Suiker in fruit: Is dat ongezond en een probleem? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 22 april 2019
Marjolein 2 Comments

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Er wordt veel gepraat over suiker in fruit. Uiteraard zit er suiker in fruit maar de vraag is dan of dat dadelijk een probleem hoeft te zijn? Je leest hier alles over suiker in fruit.

suiker in fruitEr zijn veel vragen over fruit. Voornamelijk over de suiker in het fruit. Hoe komt dat toch? Laten we starten met deze mededeling duidelijk te zetten: Fruit is gezond! Fruit hoort in een gezond dieet!

Fruit hoort nu eenmaal in een gezond dieet en onze kinderen mogen er zoveel van eten als ze willen.

Er zijn zoveel verschillende soorten fruit, maar er wordt -jammer genoeg- geen onderscheid gemaakt. De ene fruitsoort is de andere niet. Net zoals de ene groente de andere niet is, en we ook honderd verschillende soorten auto’s, koffie of wc papier hebben.

Ik geef toe: Het ziet er altijd lekker en gezond uit als mensen in een appeltje bijten of een stukje watermeloen naar binnensteken. Heerlijk zomers ziet het eruit als jonge kinderen in een sappige nectarine bijten of kleine druifjes naar binnen spelen.

Er zijn heel veel verschillende soorten fruit en er is overvloed aan keuze. Maar niet elk stuk fruit is hetzelfde en dus kunnen we ook al weten dat niet elke stuk fruit even gezond is, of wel soms? Een bewuste keuze maken is dus erg belangrijk en de voor- en nadelen van het eten van fruit zijn ook de moeite waard om even te bekijken.

Fruit is gezond.

Ik hoef niet meer uit te leggen dat fruit ongetwijfeld veel gezondheidsvoordelen heeft. Dat spreekt immers voor zich. Fruit zijn vruchten die aan bomen groeien en die je kan plukken. Daarna kan je ze lekker eten zonder dat je er teveel werk aan hebt. Eventueel in stukjes snijden of even schillen.

Er zijn verschillende soorten fruit en in allerlei kleurtjes van de regenboog. Heerlijk is dat. Je kan fruit gebruiken om zo te eten als tussendoortje of ontbijt, maar je kan fruit ook verwerken in lekkere salades. Sommige stukken fruit zijn zelfs heerlijk als je ze warm klaarmaakt.

Suiker in fruit?

Fruit bevat fruitsuiker. Fructose. Deze suikers leveren calorieën, net als gewone suiker uit de kast of in klontjes. Weet hierbij dat ons lichaam geen verschil maakt tussen suikers. Suiker uit fruit of suiker uit koekjes blijft voor ons lichaam gewoon suiker. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt.

suiker in fruit

Als je fruit eet dan krijg je nog vitaminen, mineralen en vezels binnen, maar bij koekjes heb je dat voordeel natuurlijk niet. Is het dus beter om fruit te eten? Absoluut! Maar is de suiker uit het fruit gezonder dan dat van koekjes? Nee! Het is exact hetzelfde.

Maakt fruit je dik?

Het idee dat we dik worden van fruit  heeft vooral te maken met de wetenschap dat er in fruit veel suikers zitten. We weten ook dat suikers erg schadelijk zijn voor onze gezondheid en we weten dat suiker, suiker is ongeacht in welk voedingsmiddel het zit. Suikers zijn suikers of ze nu in fruit zitten of in koekjes.

Daardoor kunnen we rustig de volgende conclusie trekken: Suiker is ongezond, van suiker word je dik, in fruit zit suiker, dus we worden dik van suiker, we worden ook dik van suiker uit fruit.

Alle suikers zijn hetzelfde en alle suikers zijn ongezond maar de producten waar de suikers inzitten zijn niet allemaal hetzelfde. Er is wel degelijk een verschil tussen de voedingsstoffen die je eet en hoe de suiker zich dan gedraagt.

  • Eet je alleen suiker, dan zal de suiker ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en dan heb je geen enkel voordeel aan het eten van die suikers.
  • Eet je daarentegen suikers in combinatie met vezels en andere voedingsstoffen die gezond zijn, dan zal je bloedsuikerspiegel niet zo snel de hoogte invliegen en krijgt je lichaam meer goede dan slechte voedingsstoffen binnen.

Fruit in een koolhydraatarm dieet?

Omdat er suiker in fruit zit, bevat het dus ook heel veel koolhydraten. Suikers zijn immers koolhydraten. Het eten van fruit in een koolhydraatarm dieet moet dus niet onbezonnen gebeuren.

Eet je veel fruit, dan zal je veel suiker en dus veel koolhydraten  innemen. Gezien je in een koolhydraatarm dieet jouw koolhydraatconsumptie moet beperken, mag je dus niet te veel fruit eten.

Heb je toch zin in wat fruit, kies dan de varianten die weinig koolhydraten bevatten. Ik denk dan aan:

  • blauwe besjes,
  • rode besjes,
  • frambozen,
  • aardbeien,
  • citroenen,
  • passievrucht,
  • abrikozen
  • of een pompelmoes.

Dit soort fruit bevat een minimum aan suiker en koolhydraten en dit zijn de gezondere fruitsoorten. Per portie zal je in dit geval ongeveer tussen de 20-50 calorieën binnen krijgen.

Vruchten van de natuur.

suiker in fruitFruit is een vrucht van de natuur. En dat mag je letterlijk nemen. Fruit groeit in de natuur, aan de bomen of aan struiken. Je kan het plukken en dadelijk consumeren. Dat zorgt ervoor dat fruit niet verwerkt is in één of andere fabriek.

Gezonde voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die rechtstreeks door de natuur geleverd worden.

Zodra een product verwerkt wordt tot iets anders en er allerlei dingen aan toegevoegd worden, is het niet meer natuurlijk en zal de voedingswaarde ook drastisch dalen. Het is dus belangrijk dat je hier alert voor bent en zoveel mogelijk natuurlijk voedsel eet.

Producten uit de natuur hebben ook altijd veel kleurtjes. Ze zijn groen, wit en rood, geel en oranje, paars of blauw. Producten uit de natuur zijn zelden bruin of zwart. Eet met de regenboog in gedachten en je zal de meest kleurrijke en gezonde voeding op jouw bord krijgen.

Vitamines in fruit.

In fruit zitten dus veel vitaminen. Dat is de hoofdreden waarom een mens fruit zou moeten eten. Als jij een hele dag niets anders eet dan fruit, dan kan je er veel van eten en je zal gezond blijven. Eet je nog andere voedingsmiddelen dan kan je jou beter houden aan een beperkt aantal stukken fruit.

Er wordt aangeraden om 2 stuks fruit te eten per dag. Dat is an sich een goede norm. In elk soort fruit zitten vitamines, mineralen en vezels. Maar elk stukje fruit is anders. Ze hebben elk een unieke samenstelling en ze hebben allemaal verschillende voedingsstoffen.

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Daarom is het ook belangrijk om verschillende stukken fruit te eten en niet alleen één soort. Appel is gezond, maar altijd appels eten geeft jou niet alle vitaminen die je nodig hebt.

Eet ook een keertje een peer, banaan of een appelsien. Ga je liever wat exotischer dan dat, dan kan dat. Ananas, passievruchten, besjes of aardbeien, mango, meloenen en zoveel meer.

Eén van de belangrijkste vitaminen in fruit, is vitamine C. Een stukje fruit levert jou ongeveer 30% van de vitamine C die jij dagdagelijks nodig hebt. Vitamine C helpt jouw lichaam om een goede weerstand op te bouwen. In fruit vind je ook nog vitamine A en vitamine B11, maar ook mineralen zoals magnesium en kalium.

Calorieën en suiker in fruit.

blauwe bessenIn fruit zit dus suiker. Suikers zijn koolhydraten en genereren dus calorieën. Hoeveel calorieën is afhankelijk van het soort fruit dat je kiest. Elke fruitsoort heeft andere voedingsmiddelen en een andere hoeveelheid suiker.

Een banaan bijvoorbeeld bevat beduidend meer suiker dan een aardbei of een handje vol besjes.

Wil je dus bekijken hoe zwaar een stuk fruit doorweegt in je dieet, dan moet je dus nagaan welke stukken fruit de minste koolhydraten bevatten. Fruit met veel calorieën in zijn bijvoorbeeld mango, ananas, een banaan, druiven en kersen. Ben je op zoek naar stukjes fruit met weinig calorieën dan ga je beter voor de besjes, frambozen, aardbeien..

Denk eraan dat je dik wordt van teveel calorieën te eten. Dat is het geheim van afvallen. Verdikken doe je door meer calorieën te eten dan je verbrandt. Simpel en eenvoudig. Dus als jij zoveel calorieën eet zodat jij boven je caloriebehoefte uitstijgt, dan zal je verdikken.

Vind je dit moeilijk te begrijpen? Ik leg het even uit:

  • Eet je een hele dag gezond
  • Zit je een hele dag op een stoel
  • Heb je 2500 calorieën gegeten op 1 dag.

ondanks het gezonde voedsel heb je te veel calorieën gegeten en dan zal je bijkomen en verdikken!

  • Eet je een hele dag 1 snickers en
  • beweeg je veel

dan heb je op een hele dag 400 calorieën gegeten, dat is veel te weinig en dus zal je afvallen.

Het is dus wel belangrijk hoeveel calorieën je eet, hoeveel jij beweegt en hoe actief je bent op een dag om te kunnen bepalen of je zal verdikken of afvallen. Maar een gezond mens eet gezonde voedingsmiddelen. Hier horen chocolade en koekjes en andere suikers niet bij.

Redenen om fruit te eten.

Fruit eten is echt wel een goed idee. Zolang je niet overdrijft en je beperkt jouw fruitinname tot 2-3 stuks per dag dan komt het helemaal goed. Zorg ook dat je 2 verschillende soorten fruit eet. Zo krijg je verschillende voedingsstoffen naar binnen, verschillende vitaminen, mineralen en vezels.

Vezels zijn goed voor de darmen en geven jou een vol gevoel. Vitaminen en mineralen hebben we nodig om gezond te zijn. Geniet dus van een stukje fruit maar doe dit met mate. Kies voor een stukje fruit met een beperkt aantal suikers.

Suiker in fruit-sap.

appelsienVergis je niet. Fruit kan dan wel heel gezond zijn en veel vitaminen bevatten, maar fruit dat geperst is en in glaasjes of dozen gepropt is dat helemaal niet.

Deze fruitsappen zitten boordevol suikers en bevatten haast niets meer van de vitaminen, mineralen of vezels die in het echte fruit wel aanwezig zijn.

Als je dus een stuk fruit wil nuttigen dan moet je absoluut gaan voor de natuurlijke vorm en voor het fruit in zijn geheel.

Drink geen vruchtensappen en pers je fruit niet. Er blijft quasi niets voedzaam meer van over. Het geeft je ondertussen een hoop calorieën die je niet eens een verzadigd gevoel geven.

Wil je toch graag een stukje fruit drinken, gebruik het dan in een smoothie. Op deze manier krijg je ook een deel van de vezels in jouw lichaam en heb je daar de voordelen van. Elke dag een smoothie drinken met veel groenten en 1 stuk fruit is ideaal om gezond te blijven.

Gedroogd Fruit.

Gedroogd fruit is minder gezond dan een gewoon stukje fruit. Dat spreekt voor zich. Het fruit bevindt zich niet meer in zijn natuurlijke vorm en is dus bewerkt. Net zoals je het sap uit een stuk fruit onttrekt, krijg je dat hier ook.

Omdat fruit gedroogd is zijn de suikers meer geconcentreerd en dus bevatten ze veel meer calorieën.

Hierdoor zal je makkelijk en snel veel calorieën binnenkrijgen zonder dat dat echt de intentie kan zijn. Een handje vol cranberry’s heeft namelijk heel veel gezondheidsvoordelen, maar ze kunnen er evengoed voor zorgen dat je op het einde van de week geen gram bent afgevallen.

Suiker in fruit.

Er zit dus beduidend meer suiker in gedroogd fruit dan in vers fruit. Net zoals je beduidend meer suiker binnen krijgt als je fruitsappen gaat drinken. Het belangrijkste is dus dat je zoveel mogelijk fruit in zijn oorspronkelijke vorm gaat eten.

Fruit om af te vallen.

Van fruit val je niet af tenzij je dit fruit gebruikt op een functioneel manier binnen een bepaald voedingspatroon. Ga je bijvoorbeeld een weekje alleen smoothies drinken en neem je voor de rest geen vast voedsel tot jou, dan is het persen/mixen van je fruit in je smoothie een goede zaak.

suiker in fruit

Een hele week vasten en leven op groenten en fruit laat je meer in staat om vruchtensappen te consumeren. Maar eet je de rest van de dag ook boterhammen, vlees en koekjes, dan is fruitsap wel het laatste wat jouw lichaam nodig heeft.

Fruit als tussendoortje kan jou behoeden voor een overdaad aan ongezondere snacks. En ook dat helpt zeker om op het juiste gewicht te komen of te blijven. Er is dus veel te zeggen voor het gebruik van fruit in je dagelijks eetpatroon. Zorg er alleen voor dat jij het op de juiste manier consumeert!

Conclusie.

  • Je wordt niet dik van fruit te eten maar je wordt wél dik van te véél fruit te eten
  • Je wordt niet dik van suikers te eten maar je wordt wél dik van te véél suikers te eten.

MAAR

Suiker is suiker ongeacht in welk voedingsmiddel die suiker zich bevindt. Suiker is een voedingsstof die het menselijk lichaam niet nodig heeft. Het is dus verstandig zo weinig mogelijk suiker te eten. Als we zo weinig mogelijk suiker eten, dan ook zo weinig mogelijk fruit.

Door weinig suiker te eten zal jouw lichaam van binnenuit kunnen genezen. Dat is belangrijk als je een gezond lijf wil dat sterk is en niet te snel ziek wordt. Van suiker krijg je ziektes. Eet het dus zo weinig mogelijk. Twee stukken fruit per dag is dan ook meer dan genoeg.

de keto revolutie

Ben je overtuigd en wil je zelf aan de slag met geen suiker meer eten? Ben je op zoek naar hulp en recepten? Geen angst, het KETO receptenboek geeft je alles wat je nodig hebt. Weinig tot geen suikers en super lekkere en makkelijk te bereiden recepten! Ga naar dat gezonde lichaam en geniet!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

2 reacties op “Is fruit gezond of maakt het ons dik?

  1. Door Astrid

    Suiker op zich is niet ongezond. Te veel suiker is ongezond.

    1. Door Marjolein

      Dag Astrid, leuk dat je reageert.
      Uiteraard is té veel suiker ongezond. Net zoals alles wat je té veel consumeert ongezond is.
      Maar vergis je niet: suiker op zich is absoluut ongezond. Er zit namelijk niets voedzaam in het voedingsmiddel suiker, integendeel. Het is een absolute aanrader om eens een paar weken te leven zonder suiker en dan zal je merken wat suiker allemaal met je doet. Groetjes Marjolein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *