Ik eet gezond maar val niet af! 12 oorzaken! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 14 september 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Veel mensen proberen te vermageren maar ze vallen niet af. Ze weten niet hoe het komt en denken alles juist te doen. Als je niet afvalt, dan gaat het niet goed. Lees hier wat er anders kan!

ik val niet afIk eet gezond maar val niet af. Wat ik ook doe, wat ik ook eet of niet eet. Het lukt maar niet en ik val niet af. Maar hoe komt dat? Wat loopt er mis in jouw lichaam?

Er zijn mensen die jaren lang, elke dag na elkaar proberen af te vallen en er maar niet in slagen. Eindeloos frustrerend. Ze hebben werkelijk alles uitgeprobeerd en toch lukt het niet.

De vraag is of deze mensen dan liegen? Dat ze achter de rug in de zetel lekker liggen te snoepen? Dat ze zich volsteken met troep en de hele tijd in de zetel hangen. Afvallen is toch niet moeilijk of wel soms?

In de meeste gevallen, bij 90% van de mensen, is afvallen inderdaad niet zo moeilijk. Als je je flink houdt aan de afspraken, de regels die horen bij het afvallen, dan lukt het iedereen.

Maar toch zijn er mensen die alles gezond doen, zowel het eten als het fysieke aspect, en toch vallen ze niet af. Hier zijn er vaal medische oorzaken die aan de basis liggen.

Ik eet gezond maar val niet af!

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom jij niet afvalt. Heel vaak vallen mensen niet af omdat ze de basisafspraken over afvallen niet begrijpen en dus ook niet toepassen. Dat is in de meeste gevallen de oorzaak van weinig tot geen gewichtsverlies.

In andere gevallen kan de oorzaak dieper liggen en moet er wel eens verder gezocht worden. Voor vele mensen is dit niet het geval, maar als je honderd procent zeker bent dat je alles goed doet en je valt toch niet af, dan moet je misschien wat verder gaan zoeken en de nodige hulp inschakelen.

Maar goed, voor het grootste deel van de mensen geldt dat ze zich niet dadelijk aan de afspraken houden of niet weten wat deze inhouden. Dus hier gaan we verder op in. Hoor je bij het andere soort mensen, neem dan contact met een arts.

Hier gaan we. Ik geef je enkele oorzaken waarom “ik val niet af” misschien bij jou van toepassing is. Sommige redenen weet je misschien wel maar de vraag is dan of je ze ook toepast? En andere zullen jou misschien verrassen. Lees ze even door en doe er jouw voordeel mee!

Ik eet gezond maar val niet af: Redenen waarom dat zo is!

1. Je begrijpt niet wat “gezond eten” eigenlijk betekent.

Laat dit toch één van de belangrijke zaken zijn. We kunnen allemaal zeggen dat we gezond eten, maar als je eigenlijk niet weet wat dat dan wil zeggen, dan ben je wel verder van huis. Wat is gezond eten? Welk voedsel is gezond? Wat is goed voor mijn lijf?

Dat zijn belangrijke vragen en belangrijke dingen om te weten. Als jij bijvoorbeeld denkt dat het eten van een witte boterham gezond is, dan zitten we al op het verkeerde spoor. Het is dus belangrijk dat jij weet dat witte boterhammen geen voedingsstoffen bevatten maar hoofdzakelijk dienen ter opvulling.

ik eet gezond maar val niet af

Als jij denkt dat elke avond een zakje chips eten geen probleem moet zijn, dan zitten we met een probleem. Want chips is niet gezond, evenmin als witte pasta, witte rijst, chocolade, koeken, taart, snoep en zoveel meer.

Maar ook minder evidente zaken zoals kaas, bepaalde soorten vlees, melk, yoghurt, beschuitjes en dergelijke staan niet bepaald bovenaan het gezonde voedsel.

Het is dus belangrijk even te gaan snuisteren in gezonde voeding en wat je dan precies wel en niet mag eten. In dit artikel vind je al  6 tips naar een gezond leven en hier vind je al 5 supergezonde tussendoortjes.

2. Je eet te VEEL.

Dat kan inderdaad wel zo zijn.”Ik val niet af”, prima maar dan moet je op zoek naar hoeveel je eet. Belangrijk hierin is dat je minder eet dan je verbruikt. Je creëert een calorie-tekort. Doe je dit niet dan zal je de rest van jouw leven de zin “Ik val niet af” moeten uitspreken.

Stel dat jij op een dag ongeveer 2000 calorieën nodig hebt om de dag door te komen, jouw lichaam te laten werken en zonder honger de avond te bereiken. En nu wil je afvallen? Dan is het belangrijk dat je een calorie tekort creëert. Dat je minder calorieën eet dan dat je dus nodig hebt.

Ga je in plaats van 2000 calorieën, dan 1700 calorieën eten, dan zal je normalerwijze gewicht gaan verliezen. Je eet immers minder dan jouw lichaam nodig heeft, zodoende zal je ook meer gaan verbruiken dan eten. Daardoor gaat jouw lichaam meer (eigen) vet moeten verbranden.

3. Je eet te WEINIG.

Je kan dan misschien te veel eten (dat spreekt voor zich) maar we kunnen ook wel echt te weinig eten. Als je jouw lichaam zwaar onder zijn behoeften gaat zetten, dan gaat het ook blokkeren.

Een lichaam is erg slim. Als jij het geen voedsel geeft dan gaat het -zodra het voedsel krijgt- alles opslaan in de vorm van vet. Zo zal je dus niet afvallen maar net eerder gaan verdikken.

Jouw lichaam gaat eten sparen totdat het terug voedsel krijgt en zo zal je dus weer zwaarder worden. Het is ook belangrijk dat je -als je een calorie tekort creëert- ervoor zorgt dat het tekort niet te groot is, zodat jouw lichaam niet blokkeert.

Voor alle duidelijkheid: het lichaam gaat pas blokkeren nadat je 3 dagen niet voldoende gegeten hebt. Je kan dus perfect twee volle dagen niet eten zonder dat je lijf daardoor vet gaat opslaan. Integendeel in die twee dagen zal jouw lichaam veel vet verbranden.

Het is zelfs heel gezond om af en toe eens hartstochtelijk te gaan vasten. Dat is goed voor jouw lijf. Door een aantal uren per dag te vasten, gaat het lichaam verplicht worden eigen vet te gebruiken als energiebron. Het gebruik van periodes van vasten heet intermittent fasting. Hier lees je er alles over.

4. Je eet te weinig GROENE groenten.

ik eet gezond maar val niet afGroene groenten zijn de gezondste. Ze bevatten de minste koolhydraten en suikers en ze zijn erg gezond voor ons lichaam.

Groenten bevatten vezels. Deze vezels hebben we nodig om onze darmen proper te houden. Hoe meer vezels je eet, hoe voller jij jou zal voelen. Daardoor heb je kleinere porties nodig.

Door voldoende groene groenten te eten kan je ook beter naar het toilet. Je hebt na het eten geen opgeblazen gevoel meer maar je voelt je lekker vol.

Groene groenten zit boordevol vitamine en mineralen die ons lichaam zwaar nodig heeft. De gezondste groenten zijn bijvoorbeeld spinazie, romeinse sla, groene paprika, broccoli, courgette en asperges.

Groene groenten bevatten minder koolhydraten waardoor je ze eigenlijk overvloedig kan consumeren. Dat geldt niet voor groenten zoals wortelen, zoete aardappelen of pompoen. Deze groenten bevatten meer koolhydraten daardoor kan je ze beter in beperkte mate consumeren.

5. Je eet teveel suiker of bewerkt voedsel.

Veel mensen begrijpen nog niet hoe ongezond dat bewerkte voedsel wel is. Suiker is een evidentie, dan weten mensen wel wat je bedoelt. Bewerkt voedsel is al moeilijker.

Ik geef je een aantal voorbeelden van bewerkt voedsel, zodat je een idee hebt wat dit allemaal is. Dit soort voedsel moet je eigenlijk ten alle tijden vermijden. Er zit in dergelijke producten zoveel onzin gepropt dat je er al ziek van wordt door er naar te kijken. Eet dus zo weinig mogelijk bewerkt voedsel:

  • Voedsel uit pakjes of doosjes.
  • Belegde broodjes, klaargemaakte slaatjes, wraps, microgolf-maaltijden, pizza.
  • Hespenworst, boterhammetjesvlees, peterselieworst, salami..
  • Pudding, flan, rijstpap, allerlei toetjes.
  • Gehakt, vogeltjes zonder kop, hamburgers.

Bewerkt voedsel is voedsel dat niet in zijn oorspronkelijke vorm wordt aangeboden.

Dus kipfilet is lekker en gezond, maar ga je die kipfilet bewerken en er Mickey Mouse vleesjes van maken, dan is die niet meer gezond!

Het beste dat je kan doen -om er dus voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk bewerkt voedsel eet- is voedsel kopen in zijn puurste vorm en er zelf iets mee klaarmaken! Hierdoor vermijd je dat je niet weet wat er in een product zit en wat er toegevoegd is.

Ik val niet af? Dat kan, maar bekijk dan eens goed hoeveel bewerkt voedsel je eet. Want als jij op jouw witte boterham, hespenworst legt en dat is jouw middagmaal, dan is de kans groot dat jij de zin “ik val niet af” uitspreekt.

6. Je drinkt te veel calorieën.

Evident toch? Waarom mensen hier vaak zo moeilijk over doen dat begrijp ik niet?

“Ik val niet af”, zei mijn buurvrouw ooit tegen mij. Ik vergeet het nooit. Ze zei het tegen mij, terwijl ze in de ene hand een Madeleine-koekje vasthad en in de andere een cola light. De vrouw weegt toch makkelijk 40kilo te veel. Ze probeert al jaren af te vallen maar “ik val niet af” zei ze.

Toen ik haar vertelde dat Madeleine koekjes niet gezond zijn, zei ze dat dat wel meeviel. Het waren immers gewone droge koekjes en er zat geen chocolade in.

De cola light was light dus wat was het probleem? Het is inderdaad een feit dat een gewone cola veel suiker bevat en een cola light minder of bijna geen, maar alle andere stofjes die eraan toegevoegd worden, zijn al makkelijk even schadelijk.

Wil je afvallen drink dan alleen water en kruidenthee. Al de rest heb je niet nodig. Tenzij je gaat voor heerlijke smoothies en juices. Die kunnen dienen als maaltijd en geven jou alle voedingsstoffen die je nodig hebt. Tenminste als je de juiste smoothies maakt.

7. Je eet te weinig/ te veel gezonde vetten.

Gezonde vetten zijn belangrijk voor jouw lichaam. Je hebt ze nodig om gezond te zijn en om overtollig lichaamsvet kwijt te raken. Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Olijfolie
  • Kokosolie
  • Noten
  • Avocado
  • Olijven
  • Vette vis

Het spreekt voor zich dat gezonde vetten veel calorieën bevatten. Het zijn dan wel gezonde calorieën maar dat wil nog niet zeggen dat je ze buitensporig veel mag gaan eten! Eet je dus gezonde vetten, super! Je hebt ze nodig. Maar niet te veel.

ik eet gezond maar val niet af

Een handje noten per dag, een scheut olijfolie over je salade, een lepeltje MCT kokosolie in je smoothie. Het is allemaal goed. Maar ga niet 3 avocado’s eten per dag en een halve pot noten, want dan zit je over jouw calorie-behoefte heen.

8. Je kijkt te veel naar de weegschaal.

Veel mensen gaan op de weegschaal staan om te kijken of ze successen behalen. Voor mensen die veel overgewicht te verliezen hebben, is dat goed. Daar zal je inderdaad snel zien dat je een beetje gewicht verliest.

Het resultaat van een weegschaal is dubieus. Die weegschaal vertelt je immers niet of het vet, water of spier is dat je verliest.

De eerste dagen van een dieet verlies je meestal veel water. Daarna zal jouw lichaam vet beginnen loslaten. Voor mensen die veel gewicht te verliezen hebben, is dat ook nog steeds vrij makkelijk en zichtbaar op de weegschaal. Voor mensen die maar weinig te verliezen hebben, is dit moeilijker.

Wil je graag nog 5 à 10 kilo kwijt? Dan is het beter om niet op de weegschaal te gaan staan, maar jouw maten op te meten.

Je kan immers de ene dag veel water ophouden en de andere -door training- wat meer wegen door meer spier. Dat is allemaal afwisselend. Door het meten van je lichaam, zal je een duidelijk en objectief beeld hebben van hoe je evolueert en hoeveel je vermindert in centimeters.

9. Je beweegt te weinig.

ik eet gezond maar val niet afJe hoeft geen 3 uur per dag te gaan sporten of gewicht heffen om af te vallen, maar elke dag een beetje bewegen is goed voor je lichaam. Door niet te bewegen, zet je je lijf vast en is het moeilijker om het in een vetverbrandende stand te zetten.

Door elke dag met regelmaat een beetje te bewegen, wordt het lichaam actiever en zal het zelf een actievere stand van verbranding aannemen. Hierdoor zal je meer energie krijgen, je mentaal beter voelen en zal je sneller gewicht verliezen.

Neem een gemiddelde per dag aan van:

  • 90 minuten rustige beweging.
  • 30 minuten intensieve training.

10. Je geeft te snel op.

Zeer belangrijk. Weet je hoeveel mensen er gewoon mee stoppen als ze na 3-7 dagen geen resultaten zien? Maar waar slaagt dat op? Je hebt die 40 kilo teveel er ook niet op drie dagen bij gegeten dus zal je ze er ook niet afkrijgen na 3 dagen. Houd dus vol. Niet één dag, en ook geen drie of vier.

Je start met gezonde voeding en met de intentie om dit voor altijd vol te houden.

We eten toch gezond omdat dat goed is voor ons lichaam en onze geestelijke gezondheid. Ga er dus vanuit dat je vanaf nu gezond eet en dat je daar ook niet meer zal mee stoppen totdat je gezond bent.

Ben je gezond? Dan doe je gewoon verder want je wil gezond blijven. Zo simpel als dat. Maar stoppen na een aantal dagen dat is echt belachelijk. Mensen die denken dat ze na een week vijf kilo moeten kwijt zijn, dat is ook belachelijk. Zet dus door, geef niet op!

Maak met jezelf een afspraak: gezond zijn wil ik voor de rest van mijn leven.

11. Je hebt onrealistische verwachtingen.

Mensen verwachten vaak dat ze op maandag gezond eten en op dinsdag 5 kilo kwijt zijn. Maar zo werkt het niet. We weten allemaal dat het zo niet werkt, maar toch denken we zo.

We hebben vrienden zien afvallen, we hebben Instagram story’s gelezen, we lezen artikelen her en der. Als anderen dat kunnen waarom zouden wij dat dan niet kunnen? De resultaten die je ziet, zijn dan ook resultaten van vele weken werk en niet van één dag.

Je hebt dan misschien geen zin om al die tijd met jezelf bezig te zijn en je zou liever dingen eten waar je zin in hebt en die snel en makkelijk zijn. Maar zo ga je nooit afvallen en zal je het zinnetje “ik val niet af” voor eeuwig en altijd uit jouw mond horen komen.

Dat kan niet de bedoeling zijn. Leg jouw lat dus op een juist niveau. Maak échte verwachtingen. Een halve kilo per week afvallen is eigenlijk al goed. Val je er 1 per week af, dan moet je niet veel meer verwachten.

Vet verliezen is een kwestie van realistisch zijn en doorzetten. 

Maak foto’s. Dat is de beste manier om jouw vooruitgang te kunnen vaststellen. Neem een foto in je ondergoed de dag dat je start en neem elke maand éénzelfde foto, in hetzelfde ondergoed, op dezelfde manier. Ga dan elke maand de foto’s naast elkaar zetten en kijk naar het verschil.

12. Je hebt een traag werkende schildklier.

ik val niet afEen van de veelvoorkomende redenen waarom mensen geen gewicht verliezen is door een slecht werkende schildklier.

De schildklier produceert hormonen. Als deze niet doet wat ze moeten doen, dan krijg je een hormoon-disbalans. Hierdoor wordt het erg lastig om gewicht te verliezen.

De schildklier is een belangrijk orgaan in ons lichaam en vervult dus ook een belangrijke taak. Het is een klein orgaantje dat kan zorgen voor veel problemen als het beschadigt is.

De schildklier zorgt ervoor dat tal van processen zoals de lichaamstemperatuur, het metabolisme en de hartslag goed geregeld zijn.

Een schildklier heeft veel jodium en selenium nodig. Een tekort hieraan kan mee aan de oorzaak liggen van een slechtwerkende schildklier. Als je geen actief schildklierhormoon meer hebt en jouw schildklier produceert dit niet meer, dan gaat jouw lichaam minder goed functioneren.

Let op: Het opsporen van een slecht werkende schildklier is niet altijd even makkelijk. Er zijn veel endocrinologen die een beetje lachen met de dikke vrouwen. Klachten, restverschijnselen, het wordt allemaal van de baan geveegd.

Vertel je “ik val niet af”, dan bekijken ze jou vluchtig, zeggen dat je minder moet snoepen of sturen je naar de psychiater wegens een slecht zelfbeeld.

Het is dus heel belangrijk dat je een huisarts zoekt die meegaat in jouw verhaal en bereid is om je verder te helpen. Daarna zoek je een goede endocrinoloog of een goede orthomoleculaire arts.

Doe je huiswerk, vraag en kijk rond en zorg dat je goede artsen zoekt! Het zal je veel frustratie en ongenoegen besparen.

Ik eet gezond maar val niet af! Waarom?

Belangrijk is dus dat je eerst eens goed naar jezelf kijkt. En wees kritisch. Doe je alles wat je hoort te doen? Eet je teveel calorieën waardoor je niet kan afvallen? Eet je ongezonde zaken? Beweeg je genoeg. Ga je elke dag dingen eten die je niet hoort te eten?

  • Geef je op na drie dagen of zet je door?
  • Blijf je elke dag opnieuw de juiste en gezonde keuzes maken of ben je te mild voor jezelf en mag je altijd wel een snoepje hier of een chips daar?
  • Neem je elke dag 5 latten chocolade vlak voor het slapengaan?
  • Hoeveel groenten heb je gegeten?

Wees dus kritisch en eerlijk met jezelf! Het levert niets op als je gaat zitten liegen.

Kijk naar de foto’s en neem objectief waar of je gewicht verliest of niet. Wees objectief. Laat de foto’s spreken of pas een broek waar je niet meer in kon. Check met je kledij. Zorg dat je opmeting en de resultaten op een juiste manier bekeken worden zodat je ook met zekerheid weet dat er wel degelijke vooruitgang is. Dit werkt stimulerend.

Ik val niet af! Wat moet ik nu doen?

Simpel! Wil je nooit meer zeggen: “Ik val niet af.” Wil je nooit meer de schuld op iets anders steken? Maar neem je de volledige verantwoordelijkheid over jouw gewicht? Goed! Dat is ook het enige wat jij moet doen.

Let goed op: wil je gewicht verliezen dan is dit de enige manier!

  • Eet minder dan je verbruikt!
  • Ga 400calorieën onder jouw behoefte zitten.
  • Eet elke dag de juiste hoeveelheid calorieën.
  • Eet alleen gezonde voeding.
  • Groene voeding is de belangrijkste voeding.
  • Eet voornamelijk groenten, fruit, noten en olie.
  • Zorg voor puur voedsel.
  • Eet tot je geen honger meer hebt.
  • Drink veel water.
  • Houd minstens 1 maand vol.

Conclusie: Ik eet gezond maar val niet af!

koolhydraatarm 30 dagen menuWe vallen allemaal af. Of beter we kunnen allemaal afvallen. Daar ben ikzelf het levende bewijs van. (En ik heb een schildklier die niet meer werkt!)

Als je de juiste voeding eet en jezelf beloont met de goede mentale ingesteldheid dan kan jij immers alles bereiken! Alles ligt in jouw bereik zolang jij er zelf voor gaat!

Juiste voeding en juiste proporties geven jouw lichaam alles wat het nodig heeft om gewicht te verliezen.

Ben je op zoek naar goede recepten of een receptenboek dat jou kan helpen met die juiste voeding en de juiste hoeveelheden dan kan ik je absoluut het Koolhydraatarm 30dagen menu aanraden.

Zoals het boek al zelf zegt, is dit een boek dat je 30dagen lang alle recepten geeft die je nodig hebt om te gaan afvallen. Je volgt een maand het kookboek. Doe je dit zonder veel aarzeling en twijfel dan zal je merken dat het afvallen niet zo moeilijk is als je zelf denkt.

Ik val niet af?! Dat is vanaf nu verleden tijd. Draai de knop om, ga ervoor en houdt dit minstens een maand vol. Je zal versteld staan van wat jouw lichaam allemaal kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *