Gezonde preisoep: Een heerlijk lekker en makkelijk te maken recept!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 14 november 2017
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Eet jij ook zo graag soep? Soep is één van de makkelijkste maaltijden om klaar te maken en het is nog eens super lekker ook. Vandaag geef ik jullie een makkelijk recept voor gezonde preisoep!

prei soep

Soep is één van de makkelijkste manieren om snel en makkelijk veel groenten binnen te krijgen. Gezonde preisoep is ook één van die gerechten die écht iedereen kan maken zonder dat je daarvoor een goede kok moet zijn met veel ervaring.

Ik hou van soep en zal op deze site dus ook geregeld wat recepten met jullie delen.

In de wintermaanden is soep echt heel erg fijn, maar ook in herfst en in de lente kan je genieten van een kom soep. De basisingrediënten van soep, zijn altijd groenten. De kleur van de groenten bepaalt de kleur van de soep. Heerlijk toch? En de vreemdste combinaties zijn lekker, maar de hele simpele soepen zijn meestal favoriet!

Het maken van de soep duurt gemiddeld 30 minuutjes en de porties zijn gemiddeld voor 4 grote soep-eters. Je kan altijd gaan voor de verdubbeling van de ingrediënten zodat je soep hebt voor een hele week.

Hier vind je al een receptje van tomatensoep, komkommersoep en pompoensoep. Drie heerlijke recepten die absoluut de moeite waard zijn om ook eens een keertje te maken.

Een overheerlijk recept voor gezonde PREIsoep.

Ik hou van soep en zeker als het buiten koud is. Soep kan je verwarmen. Niet alleen je lijf maar ook je ziel. De binnenkant van je lichaam wordt helemaal warm van een lekkere beker soep. Als je dit kan combineren met de heerlijkheid van lekkere groenten en de notie te weten dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt,  dan wordt niet alleen je ziel gevoed maar ook je lichaam.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Ik maak steeds soep met drie of vier ingrediënten. Ik hou ervan om de pure smaak van de groenten te hebben in mijn soep. Niet te veel onnodige extra’s. Afkruiden met peper en zout, een beetje koriander of een toefje peterselie. Een beetje tijm of hier en daar een laurierblaadje.

Ik gebruik steeds glutenvrije bouillonblokjes zodat ik ook daar een gezonde keuze maak. Geen onnodige vetten of andere stoffen die toegevoegd zijn om te bewaren. Denk eraan dat bouillon al vaak van nature zout heeft, en dat je dus bij het afkruiden goed moet proeven zodat je niet te veel zout krijgt. Té veel zout is ook niet goed voor ons lichaam.

Veelgestelde vragen over de gezonde preisoep!

1. Bevat gezonde preisoep calorieën?

Uiteraard bevat preisoep calorieën. Alles wat je eet bevat calorieën. Dus telkens jij iets eet, zal jij ook calorieën consumeren. Dat is niet erg natuurlijk want jouw lichaam heeft calorieën nodig om ze om te zetten in energie. Die energie kan je dan weer gebruiken om tijdens de dag fit en actief te zijn.

De hoeveelheid calorieën in gezonde preisoep is minimaal. Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe je de soep maakt en met welke ingrediënten maar met mijn recept is een groot kommetje soep ongeveer 70 calorieën. Dat is niet veel en je hebt wel veel groenten gegeten!

2. Wat zijn de voordelen van elke dag (prei)soep te eten?

Elke dag soep eten, moet dat echt? Moeten is een groot woord en als je van moeten, mogen maakt klinkt alles veel beter. Ik eet elke dag een kom soep. Mijn twee kinderen en man doen dat ook. Waarom?

  • Het zorgt ervoor dat je op een makkelijke manier een behoorlijke portie groenten binnenkrijgt.
  • Groenten en dus ook soep is goed voor de darmen. Het reinigt de darmen en zorgt voor een vlotte stoelgang.
  • Soep zit boordevol groenten en dus boordevol essentiële vitaminen en mineralen.
  • Soep bevat weinig calorieën tegenover andere maaltijden of snacks.
  • Je kan zoveel verschillende soepen maken, dat je het niet zo zot kan bedenken. Hierdoor zorg je voor veel variatie in jouw voedingspatroon.

3. Is het preisoep recept een gezond recept?

glutenvrije soepJa natuurlijk! In deze preisoep zitten alleen maar groenten en een beetje bouillon. Veel gezonder ga je het niet vinden. Soepen die niet gezond zijn, zitten in pakjes, poedertjes, doosjes, blikjes en zoveel meer. Maar een verse zelfgemaakte preisoep gemaakt volgens dit recept is heerlijk en gezond!

4. Is gezonde preisoep glutenvrij?

Ja preisoep is glutenvrij. Er zit in de soep niets van gluten. Alleen groenten. Als je soep maakt van groenten en alleen groenten dan is het glutenvrij. In groenten zitten immers geen gluten.

Denk er wel aan als jij zelf andere toevoegingen gaat doen zoals voorgekookte balletjes of krokantjes, korstjes in de soep, dan bestaat de kans dat het niet meer glutenvrij is. Dus doe geen toevoegingen aan de soep die niet nodig zijn. Daarbij is dit recept zo lekker dat je niets anders nodig hebt!

5. Is gezonde preisoep lactosevrij?

lactosevrije soepJa gezonde preisoep is lactosevrij. Met dezelfde bedenking als met de gluten natuurlijk. Gebruik je boter dan moet je die vervangen door kokosolie. Gebruik ook geen scheutje room in de soep, tenzij je lactosevrije room gebruikt. Deze kan je kopen in bijvoorbeeld een biowinkel. 

Je hebt verschillende soorten lactosevrije room. Room gemaakt van cashewnoten, amandelen of kokos. Maar ook van soja. Alleen kan je soja beter vermijden omdat dit ook niet erg gezond is voor bijvoorbeeld mensen met een schildklierprobleem.

De gezonde preisoep an sich is helemaal lactosevrij als jij je houdt aan het recept!

6. Zitten er veel koolhydraten in gezonde preisoep en hoe kan ik preisoep maken zonder koolhydraten?

Je begrijpt vast dat dit niet kan? Prei is een groente en deze groente is de basis voor de soep. Prei bevat koolhydraten. Goede koolhydraten die jouw lichaam goed doen, maar het zijn en blijven wel koolhydraten. 

In koolhydraatarme diëten en het keto-dieet wordt de hoeveelheid koolhydraten van groenten vaak niet meegerekend. Net omdat het goede koolhydraten zijn en ze uit groenten komen, hoef je er niet zoveel aandacht aan te besteden. 

De koolhydraten uit groenten doen jouw lichaam geen kwaad. Wees vooral aandachtig voor koolhydraten die uit andere voedingsmiddelen komen zoals granen, pasta, brood, fruit, snoep, koek enzovoort.

7. Wat zijn de voedingswaarden van gezonde preisoep?

Omdat iedereen de soep zelf maakt en niet elke soep hetzelfde is, is dit natuurlijk niet exact weer te geven maar ik kan je wel een beeld geven van ongeveer de waarden die in een kommetje preisoep zitten. Volg je het recept dat hieronder staat dan zijn deze waarden helemaal accuraat.

Een kommetje gezonde zelfgemaakte preisoep zal ongeveer 70 calorieën bevatten. Dit is helemaal niet veel als je weet dat je met dit kommetje soep heel veel vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Dus 70 calorieën voor een kommetje soep waarvan ongeveer 2 gr eiwit, 2gr vet en 11 gram koolhydraten.

8. Moet ik gezonde preisoep zonder vet klaarmaken?

Nee dat moet niet. Zolang jij maar het juiste soort vet gebruikt, zal het allemaal goed komen. Er zijn verschillende soorten vetten, gezonde vetten en hele slechte vetten. Je moet er dus voor zorgen dat je de juiste soort vet gebruikt.

Als je je groentjes eventjes laat aanstoven doe dat dan in een beetje kokosolie. Deze olie is een vet en is een gezonde soort. Jouw lichaam zal er blij van worden.

9. Hoe snel kan je verse gezonde preisoep klaarmaken?

Heel snel. Het enige werkje dat je eraan hebt is de groenten snijden en dat duurt niet zo lang. Een 20 minuutjes op het vuur en dan nog even mixen. Dus op een half uurtje tijd heb jij een heerlijke verse en gezonde preisoep op tafel getoverd.

10. Kan je afvallen van gezonde preisoep?

gezonde preisoepJa natuurlijk. Preisoep is lekker en gezond. Het zit boordevol vezels die je darmen proper en stevig houden. Hierdoor kan je makkelijk naar het toilet.

Door veel gezonde groenten te eten zal je jouw lichaam voeden met de juiste macronutriënten en zal je dus kunnen afvallen.

Denk eraan dat je naast de gezonde preisoep ook nog andere gezonde voeding moet eten, als je wil afvallen. Wat je exact moet weten om op de juiste en de meest efficiënte manier af te vallen, vertel ik je in dit artikel.

11. Voorkomt het eten van gezonde preisoep diabetes?

Wel ja, het spreekt voor zich dat door veel groenten te eten jij jouw lichaam behoedt voor vieze ziekten. Een mens die zelden suiker eet en zorgt voor koolhydraatarme maaltijden en voldoende groenten, zal gezond zijn en blijven.

Je kan jezelf dus beschermen tegen ziekte door voldoende groenten te eten en als je dat graag doet in de vorm van soep, dan is dat heel goed!

Soep eten!

Een kommetje gezonde preisoep kan je op eender welk moment van de dag eten. Als je er zin in hebt. Tegen de middag, als vier uurtje, als avond eten of als laat avond snack. Je kan er alle kanten mee uit. Gezonde soep kan op elk moment en is voor iedereen lekker! En het enige wat jij nog moet doen is een lepel en een kommetje nemen.

GENIETEN DUS!

gezonde preisoep

Ik hou van prei. Ik vind prei één van die groenten die niet makkelijk te bereiden valt in andere gerechten. Prei gebruik ik meestal alleen voor de kleine afwerking of voor een heerlijke warme rijstschotel. Voor de rest maak ik er soep mee.  Mijn mama maakte heel lekkere gezonde preisoep.

Ze maakte elke zondag een grote pot verse soep, en daar kregen we dan een hele week, een kommetje van. Zo hadden we steeds een basis groenten binnen. Ik kon daar echt van genieten. Ik kan dat nog steeds.

Een mooie gewoonte die ik nu met veel plezier doorgeef aan mijn eigen kinderen. De warmte en eerlijkheid van soep.

Wat heb je nodig?

Prei uiteraard. Veel prei als je veel gezonde preisoep wil. Ik maak altijd een hele grote pot, heel veel soep. Het dubbele van de portie die ik hier neerschrijf. Dat kies je zelf, hoeveel soep je wil. Misschien is het een goede manier om eerst even te proberen met kleinere porties en dan een grotere portie te maken als de soep in de smaak valt. Als soep altijd in de smaak valt, kan je ineens voor de grote pot gaan.

5-6 dikke stengels prei. 2 ajuinen. 2 selderstengels. 1 eetlepel glutenvrije bouillon.

preistengelsHoe maak ik de gezonde preisoep klaar?

Was de groenten goed. Zeker de prei kan soms vol zand zitten en als je dan nalaat om ze te wassen, dan kan dat wel eens tegenvallen! Snij 1 prei in kleine stukjes en schijfjes en hou deze apart. Snij de rest van de prei, ajuin en selder, in grove stukken en gooi in de soeppot. Doe er water bij, een liter of twee. Doe er een beetje glutenvrije bouillon bij. Laat de soep een twintigtal minuutjes pruttelen.

Ondertussen doe je de prei die je apart had gehouden, in een ander kookpotje met een beetje water. Niet te veel water, want het water komt straks bij de grote pot soep en dan wordt de soep misschien te waterachtig. Doe een beetje bouillon bij de fijne reepjes, roer even en zet het op een zacht vuurtje. Laat ook even koken tot de prei zacht is.

Mixen!

Als de grote pot gezonde preisoep klaar is, dan haal je hem van het vuur en mix je alles tot een lekkere gladde soep. Is de soep te dik, voeg dan nog wat water toe tijdens het mixen totdat hij de juiste dikte heeft. Peper en zout naar smaak toevoegen. Als de soep goed gemixt is en je hebt hem goed afgekruid, dan giet je het aparte potje met prei in de grote soeppot.

Nu heb je heerlijke gezonde preisoep, met kleine fijne reepjes prei erin. Als je er van houdt, kan je wat kaas toevoegen. Zo krijg je sliertjes in je soep. De kaas smelt immers van de warmte en dat is leuk voor de kinderen om zo de sliertjes te eten. Hou je niet van kaas, doe dat dan niet!

Heerlijke gezonde preisoep, mooi om naar te kijken en heerlijk om te proeven!

gezonde preisoep

Op weg met Koolhydraatarm 30 dagen menu naar een gezonde levensstijl!

Wil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *