Is havermout gezond en voedzaam om af te vallen? Ontdek het hier!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 4 december 2017
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Havermout! We kunnen er de laatste tijd heel veel over lezen! De ene beweert dat het gezond is, de andere zegt dat je het beter kan vermijden. Hier in dit artikel probeer ik jou een beetje verder te helpen!

havermoutGezond eten blijkt in deze maatschappij erg moeilijk. We twijfelen over wat er wel en wat er niet goed voor ons is. Zoals gezonde havermout eten. Is havermout gezond? Of net niet? En als het goed is, is het dan zoveel beter dan een andere keuze?

Wij leven in overvloed en dat merk je tegenwoordig in alle winkels. We kunnen voor elk product, vijf verschillende keuzes krijgen. Waarom is dat eigenlijk zo? Waarom hebben we niet genoeg met één ding? Kunnen we niet gaan voor alleen gezonde keuzes?

Het leven zou veel makkelijker zijn. Mensen zouden niet hoeven twijfelen én we zouden met zekerheid weten dat wat we aten gezond is en ons lichaam dient.

Keuzes maken is niet makkelijk. Maar als de keuze enorm is, dan wordt het wel heel erg moeilijk. Welke smartphone kies je tussen al die opties? Welke soort televisie gaan we kopen? We hebben een nieuwe zetel nodig maar welke? Stof, leer, een L-vorm of een driezit? Liever een tweezit en welke kleur dan?

Door zoveel keuzemogelijkheden wordt onze geest vertroebeld en raken mensen in de war. We zien door het bos de bomen niet meer. Het is een beetje zoals een kamer opruimen. Alles wat overbodig is schrappen zodat alleen de essentie overblijft. Op die essentie kan je dan bouwen voor een gezond en gelukkig leven.


Wat is havermout?

Havermout is een graansoort. Laten we daar alvast mee beginnen. Er zijn verschillende soorten graan. Zo heb je tarwe, rogge, gerst, maïs, spelt. Met die verschillende soorten granen kan je dan producten gaan maken zoals brood.

Havermout is ook een graan en wordt gemaakt door hele haverkorrels te wassen en te pellen. Daarna worden de korrels verhit en platgedrukt. (bron) Omdat havermout vaak gemaakt wordt in fabrieken waar ook andere graansoorten gemaakt worden, moet je opletten als je  glutenvrij wil eten. Er bestaat glutenvrije havermout.

Graansoorten, en dus ook havermout, bevatten veel koolhydraten. We weten allemaal dat koolhydraten te vermijden zijn als je op jouw gezondheid en je lijn wil letten. Je hebt koolhydraten nodig om gezond te zijn, maar zeker geen overdosis. Gezien er veel koolhydraten te vinden zijn in fruit en groenten, hebben we niet zoveel nodig van de rest.

Is havermout gezond?

Is havermout gezond of niet? Havermout is een graansoort en bevat zonder enige twijfel ook veel koolhydraten. Maar havermout is een ander soort graan. De meeste graansoorten hebben veel koolhydraten, bevatten heel veel gluten en zijn bewerkt.

Havermout is niet bewerkt en bevat geen gluten. Het is wel koolhydraatrijk maar de voordelen van havermout wegen in dat geval zwaarder door. Gezonde havermout bevat veel goede vezels, vetten en eiwitten en nog heel veel andere gezonde voedingsstoffen.(bron)

havermout

Havermout bevat vitamine B1, zink, magnesium, ijzer en voedingsvezels. Zo bevat 100gram havermout 380 calorieën. Er zitten 66,3 gram koolhydraten in, maar ook 16,9 gram eiwitten, 6,9gram vetten, en 10,6gram vezels.(bron)

Een ander voordeel van havermout is dat er heel weinig suikers inzitten. En laat dat natuurlijk heel belangrijk zijn in onze zoektocht naar gezond voedsel. (bron)

De weinige suikers in havermout is een groot gezondheidsvoordeel en het feit dat havermout van oorsprong geen gluten bevat en dus heel erg vriendelijk is voor onze darmen en ons verteringssysteem.

Is havermout gezond? JA! Hier 7 voordelen van havermout eten.

Havermout verlaagt je cholesterol.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat havermout onze cholesterol kan verbeteren en zo is er minder kans op hart- en vaatziekten. Er wordt actief cholesterol verlaagt in het lichaam. Een uurtje sporten zou hetzelfde effect hebben als een kommetje haver. Maar het beste is natuurlijk om beide te combineren. (bron, bron)

Jouw hart is het belangrijkste instrument dat je nodig hebt, dus daar kan je maar beter goed voor zorgen. Gezonde havermout regelt de functies in jouw lichaam en zorgt ervoor dat je gezond door het leven kan.

Havermout is erg goed om diabetes tegen te gaan.

Mensen die leiden aan diabetes, die hebben last van een té hoge bloedsuikerspiegel. Deze wordt dan weer veroorzaakt omdat jouw lichaam de glucose in je bloed niet goed kan verwerken en dat is erg gevaarlijk. Diabetes kan leiden tot schade aan jouw aderen en ook aan hart- en vaatziekten. (bron)

Er zijn erg veel nadelen aan te hoge bloedsuikerspiegels en goed zorg dragen voor jouw hart en jouw bloedsuikerspiegel is dan ook erg belangrijk.

Havermout geeft een lang verzadigd gevoel.

Gezonde havermout heeft een dikke vezel die ervoor zorgt dat hij volume inneemt in jouw maag. (bron) Daardoor heeft je lichaam meer tijd nodig om die vezel te verteren. Een lang gevoel van verzadiging zorgt ervoor dat je lange tijd geen zin hebt in eten en dat zorgt dan weer voor een positief effect op de energiehuishouding.

Havermout is één van de beste keuzes voor een verzadigd gevoel. Als je ontbijt neemt, dan staat een ontbijt met gezonde havermout op de absolute nummer 1. Voeg aan je potje havermout een goede scheut amandelmelk toe, een beetje hoogstaand eiwitpoeder en maak er een lekker warm papje van. Voeg wat kaneel aan toe en je hebt Het gouden ontbijt!

Wil je graag receptjes met gezonde havermout, kijk dan even naar deze drie lekkere receptjes. Ook op de boekenplank heb ik een boek met heerlijke havermout recepten voor jou uitgekozen. En via deze link kom je bij dat boek “Havermoutje” met een heleboel lekkere en gezonde recepten.

Havermout helpt met afvallen.

havermout potje

Een gezond lichaam begint altijd in onze darmen. Het is dus belangrijk dat je goed uitkijkt wat je precies in je lijf steekt. Darmen zorgen ervoor dat de voedingsstoffen verwerkt en vervoert worden in ons lichaam.

Als je wil afvallen of problemen hebt met jouw gezondheid dan is het altijd belangrijk er eerst voor te zorgen dat jouw darmen proper en zuiver zijn. Ze moeten optimaal functioneren.

Op basis van jouw stoelgang kan jij al inschatten of jij gezonde of minder gezonde darmen hebt. Stoelgang waar je lang moet voor persen is niet gezond. En hoe meer je veegt, hoe slechter jouw stoelgang en dus ook je darmen.

Het is bij onderzoek bewezen dat mensen die havermout eten vele gezondheidsvoordelen ervaren waaronder gewichtsverlies. Deze mensen krijgen een lager vetpercentage in het lichaam. (bron, bron)

Neem een gezonde portie : 30-50gram. Deze zal je alle voordelen van havermout geven zonder de nadelen.

Je zal slank en fit worden en controle krijgen over jouw hongergevoel.

Havermout is snel klaar.

Havermout is op vijf minuutjes klaargemaakt. Het vraagt geen ingewikkelde voorbereiding en iedereen kan het klaarmaken. Zelfs als je in de ochtend geen tijd of zin hebt, lukt het je nog. En als je dat risico niet wil nemen, zijn havervlokken ideaal om de avond ervoor klaar te zetten zodat je ze ’s morgens maar uit de koelkast moet nemen.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Er zijn dus geen excuses klaar om niet te grijpen naar een gezond ontbijt. We gaan ervan uit dat iedereen gezond wil zijn, dus gaan we er ook vanuit dat iedereen bereidt is om een paar veranderingen aan te brengen. Zet je ontbijt in de avond klaar of zorg ervoor dat je de tijd hebt om een gezonde keuze te maken!

Havermout zit vol met antioxidanten.

Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen schadelijke stoffen. Daardoor word je minder snel ziek en krijg je minder ontstekingen in je lichaam. Alles wat ons lichaam kan helpen om sterker te worden, moet je ten volle benutten en zeker als het natuurlijke producten zijn die puur zijn van vorm en inhoud.(bron, bron)

Je kan alle kanten op met gezonde havermout!

Eindeloos variëren met gezonde havermout. Het wordt NOOIT saai en je kan verschillende gerechten maken. Je kan alle maaltijden maken. Ontbijt. Koekjes. Cupcakes. Pannenkoekjes. Brood. Dessertje. En nog heel veel van die lekkere dingen. Havermout is ook nog eens lekker, goedkoop en gezond.

koekjes

Er zijn dus veel redenen om voor havermout te kiezen en het mag wel duidelijk zijn dat het één van de gezondere keuzes is voor ons lichaam. Er gebeuren zoveel positieve dingen in je lijf na het eten van havermout. Minstens drie of vier keer per week iets eten met havermout is dus een goed plan.

Je kan havermout gebruiken op verschillende manieren. Dat maakt het een extra fijn product om mee te werken. Ik maak er bijvoorbeeld regelmatig gezonde muffins mee. Die kan je een tijdje bewaren en ook lekker nemen als je eens zin hebt in iets zoets.

Je kan havermout ook gebruikten om tijdens de middag een lekkere dikke pannenkoek te maken die je dan kan beleggen met een heerlijke portie fruit. Of je maakt er kleine pannenkoekjes van. Die bak je in één keertje lekker door en dan heb je een stapeltje dat je dadelijk kan eten of kan bewaren voor later!

Als je de keuze hebt, ga dan steeds voor de glutenvrije versie. Ze is te vinden in bio winkels. In natuur winkeltjes. Door de glutenvrije variant te nemen, doe je jouw darmen een groot plezier. Kies ook voor amandelmelk of rijstmelk om ze lekker te overgieten. Zo kies je ook daar voor de gezonde versie.

pannenkoekjes

Besluit: Vijf redenen waarom havermout dus een goede keuze is.

  • Gezonde havermout bevat veel vezels. Vezels zijn goed voor je lichaam. Ze stimuleren een goede werking van de darmen. Daardoor kan je goed naar het toilet en zo de afvalstoffen uit je lichaam laten.
  • Het geeft een verzadigd gevoel waardoor je minder snel terug honger krijgt en je langer een vol gevoel hebt in je buik.
  • Het bevat weinig calorieën. Je kan er dus best een flinke portie van eten. Het bevat minder calorieën dan een stel boterhammen. Overdrijf niet!
  • Gezonde havermout stabiliseert de suikerspiegel waardoor je minder last hebt van dipjes en vermoeidheid. Je krijgt meer energie en kan makkelijker de dag door.
  • Het beschermt je tegen hart- en vaatziektes. Het maakt je sterk en gezond en zorgt voor veel weerstand.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *