Hormonen uit balans door stress! En wat nu? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 16 augustus 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Heb je last van mood-swings? Gezond eten maar niet afvallen? Dunne haren? En heb je veel stress? Dan zijn jouw hormonen zeker uit balans!

hormonen uit balans door stressHormonen uit balans door stress? Dit kan zorgen voor verschillende gezondheidsproblemen in je leven. Onze gezondheid wordt voor een groot deel bepaald door onze hormonen.

Als deze hormonen netjes werken, dan gaat alles goed, maar soms raken ze uit balans. Hormonen kunnen door verschillende redenen uit balans raken maar stress is waarschijnlijk één van de belangrijkste oorzaken en ook één van de moeilijkste om op te lossen.

Daarom is het belangrijk om alert te zijn voor de signalen. Vaak merk je zelf wel dat er dingen verkeerd lopen maar weet je niet precies wat er aan de hand is.

Hormonen zijn de belangrijke stofjes die in jouw lichaam signalen doorgeven zodat alle functies en lichaamsprocessen goed kunnen werken. De hormonen stimuleren en controleren al deze functies. Maar soms werken deze hormonen niet goed. Ze zijn uit balans. En dit heeft dan een effect op jouw algehele gezondheid.

De wetenschap dat er iets uit balans is met jouw hormonen zorgt ervoor dat je aan de slag kan gaan. De klachten kunnen immers zo vervelend zijn, dat het altijd een goed idee is om jouw eigen lichaam terug in balans te brengen. Soms kan dit een zoektocht zijn, maar het eindresultaat is altijd de moeite waard!

Wat zijn hormonen?

hormonen uit balansLaten we beginnen bij het begin: Wat zijn hormonen? Hormonen zijn zeer belangrijke stofjes die ons lichaam sturen en helpen om goed te functioneren. Het zijn stofjes die worden aangemaakt op verschillende plaatsen in ons lichaam.

Deze hormonen helpen het lichaam bij verschillende processen. De hormonen worden aangemaakt in:

  • Eierstokken of teelballen
  • Bijnieren
  • Schildklier

De hormonen hebben een invloed op bijvoorbeeld volgende lichaamsfuncties:

  • Menstruatie
  • Zwangerschap
  • Libido
  • Stofwisseling
  • Spijsvertering
  • Goed functioneren van bepaalde organen
  • Jouw gemoed, gedachtengang
  • Je emoties

De drie belangrijkste hormonen.

Er zijn drie belangrijke hormonen! Deze hormonen moeten ons lichaam dus voorzien van belangrijke stofjes en het lichaam balanceren. Dit zijn de drie belangrijkste hormonen in ons lichaam:

  • Stresshormoon wordt geproduceerd in de bijnieren.
  • Schildklierhormonen worden geproduceerd in de schildklier.
  • Geslachtshormonen vanuit de geslachtsorganen.

Dit zijn de drie belangrijkste hormonen die het lichaam moeten balanceren. Deze drie organen moeten dus ook voorzien worden van energie. In deze drie organen zit ook steeds een volgorde van belangrijkheid. Zo zal de bijnier altijd als eerste van energie worden voorzien. Stress is immers altijd het belangrijkste!

Als je stress hebt, zal jouw lichaam altijd vanuit de bijnier cortisol aannemen. Hierdoor worden de schildklier en de geslachtsorganen opzij gezet wat betreft de aanmaak van hormonen. En zo ontstaat er een disbalans in die hormonen.

Door deze disbalans van je hormonen kan je dan gezondheidsproblemen krijgen.

Bijvoorbeeld: Je kan een schildklierprobleem ontwikkelen. Doordat jouw lichaam bezig is met een continue toevoer van cortisol uit de bijnier omdat je onder stress staat, is er geen energie meer over om schildklierhormoon te gaan aanmaken. Hierdoor kan je een traagwerkende schildklier krijgen.

Stress in onze Westerse Maatschappij.

hormonen uit balans door stressWe weten nu dat ons lichaam het hormoon cortisol aanmaakt vanuit de bijnier als het zich in een stressvolle situatie bevindt.

Terwijl er vroeger sprake was van levensbedreigende situaties, is dit nu minder het geval. We moeten niet meer elke dag klaar staan om te gaan lopen voor gevaar.

Maar onze maatschappij is geëvolueerd en zit nu vol met andere vormen van stress die voor hetzelfde effect zorgen. Stress is alom en continue aanwezig in ons leven. Deze vormen van stress zorgen ervoor dat ons lichaam continue in overlevingsmodus komt te staan.

Stress kan bijvoorbeeld zijn:

  • Geldproblemen.
  • Relatieproblemen.
  • Gezondheidsproblemen.
  • Deadlines en tijdtekort.
  • Familiale problemen.
  • Problemen/pesterijen op het werk.
  • Vervelende buren of collega’s.

Dit kan na verloop van tijd zorgen voor behoorlijk wat gezondheidsproblemen want ons lichaam maakt geen verschil tussen fysieke stress, geestelijke stress, levensbedreigende – of sluipende stress.

Stress is stress en het lichaam reageert steeds op dezelfde manier namelijk met de aanmaak van hormonen in de hoop zo een oplossing te vinden.

Doordat het lichaam zich in een continue staat van stress bevindt, kan het niet meer herstellen. Dit heet dan een chronische vorm van stress: het continue aanwezig zijn van stress. Jouw lichaam blijft heel de tijd het hormoon cortisol aanmaken tot het niet meer gerecupereerd raakt.

Waar is stress wel goed voor?

Stress zorgt voor een reactie van jouw lichaam om te gaan overleven. Het helpt ons lichaam overleven in gevaarlijke situaties. Dit is erg handig als er iets levensbedreigend gebeurt.

Stel dat je in het midden van de straat loopt en je ziet op een hoog tempo een auto op je afkomen, dan zullen jouw hormonen je duidelijk maken dat je om te overleven snel moet gaan lopen!

Stresshormoon helpt je met te reageren in onvoorziene gevaarlijke situaties.

In zo’n situatie gaat je immuunsysteem geactiveerd worden en er wordt op een hoog tempo adrenaline aangemaakt. Dit gebeurt doordat er uit jouw lever en spieren glucose wordt vrijgemaakt en dat gebeurt dan weer onder leiding van het hormoon cortisol.

Cortisol wordt ook het stress hormoon genoemd. Het zorgt er dus voor dat jij voldoende energie en kracht hebt om te reageren op situaties die jouw bedreigen.

Hormonen uit balans door stress: Oorzaken!

Hormonen uit balans door stress dan betekent dit dat er te weinig of te veel hormoon van een bepaalde soort aangemaakt wordt. Hierdoor krijg je op jouw beurt een disbalans in je lichaam. Deze disbalans kan ontstaan door verschillende factoren.

Dit zijn veel voorkomende oorzaken van een hormonen-disbalans:

  • De puberteit
  • De menopauze
  • Gebruik van anticonceptie
  • Schildklier die niet werkt
  • Hormonale ziekten
  • (Chronische) Stress
  • Overdadig vet gebruik.
  • Geraffineerde koolhydraten
  • Suikers
  • Overgewicht
  • Slecht werkende spijsvertering
  • Darmklachten
  • Tekort aan vitaminen en mineralen
  • Slechte voedingskeuzes

Wil je ook graag jouw hormonen in balans? Gezond, sterk en slank door het leven gaan? En dat zonder stress?

Ja ik wil mijn hormonen in balans!

Hormonen uit balans door stress: Symptomen en klachten!

Er zijn verschillende symptomen die voor jou een teken aan de wand kunnen zijn dat er iets mis is met jouw hormonen. Veel van deze klachten lijken een beetje onnozel, maar dat zijn ze zeker niet.

Als je meer dan 3 van onderstaande klachten hebt, dan kan je best jezelf even onder handen nemen en met jouw hormonen aan de slag gaan!

  • Je bent snel geïrriteerd.
  • Slechte huid met veel puistjes en vlekken.
  • Depressieve gedachten en gevoelens.
  • Je bent altijd moe/constante vermoeidheid.
  • Zin in zoete voedingsmiddelen.
  • Je voelt je constant gestresst.
  • Gebrek aan energie/Levensenergie.
  • Je hebt oncontroleerbare (vr)eetbuiten.
  • Constant gevoel van honger.
  • Spierpijn en gewrichtspijnen.
  • Dun haar of haar dat gaat uitvallen.
  • Onverklaarbare gewichtstoename.
  • Je hebt veel buikvet.
  • Je kan niet afvallen, ook niet als je gezond eet en genoeg beweegt.
  • Onregelmatige of wegblijvende menstruatie.
  • Verlies van spiermassa.
  • Je hebt een slecht werkend immuunsysteem.
  • Geen zin in seks: laag libido.
  • Je voelt je constant opgedraaid en nerveus.
  • Niet vlot naar het toilet kunnen gaan.

Dit zijn de meest voorkomen symptomen en klachten die je zal gewaar worden als jouw hormonen niet goed werken en niet mooi in balans zijn. Heb je er dus drie of meerdere, blijf er niet meer rondlopen maar neem jezelf en jouw omgeving onder de loep!

Kan je je laten testen voor een hormonen disbalans?

Als je veel van bovenstaande klachten hebt en je loopt er al een tijdje mee rond zonder dat je er zelf in slaagt om de situatie te veranderen dan is de kans groot dat jouw hormonen niet doen wat ze moeten doen.

Er bestaan bepaalde testen om je hormonen te controleren maar een test laten doen is niet alleen ingewikkeld maar kost ook heel veel centen.

De meeste huisartsen zullen je ook niet zomaar doorverwijzen naar specialisten of dergelijke testen voorschrijven als zij vinden dat de klachten “niet zo erg” zijn of als er geen échte medische reden voor is.

Je moet dus eerst je levensstijl aanpassen en aan de slag gaan met jezelf. In de meeste gevallen is stress de grote oorzaak van de disbalans. Als je aan de slag gaat met jouw stressoorzaken aan te pakken, dan ben je al op de goede weg.

hormonen uit balans door stress

Verbetert de situatie niet, dan kan je nog steeds aan jouw huisarts een test aanvragen of een doorverwijzing. Wil je niet naar een gewone huisarts of heb je er eentje die niet “open-minded” is, dan kan je ook contact zoeken met een orthomoleculaire arts.

Deze artsen zoeken verder en bekijken de mens in zijn totaal. Terwijl huisartsen vaak lacherig doen over bepaalde klachten die niet bewijsbaar of tastbaar zijn, zijn orthomoleculaire artsen meer gespecialiseerd in dergelijke klachten. Ze bekijken de mens in zijn totaal en gaan op zoek naar serieuze oplossingen.

Tenminste dit is mijn ervaring en de ervaring van veel mensen rondom mij.

Hoe kan je je hormonen terug in balans brengen?

Wil je je hormonen terug in balans krijgen dan is het in de eerste plaats belangrijk om te weten wat de oorzaak is van jouw disbalans. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. Daarom is het belangrijk de oorzaak aan te pakken die bij jou van toepassing is.

In dit artikel bespreken we hormonen uit balans door stress. De oorzaak is dus stress. Vaak chronische stress die dagelijks opspeelt en lange uren aanwezig blijft in het lichaam. Als je dus jouw hormonen terug in balans wil krijgen moet je ervoor zorgen dat je de stress aanpakt en vermindert.

Gezien stress een fenomeen is dat door verschillende zaken veroorzaakt kan worden, is het belangrijk ook hier te kijken naar de aanleiding van die stress.

  • Door wat wordt de stress veroorzaakt?
  • Hoe kan ik mijn geest en lichaam beschermen tegen die stress?

11 TIPS om stress te behandelen.

Stress behandelen is niet altijd even makkelijk. Er zijn immers verschillende soorten van stress.

  • Lichamelijke stress bijvoorbeeld hoofdpijn, een been breken of zware inspanningen.
  • Geestelijke stress zoals drukte op het werk, relatieproblemen, geldproblemen, deadlines of pesterijen op het werk.

Dit zijn allemaal vormen van stress. De uitspraak “een gezonde geest in een gezond lichaam” is in dit geval erg belangrijk. Je kan immers jouw stressgehalte niet verlagen met alleen de geestelijke druk weg te nemen. Dan kan het wel vakantie zijn, maar als je ondertussen de verkeerde voeding eet, zal je jouw hormonen niet in balans krijgen.

Hier zijn enkele tips die je zeker moet toepassen als je stress wil behandelen en jouw hormonen weer optimaal wil laten werken.

1. Eet natuurlijke voeding.

hormonen uit balans door stressHet zou ondertussen een evidentie moeten zijn, maar voor veel mensen is het dat nog niet. Eet natuurlijke voeding. Voeding die uit de grond komt, aan de bomen hangt en gewoon natuurlijk is.

Eet niets dat uit pakjes of zakjes komt. Vermijdt suikers en geraffineerde koolhydraten.

Alle vormen van suikers zorgen voor een disbalans in jouw lichaam. Het is dus heel belangrijk om deze suikers te schrappen uit je dieet.

Eet veel groenten en fruit. De beste groenten die een mens kan eten zijn groene groenten. Groene groenten zitten immers vol vitaminen en mineralen en herstellen de functies in je lichaam

2. Ga op tijd naar bed en sta vroeg op.

Geef je lichaam de juiste richting aan. Tot een stuk in de nacht wakker blijven brengt niets op. Als jij geen nachtjob hebt of geen huilende baby’s die je elke nacht uit jouw slaap houden, is er geen enkele zinvolle reden om tot een stuk in de nacht wakker te blijven.

Ons lichaam heeft een bioritme en het is belangrijk om ons daar aan te houden. Overdag bij daglicht zijn we wakker, ’s nachts als het donker is moeten we slapen.

Eigenlijk zou je jouw ritme kunnen aanpassen aan de opkomst en ondergang van de zon. Uiteraard lukt dat niet altijd, maar als je dit als norm kan nemen, dan ben je goed op weg.

Heb je moeite met slapen gaan, maak er een ritueel van. Doe elke dag hetzelfde en weet dat je dit doet zodat jij er zelf sterker van wordt. Zorg ervoor dat je geen alcohol of frisdrank drinkt voor het slapen gaan. Geen televisie en geen andere schermpjes. Lees liever een boek. 

Een mens heeft ongeveer 8u slaap nodig per nacht. Voor een man is dat iets minder, maar voor een vrouw is 8u een goed begin. Als je je hier aan houdt, zou jouw lichaam elke dag goed uitgerust moeten zijn.

3. Drink voldoende water.

Het is evident maar heel veel mensen doen het nog steeds niet. Drink voldoende water. Water herstelt jouw lichaam. Het is de enige vorm van drank waar jouw lichaam écht blij van wordt.

Het water heb je nodig om jouw lichaam in balans te houden en er voor te zorgen dat je niet gaat uitdrogen. Water voert ook alle afvalstoffen uit jouw lichaam. Zorg er dus voor dat je elke dag voldoende drinkt. Sta op en drink eerst drie grote glazen water voor je aan de dag begint!

4. Hormonen uit balans door stress? Ontspan!

Als je gaat ontspannen moet je ook écht ontspannen. Die ontspanning mag uiteindelijk geen werk gaan worden. Als je het gevoel hebt dat je dat boek moet uitlezen, dan is het geen ontspanning meer, dan is het werk of iets dat moet. Ontspanning moet dus ook echt ontspanning zijn.

Lees je graag, lees dan. Ga je graag zwemmen, doe dat dan. Weet dat elke dag een beetje bewegen of sporten alleen maar goed is voor jouw lichaam en geest. Een mens wordt er sterker van, zowel lichamelijk als geestelijk.

5. Hormonen uit balans door stress? Beweeg en sport.

bewegen voor hormonenEen mens moet bewegen en actief zijn. We zijn niet gemaakt om een hele dag stil te zitten op een stoel.

Als je gaat bewegen dan maak je endorfines aan en daardoor wordt jouw lichaam blij en gelukkig. Je zal op deze manier minder cortisol aanmaken en zo kunnen jouw bijnieren rusten en minimaliseer je de mogelijkheid tot bijnieruitputting.

Zorg voor discipline en een goede mindset. Zo kan je het volhouden om elke dag te bewegen maar zo kan je ook het drinken van water, het op tijd in bed kruipen en het nemen van ontspanning volhouden.

Kies een sport die je leuk vindt of ga wandelen. Het hoeft niets groots te zijn, zolang je zelf maar zorgt dat je voldoende actief bent.

Je kan ook elk uur rechtstaan en twintig squats doen. Dit is geen langdurig sportsessie maar als je dit een hele dag consequent toepast, dan heb je na een dag toch ook makkelijk 250 squats gedaan. Niet slecht toch?

7. Let op met verzorgingsproducten.

We gebruiken allemaal graag deodorant, zalfjes, shampoo’s, tandpasta en crèmes. Tegenwoordig in verschillende soorten, merken en vormen te vinden en voor alles en nog wat.

Al deze geproduceerde zalfjes zijn niet noodzakelijk gezond. En hoe gek het ook kan klinken, ze kunnen jouw hormonen behoorlijk uit balans halen.

Veel verzorgingsproducten bevatten chemische elementen die het lichaam pijn doen. Daarom is het aan te raden jouw verzorgingsproducten te halen uit natuurlijke elementen en ervoor te zorgen dat er geen chemische stoffen aan toegevoegd zijn. In natuurwinkels of biowinkels vind je makkelijk deze producten.

Ze kosten meer, dat is waar. De vraag is of het dan niet de moeite waard zou zijn?

8. Vermijd stress

Hormonen uit balans door stress? Dan is dit natuurlijk de belangrijkste tip: Vermijd stress. Zorg dat je stress uit jouw leven haalt. Ik begrijp dat dit niet zo makkelijk is en voor sommigen onhaalbaar lijkt, maar het is mogelijk.

Heb je stress op het werk? Probeer hier dan oplossingen voor te zoeken: Andere job, praten met je baas, delegeren, leren loslaten door bijvoorbeeld te mediteren, ga sporten of neem meer pauze.

Wil je je hormonen in balans krijgen en terug rust vinden in jouw hoofd en lijf, dan is het heel erg belangrijk dat je op zoek gaat naar manieren om stress te schrappen. Ga hier dus niet licht overheen, maar maak er werk van!

9. Hormonen uit balans door stress? Geen rood vlees en geen zuivel.

Voeding is een belangrijke oorzaak waarom onze hormonen uit balans zijn. Daarom is het belangrijk kieskeurig te zijn met de voedingsmiddelen die je wel of niet eet.

Rood vlees en ook zuivel is geen goede keuze als je last heb van jouw hormonen. Eet je graag vlees, kies dan kip of kalkoen. En eet je graag yoghurt neem dan een natuurlijke vorm van zuivel. Bijvoorbeeld kokosyoghurt of één of andere noten versie van zuivel.

Deze vervangers zullen jouw lichaam niet uit balans brengen en zullen ervoor zorgen dat jouw lichaam kan herstellen.

10. Hormonen uit balans door stress? Omega 3 vetzuren.

omega 3Eet voedsel dat veel omega 3 vetzuren bevat. Deze zorgen voor stabiliteit in het lichaam en herstellen jouw lichaamscellen. Voedsel dat veel omega 3 vetzuren bevat zijn onder andere:

  • Vette vis zoals zalm, tonijn.
  • Haring.
  • Makreel.
  • Pompoenpitten.
  • Lijnzaad.
  • Zonnebloempitten.
  • Chiazaad.
  • Hennepzaad.
  • Walnoten.
  • Kaviaar.
  • Sardientjes.
  • Cashewnoten.
  • Pecannoten.

11. Hormonen uit balans door stress? Stop met roken en drinken.

Ik zou het er normaal niet bijzetten, want het is een evidentie dat sigaretten en alcohol niet goed zijn voor jouw lichaam. Maar ik merk dat er nog steeds mensen zijn die dit niet zo zien. Ze blijven sigaretten roken en een volledige fles wijn leeggieten per dag en vragen me dan waarom hun gezondheid niet goed is.

Vreemd vind ik het, het verbaast me nog steeds, maar goed. Ik meld het graag: Zijn jouw hormonen uit balans door stress, dan helpen die sigaretten en die alcohol niet. Helemaal niet zelfs, integendeel. Door het roken en jouw lichaam alcohol te geven zal jouw lichaam nog meer stress ervaren.

Conclusie: Hormonen uit balans door stress.

slank door de overgangDenk jij dat jouw hormonen uit balans zijn en dat stress hiervan de oorzaak is? Dat kan!

Probeer hier dan sowieso mee aan de slag te gaan. De zaken op zijn beloop laten en afwachten wat er gebeurt, is geen goede ingesteldheid. Je zal hierdoor immers de zaak verergeren tot er grote en ernstige problemen ontstaan.

Heel veel vrouwen merken dat hun hormonen uit balans zijn. Ze voelen zich niet lekker meer, ze nemen extra gewicht op en ze zijn extra prikkelbaar. Soms verliezen we zelfs onze zin in het leven.

Denk jij dat jouw hormonen uit balans zijn door stress? Dan kan “Slank door de overgang” jouw misschien wel helpen. In het boek krijg je alle informatie die je nodig hebt om op een makkelijke, snelle en slimme manier die hormonen weer in balans te krijgen.

Dit boek richt zich tot alle mensen die last hebben van hun hormonen. Je krijgt een duidelijke en heldere uitleg over wat er misloopt en hoe je ermee aan de slag kan gaan.

Last van hormonen? Dan is dit boek een absolute topper!

Wil je ook graag jouw hormonen in balans? Gezond, sterk en slank door het leven gaan? En dat zonder stress?

Ja ik wil mijn hormonen in balans!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *