Afvallen met gezonde vetten! Ontdek het nu hier! fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 1 juli 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

We hebben gezonde vetten nodig om een mooie balans te creëren in ons lichaam. Er zijn verschillende soorten vetten en het is belangrijk dat je de juiste soort eet om gezond te blijven.

eitjesAfvallen met gezonde VETTEN? Met vetten?

Het woord alleen al zorgt bij sommige voor walging. Iedereen ziet vetten als natuurlijke dikmakers, maar zijn ze dat ook?

Er werd ons verteld, dat je van vet eten ook vet wordt. Dat is een gedachtengang die vaak (onbewust) in ons hoofd zit.

Maar niets is minder waar! Vet eten maakt helemaal niet vet. Integendeel. Tenminste op voorwaarde dat jij de juiste vetten gaat eten.

Er zijn verschillende soorten vet. De verzadigde vetten en de onverzadigde vetten.(bron) Het spreekt voor zich dat één van de twee vetsoorten niet gezond is, en je dus dik zal maken.

De onverzadigde vetten zijn gezond. Ze zijn gezond voor ons lichaam en beter nog, jouw lichaam heeft deze onverzadigde vetten meer dan nodig. Het is dus belangrijk dat je er voldoende van eet. Vetten zorgen voor veel energie: 9 kcal per gram. Dat is meer energie dan dat je uit eiwitten of koolhydraten kan krijgen.

Bij een normaal eetpatroon, mag ongeveer 30-35% van de totale energie die we nodig hebben uit vetten komen. Voor een volwassen persoon is dat ongeveer 60 à 70 gram vet per dag. Er zijn ook mensen die veel meer vetten eten op een dag. Dit noemt men de keto-levensstijl. Hier ligt de basis bij het eten van heel veel vetten, quasi geen koolhydraten en een gezonde dosis eiwitten.


Misverstanden over vet.

gezonde vettenOver vet bestaan veel misverstanden. Bij VET denken we al snel aan overgewicht, dik zijn en ongezond eten maar het eten van vetten is ook heel erg belangrijk voor ons lichaam. Zoals bij alles gelden ook hier twee regels:

  1. Te veel is nooit goed, je moet niet overdrijven.
  2. Er is een gezonde versie en een ongezonde versie.

Jarenlang is er ons verteld dat we minder vet moesten eten en dat we van dat vet dik en ziek werden. Allerlei light producten zouden dan het antwoord zijn op onze gezondheidsproblemen. Maar zo werkt het niet. Al deze vetarme producten bereiken niet het gewenste resultaat, integendeel.

Een vetarm product is niet noodzakelijk gezond. Het kan dan misschien weinig vet bevatten, maar dat zegt helemaal niets over het soort vet dat erin zit. En daarbij zitten dat soort producten vaak volgepropt met suiker, bewerkte koolhydraten en een massa aan calorieën. Deze ongezonde suikers worden dadelijk omgezet in vet, in de eerste plaats buikvet.

Wat zijn ongezonde en gezonde vetten?

Laten we beginnen met het begin. Ons lichaam haalt zijn energie uit drie verschillende voedingsbronnen, macronutriënten. Eiwitten, koolhydraten en vetten. Er zijn gezonde vetten en er zijn ongezonde vetten.

De onverzadigde vetten zijn de gezonde vetten. De verzadigde vetten die zijn ongezond. Gezonde vetten kan je vinden in natuurlijke producten terwijl de ongezonde vetten, vetten zijn die gefabriceerd zijn, herwerkt en dus niet meer natuurlijk.

avocado

Onverzadigd vet is gezond. Hiertoe behoren ook de omega vetzuren. Deze zijn goed voor je hart en je gezondheid en ze beïnvloeden de cholesterol op een positieve manier. Gezonde vetten helpen ook bij het opnemen van vitaminen door jouw lichaam.

Onverzadigde vetten zijn essentieel voor ons lichaam en ze kunnen niet door ons lichaam zelf aangemaakt worden. Het is dus belangrijk dat we ze gaan halen uit onze voeding. Verzadigde vetten die zijn al in grote aantallen aanwezig in ons lichaam.

Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • olie
  • vinaigrette
  • mayonaise
  • avocado
  • noten
  • vette vis
  • olijven
  • eieren
  • vet vlees zoals spek
  • kaas

Voordelen van onverzadigde vetten voor onze gezondheid!

Er zijn verschillende voordelen te vinden aan het eten van onverzadigde vetten. Het is gezond en het draagt bij aan een goed functioneren van ons lichaam. Er zijn dus genoeg redenen om je lijf te voeden met gezonde vetten.(bron, bron)

Het eten van deze vetten zorgt voor:

  • Verbranden van lichaamsvet.
  • Je krijgt er een mooier lijf van.
  • Je behoudt meer spiermassa.
  • Voor een betere vruchtbaarheid.
  • Voor een beter functioneren van de hersenen.
  • Sterkere botten.
  • Voor betere ogen.
  • Betere cholesterol.
  • Verminderde kans op hartziekten.
  • Een positief gemoed.
  • Verminderde kans op kanker.
  • Voor een mooiere huid.

Wat zijn de verzadigde vetten?

Verzadigde vetten zijn de vetten die dus als niet gezond bestempeld worden. Deze vetten kan je vinden in rood vlees en in  zuivelproducten. Denk hierbij aan eieren, melk, kaas, boter…Als je gezond wil eten moet je proberen om de totale hoeveelheid verzadigd vet zo klein mogelijk te houden.

gezonde vetten gebakken zalm

Als je veel verzadigd vet eet, dan verhoog je jouw cholesterol niveau. Een te hoog cholesterol gehalte gaat gepaard met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het is dus belangrijk om de hoeveelheid verzadigde vetten te beperken. Hoe minder hoe beter is hier de stelregel.

Samen met het beperken van verzadigde vetten kan je best zoveel mogelijk vezelrijk voedsel eten. Vezels zorgen er immers voor dat de schadelijke en negatieve effecten van de verzadigde vetten beperkt worden. Eet je graag een steak met frietjes, dat mag maar eet er dan veel groenten bij zodat je veel vezels binnen krijgt.

Je hebt ook verschillende verzadigde vetten maar de meest ongezonde en gevaarlijke van de verzadigde vetten, dat zijn de zogenaamde transvetten.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Wat zijn transvetten?

Transvetten zijn onverzadigde vetzuren die op een kunstmatige manier worden gemaakt. Doordat deze op een kunstmatige manier gemaakt worden, kan het lichaam hier niet goed mee weg. Zo worden bijvoorbeeld vloeibare oliën omgezet in vaste plantaardige vetten waar ze dan margarine van maken.(bron)

salamiDit soort vetten heeft een verstoorde moleculaire structuur. Dat is ongebruikelijk voor natuurlijke stoffen. Zo worden de cellen in ons lichaam in de war gebracht en wordt hun normaal functioneren moeilijk gemaakt.(bron)

Dit soort vetten belemmert dus het normale functioneren van ons lichaam. Ze bevorderen de ophoping van giftige stoffen. En de ophoping van giftige stoffen zorgt voor verschillende ziektepatronen.

Voedsel dat veel transvetten bevat verlaagt de weerstand van je lichaam tegen stress en verhoogt het risico op depressie. Welke voedingsmiddelen transvetten bevatten is handig om te weten. Ik geef je een lijstje van voedingsmiddelen die deze vetten bevatten, maar houdt er rekening mee dat er nog andere producten zijn die ze ook bevatten.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Hoe meer onnatuurlijk voedsel je gaat eten, hoe meer kans op transvetten. Dit soort slecht voedsel zit ook volgestampt met suiker. En suiker is het meest schadelijke dat je kan geven aan je lichaam.

Een aanrader is dus echt om te zorgen dat je gezond en natuurlijk voedsel eet. Groenten en fruit zijn altijd een goede keuze.

Voorbeelden van voedingsmiddelen met transvetten:

  • Margarine
  • Broodsmeersels
  • Mayonaise
  • Zachte boter
  • Ketchup
  • Geraffineerde plantaardige olie
  • Fast food eten
  • Frietjes
  • Snoepgoed
  • Cakes, taarten, koekjes
  • Snacks: chips , popcorn, borrelnootjes

Dit is een klein voorbeeld van voedingsmiddelen die veel transvetten bevatten. Er zitten in heel veel producten transvetten. Door het bos de bomen niet meer zien, is hier wel van toepassing maar om jezelf te behoeden kan je alvast starten met het doorlezen van de ingrediëntenlijst voor dat je iets in je winkelkar legt.

Het beste wat je kan doen is gewoon geen voedsel eten met transvetten. Zelfs kleine hoeveelheden transvetten kunnen erg slecht zijn voor je lichaam. Begin er dus niet aan. Of nog beter: stop er onmiddellijk mee.

Wat zijn omega 3-6-9 vetzuren?

We hebben ook nog een ander soort vetten die we kunnen eten. Dit zijn de omega vetzuren. Het verschil tussen omega vetzuren en andere vetzuren is te zien in de structuur van de vetten. In deze omega vetzuren zitten ketens van zuurstof, koolstof en waterstof.

De structuur van vet is bepalend voor hoe het functioneert in ons lichaam. De structuur van het vet wordt weergeven in het nummertje bij de omega. We hebben dus omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren en omega 9 vetzuren. Dit zijn drie verschillende opgebouwde vetzuren.

gezonde vetten omega 3

Omega 3, 6 en 9 vetzuren zijn de belangrijkste vetzuren die ervoor zorgen dat onze gezondheid op alle vlakken beter kan worden. Omdat ons lichaam deze vetten niet zelf produceert is het belangrijk dat we zorgen dat we genoeg voeding eten met deze vetzuren in. Supplementen nemen kan ook een goede optie zijn.

Deze vetten helpen mee om je goed te voelen. Zo wel lichamelijk als geestelijk helpen gezonde vetten mee aan onze gezondheid. Ze zijn een oplossing voor depressies, hartproblemen, huidklachten, infecties, een goede stolling van het bloed, kanker en nog veel meer.

Als je er even over nadenkt, is het best belangrijk om die vetten te eten en in voldoende maten! Ze zijn absoluut noodzakelijk voor onze gezondheid en je lichaam kan ze niet zelf aanmaken! Heel belangrijk dus dat je ze EET. Haal de vetten uit goede producten zoals noten en vette vis of avocado.

Minder slechte vetten en meer gezonde vetten eten. Hoe doen we dat?

Wel op zich is het niet zo moeilijk om minder ongezonde vetten te eten. Je moet van de zin van zoet af en je focussen op wat écht eten is. Laat je niet afleiden door alle troep die je kan terugvinden in de winkels. Ga voor ECHT voedsel en dan kan je niets verkeerd doen. (bron, bron)

Tip 1. Vervang ongezonde vetten door gezonde vetten.

Zoek alternatieven voor de verzadigde vetten. Eet noten, eet avocado, eet zelfgemaakte mayonaise, gebruik olijfolie. Er zijn genoeg mogelijkheden om voedsel te vervangen door ander voedsel. We hebben de dag van vandaag zoveel keuze in voedsel dat we altijd een vervangmiddel kunnen vinden.

Heb je zin in een stukje vlees, neem dan wit of mager vlees. Kies kip of rundsvlees. Het allerbeste is om het vlees te vervangen door vis. Vis bevat veel omega 3 vetzuren en die hebben we dus nodig.

Tip 2. Drink veel water.

waterOns lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Het is dus ook belangrijk om ons op tijd en stond aan te vullen met water. Drink dus veel water. Vul je reserves aan. Water zorgt ervoor dat je de giftige stoffen uit je lichaam kan verwijderen. Dat is belangrijk om gezond te blijven.

Je lichaam heeft water nodig om goed te blijven functioneren en de cellen aan te vullen. Het zorgt ervoor dat je organen blijven werken zoals het hoort. En water zorgt er ook voor dat afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten. Zo zal je ook gewicht kunnen verliezen.

Tip 3. Eet groenten en fruit.

Groenten en fruit bevatten geen vet. Groenten en fruit bevatten veel vezels. Vezels zijn belangrijk om het lichaam te ontdoen van afvalstoffen, om goed naar het toilet te kunnen en om de processen in ons lichaam goed te laten functioneren. Ze vullen je buik en in combinatie met goede vetten, zijn ze goud waard voor gewichtsverlies.

Kies voor gezonde vetten!

Gezonde vetten zijn dus essentieel voor onze gezondheid. Daarom geef ik nog een lijstje van producten waar je deze vetten kan in vinden en die je dus makkelijk kan consumeren. Zorg ervoor dat je elke dag een degelijke portie binnenkrijgt zodat je lichaam zich kan voeden en genezen. (bron)

1. Vis bevat gezonde vetten.

Vis is de beste bron van vetten. Ze zijn rijk aan de twee belangrijkste omega 3 vetzuren. Bij vis dan mag je denken aan zalm, tonijn, haring, sardines en makreel. Je moet vette vis eten, je komt er dus niet met een stukje witte vis. We gaan wel echt voor vette vis. Eet minstens 2 keer per week vis.

2. Gemalen lijnzaad.

lijnzaadLijnzaad is één van de belangrijkste bronnen voor gezonde vetten. We eten gebroken of gemalen lijnzaad omdat lijnzaad in zijn totaal niet verteerd kan worden in ons lichaam. Je kan perfect gemalen lijnzaad kopen , maar heb je toch volle lijnzaad gekocht dan kan je het zaad gewoon even mixen.

Je kan het lijnzaad mixen in een koffiemolen of speciale lijnzaadmolen. Maak niet te grote porties in één keer. Anders blijft het misschien niet meer zo vers. Het gemalen lijnzaad kan je gebruiken in meel en deeg om te bakken. Je kan het toevoegen aan muffins of brood. Je kan het ook toevoegen in yoghurt of smoothies.

3. Gezonde vetten: een avocado.

Bijna 85% van de avocado bestaat uit vetten. Veel meervoudig onverzadigde vetten in de vorm van omega-3. Daarnaast levert de avocado ook nog eens veel vezels, vitamines en mineralen. Eet avocado in een salade, voeg het toe in een smoothie, doe het op een cracker, toastje of maak er guacamole van.

4. Olijven en olijfolie.

gezonde vetten olijvenOlijfolie bestaat voor het grootste deel uit omega 9 vetzuren. Olijfolie is ook rijk aan anti-oxidanten. Zorg ervoor dat je een goede kwaliteit van olijfolie gebruikt om een dressing te maken voor slaatjes.

Er is een groot verschil tussen goede en minder goede kwaliteit van olijfolie, wees hier dus alert voor.

5. Gezonde vetten: Noten en pindakaas.

Noten bevatten ook omega 9 vetzuren. Het is erg gezond en noodzakelijk voor het welbehagen van ons lichaam. Noten bevatten ook vitaminen, mineralen en proteïnen. Walnoten bevatten veel omega-3. Amandelen ook.

Als je noten gaat eten kies dan rauwe, ongezouten en ongebrande noten. Een pure noot met niets aan toegevoegd!

Ook notenboter of pindakaas zijn gezond, maar let hier wel op dat er geen toegevoegde suikers inzitten of geen transvetten. Lees dus goed het etiket voor je het meeneemt.

6. Zaden.

pompoenpittenZaden zitten boordevol gezonde vetten. Je hebt verschillende soorten zaden. Pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, hennepzaad, deze zorgen allemaal voor een aanvoer van omega-3. Ook chaizaad is erg gezond. Het zit ook boordevol eiwit.

Je kan al deze zaden toevoegen aan je ontbijt of bijvoorbeeld een smoothiebowl.

7. Groenten.

Groenten bevatten ook veel omega 3. En ze zijn rijk aan vezels, mineralen en vitaminen. Sommige groentensoorten bevatten ook veel eiwitten.  Groene bladgroenten zoals broccoli, boerenkool, spinazie en sla zijn erg gezond en voedzaam.  Ook in bloemkool, spruitjes en groene en rode paprika’s, rucola en courgette zitten de juiste hoeveelheden.

Een avocado zit vol met gezonde vetten en is een perfecte manier om je buik vol te steken met lekker en gezond. Avocado kan je gebruiken in salades. Je kan het ook zo eten als vier uurtje. Het is lekker als je het een beetje bestrooid met peper en zout.

8. Eieren & Bonen.

In eieren zit van nature veel omega-3. Maar je hebt ook kippen die gevoed worden met lijnzaad. Deze kippen leggen eieren die nog meer omega 3 bevatten dan andere kippen. Indien je in de mogelijkheid bent, zijn dit soort eieren dus beter dan de gewone.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Bonen zijn een goede bron van proteïne, maar ze leveren ook nog veel gezonde vetten op. Je hebt verschillende soorten bonen en ze zijn allemaal goed om te eten.

9. Kokosolie is een vorm van gezonde vetten.

gezonde vetten kokosnootKokosolie is een beetje anders dan de andere oliën. Deze olie bestaat voor 90% uit verzadigd vet, maar dit verzadigd vet is anders van samenstelling dan andere soorten verzadigd vet. Kokosolie-vet wordt snel omgezet in energie en minder snel opgeslagen als vet in je lijf.

10. Vlees.

Vlees kan een goede bron zijn van gezonde vetten als je vlees koopt van dieren die gevoederd zijn met gras. De manier waarop het dier eet, zal dus bepalen of het vlees gezonde vetten bevat of niet. Een rund dat elke dag gras krijgt als voedsel heeft dus meer gezonde vetten in zijn vlees dan een dier dat gevoed is geweest met maïs en granen.

Conclusie: Gezonde Vetten.

Vetten zijn belangrijk voor een gezonde manier van leven. Ons lichaam heeft vet nodig en moet deze vetten gebruiken om lichaamsfuncties te stimuleren. Het is dus belangrijk om voldoende gezonde vetten op te nemen in je dagelijkse voeding. Laat transvetten en verzadigde vetten zoveel mogelijk staan. Ze brengen niets bij.

Bekijk bewust de ingrediëntenlijsten van je producten voor je iets koopt of eet en probeer zoveel mogelijk zelf te koken. Als je zelf kookt, kan je ook zelf beslissen wat je wel op je bord legt en wat niet. Maak gebruik van veel groenten en voeg een gezonde dosis vet en eiwit toe. Zo heb je van alle macronutriënten iets binnen en heb je een volwaardige maaltijd.

Op weg met Koolhydraatarm Weekmenu naar een gezonde levensstijl!

koolhydraatarm 30 dagen menuWil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren.

KORTINGSLINK KOOLHYDRAATARM 30 DAGEN MENU.

 

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *