Glutenvrije broodvervangers! 11 lekkere ideeën! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 19 juli 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Ben je ook op zoek naar glutenvrije broodvervangers? Eten zonder gluten kan een hele uitdaging zijn, maar er zijn best veel keuzes. Met de juiste mindset lukt het zeker!

glutenvrije broodvervangersTegenwoordig krijgen meer en meer mensen last met het eten van gluten. Wil je iets eten moet je steeds zoeken naar de glutenvrije vorm. We zoeken dus glutenvrije broodvervangers.

In elke vorm van brood zitten gluten tenzij je bewust gaat zoeken naar glutenvrij brood. Dat is niet altijd zo makkelijk al zijn er tegenwoordig steeds meer en meer glutenvrije producten te vinden in de supermarkten.

Sommige mensen doen het af als een rage of een mode verschijnsel. Erg kwetsend voor mensen die er écht last van hebben en de zaken niet mogen eten wegens medische gevolgen.

Onze maatschappij verandert en dus ook onze voeding en hoe deze wordt klaargemaakt. Er zitten steeds vaker slechte stofjes in onze voeding. Gluten is één van die stofjes waar mensen steeds vaker intolerant voor worden.

Als je de gluten dan toch eet dan krijg je allerlei fysieke klachten. Denk dan maar aan helse buikpijnen, krampen, geen broek meer kunnen verdragen aan je lichaam en geen blijf weten met jezelf van de ongemakkelijkheid, geen grote boodschap meer kunnen doen en zoveel meer.

Een gluten-intolerantie is een ziekte die wel degelijk echt bestaat en waar mensen ook echt hinder van ondervinden. Vermoed jij dat je er ook last van hebt, dan moet je zeker op zoek naar de oorzaken en naar oplossingen. Het is immers niet fijn om zo door het leven te moeten gaan.

Wat is een intolerantie?

Een intolerantie is een reactie van jouw lichaam op een bepaald stofje. Bij een intolerantie voor een bepaalde soort voedsel zal de persoon gaan reageren met een lichamelijke reactie. Deze reactie kan licht of zwaar zijn afhankelijk van de persoon zelf.

Sommige mensen zijn allergisch voor bepaalde voedingsmiddelen. De bekendste allergie is waarschijnlijk de pinda-allergie. In dergelijke gevallen kan je ernstige problemen krijgen bij het eten van pinda’s. Maar je kan ook allergieën krijgen voor andere voedingsmiddelen.

glutenvrije broodvervangers

Het verschil tussen een allergie en een intolerantie ligt in de reactie van het immuunsysteem. Bij een allergie zal het immuunsysteem een abnormale reactie vertonen. Bij een intolerantie is er geen reactie van het immuunsysteem. De symptomen van beiden zijn wel heel gelijklopend.

Symptomen van intoleranties tegenover voedsel:

  • Huidaandoeningen zoals eczeem, uitslag, jeuk, zwellingen.
  • Oogaandoeningen.
  • Spijsverteringsproblemen.
  • Darmklachten.
  • Ademhalingsproblemen.

Welke intoleranties tegenover voedsel bestaan er allemaal?

Als je een beetje rondkijkt dan zal je snel merken dat er veel intoleranties bestaan. De bekendste is de intolerantie voor gluten. Steeds meer mensen krijgen hier ook last van. Omdat in onze voeding heel veel gluten aanwezig zijn, kan jouw lichaam  slecht gaan reageren.

Elk mens is anders en elk lichaam heeft andere trauma’s ondergaan. Hierdoor zal je steeds anders reageren op bepaalde producten. Jezelf gaan vergelijken met anderen haalt niet zo veel uit.

Het is ook best mogelijk dat een intolerantie ineens ontstaat. Ze ontstaat meestal door het ervaren van een trauma. Je hebt jarenlang vrolijk allerlei melkproducten gegeten maar op een bepaald moment merk je dat yoghurt je niet zo goed meer bevalt.

Denk eraan dat het ook niet zo makkelijk is om op te sporen waar je last van hebt. Alert zijn is dus de boodschap.

Er zijn intoleranties tegen:

  • Gluten
  • Lactose
  • Soja
  • Mais
  • Suiker
  • Eiwit
  • Tarwe
  • Noten
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Alle voedingsstoffen afkomstig van dieren met 4 poten.

Behandelen van intoleranties?

Sowieso kan je best langs een dokter gaan om samen met hem te zoeken naar de juiste intoleranties en deze te gaan opsporen. Als je na onderzoek weet welke producten jouw lichaam niet fijn vindt dan kan je daarmee aan de slag.

De simpelste manier om te behandelen is natuurlijk door alle voeding waar je slecht op reageert, te schrappen uit je voedingspatroon. Doe dit in samenspraak met een arts, als je zeker wil zijn dat je de juiste voeding schrapt.

Doe je het toch op eigen houtje en wil je gewoon even testen wat er wel en niet kan, schrap dan behoedzaam. Let hierbij op dat je geen volledige voedselgroepen gaat elimineren want dan kan je een tekort krijgen en ziek worden. Elke mens heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig.

Laten testen op intoleranties ?

Heb je een vermoeden dat er iets misloopt in jouw lichaam en dat je bepaalde voedingsmiddelen en stoffen beter niet eet omdat ze jou ziek maken, dan is het zeker een goed idee om dit even te laten nakijken bij een arts.

Zo krijg je een duidelijk beeld van waar jouw lichaam op reageert en hoe je hier verandering kan in brengen. Rondlopen met een intolerantie kan voor serieuze vervelende kwaaltjes zorgen en kan jouw levenskwaliteit zwaar omlaag halen.

glutenvrije pasta

Als je weet dat je al die ongemakken kan weghalen door een aantal voedingsmiddelen uit jouw voedingspatroon te schrappen, dan is dat vaak een kleine moeite voor een grote verbetering van levenskwaliteit.

Laat je dus niet afwimpelen. Zoek een arts die samen met jou aan de slag wil gaan en op zoek wil gaan naar welke voedingsmiddelen zorgen voor jouw ongemakken. Vaak gaan mensen met intoleranties naar een orthomoleculaire arts.

Deze zullen aan de hand van de juiste vragen, opsomming van de klachten, vraag en antwoord en door uitsluiting, tot conclusies komen. Dit soort arts werkt steeds met de patiënt en zijn lichaam. Hij zoekt naar de oorzaak  van klachten en gaat dan proberen om de oorzaak weg te werken.

Er wordt geluisterd naar de volledige patiënt en alle klachten worden samen geplaatst tot een geheel. Zo kom je vaak tot verrassende conclusies die je bij gewone artsen niet snel zal zien. Kies altijd voor je eigen gezondheid. Voel jouw lichaam goed aan en kies zelf voor oplossingen.

Glutenvrije broodvervangers en andere producten.

Tegenwoordig vind je in de supermarkt een groot gamma aan glutenvrije producten. Er zijn echt heel verschillende soorten voedsel zonder gluten. Denk dan maar aan:

  • Glutenvrij vers brood.
  • Glutenvrij verpakt brood (dat je nog vaak moet afbakken),
  • Amandelmeel.
  • Kokosmeel.
  • Koekjes.
  • Chocolade.
  • Biscuits.
  • Cracottes en toastjes.
  • Cornflakes.
  • Mayonaise.
  • Vlees.
  • Chocolade.
  • Chips.

Tegelijkertijd heb je natuurlijk het volledige assortiment van voedingsmiddelen die van nature geen gluten bevatten. Deze kunnen met grote hoeveelheden geconsumeerd worden. Denk hierbij maar aan alle soorten groenten en fruit. Maar ook vlees en vis (zolang het niet bewerk is) en ook zaden, pitten en noten kan je eten als glutenvrije broodvervanger.

Door het glutenvrij eten zal je merken dat je veel minder bewerkte suikers en enkelvoudige koolhydraten gaat eten en dat je jouw toevlucht moet zoeken tot pure, natuurlijke voeding.

Deze voeding is sowieso gezonder gezien ze rechtstreeks uit de natuur komt en niet eerst de fabriek is gepasseerd. Deze voeding verteert beter en je zal je beter gaan voelen. Klachten als zijnde, opgeblazen gevoel, winderigheid, slechte stoelgang, vermoeidheid en zoveel anderen zullen verdwijnen.

Door het eten van groenten en fruit gaan je darmen rustiger worden en krijg je een beter humeur. De voeding verteert goed, je krijgt meer energie en jouw lichaam heeft tijd over om leuke dingen te doen ipv heel de tijd te moeten werken.

Glutenvrije broodvervangers maar wat nu?

We zijn allemaal brood-eters. Dat zit in onze cultuur. Brood bij het ontbijt, brood voor de lunch en ’s avonds een warme maaltijd met aardappelen, pasta of rijst. Dat is niet de juiste en gezonde manier om te eten. We doen het dus beter anders. Elke dag twee keer brood eten, dat is nergens voor nodig.

Je kan een lekkere lunch eten zonder dat daar brood aan te pas moet komen. Hetzelfde voor het ontbijt. Zoeken naar glutenvrije broodvervangers is dus een hele goede zet!

Waarom glutenvrije broodvervangers?

Glutenvrije broodvervangers geven jou een gezonder en blijer lichaam. Deze glutenvrije broodvervangers zal je makkelijker verteren waardoor je geen krampen of andere klachten krijgt.

Door minder gluten-rijke producten te eten, eet je minder koolhydraten en zal je meer gezonde voedingsmiddelen eten. Hierdoor zal je jouw lichaam in een fitte en gezonde staat zetten en kan je ook behoorlijk wat gewicht verliezen als je dat zou willen!

In mijn vorige artikel broodvervangers gaf ik jullie ook al acht mogelijkheden om aan de slag te gaan met alternatieven voor de snee brood op je bord.

In dit artikel doe ik hetzelfde maar ga ik nog een stapje verder. De broodvervangers zijn niet alleen glutenvrij maar hoofdzakelijk ook lactosevrij en zoveel mogelijk suikervrij.

Zo ben je zeker dat je helemaal kan genieten van de glutenvrije broodvervangers op de meest gezonde manier.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Glutenvrije broodvervangers 1: Heerlijke groene smoothies!

smoothiesIn het vorige artikel had ik het ook al geschreven maar de beste glutenvrije broodvervangers zijn ongetwijfeld de (groene) smoothies!

Ze bevatten alle voedingsstofjes die een lichaam moet hebben en ze zijn makkelijk en snel klaar te maken. Het kost eigenlijk geen enkele moeite om een smoothie te maken en het is het meest voedzame dat je jezelf kan bieden.

Smoothies worden gemaakt met een goede portie groenten, fruit en water. Je kan ook kiezen voor een romige smoothie met amandelmelk of kokosmelk in plaats van water. Je kan eindeloos variëren en er zijn geweldig lekkere smoothies die jou een vol gevoel geven.

Smoothies verteren goed, geven jouw lijf alles wat het nodig heeft en ze houden de maag goed vol als je de juiste ingrediënten gebruikt. Als je smoothies gebruikt als detoxkuur en dus een paar dagen als jouw enige voedsel neemt, dan zal je grote verschillen merken.

Glutenvrije broodvervangers 2: Noedels van courgette!

Ben je ook gek op noedels, spaghetti en sliertjes allerhande? Ik wel maar de dag dat ik begreep dat gluten mij ziek maakte, ben ik ermee gestopt. Het is jammer maar ik eet ze quasi nooit meer.

In eerste instantie ging ik op zoek naar andere pasta. Glutenvrije pasta die ik toch nog kon eten maar het gaf me niet dezelfde voldoening als de gewone spaghetti waar ik zo aan verknocht was. Ik was duidelijk echt verslaafd aan witte pasta en kon niet genieten van de glutenvrije versie.

Ik ging dus op zoek naar alternatieven. En zo kan ik dan weer wel heel erg genieten van noedels gemaakt van courgette. Makkelijk, handig en snel klaar. Je maakt van jouw courgette spaghetti slieren en je doet er de saus over. Klaar.

Je krijgt nog steeds het gevoel van pasta op je bord zonder de gluten en met de heerlijke courgette. Houd je niet van courgetten dan kan je het ook doen met wortels of aubergine of gewoon komkommer. Even lekker. En je kan ze ook allemaal samen mixen!

3. Zelf brood bakken met amandelmeel of kokosmeel.

Iedereen heeft graag een stukje brood, niet alleen voor de smaak maar zeker ook de gemakkelijkheid die het met zich meebrengt. De easy way om even een broodsnede te nemen, wat boter te smeren en er een stukje vlees op te leggen en het eten is klaar.

Heerlijk makkelijk is dat en veel makkelijker vind je het niet. De textuur van brood en het gevoel van een broodje eten, kan soms echt gewoon fijn zijn en dus zoeken we een glutenvrije broodvervanger die ook echt een broodje is.

glutenvrije broodvervangers

We bakken daarom zelf brood. 1 keer op de week een broodje bakken met glutenvrij meel, kan ervoor zorgen dat jij de rest van de week kan genieten van een dagelijkse snee brood.

Maak een broodje met amandelmeel of kokosmeel. Als het uit de oven komt, dan kan je het laten afkoelen. Snij het in sneetjes en steek het zo in de diepvriezer. Je kan er dan elke dag een sneetje uithalen als je er zin in hebt.

4. Kokosyoghurt of Amandelyoghurt.

Houd je van yoghurt maar heb je geen zin om het te eten omdat je slecht reageert op melkproducten? Ikzelf eet heel graag yoghurt maar kan niet overweg met de reacties op lactose. Ik ben dus andere vormen van yoghurt gaan zoeken en die vind je in kokosyoghurt en amandelyoghurt.

Vroeger vond je deze alleen in speciaalzaken maar tegenwoordig vind je in Albert Heijn en Delhaize ook al versies van de kokosyoghurt. Heel lekker, smeuïg zacht. Het product bevat veel gezonde vetten en dus ook een goede portie calorieën. Wees er dus voorzichtig mee.

Als je hiermee je dag start en je voegt er wat fruit, glutenvrije havermout of zelfgemaakte granola aan toe, dan heb je een kick start van jouw dag en een heerlijk glutenvrije broodvervanger!

Glutenvrije broodvervangers 5: Zelfgemaakte pannenkoekjes.

Helemaal gek en verzot op pannenkoekjes? Nu ja dat is geen probleem! Jij kan elke dag pannenkoeken eten op voorwaarde dat je ze maakt met gezonde ingrediënten. Pannenkoekjes beslag is ook snel klaar te maken in de blender.

Het bakken van de pannenkoekjes duurt een beetje langer en dus kan je dit beter niet klaarmaken op een drukke werkochtend maar een zondag is ideaal. Gebruik alleen glutenvrije producten, mix alles in de blender en ga je beslag bakken in de pan!

Mijn favoriete beslag is simpel:

  • Neem 200gram glutenvrije havermout.
  • Snuifje zout
  • Tl kaneel
  • 200ml amandelmelk
  • 1 banaan

Mix alles in de blender tot je een romig beleg krijgt. Is het te loperig dan voeg je nog wat havermout toe, is het te dik, dan voeg je nog wat amandelmelk toe. Hou je niet van banaan, laat ze dan weg. Je hebt ze niet nodig en als je niet houdt van het bananensmaakje, dan haal je ze eruit.

Doe kokosolie in de pan en laat even heet worden. Voeg er dan het beslag aan toe en bak kleine pannenkoekjes.

Glutenvrije broodvervangers 6: Glutenvrije bloemkoolpizza.

bloemkoolGeen boterhammen als lunch vandaag maar wel een lekkere pizza. En niet zomaar een pizza, nee een pizza met een bloemkoolbodem.

Bloemkool is een erg gezonde groente die veel mogelijkheid geeft tot koken.

Je kan er bloemkoolslaatjes mee maken, je kan het gebruiken als vervanger van rijst of couscous, je kan ermee wokken of rauw eten. Alles is mogelijk met bloemkool.

Je kan van de bloemkool ook een pizza-bodem maken en deze afbakken in de oven. Daarna kan je jouw bloemkool bodem beleggen met heerlijk lekkere groentjes.

Geef nu toe? Wie wil er geen pizza als lunch in plaats van die saaie boterhammen.

 Glutenvrije broodvervangers 7: Noedels van boekweit

Je kan kiezen voor pasta’s zonder gluten. Deze zijn bijna overal te vinden. Maar in de meeste van deze glutenvrije broodvervangers in de vorm van pasta wordt meestal veel maïs aan toegevoegd. En maïs is niet bepaald de gezondste keuze. Dat kan je beter vermijden.

Daarom kies ik zelden voor glutenvrije pasta’s. Ik kies meestal voor glutenvrije pasta’s en noedels die gemaakt zijn van boekweit, kikkererwten of linzen. Noedels op basis van boekweit heten soba noedels. Deze hebben een bruinere kleur. Deze kan je snel klaar koken in water.

Daarna combineer je met kip of vis, een beetje pesto, wat groentjes, rucola en tomaten en wat nootjes en zo krijg je een heerlijke lunch zonder brood en zonder gluten.

Glutenvrije broodvervangers 8: Havermout met fruit en noten.

glutenvrije havermoutEen standaard ontbijt voor mensen die op zoek zijn naar glutenvrije broodvervangers. Havermout!

Tegenwoordig vind je allerlei soorten havermout, maar ik zou het je aanraden om het zo simpel mogelijk te houden. Let op: Kies wel voor glutenvrije havermout. 

Sommige havermout bevatten gluten, dus je moet wel echt goed uitkijken welke havermout je koopt! Kies voor glutenvrije havermout en maak er een heerlijk ontbijt mee. Havermout is lekker en gezond. Men spreekt niet voor niets van het gouden ontbijt met havermout.

Neem de havermout, voeg amandelmelk toe, kaneel en stukjes appel. Of varieer met andere vruchten en of een portie noten. Havermout laat zich makkelijk klaarmaken en je kan het ook de avond ervoor klaarzetten zodat je de volgende ochtend “havermout on the go “hebt.

Glutenvrije broodvervangers 9: Salades.

Ja simpel en makkelijk maar waarom vergeten we dat zo vaak? We zijn het zo gewend om brood te eten tijdens onze maaltijden dat we vergeten dat er ook de mogelijkheid is voor salades als lunch. Een salade zorgt ervoor dat je veel groenten eet en je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.

Salades in alle vormen en maten. Je kan eindeloos variëren met salades. Gebruik hier je eigen fantasie en kies wat jij lekker vindt. Varieer met groenten, kies fruit om erbij te doen en ga voor noten, olijven, kaas, croutons of wat jij graag eet op jouw salade.

Keuzestress? Hier heb je verschillende ideeën voor slaatjes. Je vindt de receptjes allemaal terug op de website!

  • Slaatje met zalm en avocado
  • Slaatje met kip en kaas
  • Bloemkoolsalade
  • Witloofsalade
  • Hamburger-salade
  • Salade met asperges, venkel en courgette
  • Salade kip, pistache en avocado.

Een salade is werkelijk super snel klaar. Als je een beetje handig bent, heb je een salade bij elkaar gemaakt op minder dan tien minuten dus daar moet je het niet voor laten.

Ook heel erg handig om mee te nemen als lunch op het werk of als je voor een hele dag op stap gaat. Salade in een doosje, vinaigrette apart. Lekker, snel, handig en gezond!

10. Soep.

soepJa je zou er niet aan denken maar soep is een goede vervanger. Je zou hem haast vergeten. Elke dag een kommetje soep is geweldig. Het geeft je alle voedingsstoffen die je nodig hebt, op een snelle manier.

Het leuke is ook dat je met soep kan variëren. Je kan er alle kanten mee op en je hoeft er niet te lang mee bezig te zijn.

Soep is super gezond. Het bevat groenten en water. Er zitten geen gluten in de soep en je kan er jouw buik mee vullen. Doe soep in een thermos en neem hem mee naar het werk of op vergadering.

Maak soep in grote hoeveelheden, voor een hele week en dan ben je er snel klaar mee.

Op zoek naar een recept? Kijk even bij de recepten op de website.

  • Tomatensoep
  • Preisoep
  • Courgettesoep
  • Bloemkoolsoep
  • Wortelsoep
  • Komkommersoep
  • Pompoensoep
  • Broccolisoep

11. Sla Wraps.

De sla wraps als laatste omdat ik deze toch wel heel lekker vind. De kinderen zijn er dol op en het is erg makkelijk om klaar te maken. Kies Romeinse sla. Deze heeft grote lange bladeren en zijn ideaal om bootjes van te maken. Gooi in jouw bootje alles waar je zin in hebt.

Kip, vis, gehakt, wortelen, paprika, komkommers, bonen, kikkererwten, noten, olijven, ajuintjes, stukjes fruit. Alles kan. Jij kiest zelf de ingrediënten die je lekker vindt en die je graag wil eten.

glutenvrije broodvervangers

Als je alle groentjes gesneden hebt dan kan je er een sausje of vinaigrette bij doen. Roer alles goed door elkaar in een grote pot. Dan rest je alleen een bord te nemen, de sla bladeren erop te leggen en ze te vullen met het mengsel dat je gemaakt hebt.

Plooi het blad een beetje toe en dan kan je heerlijk smullen. Lekker, fris en super gezond!

Conclusie: Glutenvrije broodvervangers

Ik geef toe het is altijd eventjes vervelend als je dingen die je gewend bent moet wijzigen. Daardoor moet je gaan nadenken over wat je nog wel en niet kan eten. Mensen zijn gewoontedieren. We houden ons dus liefst bij wat we kennen. Maar glutenvrij eten lijkt in eerste instantie lastig, maar hoeft het zeker niet te zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden om glutenvrij te eten. Je moet alleen een beetje creatief zijn met voeding en uitstraling. Denk eraan dat jouw gezondheid eerst moet komen! Word je ziek van gluten, ga dan op zoek naar alternatieven ook als je dat in eerste instantie uit balans brengt.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *