Gezonde ochtendrituelen die helpen met afvallen! Lees hier 7 tips!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 14 juni 2018
Marjolein 2 Comments

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Rituelen aanhouden kan geweldige resultaten hebben op de korte en lange termijn. Jouw lichaam past zich aan. Snel en efficiënt.

ochtendrituelenGezonde ochtendrituelen zijn heel belangrijk voor de start van je dag. Het is allemaal voor iedereen een beetje anders. We zijn niet allemaal hetzelfde en ons leven ziet er zeker niet hetzelfde uit. En we hebben allemaal onze eigen gewoonten.

Terwijl de ene graag van de ochtend geniet, houdt de ander meer van de nachtelijke uren. Terwijl de ene een 9 to 5 werkdag heeft, begint de andere zijn werkdag om 16u in de vooravond om pas te eindigen tegen 23u in de avond.

Zo hebben we elk ons eigen ritme en moeten we zelf kijken wat we nodig hebben om op die specifieke manier goed te kunnen functioneren. Iemand die overdag slaapt, heeft eten nodig voor in de nacht. Iemand die daguren wakker is, heeft eten nodig tot in de vroege avond.

Hoe we het ook bekijken het moment dat je opstaat is erg belangrijk voor een mens. Rituelen inschakelen is dus niet zo dom. Op het moment van opstaan, begint jouw lichaam wakker te worden om te starten met werken en actief te zijn.

Jouw lichaam op dat moment helpen met bepaalde vaste terugkerende rituelen, zal er voor zorgen dat je veel verbetering kan aanbrengen aan de kwaliteit van je leven.

De ochtend.

Zeven tot acht uur slapen is ideaal! (bron)Veel mensen komen tijd tekort waardoor ze ook te weinig slapen. Slaap is immers het eerste dat er moet aan toegeven als een mens tijd tekort heeft. Maar ideaal zou zijn als je elke nacht toch een 7-tal uren kan slapen.

Tijdens de slaap herstelt ons lichaam van de dag. Jouw hersenen verwerken wat er gebeurd is tijdens de dag en je lijf herstelt van de fysieke inspanningen. Een goede nachtrust is dus niet onbelangrijk. Voor de geestelijke gezondheid maar ook voor de lichamelijke gezondheid.

gezonde ochtendrituelen

Een goede nachtrust is cruciaal om gewicht te kunnen verliezen. (bron, bron)Veel mensen besteden hier geen aandacht aan, maar als je lichaam niet voldoende rust krijgt, is het heel erg moeilijk om in balans te blijven. (bron) Het uit balans raken zorgt er ook voor dat het erg moeilijk wordt om gewicht te verliezen. Vaak wordt er dan zelfs gewicht bij gewonnen.

De ochtend is het moment waarop je opstaat nadat je een 7 tot 8tal uren geslapen hebt.

Waarom is het opstaan-moment zo belangrijk?

De eerste rituelen in de ochtend zijn erg belangrijk om jouw lichaam te stimuleren. Door die gezonde ochtendrituelen en de stimulans die ze teweeg brengen, kan je extra vet verbranden en jouw lichaam in een startpositie zetten.

Heel veel mensen verspillen net deze heel belangrijke uren: Je bent te laat en moet je haasten om op tijd te komen. Er is gedoe met de kinderen. Je moet nog snel snel het één en ander in orde maken. Vanaf het moment dat je in de ochtend uit het bed komt, tot na het ontbijt, draait jouw stofwisseling op volle toeren. Het voorziet je lijf van voedingsstoffen die het nodig heeft om zo een hele dag goed te kunnen functioneren.

De eerste uren van deze dag moeten we dus goed invullen. Dit met kleine rituelen die je dagdagelijks elke ochtend doet, totdat het een gewoonte wordt, waar je niet meer omheen kan. Zo zal je merken dat er iets verandert in jouw leven en in jouw algehele gezondheidstoestand.

Ochtendrituelen waar je aandacht moet aan besteden en waar je makkelijk een vaste gewoonte van maakt, zijn de volgende: Moet je hiervoor een kwartier vroeger opstaan? Doe dat dan. Je gaat niet dood van een paar minuten vroeger opstaan, integendeel. Maak er een beetje jouw momentje van. Van jou alleen. Het zorgt voor rust in je hoofd en lijf.

1. Sta op als een afgevuurde raket!

rituelenJa dat klinkt raar, maar ik weet niet hoe ik het je anders moet uitleggen. Op een bepaald moment is genoeg genoeg en moet je nu eenmaal beslissen dat het zo niet verder kan. Je gaat er voor en je beslist om jouw leven in handen te nemen. Maar hoe doe je dat?

We weten allemaal dat we in de avond veel leuke plannen maken, maar die in de ochtend ook nastreven is een pak lastiger. Zo heb ik mezelf aangeleerd om op te staan als een raket die gelanceerd wordt.

Die ene dag had ik het gehad en ik maakte in de avond het plan om mezelf in de ochtend te lanceren. Het gaat als volgt: als de wekker afloopt, doe je jouw ogen open. Je telt af van 10 naar 0. Zoals een raket! Bij 0 sta je op.

Zonder nog eens te draaien of rond te hangen , nee je telt luidop van 10,9,8,7 naar 3,2,1,0. En dan sta je op. Je zet jouw voeten op de grond, je rekt je uit en je zet de wekker af.

Makkelijker zal het niet worden!

2. Sta vanaf nu een uur vroeger op.

We moeten niet onnozel doen: voor mensen die het niet graag doen, is opstaan een lastige klus. Maar je haalt er zoveel voordeel uit als je gewoon snel en vroeg opstaat om aan de dag te beginnen. Je moet maar eens nagaan hoeveel voordeel je kan halen uit een uurtje vroeger opstaan. Dat is enorm veel!

Door vroeger op te staan heb je tijd om rustig even alles klaar te leggen, de dag te overlopen, dingen in te plannen, misschien al wel te ontbijten en te sporten. Wie weet wat je allemaal kan doen op dat ene uur vroeger opstaan. Je kan zeker en vast jouw dag rustig beginnen met veel aandacht voor je mentale gezondheid.

Even de tijd nemen om tot jezelf te komen is geen overbodige luxe. Integendeel. Het geeft je energie om jouw dag goed te kunnen starten en met de juiste intentie aan de slag te gaan. Begin er morgen direct mee!

Bovenop al deze voordelen zal je zien dat ook jouw gewicht zal veranderen. Een rustig en kalm mens verliest meer kilo’s dan iemand die gestresseerd is. Mensen van het laatste soort komen immers gewicht bij. Ga dus vroeger slapen en sta vroeger op.(bron) Je zal sneller vet verliezen en meer kunnen doen tijdens de dag!

3. Maak je bed op.

Het opmaken van je bed heeft vele voordelen. Het is een gezond ochtendritueel om de dag goed te beginnen. Dat zonder twijfel. Een niet opgemaakt bed is slordig en nodigt niet uit tot een helder hoofd.

Het opmaken van een bed zorgt er ook voor dat je in de avond beter slaapt. Uit onderzoek is namelijk bewezen dat mensen die in een opgemaakt bed kruipen, een betere nachtrust hebben, dan mensen die dat niet doen. Een goede nachtrust draagt op zijn beurt bij aan een goede hormonenbalans in je lijf.

gezonde ochtendrituelen

En laten we eerlijk zijn: er is niets zo fijn als in een bed te kruipen met vers gewassen lakens. Een opgemaakt bed kan daar dicht tegen aan leunen en ons hetzelfde fijne warme gevoel geven. Het duurt maximum twee minuten om een bed op te maken, dus maak het tot één van jouw rituelen!

4.Weeg jezelf elke dag.

Ja dat klinkt natuurlijk een beetje vreemd. Wij mensen hebben altijd gehoord dat ons elke dag wegen zorgt voor frustratie. Maar niets is minder waar. Als je jezelf elke dag weegt en jij doet dat steeds op hetzelfde moment van de dag, dan krijg je een duidelijk beeld van wat er allemaal met jouw gewicht en dus jouw lichaam gebeurt.weegschaal rituelen

Dit kan net heel erg verhelderend gaan werken en veel frustratie tegenhouden. Als je dit een maandje doet, dan zal je zien dat er grote veranderingen kunnen zijn in gewicht. (bron)

Dit heeft zeer veel te maken met onze hormonenhuishouding. De ene dag is de andere niet en als jij bijvoorbeeld veel vocht ophoudt, dan zal je zwaarder wegen dan een dag dat je dat niet doet.

Elke dag jezelf meten zorgt er ook voor dat jij gefocust en geconcentreerd blijft op je doel. Maak er een gewoonte van. Plaats het in jouw lijstje van rituelen: Opstaan, naar het toilet en op de weegschaal. En houdt alles bij in een boekje.

5. Maak jouw ochtenddrankje klaar.

Erg efficiënt om de kilo’s te laten verdwijnen is ons zeer bewust zijn van wat we als eerste ons lichaam aanbieden. Het eerste voedsel dat ons lichaam krijgt is van cruciaal belang voor de functionering de rest van de dag.

We beginnen de dag zonder enige twijfel met een paar glazen water. Dat is heel belangrijk. Na een hele nacht slapen heeft het lichaam veel gezweet en moet het waterniveau aangepast worden. Dus het eerste wat je best kan doen, is een glas of twee water drinken.

Daarna maken we een natuurlijk drankje dat ons lichaam zal helpen ontgiften en de stofwisseling zal versnellen. Er zijn verschillende soorten drankjes die dat effect hebben. Welk drankje jij kiest dat bepaal je dus grotendeels zelf. Je moet maar even uittesten wat je het makkelijkste/lekkerste vindt om te drinken. Plaats het bij jouw rituelen.

Voorbeelden van natuurlijke gezonde ochtenddrankjes.

  • Een zeer bekende is het citroenwater. Je doet het sap van 1 citroen in een glas water. Het water moet lauw zijn. Dus niet te koud maar zeker ook niet te warm. Lauwwarm water is altijd de beste keuze. Roeren en drinken.
  • Gemberthee: Drink een gemberthee. Gember is een geneeskrachtige plant die jouw lichaam sterk en stevig maakt. Gember is erg goed om ontstekingen tegen te gaan, het lichaam te ontgiften en het helpt bij het afvallen. Je kan geen gember genoeg eten en drinken. Ikzelf maak steeds gemberthee met een zakje en een paar schijfjes verse gember erbij.
  • In de ochtend een tasje groene/zwarte thee met kurkuma en cayennepeper kan wonderen doen. Een beetje pikant in de ochtend en geeft een boost aan je lichaam. Kurkuma of geelwortel is een heilzaam kruid dat erg goed is voor onze gezondheid. Maak een kopje thee, doe er 1/4 koffielepeltje cayennepeper en 1/4 koffielepeltje kurkuma in. Roer goed door en drink met kleine slokjes.
  • Appelazijnwater met citroen en kurukuma is ook erg goed om jouw lichaam wakker te maken. Je neemt lauwwarm water, doet er het sap van 1 citroen in, een eetlepel appelazijn en een beetje kurukuma. Let er wel op dat we hier op zoek zijn naar appelazijn met nog de “mother” in het flesje. De mother, het gruis onderaan is datgene dat het appelazijn voorziet van stevige medische krachten.

6. Beweeg in de ochtend.

Het is belangrijk dat als we proberen af te vallen dat we dan ook wat meer gaan bewegen. Dat kunnen verschillende aspecten zijn. Je kan gaan joggen, hardlopen of wandelen. Je kan thuis een half uurtje aan krachtsoefeningen doen of je kan naar het zwembad rijden.

Wat het wordt is niet belangrijk zolang het maar iets is dat jij graag doet en waar je zin in hebt. Zorg ervoor dat het gebeurt in de ochtend, want dit heeft vele voordelen.(bron) Liefst voor het ontbijt, zo verbrand je veel meer vet en zal je tijdens de dag ook veel meer vet blijven verbranden.

gezonde ochtendrituelen

Het hoeft geen eeuwigheid te duren en je kan jezelf en je lichaam snel opwarmen door even lekker te keer te gaan. Je kan ook elke dag afwisselen. De ene dag even joggend naar de school de kinderen afzetten, de andere dag een eindje wandelen met de hond. En soms heb je geen zin om buiten te komen en ook dat is een mogelijkheid.

Ook bij je thuis kan je makkelijk een paar oefeningen doen die je strakkere billen en kont geven en waar je je lijf mee wakker schudt. Op het internet vind je immers duizenden filmpjes over dat soort oefeningen maar wil je toch graag de zekerheid dat je er de juiste uitkiest, dan kan je hier mijn artikel lezen over thuis sporten.

Met dit programma kan jij jezelf trainen van thuis uit. Het programma is zo samengesteld dat jij op zo kort mogelijke tijd de beste resultaten kan behalen! Hier vind jij de kortingslink om het Kettlebell programma te bekijken! 

7. Ontbijt gezond en krachtig.

Ben je klaar met de douche en heb je je kleren aan, dan kan je beginnen denken aan de maag die gevuld moet worden. Een heerlijk ontbijt kan wonderen doen voor de rest van de dag. Een goed ontbijt is gebalanceerd en bevat veel variatie. Het eten van het ontbijt is een dubieuze situatie.

Sommige mensen beweren dat je absoluut een ontbijt moet nemen, terwijl anderen net zweren dat het overslaan van het ontbijt een veel betere keuze is. Nu ja, de waarheid ligt zoals steeds ertussenin. Het is heel erg goed voor je lijf om af en toe eens aan “intermitting fasting” te doen. Het ontbijt overslaan en wachten tot de lunch voor we eten. (bron)

Maar elke dag hetzelfde is niet goed voor een lichaam en zeker niet als je al een paar jaren probeert af te vallen zonder resultaat. Variatie is erg belangrijk als je succesvol wil zijn.

gezonde ochtendrituelen

Wat is een gezond ontbijt? Simpel, zorg dat jouw ontbijt voldoende vezels, vitamine, gezonde vetten en proteïne bevat.(bron) Dat heeft jouw lijf nodig in de ochtend om de dag goed aan te kunnen. Havermout kan bijvoorbeeld ook een goede keuze zijn. Met havermout kan je alle kanten op en waarom dat zo is, lees je hier. 

Andere mogelijkheden zijn:

  • Een paar sneetjes glutenvrij brood. Beleg dit met een beetje kipfilet en wat sneetjes avocado.
  • Een zoete aardappel in lange schijven geroosterd in de broodrooster. Maak een roerei, leg het erop, samen met wat sneetjes avocado.
  • Neem wat kokosyoghurt en bedek de yoghurt met vers gemaakte granola en besjes.
  • Maak een heerlijke groene smoothie of een juice. Deze kan op de juiste manier je buik volhouden tot de middag!
  • Heerlijke pannenkoekjes van banaan of boekweitmeel met vers fruit en granola.
  • Een smoothiebowl in een mooie ronde kom, bedekt met heerlijke toppings naar keuze.
  • Boekweitwafeltjes die je lekker kan versieren met het fruit dat jij lekker vindt.
  • Een stukje notenbrood met heerlijke zelfgemaakt frambozenjam.

Alles kan, zolang het maar verse en goede ingrediënten gebruikt worden. Ik begrijp dat het niet voor iedereen even makkelijk is om de juiste keuzes te maken. Daarom is het misschien een goed idee om even op mijn boekenplank een kijkje te nemen naar alle boeken die ik de moeite waard vind.

Boeken die kunnen helpen!

Het gebruiken van goede kookboeken is ook een vorm van rituelen. Het gebruik van kookboeken zorgt ervoor dat je jouw boodschappen, menu’s en eetgedrag onder controle kan krijgen en dat zijn heel waardevolle rituelen!

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbel♥Ik ben een grote fan van de afslank receptenbijbel. Dit is een heerlijk receptenboek waar je allerlei overheerlijke en makkelijke recepten kan uithalen.

Het boek is een immens groot succes en al duizenden malen verkocht. Prachtig in elkaar gestoken, mooi geïllustreerd en te gebruiken door iedereen.

Dit boek bevat heerlijke recepten. Mooi uitgelegd, makkelijk te maken en super smakelijk. Het boek is een absolute “must-have” voor iedereen die bezig is met zijn gezondheid.

AFSLANKRECEPTENBIJBEL MET KORTINGSLINK!

2 reacties op “Ochtend rituelen die je helpen met afvallen!

  1. Door Michel Pletinck

    Je bed direct opmaken is niet zo gezond, minstens enkele uren open laten liggen zodat alles goed kan verluchten en afkoelen. Ook tegen de miljoenen mijten die in onze bedden leven.

    1. Door Marjolein

      Dag Michel!
      Daar heb je helemaal gelijk in, maar wat ik bedoel met “opmaken”, is dat je het netjes legt. Ik leg het steeds half open maar wel netjes en proper glad gestreken, alles mooi op zijn plaats! Zodat het er opgeruimd uitziet en aanvoelt. Niet in een hoopje ergens half op de grond.. Een mooi opgemaakt bed zorgt voor een mooi opgeruimd hoofd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *