Gezonde pompoensoep! Een heerlijk lekker en makkelijk te maken recept!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 28 november 2017
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Soep is gezond en lekker. Zeker in de winterperiode kan een warm kommetje soep wat troost brengen. Hieronder een recept voor een lekkere koolhydraatarme pompoensoep!

pompoensoepIk hou van gezonde pompoensoep en ik wacht echt niet op het herfstseizoen om ze te maken. Ik maak ze een heel jaar door. Het is één van mijn favoriete soepen. En als ik mensen op bezoek krijg, dan maak ik ze vaak op verzoek.

Heerlijk lekker en wat een prachtige gele kleur heeft deze gezonde pompoensoep.

In de herfst/winter zal ik gemakkelijk een echte pompoen gebruiken. Die koop ik dan bij de bio boer. Zo weet ik dat ze lekker zijn, maar ook vrij van andere giftige stoffen. Voor een grote pot soep neem je dan ook best een grote pompoen. Een pompoen ziet er erg groot uit, maar eens uitgehold, is het vruchtvlees niet zo heel veel meer.

Een andere mogelijkheid is pompoen kopen die voorgesneden is. Ik rij naar de winkel en ik koop ingevroren zakjes pompoen. Handig toch, dat je op alle momenten van het jaar, groenten naar keuze kan vinden.

En er is niets mis met diepvriesgroenten. Die zijn even gezond als vers. Je maakt toch zelf ook wel eens een diepvrieszakje met wat overschotjes van groenten in? Dat is net hetzelfde! De basisingrediënten van een gezonde soep zijn altijd groenten. Ik maak mijn soep ook altijd koolhydraatarm. Dat is het gezondste. Zo heb je alle voordelen van groenten, zonder enige nadelen.

Een overheerlijk recept voor Gezonde Pompoensoep!

Als ik gezonde pompoensoep maak, neem ik drie kwart pompoen-vlees en één kwart wortelen. Dat doe ik altijd. Dat is een gewoonte geworden sinds die ene keer dat ik niet genoeg pompoen in huis had en de ijskast opentrok om te kijken wat er dan nog lekker zou kunnen zijn in soep met pompoen. En daar lagen de wortelen. Oranje kleur en lekkere zoete smaak. Dat bleek een erg goede combinatie te zijn.

Let er wel op dat je meer pompoen dan wortelen toevoegt.Het blijft natuurlijk nog wel een gezonde pompoensoep. Wortelsoep maak je met andere ingrediënten.

gezonde pompoensoep

Ik koop de pompoen-blokjes steeds in de Delhaize. Alle diepvries spullen komen van de Delhaize, gezien die winkel op drie minuten van ons huis ligt en ik dan zeker ben dat niet alles ontdooit. Ik ga ervan uit dat je ook in andere winkels pompoenblokjes kan terugvinden.

Ik hou van soep waar niet te veel aan toegevoegd wordt. Dat is niet alleen de gezondste vorm van soep, maar ook koolhydraat-arm. De smaak van de groenten komt dan absoluut tot zijn recht. Beetje afkruiden met zout en peper en meer moet dat niet zijn.

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

Veelgestelde vragen over gezonde pompoensoep!

1. Is gezonde pompoensoep maken moeilijk?

Neen! Pompoensoep maken kost niet veel tijd of moeite. Iedereen kan een gezonde versie maken van pompoensoep. Gezonde pompoensoep wordt gemaakt van pompoen. Niets verplicht jou om een volledige pompoen in huis te halen als je dat lastig, moeilijk of ingewikkeld vindt. Je kan de pompoen voorgesneden krijgen in zakjes.

Het duurt ongeveer een half uurtje om soep klaar te maken. Als je pompoen uit een zakje koopt, ben je ook dadelijk klaar met het snijden van de groenten. En het vuurtje doet de rest.

2. Bevat gezonde pompoensoep veel calorieën?

Elke vorm van eten bevat calorieën. Groenten bevatten minder calorieën dan vlees, pudding, chips of chocolade maar elk voedingsmiddel bevat calorieën.

Als je eet is het de bedoeling dat je jouw lichaam van binnenuit gaat voeden. Dat doe je met de beste calorieën die er zijn. Calorieën die je energie en positiviteit geven. Pompoensoep wordt gemaakt van groenten. Volgens mijn recept doe je er ook nog worteltjes bij.

Groenten zijn gezonde calorieën, je kan ze dus eten zonder schuldgevoel. Pompoen en wortel zijn groenten die net iets meer calorieën bevatten dan bijvoorbeeld groene groenten. Dat komt omdat een pompoen en een wortel meer natuurlijke suikers bevat dan bijvoorbeeld een romeinse sla.

Hoe meer suiker in het voedingsmiddel, hoe meer calorieën. Pompoensoep bevat ongeveer evenveel calorieën als een preisoep of een komkommersoep.

3. Kan gezonde pompoensoep in een koolhydraatarme levensstijl?

Elke soep die gemaakt wordt van groenten bevat koolhydraten. Alleen bepaalde vetten bevatten geen koolhydraten maar groenten en fruit bevatten altijd koolhydraten. Als je dus soep maakt van pompoenen dan zal de soep een gezonde dosis koolhydraten bevatten.

gezonde pompoensoep

Zolang jij ervoor zorgt dat de koolhydraten die jij eet, gezond zijn is het altijd goed. Door een kommetje soep te eten per dag heb jij een goede dosis gezonde groenten binnen. Als je bij jouw andere maaltijden veel aandacht besteedt aan de koolhydraten, kan je perfect soep in eten in een koolhydraatarm dieet!

4. Ik eet geen gluten, wat nu?

Geen probleem. In soep zitten geen gluten. Tenminste als jij geen toevoegingen doet waar gluten in zitten! Neem dus steeds bouillon zonder gluten. Neem groenten in je soep. Voeg geen brood, rijst of pasta toe. De soep wordt daardoor misschien dikker en vult de buik meer, maar ze is dan ook een pak ongezonder.

5. Gezonde pompoensoep met kokosmelk.

Heerlijk is dat! En ja het is gezond. Het kan geen kwaad als je een beetje kokosmelk toevoegt aan jouw soep. Integendeel. Zo krijg je een portie gezonde vetten Sommige mensen voegen graag een scheutje room toe aan soep. Dat kan inderdaad heel lekker zijn en geeft de soep soms dat vleugje extra.

Maar als je lactose intolerant bent of je houdt het liever helemaal gezond dan is room geen goede optie. Alles wat van de koe komt, is niet goed voor onze darmen en kan je dus beter ontwijken. Ga steeds voor plantaardige melkproducten.

Een scheutje kokosmelk in jouw pompoensoep kan de soep een heerlijke romige textuur geven en zorgt voor dat exotische smaakje waar de meeste mensen wel erg van houden. Kokosmelk mag gewoon gekookt, dat is geen probleem. Je kan de kokosmelk ook toevoegen vlak voor het opdienen.

6. Welke kruiden bij pompoensoep?

korianderIk hou ervan om een soep goed af te kruiden. Uiteraard door een glutenvrij bouillonblokje te gebruiken, peper en zout, maar ook met verse kruiden. Verse kruiden in soep kunnen ook net dat tikkeltje extra geven aan jouw soep.

Bij pompoensoep die gemaakt wordt met een goede portie wortelen is het heel lekker om deze af te kruiden met wat extra koriander. Samen met de kokosmelk en de koriander is de soep heerlijk exotisch en kan je er niet genoeg van krijgen!

7. Voedingswaarden van pompoensoep.

Jij maakt soep en ik maak soep. Dat is nooit exact dezelfde soep. Houd daar dus ook rekening mee. Mijn kommetje is misschien groter dan jouw kommetje en daardoor zal het niet altijd exact hetzelfde zijn. De waarden die ik hier dus geef zijn ongeveer. Zodat je een idee hebt, wat je eet.

Voor 1 kommetje vers gemaakte pompoensoep (volgens onderstaand recept) gelden ongeveer deze waarden:

  • Koolhydraten: 7gram
  • Vetten: 1gram
  • Eiwitten: 1,5 gram
  • Calorieën: 65

8. Afvallen met pompoensoep, kan dat?

Soep zit boordevol groenten, water en een beetje bouillon. Er zit dus niets in de soep dat jou dik zou kunnen maken. Soep is daarom ongetwijfeld een erg goede keuze als je graag wat extra kilootjes kwijt wil.

Of je zal afvallen met het eten van soep is dus niet zozeer afhankelijk van de soep of de keuze van soep, maar wel van alle andere maaltijden of tussendoortjes die jij consumeert. Als je 2 of 3 grote kommen soep eet op een dag en daarbij een maaltijd met veel groenten en een stukje kip, dan zal je zeker afvallen.

Ga je tussendoor snoepen, chips eten en dessertjes, dan wordt dat al een beetje moeilijker. Jouw kommetje soep zal jouw lichaam dan heel veel deugd doen, maar het zal niet voldoende zijn om te vermageren.

Soep eten

Een kommetje soep eten dat kan je een echte opkikker geven tijdens de dag. Je kan het altijd eten. Wanneer je zin hebt in een hartverwarmend tussendoortje. Het is gezond en je mag er eigenlijk behoorlijk veel van eten. Soep vult goed, bevat weinig calorieën en je kan er eindeloos in variëren.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Ik hou van pompoen. Weliswaar door zijn warme oranje kleur, maar ook door de lekkere zoete smaak die ze heeft. De smaak van gezonde pompoensoep geeft mij een fijn gevoel van comfort, warmte en eerlijkheid. Ik voel me geborgen en het kan eventjes stil worden in hoofd en lijf.

Wat heb je nodig?

Pompoen-vlees natuurlijk. Vers pompoen-vlees of een zakje pompoen-blokjes. En afhankelijk van de hoeveelheid soep die je gaat maken, moet je dus even kijken hoeveel porties jij moet binnenhalen. Dit recept is voor een grote pot soep waar je met een man of 6 lekker kan van eten. Wil je meer soep, maak dan ineens een dubbele portie en bewaar de rest in de koelkast of in de diepvries.

1 zakje pompoen-blokjes, 6 grote wortelen, 1 ajuin, glutenvrije bouillon, kurkuma en peper en zout.

gezonde pompoensoep

Hoe maak ik de soep klaar?

  • Doe in een grote soeppot de blokjes pompoen, de wortelen –geraspt en in blokjes gesneden- en de ajuin in grove stukken.
  • Doe er een beetje glutenvrije bouillon bij en giet er dan ongeveer twee liter water bij.
  • Zet de soeppot op een matig vuur.
  • Laat de soep gedurende 20minuutjes pruttelen totdat alle groentjes zacht zijn.

Mixen

Als de 20minuutjes voorbij zijn, haal je de pan van het vuur en mix je het geheel tot een gladde soep. Als de soep te dik is, voeg je wat water toe tijdens het mixen tot ze de gewenste dikte heeft. Ik vind de soep het lekkerst als ze smeuïg dik en glad is, zonder brokjes. Zorg dat je niet té veel water bijvoegt want dan wordt de soep te waterachtig.

Zet de soep terug op het vuur en kruid af met peper en zout. Voeg ook wat Kurkuma toe. Kurkuma is een kruid met een gele kleur. Het geeft de soep nog een extra tintje geel, maar het heeft ook zoveel gezondheidsvoordelen. Het heeft een erg verfijnde smaak als ze in de gezonde pompoensoep toegevoegd wordt.

Als je houdt van vlees, dan kan je er een beetje balletjes in doen. Neem best kippenballetjes omwille van gezondheid en milieu. Je kan ook afwerken, met grijze garnaaltjes, of krokante broodkruimeltjes of croutons. Pompoen soep is super lekker als je ze afwerkt met een paar blaadjes koriander.

rek met pompoenen

Op weg met Koolhydraatarm 30 dagen menu naar een gezonde levensstijl!

Wil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *