Stress! Hoe kom ik er vanaf? Ontdek hier 12 tips! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
mindfull 26 oktober 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Heb je ook zo vaak last van stress? Kan je het geen plaats geven en weet je niet hoe je stress onder controle kan houden? In dit artikel geef ik je 12 tips hoe jij jouw stress kan verminderen.

hoe stress verminderen tipsLeven zonder stress lijkt bijna onmogelijk. Vanaf dat je de ogen opendoet wordt de klok ingezet om de dag door te komen. Maar hoe moet je stress verminderen en zijn er tips?

We moeten op tijd zijn voor afspraken, er moeten kinderen naar school. Mails moeten beantwoord, telefoons gepleegd, afspraken vastgelegd.

Er moet naar de winkel gegaan worden, er moet eten gemaakt, een huis gepoetst. Doktersafspraken moeten gemaakt, schoenen gekocht en het werk moet uiteraard ook nog afgehandeld worden.

Ondertussen moeten we nog bezig zijn met onze gezondheid en die van onze geliefden. Zorgen dat er gezond eten in de ijskast zit en dat het nog lekker klaargemaakt wordt. Er moeten menu’s verzonnen worden en liefst met zoveel mogelijk variatie en mogelijkheden.

Als we niet voorzichtig zijn dan begint de dag met stress op het moment dat je je ogen open doet en eindigt die stress -als je geluk hebt- in de avond voor je gaat slapen. Maar is dat wel een gezonde manier om zo door het leven te gaan? Kunnen we dit soort leven lang volhouden? Gezondheid gaat boven alles en het is bewezen dat stress onze gezondheid schaadt!

We kunnen er dus maar beter alert voor zijn. Aandachtig zijn voor de signalen die we krijgen en die ons lichaam ons geeft. Probeer deze signalen te herkennen en er ook op te reageren zodat je op tijd een oplossing kan zoeken voor het probleem.

Een leven zonder stress.

hoe stress verminderen tipsWe moeten ons leven stressloos proberen in te richten en daar kunnen we al mee beginnen door stressvolle situaties te voorkomen. Hoe we dat dan precies doen, is eigenlijk makkelijker dan we denken. We moeten er helaas wel de tijd voor nemen. De tijd nemen om jezelf te verplichten tijd te nemen.

Het klinkt allemaal zweverig en voor dwaze mensen. Ik weet het, ik confronteer mezelf er elke dag mee. Het kost me moeite. Elke dag opnieuw. Maar ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat het werkt.

Elke dag probeer ik de tijd te nemen om even stil te staan. Stress en zorgen geen kans te geven. Het is niet makkelijk, mijn gedachten dwalen af en ik moet ze steeds aanmanen, los te laten en te concentreren op het “nu”. Maar als je écht iets wil en er écht voor vecht dan komt het allemaal goed en dan krijg je uiteindelijk altijd waar je naar verlangt.

Wat is stress?

Stress is een gevoel van onrust, spanning en rusteloosheid. Je hebt het onaangename gevoel van irritatie en van te moeten vluchten, bang te moeten zijn of zelfs te moeten gaan aanvallen. Je krijgt extra stresshormoon in je bloed. Dit is een reactie die zorgt voor de wil om te kunnen overleven.

Als je stress hebt kan je vaak hartkloppingen krijgen, gespannen spieren, je kan gaan trillen, je misselijk voelen, duizelig worden, overgeven, buikpijn krijgen, hoofdpijn of erg gaan transpireren.

Je denkt veel na, daardoor zou je minder slapen of slecht slapen en je piekert veel.  Een stress moment hoeft niet lang te duren maar het kan natuurlijk even goed wél lang duren.

Waar komt stress vandaan?

Stress kan verschillende redenen hebben en is afhankelijk van persoon tot persoon. Sommige mensen zijn zeer stressbestendig andere veel minder. Sommigen krijgen stress van kiezen, andere net van het feit dat ze niet mogen kiezen.

Er zijn verschillende vormen van stress en verschillende oorzaken. Bijvoorbeeld :

  • Te veel werk.
  • Gebrek aan aandacht.
  • Je niet gesteund voelen.
  • Het werk niet aan kunnen of niet begrijpen.
  • Gebrek aan waardering voor je werk.
  • Conflicten met collega’s, met je ouders of kinderen.
  • Conflicten met leerkrachten of vriendinnen.
  • Maar ook een uitgeput en vermoeid lichaam is een vorm van stress.

Er zijn zoveel mogelijkheden waardoor je onder stress kan komen te staan, dat het belangrijk is om jouw leven in balans te houden en ervoor te zorgen dat je alle stressfactoren zoveel mogelijk uitschakelt. Stress haalt je helemaal uit balans en het kan echt gewoon in de weg staan om een normaal leven te kunnen leiden.

Soms raak je gestresst en weet je zelf niet vanwaar het komt. Dan is het belangrijk dat je de tijd neemt om op zoek te gaan naar wat het precies is dat jou die stress bezorgt.

Een handige manier is bijvoorbeeld om een lijstje te maken van alle dingen die momenteel belangrijk zijn in jouw leven en dan te kijken welke van die dingen jou een slecht en vervelend gevoel geven.

Stap er even tussenuit.

Stap er even tussenuit. Neem even de tijd om “eruit” te stappen. Laat de telefoon, de computer of de mails staan. Zet het vuur af. Stap even uit het leven, ga zitten en neem 5minuten de tijd om te ademen. In en uit. In en uit. En het enige waar je aan denkt, is het ademen.

hoe stress verminderen

Bewust zijn van wat je denkt is belangrijk. Als je overschakelt naar een soort automatische piloot, als je staat te douchen, papieren in orde maakt of met het eten bezig bent, dan loop je het risico te gaan piekeren en tubben over negatieve gedachten. Dat is een vicieuze cirkel.

Probeer alert te zijn voor jouw gedachten en ze in bedwang te houden.

Jij bepaalt jouw gedachten en jij kiest hoe die gedachten zich evolueren in je hoofd. En het is jouw keuze om te kiezen wat je dan precies denkt of wil denken.

De kracht van positief denken.

Vergeet niet dat datgene wat je denkt, jij ook zal ontvangen. Jouw gedachten hebben meer invloed dan je zelf zou kunnen denken. De kracht van positieve gedachten is groter dan je zelf kan verzinnen en daar moet je als mens je heel bewust van zijn. Ik zal later nog een artikel schrijven over de kracht van positief denken. Maar hierbij kan ik je al vertellen dat het beter is goed en positief te denken over jezelf en jouw omgeving.

Positief denken zorgt voor een stressloos leven.

12 tips die je elke dag kan toepassen om stress te verminderen.

Deze twaalf tips geven jou de mogelijkheid om elke dag stressloos en ontspannen te beginnen. Ze verminderen stress in je dagelijks leven. Ze wijzen jou de weg naar rust en kalmte en proberen zo de stress uit jouw leven te bannen. Een dag op een rustige manier kunnen beginnen zorgt voor rust in het hoofd.

De dag begint goed en de kans dat de rest van de dag evengoed zal worden is erg groot. Een goede start zorgt vaak voor een goed einde.

Stress maakt veel kapot en je wordt er ook gewoon erg zwak door. Neem dus de tijd om nieuwe gewoonten op te bouwen en gun het jezelf om te leren stressloos door het leven te gaan.

1. Zoek uit waar je gestresst van wordt.

Dit is één van de belangrijkste aspecten die je eerst moet oplossen. Als je je constant gestresst voelt maar je weet eigenlijk  niet waarom, dan kan je het probleem ook niet aanpakken. Door op zoek te gaan naar de oorzaken, kan je ze ook gaan aanpakken en er een oplossing voor zoeken. Zo kan je geleidelijk aan meer rust creëren.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Zijn het kleine zaken die je stress geven? Of zijn het grotere dingen? Probeer te starten met de kleine problemen op te lossen. Ga dan naar de grotere issues. Weet dat je niet over alles controle hebt en zeker niet over andere mensen en dat je dus vrede zal moeten nemen met andere mensen en hun manier van handelen.

Kan je geen vrede nemen met bepaalde zaken die er gebeuren, neem dan afstand van de persoon in kwestie. Soms is het belangrijk bepaalde mensen uit je leven te halen zodat je terug vrij kan ademen. Iedereen heeft recht op een portie geluk. Ook jij. Als dat wil zeggen dat je daarvoor bepaalde dingen of mensen uit jouw leven moet halen, dan moet je dat zeker doen.

2. Bouw stress af, verminder stress.

hoe stress verminderenDit gaat niet van de ene dag op de andere. Neem hiervoor de tijd. Zorg dat je balans creëert in jouw leven. Balans tussen rustige bezigheden en bezigheden die voor stress zorgen.

Geen hele dag bezig zijn met stressvolle zaken want dan neem je geen rust. Neem een paar vakantie dagen, of neem zaterdag vrijaf en ga lekker shoppen, zwemmen, lekker eten met vriendinnen of kijk naar een goeie film.

Geniet een dag, zonder stress. Schrap dingen die niet moeten. Verplichtingen klinken sjiek en duur maar maken je zeker niet gelukkiger of rustiger. Ga alleen naar die dingen die nodig zijn. Maak keuzes.

Gooi die verplichtingen die stress veroorzaken weg. Dat kan misschien moeilijk zijn maar je gaat er toch deugd van hebben. Neem niet te veel hooi op je vork en kies alleen voor afspraken waar je écht niet tussenuit kan.

Zo maak je jouw agenda leger en kan je die weer besteden aan leuke dingen. Dingen die niet moeten, maar mogen en kunnen.

3. Maak je leven makkelijker en eenvoudiger.

Hoe doe je dat dan? Wel die vraag heb ik me ook vaak gesteld en stel ik me nog steeds met regelmaat, een keertje opnieuw, om zo op het juiste pad te blijven. Je leven wordt immers makkelijker als je bepaalde dingen gewoon weggooit.

Wil je werken aan jezelf en positief in het leven gaan staan? Gelukkiger zijn zonder zorgen, zonder stress? Genieten van wat is? Bekijk dan dit ebook via deze kortingslink. Het heeft al vele mensen op het juiste pad gezet.

Als we eens kijken in de kleerkast: hoeveel van al je kleren doe je ook echt aan? En waarom laat je al die anderen erin hangen?Al die spullen die we hebben? Gebruiken we die echt? Is het echt noodzakelijk of is het maar om het “te hebben”. Ruim op. Maak je huis leeg, je kasten, je keuken, je boekenkast, de papierbak, de zetel, het tv meubel, de hobbykamer. Haal weg wat je niet gebruikt of niet nodig hebt.

Zo zal je een ruimer, groter en leger huis krijgen waar je dan veel dingen kan doen. Je moet je geen zorgen meer maken over stof of rommel, over dingen die opgeruimd moeten, of over een constant rommelig gevoel. Je moet minder dingen onderhouden of gaan doorzoeken.

Bepaal wat je écht nodig hebt in je leven en gooi al de rest maar weg! Huis leeg, hoofd leeg. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.

4. Sporten en bewegen kunnen stress los maken.

stressDit is waarschijnlijk één van de beste en makkelijkste manieren om stress te verminderen. Bewegen! Beweeg je van nature veel, ga dan sporten. Intensief sporten. Hardlopen, naar de fitness, gewichten heffen, groepslessen. Zorg ervoor dat je er extra veel energie insteekt zodat je alle zorgen kan wegspoelen.

Ga in de ochtend sporten, als dat in je mogelijkheden ligt, dan haal je dadelijk de spanning uit je lijf voor je naar je zware werkdag moet gaan. Lukt het niet in de ochtend, ga dan in de avond nog snel voor een loopsessie of doe een stel oefeningen in de woonkamer. Neem een douche en ontspan.

Probeer van bewegen en sporten een gewoonte te maken. Elke dag een half uurtje sporten zou niet zo moeilijk mogen zijn en al zeker niet onoverkomelijk. Zo houd je niet alleen de stress uit je lijf maar ook je gezondheid op peil!

5. Wees lief voor je lichaam en verzorg het goed.

Ons lichaam kan serieuze kwetsuren oplopen van te veel stress. Daarom is het belangrijk om net in deze periodes nog extra goed voor je lijf te zorgen. Geef het gezond voedsel : groene groenten, veel mineralen en vitaminen, fruit, vezels. Zorg ervoor dat al het goede in je lichaam zit en al het slechte eruit weg kan. Drink dus ook voldoende water.

Groene groenten zijn de gezondste en geven jou de meeste positieve effecten. Gebruik ze zeker als je merkt dat stress de bovenhand krijgt. Een gestresst lichaam verbruikt alle goede voedingsstoffen erg snel. Je hebt er dus veel meer van nodig dan mensen die geen stress ervaren.

Indien nodig kan het ook goed zijn jouw lichaam te voorzien van extra voedingssupplementen. Deze zijn makkelijk bij een apotheek te halen of online. Als je het online koopt heb je vaak meer keuze. Zorg steeds voor een goede kwaliteit van voedingssupplementen.

6. Praten en/of schrijven kan je helpen.

Een leeg hoofd is heel belangrijk om rust te vinden en dus minder stress te ervaren in je leven. Een leeg hoofd kan je op verschillende manieren krijgen. Sporten, praten met mensen of schrijven. Vergeet niet dat ‘het vertellen aan’ of ‘het opschrijven van’ jouw problemen kan zorgen voor heldere inzichten en oplossingen.

Gedachten die constant ronddwalen in je hoofd zorgen voor drukte. Houd je hoofd leeg en zorg ervoor dat je geen onnodige ballast meezeult. Vertraag je tempo om te leven. We gaan toch allemaal te snel. We moeten altijd maar bezig zijn. Onze gedachten moeten constant klusjes afwerken en er is nooit tijd voor rust en kalmte. Waarom is dat zo? Is dat echt nodig of kunnen we best ook eens een keertje stil staan?

hoe stress verminderen

Het is immers erg bevrijdend om in vakantieperiodes zonder klok, tijd of agenda te moeten leven. Is het daarom niet dat we allemaal snakken naar een beetje vakantie en liefst meer dan 3 weken per jaar? Even de tijd stil zetten en alleen maar bezig zijn met “het zijn”, “het bestaan”.

Doe de dingen trager. Raas niet door de dag heen. Maak niet van elke dag een wedstrijd. Geniet van de rust en de traagheid. Ga bewust trager door de dag zodat je ook echt de tijd kan nemen om eens na te denken over de dingen die gebeuren en waar je bij aanwezig bent.

Eet trager (dat is ook gezonder). Loop, wandel, fiets trager. Kook een beetje trager, ruim op in rust en kalmte. Geniet van de traagheid van met dingen bezig te zijn en kom zo tot rust.

7. Oefen op dankbaarheid.

Het klinkt onnozel en ook een beetje dwaas maar het kan echt een verandering teweeg brengen. Sta elke ochtend op en voor je echt aan de dag begint, gun je jezelf de tijd om even dankbaar te zijn voor deze nieuwe dag.

Bedenk even (zelfs als je in de grootst mogelijke ellende zit) waar je wél dankbaar voor kan zijn. Jouw kinderen? Jouw gezondheid? Een vrije dag? De zon die schijnt? Er zijn altijd wel dingen waar je dankbaar voor kan zijn. Wees hier attent voor en spreek ze uit.

Door dankbaarheid uit te spreken, maak je jezelf op een positieve manier kenbaar. Dat zorgt voor een positieve mindset en een goed begin van de dag. Het gevoel van dankbaarheid ontspant en maakt je gelukkig. Daardoor moet je je geen zorgen maken over de toekomst.

8. Geniet bewust van elke dag.

We hebben een druk leven en het is in al die drukte vaak erg moeilijk om te genieten van het moment zelf. We doen verschillende dingen tegelijk en onze gedachten gaan alle kanten op. Probeer dat niet te doen. Probeer in het hier en nu te leven. Leef niet te veel in jouw gedachten. Het zou je verbazen hoe vaak we dat doen. Dat is niet de bedoeling. Zo kan je immers niet genieten.

hoe stress verminderenWe zijn aan het koken op automatische piloot en ondertussen gaan onze gedachten alle kanten op. We fietsen naar de school om de kinderen op te halen, maar zijn al bezig met de zorgen van morgen.

Waarom niet even genieten van dat momentje op de fiets? De zon die schijnt, of de rust op straat, of de mooie man die net aan de overkant van de straat langskomt.

We staan in de winkel en doen snel snel boodschappen want we moeten nog veel andere en belangrijkere dingen doen. We zien de vrouw niet die achter onze boodschappenkar staat te wachten met één komkommer in de hand.

De vrouw die we met haar komkommer makkelijk even kunnen voorlaten. Of de man aan de kassa die probeert vriendelijk te zijn en een gesprek aan wil knopen. We zijn er niet alert voor, we zijn al bezig met andere dingen.

Het enige wat belangrijk is, is het NU moment, want er is immers geen enkele garantie dat je er morgen nog bent.

9. Concentreer je op 1 ding, doe geen vijf dingen tegelijk.

Iedereen probeert altijd zoveel mogelijk tegelijk te doen. Het is de ziekte van deze tijd. We hebben tegenwoordig zo een enorm takenpakket af te werken dat we bang zijn dat we de dag niet doorkomen en niet alles gedaan krijgen. Daarom willen we vaak dingen tegelijk doen: dan zijn we sneller klaar. Of is dat niet zo?

Even koken terwijl je maaltafels herhaalt met de jongste. De mails eventjes beantwoorden tijdens het gesprek met je moeder. We doen de afwas terwijl je instructies geeft waar je een bepaald boek moet vinden en er dingen moet in opzoeken.

Doe je vijf dingen tegelijk dan krijgt geen enkel van die dingen de juiste aandacht. Er zullen veel dingen slordig of onvolledig gebeuren en niemand voelt zich gewaardeerd. Ook jijzelf niet. Zo ga je de stress niet verminderen.

Doe 1 ding met je volle aandacht en kijk eens of dat geen fijner gevoel geeft? In de meeste gevallen zal dat taakje dan ook nog op een betere manier afgewerkt worden. En een goed afgewerkt product is altijd beter dan half werk toch?

10. Controle bestaat niet.

Je kan niet alles en iedereen controleren. Leer loslaten en kijk dan wat er gebeurt. Geeft het je stress dat je niet weet wat een ander aan het doen is? Is die persoon wel aan het doen wat hij/zij beloofd had? Is hij hard aan het werken? Ligt hij te slapen?

Als je dingen gedaan wil krijgen van iemand dan lukt dat niet met die controle en je kan nooit écht te weten komen wat een ander denkt of voelt, laat staan dat je iemand kan dwingen dingen te doen die hij/zij niet wil doen.

yoga stenen als balans

Het leven (en ook de mensen) kan je niet controleren. Probeer geen onmogelijke dingen te doen of te verwachten van anderen. Kijk even rustig aan wat er komt en wat het leven je brengt. Laat je meesturen met datgene wat op je pad komt. Ga niet tegenwerken want dat zorgt voor negatieve energie. Volg je gevoel en jouw hart. Waar kom je dan uit?

11. Stop met uitstellen.

Dingen uitstellen kan zorgen voor stress. Wanneer je allerlei dingen moet doen en je doet ze net niet, dan kan dat zorgen voor veel gedoe in jouw hoofd. Je weet dat je nog dingen moet doen, maar je hebt er geen zin in, of geen tijd voor en je blijft het dan maar uitstellen.

Dit geeft een slecht gevoel, je krijgt het gevoel dat je niet in staat bent een paar simpele taakjes uit te voeren. Je zelfbeeld gaat omlaag.

Wil je werken aan jezelf en positief in het leven gaan staan? Gelukkiger zijn zonder zorgen, zonder stress? Genieten van wat is? Bekijk dan dit ebook via deze kortingslink. Het heeft al vele mensen op het juiste pad gezet.

Maak een lijstje. Het belangrijkste en dringendste eerst. Probeer dat eerst op te lossen en uit te voeren. Als je daar mee klaar bent, kan je verder naar het volgende puntje op de lijst. Werk zo jouw verplichtingen af. Begin met eentje per dag en kijk wat je verder nog kan doen.

12. Ga mediteren.

Mediteren klinkt heel zwaar, maar dat hoeft het niet te zijn. Je hoeft niet in vreemde poses te gaan zitten en zoemende geluiden te maken. Veel mensen voelen zich hier ongemakkelijk bij en houden er niet van. Meditatie kan je eender wanneer en op elk moment doen. In de auto, tijdens het koken, zelfs op het toilet.

Makkelijke meditaties die dadelijk voor ontspanning zorgen, krijg je door een paar keer diep in en uit te ademen en alleen maar te focussen op die ademhaling. Je denkt alleen maar aan” in en uit” ademen en je telt zo tot tien. Na de tiende keer, kan je terug beginnen bij één. Breng jouw gedachten steeds terug bij de ademhaling als je merkt dat je gaat afglijden naar andere zaken.

Dit is een erg simpele en makkelijke manier om eventjes tot rust komen en met jezelf bezig te zijn. Even het hoofd leeg en alleen maar denken aan ademhaling per ademhaling. De bron van het bestaan: ademen.

Een paar minuten per dag kan al voldoende zijn. Meditatie zorgt ervoor dat je meer afstand kan nemen van jezelf en de wereld om je heen. Zo kan je meer ontspannen en meer balans vinden.

Conclusie: Hoe stress verminderen?

Probeer de dingen niet zo ernstig te nemen. Het leven is of kan heel erg zwaar zijn als jouw kaarten op een dag slecht bedeeld worden, maar het leven is ook gewoon leuk en fijn. Lach elke dag en zorg ervoor dat er elke dag iets te lachen valt. Jij bepaalt immers zelf hoe je in de ochtend uit jouw bed gaat stappen.

Wat zijn jouw eerste gedachten en hoe start jij de dag?

Als je beslist om dat op een positieve manier te doen, dan kan je een mooie dag tegemoet. Het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Behandelen mensen je slecht, laat ze dan links liggen. Trek je conclusies en probeer er sterker van te worden. Beslis er iets mee te doen. Of net niet.

Geniet van de mooie dingen en kijk ernaar. Zoek leuke dingen en geniet daarvan. Niet alles is ernstig. Lachen ontspant en maakt gelukkig. Probeer met een gelukkig en fijn gevoel rond te lopen.

hoe stress verminderen tips

Wil jij minder stress, minder zorgen? Leren om dingen los te laten en écht te genieten van jouw leven? Dan is dit e-book zeker iets voor jou!

Ja! Ik wil simpelweg gelukkig zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *