepaalde dingen beter gaan uitvoeren. Op deze manier kan je bewust gezonde gewoontes in je dagelijks leven schuiven, zoals bijvoorbeeld meer fruit eten.

Tip 2: Zorg dat jouw fruit zichtbaar is.

fruitschaalIkzelf heb de gewoonte mijn fruit in de ijskast te leggen omdat ik het graag fris en fruitig wil. Maar heel veel mensen hebben een grote fruitschaal in het midden van de keuken waar veel stukjes fruit op liggen.

Zo kan je het fruit altijd zien. Fruit zien liggen zorgt er voor dat je er meer van gaat eten.

Heb je ook liever jouw fruit in de koelkast, zorg er dan voor dat je een kleine fruitschaal op tafel zet. Leg van elk stukje fruit een stukje in de fruitschaal. Heb je zin in een appel, neem dan de appel uit de koelkast. Door het zien van het fruit zal je automatisch meer gaan nemen.

Je kan ook prenten van fruit op jouw ijskast plakken. Hierdoor zal je ook steeds een afbeelding zien van fruit en zal jouw geest toch getriggerd worden naar meer fruit. Door elke dag geconfronteerd te worden met fruit, zal je sneller geneigd zijn om het te eten.

Tip 3: Maak een smoothie of een juice.

Een groene smoothie maken zorgt ervoor dat je in één keertje toch al makkelijk twee stukken fruit zal binnenkrijgen. Je kan jouw smoothie heerlijk zoet maken met het fruit. Appels, peren, bananen, mango, ananas, kiwi, zijn allemaal fruitsoorten die super lekker zijn in een groene smoothie.

In een smoothie zitten nog veel vezels waardoor je alle voedingsstoffen van het stuk fruit zal binnenkrijgen. Ga niet alleen fruit persen, maar probeer het echt helemaal op te eten.Door alleen sap te drinken krijg je in één keertje veel fruitsuikers binnen en dat is niet zo goed voor de gezondheid.

Eet fruit zoveel mogelijk met schil en alleen zonder als de schil niet eetbaar zou zijn. Denk er wel aan dat je die schil ook steeds moet wassen en afspoelen. Fruit dat bespoten is, kan je maar beter wassen.

Tip 4: Eet eerst fruit dat jij lekker vindt.

Dat verhaal is simpel. Eet je niet graag ananas, ga het dan ook niet eten! We hebben de intentie om fruit eten leuker te vinden, dan gaan we niet iets eten dat we in eerste instantie niet zo lekker vinden. Begin met fruit dat je lekker vindt.

Als je ongemakkelijk wordt van appels, neem dan een peer. Krijg je uitslag van een peer, neem dan een mandarijn. Vind je dat een mandarijn stinkt, neem dan een kiwi. Er zijn duizenden soorten fruit om te eten dus doe dat dan ook. Verlies jezelf niet in  “het moeten”.

Als je meer fruit gaat eten, investeer je in jouw eigen gezondheid en dat is primair. Het eten van verschillende soorten fruit zal je zoveel voordelen opleveren dat je eventjes voorbij het dilemma moet raken. Kies een stuk fruit dat je in eerste instantie nog wel lekker vindt en begin de eerste week met dit te eten.

Tip 5: Gebruik ook diepvriesfruit!

abrikozenEen mens vergeet het soms maar er bestaat tegenwoordig ook diepvriesfruit. Dat is een makkelijke manier voor mensen die niet helemaal gek zijn van fruit maar het toch willen toevoegen aan hun eetpatroon.

Fruit uit diepvries is even gezond als vers fruit. Je kan het toevoegen aan:

  • een smoothie
  • chiapudding
  • een dessertje
  • een yoghurt
  • muesli
  • granola
  • slaatjes of
  • gewoon de nacht ervoor laten ontdooien en zo eten.

Fruit uit blik is niet zo gezond. Hier is vaak siroop en suiker aan toegevoegd en dat zorgt voor een plakkerig geheel dat weinig met fruit te maken heeft. Diepvriesfruit daarentegen kan je in grote hoeveelheden aankopen, wordt niet slecht en is vaak goedkoper dan vers fruit.

Ikzelf heb steeds een grote zak frambozen en bosbessen in de diepvries. Die komen immers altijd van pas.

Tip 6: Eet een stuk fruit als tussendoortje.

We eten vaak tussendoortjes. De laatste tijd wordt er verteld dat mensen meer moeten eten en in kleinere porties. Nu ik durf dat betwisten. Het geheim van gezondheid en gewicht verliezen ligt niet in de hoeveelheid eten. Integendeel. Een gezond leven en wat kilo’s verliezen ligt ergens anders.

Maar eet je graag een tussendoortje, een hapje tussen twee maaltijden wees dan bewust van wat je kiest! Kies voor gezonde snackjes, gezonde hapjes, zoals fruit. Voor mijn kinderen zal ik vaak een fruitsalade maken. Als ze thuis komen van school, maak ik een fruitsalade en die eten ze gretig op.

Op deze manier heb je extra fruit gegeten, minder zoetigheid en zal je jouw energiepeil voelen stijgen. De gezonde fruitsuikers zorgen voor een blijvende energie.

Tip 7: Een citrusvrucht brengt je tot rust.

Het klinkt een beetje gek maar een citrusvrucht brengt je tot rust. Ik denk dan aan een appelsien en een pompelmoes in het bijzonder. Ik ben gek van pompelmoezen. De ietwat zure smaak, het sap, de directe verfrissing die je in je lijf en hoofd voelt na het eten van deze vrucht.

pompelmoes

Ik maak er steeds een bewust rust momentje van. Ik zal nooit als ik te weinig tijd heb, snel snel een pompelmoes gaan eten, nee. Voor een pompelmoes moet je tijd maken. Je zet je neer en je schilt heel de vrucht. Ik haal er de velletjes af en haal het vruchtvlees er tussenuit.

Leg de stukjes pompelmoes in een apart bakje en als de hele vrucht gepeld is, kan je genieten van het fruit. Je kan er op dat moment voor kiezen om de vrucht bij een yoghurt te doen, of nootjes of granola toe te voegen. Dat kies je natuurlijk een beetje zelf.

Dit is een leuke manier om tot rust te komen en om meer fruit te eten. Voor mij de nummer 1 : Pompelmoes!

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Tip 8: Begin bij het ontbijt.

Ja simpel toch? De dag begint en de makkelijkste manier om te starten is door gewoon bij jouw ontbijt fruit te eten. Zo ben je er -als je dat wil- ook de rest van de dag klaar mee. Je moet niet meer denken aan dat fruit. Neem in de ochtend een kopje yoghurt met wat granola en voeg twee stukken fruit toe.

BAM en je fruit is binnen voor de dag. Als je aan intermittent fasting doet, en je eet pas als eerste maaltijd je middageten, dan kan je het fruit ook makkelijk toevoegen als derde maaltijd. Middaglunch, fruit, avondeten. En klaar. Dat werkt ook.

Tip 9: Maak een schema.

Het beste is vaak om ervoor te zorgen dat je op voorhand weet wat je gaat eten. Toen ik net begon met deze gezonde manier van leven, vond ik het moeilijk om steeds voor verrassingen te komen staan. Ik wist niet wat ik moest eten, wanneer en hoe ik het dan geregeld moest krijgen.

Als je niet voorbereid bent, dan kan het erg makkelijk de verkeerde kant op gaan. Zodra ik begon met afspraken te maken en dingen op een rijtje te zetten, ging het allemaal veel beter. Je maakt een schema. Een dagschema van wat je die dag zal eten. Door er dadelijk een weekschema van te maken zit je helemaal goed.

  • Ga met dat weekschema naar de winkel.
  • Koop de dingen die je nodig hebt, om de week goed door te komen.
  • Houd je aan jouw planning.
  • Eet wanneer het tijd is om te eten.
  • Eet de dingen die je afgesproken hebt.
  • Zorg dat je weekschema volstaat met gezonde dingen.

Op deze manier wordt gezond eten en meer fruit eten een makkelijke opdracht. Meer fruit eten zou geen opdracht moeten zijn. Door het bewust in te plannen in jouw dagactiviteiten zal het na een aantal weken een gewoonte worden.

Tip 10: Denk aan de “waarom”-vraag.

Waarom gaan we meer fruit eten? Waarom wil JIJ meer fruit eten? Waar draagt meer fruit eten toe bij? Als je zelf een antwoord kan verzinnen op al die vragen dan wordt het niet zo moeilijk meer om het echt te doen. Meer fruit eten draagt immers bij tot jouw gezondheid.

Door meer fruit te eten, zal je je beter voelen en zal je lijf gezonder worden van binnenuit. Daardoor zal je minder ziek worden, minder kans maken op akelige tumoren of andere vervelende ziektes. Jouw lichaam wordt van binnenuit gevoed met de gezondste voedingsmiddelen en dat zorgt voor vreugde in je hoofd.

Een gezond hoofd in een gezond lichaam. Beiden hangen immers met elkaar samen. Denk dus aan de vraag waarom je de dingen doet die je doet. Deze vraag kan je op alle vlakken in jouw leven toepassen. Je zal zien dat het leven een pak gemakkelijker wordt.

Conclusie.

21dagen groene smoothie challengeMeer fruit eten is niet zo heel erg moeilijk als je weet waarom je iets doet. Als je voor jezelf een paar gewoontes inbouwt dan wordt het nog makkelijker. Het eten van twee stukken fruit per dag heeft niets dan voordelen.

Ga op zoek naar het fruit dat je graag eet en zorg dat je elke dag een portie fruit binnen neemt. Zo zal je je elke dag een stukje beter gaan voelen. Fruit en groenten zijn de basis van een gezonde levensstijl.

Of doe mee met de groene smoothie Challenge! Zo heb je zeker jouw dagelijkse portie fruit binnen en krijg je er een flinke dosis groenten bij! En ze zijn goed voor de lijn! Enjoy!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *