Wil je graag gelukkig zijn? 5 tips om te starten! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
mindfull 9 augustus 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Iedereen wil gelukkig zijn, maar ons leven zit soms vol met obstakels. Hoe gaan we hiermee om? Is geluk wel een haalbaar iets?

gelukkig zijn We willen allemaal graag gelukkig zijn. Maar dat is niet zo makkelijk als het klinkt. In dit artikel geef ik je enkele tips en oefeningen om gelukkig te zijn.

Mensen weten niet meer wat ze moeten doen of hoe ze in het leven moeten staan om gelukkig te zijn. Er zijn heel veel mensen die beweren perfect gelukkig te zijn maar als je er iets dieper op ingaat, zie je al snel de barstjes.

De vraag is dan ook wat geluk precies betekent. Niet zo simpel. Het is immers een groot en moeilijk woord. Voor de ene is gelukkig zijn een flinke boswandeling, voor de andere een moment met de kinderen. Voor nog anderen is het de dingen gaan doen die je graag doet.

Heel vaak zijn het mensen die beweren gelukkig te zijn die je het meest agressief benaderen. Je moet er maar eens op letten hoe mensen reageren als je begint over geluk. Agressiviteit is een manier van reageren als je het gevoel hebt iets tekort te komen.

Al roepend en schreeuwend zouden we iedereen proberen te overtuigen van ons geluk maar helaas is dat geluk niet altijd echt en ingevuld. Heel vaak is het “een doen alsof” en heel vaak wordt er gespeeld om er toch maar bij te kunnen horen.

De façade van “Ik ben gelukkig” is voor velen belangrijk. We geven niet graag toe dat het niet goed gaat of dat we geen rust kunnen vinden. We zien niets anders dan blije mensen rondom ons, leuke foto’s en heerlijk ogende momenten, en we kunnen ons niet bedenken dat deze kiekjes niet écht zouden zijn.

Geluk, content zijn is iets dat binnenin zit en geen geschreeuw aanvaard. Het is een intens gevoel van rust dat over je heen hangt. Het gevoel, het weten dat alles goed komt en alles goed is zoals het zich voordoet.

Vijf belangrijke oefeningen om jouw geluk te vinden.

Er zijn vijf goede oefeningen die je kan doen om jezelf te trainen in het gelukkig zijn. Om gelukkig te worden en er een plaatsje voor te vinden in jouw leven. Doe deze oefeningen elke dag, integreer ze in jouw leven. Maak er even tijd voor en je zal zien dat het na een aantal dagen een gewoonte wordt die je nodig gaat hebben.

bergenElke dag de oefeningen doen en er even bij stilstaan zal je RUST brengen. Rust en kalmte. Het zal jou zekerheid geven en het zal je een boost geven om de dag aan te kunnen. Je zal een balans vinden die je niet snel vergeet en waar je elke dag opnieuw intens zal naar verlangen.

De oefeningen zijn makkelijk te doen, elke dag, gedurende een tiental minuutjes. Je doet ze best heel bewust. Niet zomaar tussen de soep en de patatten. Neem er echt jouw tijd voor. De tijd om even alleen met jezelf te zijn. Je kan de oefeningen luidop doen maar je kan er ook voor kiezen ze op te schrijven.

We gaan aan de slag. Doe dit ernstig. Neem de tijd. Rust. En concentreer je.

1. Positieve zelfreflectie.

Dit is een belangrijke oefening om je goed te gaan voelen. Elk mens zou in zijn leven aan zelfreflectie moeten doen. Dat is niet makkelijk want dan word jij geconfronteerd met jouw eigen tekortkomingen en de dingen die niet goed gaan. Nochtans is het wél belangrijk om jezelf daar in te smijten.

Zelfreflectie is een moment waarop je de tijd neemt om jouw eigen handelingen en de acties die jij ondernomen hebt, te analyseren.

Je gaat ze bekijken vanop een afstand en je velt er een idee/oordeel over. Je geeft tegelijkertijd een antwoord op de vraag “WAAROM“.

Door dit te doen, krijg je inzicht in jezelf en je eigen handelen.

Wat was er minder goed vandaag.

  • Was dat goed wat ik gedaan heb?
  • Waarom heb ik zo gereageerd?
  • Waarom heb ik die woorden gezegd op dat moment?
  • En waarom ben ik met opzet in de aanval gegaan?
  • Waarom heb ik daar een leugentje vertelt?
  • Waarom doe ik dingen die je niet doet tegenover vrienden?
  • En waarom reageer ik zo boos?
  • Waarom ben ik altijd zo gestresseerd?
  • Waarom ga ik niet graag werken?
  • En waarom vind ik dat kind in mijn klas vervelend?
  • Waarom heb ik mijn plaats niet afgestaan aan een oudere man?
  • Waarom moest ik boos worden aan de kassa van de winkel?
  • En waarom ben ik ongeduldig en geïrriteerd?
  • En zoveel meer.

Je legt jezelf onder de microscoop en je kijkt wat jij vandaag allemaal gedaan hebt. Begin met de dingen die niet deugen en waar je niet zo trots op bent. Je zegt ze hardop en je probeert een zinvol antwoord te geven op de vraag “WAAROM”.

gelukkig zijn

Wat was er wél goed vandaag.

Nadat je alle momenten overlopen hebt, die misschien niet allemaal gebeurd zijn vanuit liefde en warmte, ga je op zoek naar de dingen die je vandaag wél knap gedaan hebt.

  • Wat was er goed vandaag?
  • Som de dingen op die je leuk vond gaan en waar jij deugd van gehad hebt?
  • Heb je een moeilijke taak goed volbracht?
  • Heb je een leuke dag gehad met de kinderen en je eigen wensen daarvoor opzij gezet? Knap!
  • Heb je iemand geholpen die vandaag wat hulp kon gebruiken? Goed zo!
  • Heb je je huis aan de kant gezet en dat gedaan zonder zeuren? Super.
  • Ben ik erin geslaagd dingen los te laten en rust te vinden? Belangrijk!

Bekijk alle dingen die je gedaan hebt en die goed waren! Wees trots op jezelf. Beloon jezelf met mooie woorden en gedachten en bedenk wat je morgen kan doen om dit te herhalen.

Door elke dag aan positieve zelfreflectie te doen ga je openheid creëren in je denken en in je handelen. Je geeft jezelf de mogelijkheid om dingen die minder goed gaan te verbeteren en je kan op zoek naar oplossingen. Je geeft jezelf de mogelijkheid om beter te worden en bij te leren.

Doe dit op een warme en liefdevolle manier. Je bent eerlijk, streng en rechtvaardig naar jezelf toe. Dus zeg je tegen jezelf wat beter moet en wat je beter niet meer doet en je geeft jezelf schouderklopjes voor de dingen die goed gaan.

Je maakt nieuwe doelen voor de volgende dag. Iedereen maakt fouten, ook jij. Het is de kunst om ervan te leren!

2. Beschrijf de toekomst.

Waar wil jij binnen een jaar staan? Denk je niet met regelmaat hoe het zou zijn in de toekomst? En wat voor iemand jij dan bent? Mensen denken vaak aan de toekomst en wat ze voor zichzelf of hun geliefden wensen en denken. Dat is omdat we het belangrijk vinden lang en gelukkig te leven.

gelukkig zijn

Er is een verschil tussen hoe je gaat zijn binnen een aantal jaren of hoe je graag zou willen zijn. Mensen hebben veel dromen en wensen over de toekomst maar bij de meeste mensen worden deze dromen niet ingevuld. Plannen maken is immers makkelijk, maar ze effectief uitvoeren, is al veel moeilijker.

  • Hoe zie jij eruit binnen 5 jaar?
  • Heb je nog steeds datzelfde kapsel en ben je nog altijd tien kilo te zwaar?
  • Of heb je je leven in handen genomen, nieuw kapsel, afgetraind of gezond lijf?
  • Doe je een heel andere job waar je wél gelukkig van wordt?
  • Heb je kinderen en zijn jouw kinderen gelukkig?
  • Wat doe je in het leven en wat vind je leuk?
  • Ben je gaan bijstuderen?
  • Heb je die wereldreis gemaakt?
  • Wat zal er veranderen naar de toekomst waar je nu geen energie meer wil in steken?
  • Hoe wordt jouw leven beter in de nabije toekomst en welke stappen moet je daarvoor ondernemen?

De toekomst.

Als je een duidelijk en gelukkig beeld hebt naar de toekomst toe, dan zal elke dag een beetje beter worden. Je weet immers waar je op dit moment niet tevreden mee bent en je weet ook dat je er zal aan werken om het in de toekomst beter te doen. Je zal ervoor zorgen dat de toekomst NOG beter is, dan jouw leven nu.

Maak dus een duidelijk beeld van de toekomst. Een mood-board waarop je kan zetten wat je doelen zijn. Doelen op gebied van werk, liefde, gezin. Maar ook geestelijke doelen en lichamelijke doelen. Maak een mooi kleurrijk bord met foto’s en woorden en hang het op een duidelijk zichtbare plaats.

Kijk er elke dag naar, gedurende een minuut of tien. Zet je “mindset” juist en neem elke ochtend de tijd om jouw focus te zetten op de toekomst. Praat tegen én met jezelf en maak duidelijke afspraken :

DIT BEN IK BINNEN VIJF JAAR!

3. Wees behulpzaam.

Je kan je niet voorstellen hoe je hier beter van wordt. Als je het niet gewoon bent om andere mensen te helpen dan zal je het in eerste instantie niet begrijpen en dus ook moeilijk gaan vinden. Maar dit kan een echte “life-saver” zijn. Andere mensen helpen, zorgt ervoor dat je jezelf helpt.

Bij het helpen van andere mensen ligt jouw focus niet meer op jezelf en jouw tekortkomingen. Je focust op de anderen. Je geest wordt leeg, je bent bezig met iemand anders en je zet dingen opzij die anders in de focus zouden blijven. Zo neem je even de tijd om voor iemand anders iets te doen.

Wil jij ook graag opnieuw controle over jouw leven en zelf bepalen hoe dat leven er moet uitzien? Dan is deze cursus absoluut de top!

Ja! Ik wil de controle!

Wat moet ik dan doen voor iemand anders?

Ach, dat kan zoveel zijn!

Ik heb ooit eens een keertje een vrouw eten gegeven zonder dat echt zelf te doen. Ik was behulpzaam naar twee mensen. Er was een jongetje, van een jaar of zes dat aan me vroeg of ik een doos wafeltjes wilde kopen. Ik wilde ze eigenlijk niet kopen, want ik eet dat soort dingen niet, maar het was een erg lief en schattig ventje. Ik kon moeilijk weerstaan aan zijn charmante verschijning.

Dus ik betaalde de doos met wafeltjes. Maar liefst 6 euro. Dure wafeltjes.

Ik vroeg aan het jongetje om de doos af te geven aan de mevrouw die met haar twee kinderen tegen de muur op de grond zat te bedelen. Ze had nog maar weinig centen binnen gehaald en in de twee uur dat ik daar vertoefde had ik er nog niemand een centje zien in werpen.

Haar kinderen zagen er ziek uit.

Uiteraard is dit maar een doos met wafeltjes en pakt dat het fundament van het probleem niet aan. Maar de vrouw en de kinderen zouden tenminste iets in hun maag hebben en misschien kracht vinden om er iets mee te doen.

gelukkig zijnJe kan verschillende dingen doen.

Je kan behulpzaam zijn op verschillende manieren. Zo heb ik al ontelbare oude vrouwtjes of mannetjes geholpen met hun boodschappen inladen of in de auto zetten.

Gewoon zomaar, omdat ik er net op dat moment ook was. Of omdat ik erg boos word van de onverschillige manier van reageren van sommige kassiersters.

De reden waarom is in eerste instantie niet zo heel erg belangrijk. Zolang je het maar doet.

Door anderen te helpen, krijg je een beter zicht op de wereld en de maatschappij waar je in leeft. Je gaat anders naar mensen kijken, warmer en met meer zachtheid. Je begrijpt dat iedereen zijn minpunten heeft en je bent in staat om jezelf even in perspectief te zetten.

Zo word jij geduldiger en kijk je naar de mensen en de wereld rondom jou op een andere manier. Liefdevol, warm en met een zweem van geluk. Je komt tot jezelf en je voelt je rijker dan je ooit geweest bent.

Wees behulpzaam.

4. Wees dankbaar.

Dankbaar zijn lijkt een hele opdracht tijdens een dag dat het moeilijk gaat, maar op zich kan je dankbaar zijn op de meest rottige momenten. Het is een kwestie van training. Zoals met veel dingen. Als je oefent, gaat het steeds makkelijker. Als het makkelijker wordt, gaat het vanzelf. En als het vanzelf gaat, dan levert het op!

Dankbaar zijn is de basis van het gelukkig zijn. Je kan immers alleen maar gelukkig zijn als je oog hebt voor alles wat rondom jezelf gebeurt? Als je niet ziet wat voor moois er allemaal in de wereld is en rondom jezelf aanwezig is, dan zal je nooit écht gelukkig zijn. Wees dankbaar voor alle dingen die in je leven plaats vinden.

gelukkig zijnWees blij voor dingen die zich toevallig aandienen.

  • De zon op een onbewaakt moment.
  • Een glimlach van een wildvreemde vrouw.
  • De aandacht van je geliefde op het moment dat je het niet had verwacht.
  • De warmte van je kinderen die onvoorwaardelijk van je houden.
  • Wees dankbaar voor het huis waar je in woont.
  • Alle luxe die je je kan permitteren.

Kan je je geen luxe permitteren, wees dan dankbaar voor datgene dat je wel hebt. Leef in overvloed en wees dankbaar. Geniet van alles wat zich aandient. Je zal zien dat er zoveel is om dankbaar voor te zijn, als je er maar oog voor hebt.

5. Blijf positief in je hoofd.

Ja positief zijn is van levensbelang. Het kan een leven redden. Positieve mensen staan beter in het leven. Hoe dat komt is simpel. Bij elk probleem zullen zij zoeken naar een oplossing. Een probleem zien ze niet als een probleem maar als een uitdaging en een mogelijkheid om beter te worden en sterker.

Positief zijn zorgt ervoor dat je in een snel tempo je eigen belevingswereld kan draaien en er iets moois kan van maken. Elke slechte gebeurtenis heeft iets positief in zich. Als je bedenkt dat je van alles beter wordt en dat alles gebeurt met een reden, dan kan je heel de wereld aan.

Bekijk de dingen dus langs de zonnige kant. OOK als dat MOEILIJK is.

Voorbeeld 1.

  • Je moet vandaag misschien gaan werken maar de zon schijnt, én
  • Je bent blij dat je werk hebt en daar centen mee kan verdienen.
  • Daarbovenop is jouw job nog altijd leuker dan die van de buurman die misschien een hele dag achter een bureau moet zitten en paperassen in orde moet maken.
  • Of de buurvrouw die een hele dag voor een klas van 6jarigen moet staan.
  • Je mag gaan werken, de zon schijnt, jouw werk valt best wel mee, je verdient er centjes mee, waardoor je binnenkort een weekendje op vakantie kan gaan of lekker kan gaan eten voor je verjaardag.
  • Vandaag is het werkdag maar morgen heb je een vrije dag en kan je veel tijd besteden aan de kinderen.

Voorbeeld 2.

  • Je grootvader is overleden , dat is geen fijne gebeurtenis, maar God mag weten dat de man jou zoveel geleerd heeft en zoveel leuke momenten met jou heeft gedeeld.

Voorbeeld 3.

  • Je krijgt een boel rekeningen in de bus maar weet je wat: je hebt altijd genoeg. Je leeft immers in overvloed als je dat echt toelaat.
  • Zeg tegen jezelf dat er altijd geld genoeg is om van te leven en dat zal dan ook zo zijn.

Geloof in positieve uitspraken en leef ernaar. Het is niet genoeg ze te zeggen, je moet er ook naar handelen. Handel naar positiviteit. Sta positief op en geef een hele dag lang -als het zich voordoet- positieve confirmaties. Je zal versteld zijn van wat er op je pad komt. Ga positief denken.

Conclusie: Gelukkig zijn.

surfer ontspannenDit zijn vijf oefeningen die een wereld van verschil kunnen maken in jouw leven. Wees consequent en pas ze elke dag toe. Neem er de tijd voor en gun jezelf dat ook.

Sta een kwartiertje vroeger op, of ga in de ochtend even zitten en denk na over deze oefeningen. Breng ze in de praktijk.

Gelukkig zijn en geluk is iets dat tussen jouw twee oren zit en waar je dus zelf veel invloed kan op uitoefenen. Jij bepaalt immers hoe je reageert op bepaalde situaties en hoe je verder wil kijken naar wat er zich afspeelt. Het zou je verbazen wat een mens allemaal kan verwezenlijken met zijn geest.

Gebruik al je kracht en sterkte en zet ze om in positiviteit. Maak van jouw leven ook écht jouw leven, met jouw dromen, jouw prestaties, jouw rust en zekerheid. Geniet met volle teugen van het leven dat je zelf creëert.

Wil jij ook graag opnieuw controle over jouw leven en zelf bepalen hoe dat leven er moet uitzien? Dan is deze cursus absoluut de top!

Ja! Ik wil de controle!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *