Intermittent Fasting en afvallen ! Hoe werkt het en geeft het resultaten?
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 3 mei 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Intermitting Fasting is erg populair. Dit dieet bepaalt niet WAT je mag eten, maar het vertelt je wel WANNEER je het beste kan eten.

intermittent fastingAfvallen met Intermittent Fasting is tegenwoordig een grote hype in dieetland. We zijn allemaal bezig met onze gezondheid. De ene wat meer dan de andere, maar vele vrouwen (en ook mannen) hebben al duizenden diëten uitgeprobeerd.

We gaan meer groenten eten, water drinken of gewoon minder eten. Als dat niet lukt, gaan we naar de weight watchers of gaan we hardlopen voor een aantal weken. We gaan meer vetten eten of storten ons op eiwitten. We eten minder vlees, we gaan eten stomen of beginnen meer rauwe groenten te eten.

En zo blijven we altijd wel een tijdje bezig. We proberen duizenden dingen uit en hopen dat er eentje wel eens zal werken. Maar hoe werkt het nu eigenlijk echt? Is het überhaupt dan nog de moeite om die intermitting fasting uit te proberen?

Elk mens is anders, en elk mens moet zijn manier van eten zoeken. Wat ik lekker vind, vindt iemand anders daarom niet lekker. En wat ik makkelijk vind als schema, is voor een ander misschien helemaal niet haalbaar. Het gaat er immers om dat je een manier van eten en van plannen vindt die in jouw leven past.

Intermittent fasting is een erg goede manier om jouw eetgedrag onder controle te houden. Maar je moet jezelf er natuurlijk toe kunnen zetten. Als je merkt dat je er weinig moeite mee hebt, zou dit wel eens een oplossing kunnen zijn. Zo kan je elke dag nog lekker eten gedurende bepaalde blokken in een dag.


Intermittent Fasting: Wat is het principe?

Het principe van Intermittent Fasting is simpel. Je deelt jouw dag in, in twee delen. Eén deel waarop je wél eet en een deel waarop je niet eet en dus “fast”, gaat vasten. Vasten staat gelijk met niet eten. Er komt niets in jouw lichaam tenzij water of kruidenthee.  De essentie van Intermittent Fasting is dus dat er een periode is , in de dag, waarop je niet eet.

Veel onderzoeken tonen aan dat door Intermittent Fasting gewichtsverlies kan stimuleren. Jouw metabole gezondheid kan verbeteren en het biedt bescherming tegen ziekten. Op deze manier zou je ook langer kunnen leven. (bron, bron, bron)

Er zijn verschillende schema’s om te vasten, maar er is altijd een periode waarop je bewust niet eet. En tussen die periodes heb je een paar uren waar je dan wel kan eten.groentebrochettes

Zo kan je bijvoorbeeld eten voor 6u lang en 18u vasten. Concreet wil dat dan zeggen dat je jouw ontbijt neemt om 12u en dat je stopt met eten om 18u in de avond. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zoals een hele dag niet eten en dan een hele dag wel eten.

Intermittent Fasting is dus geen gewoon dieet. Het zegt je niet WAT je moet eten, maar het bepaalt wel WANNEER je gaat eten.(bron) Daardoor moet je jezelf niet echt veel ontzeggen. Je eet immers wat je wil, alleen moet je dat binnen een bepaalde tijdspanne doen.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Laten we wel duidelijk zijn in het feit dat je tijdens die momenten dat je mag eten, je niet moet gaan volproppen met troep, chocolade en andere toestanden. Maar je kan wel een lekker broodje eten, of een beetje van je lievelingspasta. Je kan eten wat je wil en waar je zin in hebt, zonder uit de bocht te vliegen.

Wat gebeurt er als je gaat vasten?

Verschillende soorten processen gaan veranderen in jouw lichaam als je gaat vasten en een tijdje niets eet. Dat heeft allemaal te maken met onze hormonen, onze genen en het herstelproces van onze cellen. (bron)

Als je gaat vasten, dan gaat je bloedsuikerspiegel gaan dalen (bron) en gaat het groeihormoon in je lichaam stijgen.(bron, bron)

Doordat je gaat vasten hoef je ook niet zo vaak bezig te zijn met je eten. Voor sommige mensen is dit erg makkelijk. Je hoeft geen duizend keer na te denken over wat je gaat eten en wat je moet klaarmaken. Je eet twee keer en je bent er klaar mee voor de rest van de dag.

Er zijn zoveel voordelen aan een tijdje vasten dat het absoluut de moeite is om dat een keertje te proberen in je dagelijks leven.

  • Het vereenvoudigt jouw leven,
  • het bespaart tijd,
  • jouw lichaam krijgt meer periodes van rust en kan zichzelf van binnenuit gaan herstellen.

Als je intermittent fasting gaat combineren met een ketogeen dieet, dan gaat het proces van afvallen nog sneller. Je gaat in dit dieet veel vetten eten en weinig koolhydraten en suikers. Hierdoor kom je in een ketogene toestand en zo wordt jouw lichaam verplicht vet te verbranden.(bron, bron)

Hoe ziet zo’n intermittent fasting schema eruit?

Het schema kan je maken zoals je dat zelf wil. Er zijn een aantal standaard keuzes maar eigenlijk beslis je zelf wat je doet en hoe je het doet. Zolang je je houdt aan een lange hoeveelheid vasten, kan je eigenlijk alle kanten op. Zoals reeds gezegd is het belangrijk dat jij het aanpast aan jouw levensstijl.

Als je in de avond werkt dan zal je in de ochtend misschien langer slapen en in de avond later eten. Dan moet je daar jouw schema aan aanpassen. Als je daarentegen in de vroege ochtend aan de slag moet, dan zal je misschien jouw vasten periode op een ander moment moeten plaatsen.

slaatjeDe basis is dat jij een schema kiest, waar jij jou lekker bij voelt. Als je snel honger hebt en je wil niet een hele lange tijd vasten, dan neem je een optie die je meer tijd geeft om te eten.

Als je jezelf traint in vasten, dan zal je merken dat je lichaam en je geest er ook gewoon aan worden. Je wordt het gewoon om wat langer te wachten met eten en uiteindelijk zal je er geen behoefte meer aan hebben. Je lichaam past zich aan, aan wat jij het aanbiedt. Heb dus vertrouwen in jezelf en in je lijf!

Optie 1 : Het 8-16 dieet!

Deze vorm van Intermittent Fasting is erg populair. We eten gedurende een periode van 8uur. Dat is misschien de beste keuze als je net nieuw bent en nog nooit echt gevast hebt. Je neemt dan jouw eerste maaltijd ongeveer rond de middag 12u. En dan kan je de rest van de dag verspreiden tot 20u in de avond.

Zo krijg je een tijdsspanne van 8uren waarin je kan eten. Dat is best veel en goed haalbaar voor iedereen. Thee en water kan je drinken gedurende de dag en ook koffie kan je drinken. Maar wel zonder suiker! Denk eraan : de suiker houdt het vastenproces tegen dus als je aan het vasten bent dan mag er niets binnenkomen van calorierijke voeding.

Als je jezelf 8u tijd geeft om te eten, dan zou dit een eventueel schema kunnen zijn:

  • 12u : eerste maaltijd : ontbijt
  • 16u : tweede maaltijd : lunch
  • 19u : derde maaltijd : diner

Zo eet je gedurende de dag 3 grote maaltijden. De rest van de dag eet je niet meer en vast je. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt om jouw lichaam goed te hydrateren.

Optie 2 : 24u vasten!

Dit principe van 24uren vasten is simpel : Je eet een hele dag en een hele nacht niets. Dit kan een zwaar begin zijn, dus als je dit nog nooit gedaan hebt, begin dan eerst met een rustigere versie.

Je zou bijvoorbeeld ’s morgens om 8u jouw ontbijt kunnen nemen en dan de rest van de dag en nacht vasten zodat het eerste wat je terug mag eten, valt op de volgende ochtend om 8u. Zo heb je 24u gevast. Zorg dat de voeding die je tijdens die ene maaltijd binnenkrijgt erg goed is.

intermittent fasting

Eet dus groenten en fruit, veel vezels en voedingstoffen, mineralen en vitaminen. Zo zal je lichaam blij zijn met wat het krijgt en kan het de dag beter aan. Je zal minder last krijgen van hongergevoel of de zin om te gaan snacken.

Een schitterend ontbijt zou bijvoorbeeld kunnen zijn : 2 eitjes gebakken als omelet met tomaatjes, ajuin, paprika, spinazie en stukjes broccoli. Daarbij een lekkere groene salade van rucola, spinazie en romeinse sla met stukjes broccoli en worteltjes. Doe er een beetje vinaigrette over van sesamolie en je hebt een goed ontbijt.

Als je zeker wil zijn dat je veel en genoeg binnen hebt dan kan je er nog een groene smoothie bijnemen!

Je kan van ontbijt naar ontbijt gaan, maar ook van lunch naar lunch of van avondeten naar avondeten. Jij kiest wat je het makkelijkste vindt.

Optie 3 : Sla eens een maaltijd over!

Wij mensen doen altijd erg moeilijk als het over eten gaat. Waarom eigenlijk? Dat is nergens voor nodig maar toch doen we het. Eten is niet moeilijk. Je kiest wat gezond is en je eet. Eten is jouw lichaam voeden, niet meer en niet minder.

We zijn opgevoed met de gedachte dat we elke dag 3 maaltijden moeten eten. Tegenwoordig is het zelfs niet 3 maaltijden maar al 6 geworden. Maar laat dat nu net ook een mythe zijn die nergens op slaat. Je moet helemaal géén 6 maaltijden eten per dag. Drie is meer dan genoeg en als je een maaltijd overslaat, zal je daar alleen maar beter van worden.

Heb je geen honger? Eet dan ook niet. Waarom zou je eigenlijk eten als je er helemaal geen zin in hebt? Dat slaagt toch nergens op? Eet als je honger hebt en voor de rest laat je je lichaam rusten. Heb je je overslapen? Eet dan geen ontbijt, wacht nog een uurtje en ga dadelijk naar de lunch.

Ben je druk aan het werk en heb je geen zin in pauze om te eten? Neem dan geen pauze, werk door en eet vanavond een grote gezonde maaltijd. Het enige waar je moet opletten bij het overslagen van maaltijden is dat je niet zodanig hongerig wordt dat je je gaat volsteken met troep.

Een keertje niet eten, daar ga je echt niet dood van. Integendeel, jouw lichaam zal je dankbaar zijn!

Optie 4 : 5u dieet!

Het woord zegt het zelf. We eten 5 uur per dag. De dag bestaat uit 24uren en daarvan eten we er 5. Niets meer en niets minder. Waar jouw 5 uren in liggen kies je zelf. Van 8 in de morgen tot 13u in de middag of neem je het liever tussen 13u en 18u?

Jij kiest. Je hebt 5 uur de tijd om jouw lichaam te voeden met de juiste voedingsmiddelen en de rest laat je liggen.

broccoli

In het begin kan dit ook vervelend zijn en lijkt het erg moeilijk om zo lang zonder eten te zitten, maar je zal merken dat dat eigenlijk best meevalt. Een lichaam past zich snel aan. Het is jouw hoofd dat je moet dwingen om de dingen anders te zien.

Je kan de 5uren ook vervangen naar 4uren of naar 6uren. Speling genoeg, jij bepaalt hoeveel en hoe lang je eet.

Optie 5 : 1 maaltijd per dag!

Je kan ook met jezelf afspreken dat je 1 keer per dag mag eten. Eén grote maaltijd. die maak je dan klaar en je zorgt dat je in die ene maaltijd alles hebt zitten dat je nodig hebt. Je geniet van die maaltijd en neemt er ook echt de tijd voor en zo kan je een hele dag werken op die ene maaltijd.

Laten we duidelijk zeggen dat we het hier hebben voor mensen die overgewicht hebben, te zwaar zijn en geen zware fysieke arbeid beoefenen. Je moet natuurlijk altijd alles in de juiste proportie bekijken.

Ik train elke dag een 40tal minuten tot een uurtje. Ik kan makkelijk een hele dag toekomen met 1 maaltijd zonder dat ik daarvan ga flauwvallen of moeilijkheden ondervindt. Zelfs als ik zoveel sport.

Optie 6 : Het Warrior dieet!

Dit is een specifiek dieet dat gebaseerd is op de manier van eten zoals de oermensen dat deden. De oermens moest ’s morgens gaan jagen. De natuur in. Op zoek naar voedsel. Tijdens het jagen aten ze wat bessen, en knollen die ze tegenkwamen. Ze joegen op dieren en die namen ze ’s avonds mee naar huis.

In de avond werd dan een heerlijke maaltijd klaargemaakt met de ingrediënten die ze net vers uit de natuur hadden gevonden.

Zo werkt het dus voor ons ook : Je mag een hele dag door snacken op groenten en fruit : producten die je zomaar uit de natuur kan plukken en vinden. En in de avond als je thuiskomt mag je een volwaardige maaltijd eten. Dit in een tijdsspanne van 4u. Tijdens die 4uren steek je dus jouw buik vol met volwaardig voedsel.

Optie 7: 36 uur vasten!

Bij deze versie van Intermittent Fasting eet je 36 aaneengesloten uren niets. Dat is best een langere periode. Zorg ervoor dat je je hier goed op voorbereid. Doe dit niet in drukke of stressvolle periodes. Neem er echt gewoon de tijd voor.

In deze versie eet je bijvoorbeeld op woensdag je avondeten om 18 uur waarna je pas op vrijdagochtend 6 uur je ontbijt weer eet. Je hebt dan 36 uur gevast. Dit doe je éénmaal per week.

intermittent fasting

Dit is een schema dat geschikt is om in korte tijd veel vet te verbranden. Maar helaas is dit schema niet geschikt voor mensen die er nog maar net mee beginnen. Het is erg heftig om zo lang niets te eten. Realistisch gezien valt het wel mee. Je eet ’s avonds nog een heerlijke lekkere gezonde maaltijd. En dan wacht je een nacht, dag, nacht met eten.

Onder normale omstandigheden eten we in de nacht niet, dus eigenlijk gaat het alleen over die ene volledige dag die je moet zien door te komen.

Concreet: Snel afvallen met intermittent fasting ervaringen!

Concreet is het dus simpel. Intermittent Fasting is een vorm van een dieet waarbij jij zelf bepaalt wat je eet (uiteraard eten we gezonde voedingsmiddelen!) maar je wordt vastgezet in de tijdspanne dat je mag eten. Of niet mag eten.

Gebruik dus wel jouw gezond verstand en ga de vijf uren dat je mag eten NIET besteden aan het eten van chocolade, koeken en chips. Gebruik goede voedingsmiddelen en steek er je buik mee vol!

Met Intermittent Fasting kan je op een snelle manier behoorlijk wat gewicht kwijtspelen. Voor mensen die het nog nooit geprobeerd hebben, kan dit een oplossing zijn. Hierdoor krijg je een boost om verder te gaan.

99% van de mensen die start met intermittent fasting krijgt hierbij geweldige resultaten. Dit zijn enkele ervaringen die mensen vaststellen als ze op een gezonde manier gaan vasten:

  • Vrij snel een heleboel lichaamsvet verliezen.
  • Veel meer energie.
  • Minder depressieve gedachten.
  • Je huid wordt zuiverder.
  • De hormonen komen terug in balans.
  • Veel meer kracht en sterkte.
  • Minder groot honger gevoel.
  • Veel keuze in eten en maaltijden.

Doe niet aan Intermittent Fasting als…?

Intermittent fasting is soms best drastisch en niet altijd even makkelijk. Daarom zijn er ook bepaalde groepen van mensen die zich er beter niet aan wagen. Intermittent Fasting is niet voor volgende groepen van mensen.

  • Zwangere vrouwen.
  • Vrouwen die borstvoeding geven.
  • Mensen met een slechte bloedsuikerspiegel.
  • Vrouwen of mannen met chronische stress.

Wat zijn de voordelen van Intermittent Fasting?

Een mens zou gaan twijfelen of er überhaupt voordelen zijn aan een dergelijke levensstijl maar die zijn er zeker en vast. Als je jezelf niet een hele dag vol steekt met eten en troep dan zal je merken dat jouw lichaam van binnenuit gaat genezen. Het zal het voordeel hebben dat je geneest, op allerlei vlakken.

Hoe?

  • Je krijgt een betere balans in jouw volledige lichaam.
  • Goed voor de bloedsuikerspiegel in balans te houden.(bron)
  • Een betere balans in jouw organen.
  • Goed voor de gezondheid van je hart. (bron)
  • Jouw hormonen zullen zich herstellen.
  • Vermindering van ontstekingen in je lichaam. (bron)
  • Verhoogt je levensduur. (bron)
  • Jij krijgt een beter humeur en je wordt vrolijker en positiever.
  • Je stressgehalte zal dalen.
  • Bescherming van je hersenen. (bron, bron)
  • Je zal overtollig vet verliezen. Ook orgaan vet.
  • Je zal geconcentreerder zijn, beter kunnen focussen op de dingen die belangrijk zijn.
  • Je krijgt meer energie : je lijf hoeft geen energie meer te verspillen.

Intermittent Fasting Nadelen.

En de nadelen dan? De nadelen van Intermittent Fasting die moeten er toch ook zijn? Wel, in alle eerlijkheid zijn er niet heel veel nadelen op te sommen aan het principe van Intermittent Fasting.

Gebruik je medicatie dan kan je beter gewoon eten. Jouw lichaam heeft dan immers voeding nodig om de medicatie goed te laten werken en ervoor te zorgen dat ze niet op de maag blijft liggen.

Het grootste nadeel van Intermittent Fasting is dan wel dat je de kracht moet hebben om je te beheersen tijdens de uren dat je niet mag eten maar dat je ook de kracht moet hebben jezelf in te houden tijdens de periode dat je wél mag eten.

Als jij op korte tijd jezelf gaat volsteken met allerlei soorten voedsel tijdens de periode dat je wel mag eten, dan haalt dit niets uit. Het risico van overeten en te veel calorieën consumeren wordt dan wel erg groot.

Snel en veel afvallen met intermittent fasting!

intermittent fastingIntermittent fasting is een zeer efficiënte en makkelijke manier om gewicht te verliezen. Met als voordeel dat het eigenlijk makkelijk vol te houden is.

Het kost niet veel moeite, er moeten geen duizenden recepten klaargemaakt worden. Je kan alle kanten op.

Dat je afvalt door intermittent fasting is ook makkelijk te verklaren. Omdat je één of meerdere maaltijden overslaat zal je minder calorieën eten. Maar dat is niet alles. Je zal afvallen omdat je op bepaalde tijdstippen eet.

Hierdoor moeten jouw hormonen zich aanpassen en zo zal de huishouding van de hormonen veranderen als je je inname van eten verandert.

Daardoor zal je steeds beter jouw eten kunnen verteren. En de vertering van het eten zorgt voor een goede doorstroming die je lichaam gezond houdt.

Is Intermittent Fasting (on)gezond?

Intermittent Fasting is gezond. Het heeft verschillende voordelen in gezondheid en is zeker aan te raden voor één ieder die met een hoeveelheid overgewicht zit. Ook mensen met vet op de organen zijn goed gesteld met dit soort aanpassing van eetgewoontes.

Mensen die beweren dat je 6 keer per dag moet eten, zullen dit tegenspreken. Maar helaas staat de wetenschap met sterke voeten achter het Intermittent Fasting project. Een lichaam zal pas in spaarstand gaan als je meer dan 60 uren niet eet. En 60 uren dat is veel meer dan een ontbijtje overslaan!

intermittent fasting

Je hebt geen ontbijt nodig en jij gaat echt niet flauwvallen omdat je een maaltijd over slaat. Jouw spieren gaan ook niet verbranden omdat je niet elke dag 6 maaltijden naar binnenspeelt.

Laat je niets wijsmaken. De wetenschap heeft bewezen dat een lichaam 60 uren zonder eten kan en dat je geen spier verliest. Het is dus niet ongezond! Integendeel.

Ik zou me geen zorgen maken over eventuele nadelen maar wel honderd procent gaan voor de absolute voordelen!

Conclusie: Intermittent Fasting.

Intermittent Fasting is erg gezond en ook erg effectief! Het vraagt alleen een beetje aanpassing en een frisse portie doorzettingsvermogen. Eens dat je eraan gewent bent, gaat het immers vanzelf en zal je zelf de vele voordelen ervaren. Je wordt er een beter en gezonder mens van. Wie wil dat niet?

Sommige mensen hebben last met de gezonde recepten en de juiste voeding eten. Hier vind je 6 tips naar een gezond leven met lekkere voeding. Ook smoothies, juices en shakes, kunnen jou een heerlijk vol gevoel geven in jouw buik. En daar draait het allemaal om bij Intermitting Fasting.

En dan heb je natuurlijk die lekkere gerechten nodig die jou een hele dag een volgevoel geven. Ikzelf drink altijd een heerlijke groente smoothie. Het zit vol antioxidanten en het vult lekker de buik. Daar boven maak ik een heerlijke maaltijd die niet alleen lekker smaakt maar ook alles in zich heeft om mij te voeden.

RECEPTENBOEK.

Wil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme en keto recepten?

Het toepassen van het Keto principe samen met intermittent fasting is één van de meest efficiënte manieren om op een supersnelle manier overtollig vet te verliezen! Doe er dus je voordeel mee en ga aan de slag met intermittent fasting en de Keto Revolutie.

Bij dit boek “De Keto Revolutie” krijg je ook een handboek met een duidelijke toepasbare uitleg in over Intermittent Fasting! Alles in één programma. Absolute aanrader als je hier mee wil starten en dadelijk snelle en goede resultaten wil behalen!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *