Je vetverbranding op gang brengen? 15 tips! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 4 november 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Heb je een trage vetverbranding en wil je deze wat sneller laten werken? Dan kan je best even lezen hoe het principe van vetverbranding precies werkt.

vetverbranding op gang brengenOm op een gezonde manier gewicht te verliezen en vet te verbranden is het belangrijk dat jij jouw vetverbranding op gang kan brengen. Zo zal jouw lichaam sneller werken en op een efficiëntere wijze vet gaan verbranden. En dan zie je sneller resultaten.

De vetverbranding kan je op verschillende manieren stimuleren. Zo kan je de vetverbranding stimuleren met voeding maar ook door te sporten en aan lichaamsbeweging te doen.

Heb je last van hardnekkig lichaamsvet en wil je graag een manier vinden om dit op korte termijn te verbranden? Lees dan dit artikel.

Een traag metabolisme of een slechte vetverbranding kan er voor zorgen dat je moeilijk vet kan verliezen.

Omdat het niet altijd even makkelijk gaat en mensen vaker moeilijkheden ondervinden met het vermageren door een traag werkend metabolisme, schrijf ik dit artikel in de hoop jou een beetje meer inzicht te geven in onze vetverbranding.

Als je de tips en trucs uit dit artikel gaat toepassen en je begrijpt het concept van een snel en efficiënt metabolisme dan zal je merken dat je jouw vetverbranding zelf op gang kan brengen en zo meer lichaamsvet kan gaan verbranden. Ik wens het je alvast toe!

Hoe werkt de vetverbranding?

De vetverbranding of het metabolisme is de manier waarop het lichaam calorieën gaat verbranden in het lichaam. Bij sommige mensen werkt de vetverbranding niet zo goed. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Lees maar even dit artikel. 

Hoe de vetverbranding precies werkt is niet zo simpel. We weten dat ons lichaam een complex orgaan is waarin alles heel vernuftig in elkaar steekt. Maar het is ook een complex orgaan dat toch ook te manipuleren valt. Je kan dus zelf jouw lichaam gaan sturen.

Ik probeer het mechanisme van de vetverbranding zo makkelijk mogelijk uit te leggen:

  • Als we iets eten wordt het voedsel (dat we net gegeten hebben) omgezet in glucose.
  • Glucose zorgt voor de energie in het lichaam.
  • Onze lichaamscellen nemen de glucose op uit het bloed. Ze doen dit door insuline aan te maken.
  • Deze insuline wordt geproduceerd in de alvleesklier.
  • Insuline heb je dus nodig om de cellen te kunnen voeden met glucose.
  • Door de opname van de glucose krijgt ons lichaam weer energie die we kunnen gebruiken om onze activiteiten uit te voeren.

Wanneer worden we dan dik?

vetverbranding op gang brengenWe worden dik als we té veel voeding eten. Zo simpel is het eigenlijk. Eet je té veel dan zal je dik worden.

Als je te veel eet en als je daarenboven nog te veel verkeerde voeding eet dan blokkeer je jouw lichaam helemaal. Het is dus zeer belangrijk dat je altijd kiest voor de goede en gezonde voedingsmiddelen.

Denk hierbij aan een goede portie eiwitten, een kleine portie koolhydraten en zo min mogelijk suiker. Jouw lichaam heeft ook een goede portie vetten nodig!

Als we meer eten dan dat je lichaam nodig heeft (teveel suikers, ongezonde voeding, overeten..) dan hebben we te veel glucose in ons lichaam. De overtollige glucose wordt omgezet tot glycogeen en opgeslagen in de lever.

Zit onze lever vol met glycogeen (er staat een stop op de hoeveelheid die de lever kan opslaan!) dan wordt de overschot opgeslagen in onze vetcellen en daar dadelijk omgezet in vet. Zo worden we dus dikker. Ga jij elke dag te veel en ongezond eten dan zal je dus steeds meer vetcellen creëren en dikker worden.

Hoe kan ik dan vermageren?

Als je jouw lichaam de juiste voeding geeft en gezonde porties aanbiedt, dan zal je lichaam zich voor de rest wenden tot de vetcellen. Eens je lichaam de vetcellen aanspreekt voor energie, begin je vet te verbranden.

Stel je even voor:

Je eet 2000kcal op een hele dag. Prima, maar je verbrandt er wel elke dag 3500 door een zwaar fysieke job of doordat je bv elke dag drie uur intensief gaat sporten. Dan zal jouw lichaam dus energie tekort komen. Het lichaam vraagt dan naar meer eten, maar dat krijg het niet.

Het ervaart op deze manier een tekort aan energie, een tekort aan glucose.

Het lichaam zal die energie dan gaan zoeken in de vetcellen van het lichaam. Daar zal het vet terug omgezet worden tot energie zodat jouw lichaam en jouw lichaamscellen kunnen blijven verder werken! Hierdoor zal jouw eigen lichaamsvet verbrand worden.

Dit is een heel makkelijk principe van vet verbranden of vet bijkomen(verdikken) en hoe het hele proces in jouw lichaam plaats vindt. Belangrijk is dat je dit begrijpt voor je van start kan gaan!

vetverbranding op gang brengen

Wil je dus gewicht verliezen in de vorm van vet, dan zal je dit natuurlijke proces van vet verliezen op deze manier moeten in gang steken. Het op gang brengen van deze natuurlijke vorm van vetverbranding is voor elk mens toegankelijk.

Het enige wat je hier moet voor doen, is je vasthouden aan bepaalde processen en je lichaam hierbij helpen. Is dit makkelijk? Nee waarschijnlijk niet maar het is absoluut mogelijk!

Ben jij dus zeker van je ommezwaai en wil je graag die kilootjes kwijt spelen, dan weet je nu hoe dit principe in elkaar zit. De extra tips die je kan gaan toepassen, lees je hieronder!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

15 tips om jouw vetverbranding op gang te brengen.

Er zijn wel een aantal tips die jou op weg kunnen helpen om de vetverbranding in jouw lichaam een duwtje in de juiste richting te geven. Nu je het principe kent, weet je dus dat je niet te veel moet gaan eten.

Alles wat jij teveel eet en wat jouw lichaam niet nodig heeft, wordt opgeslagen. Hierdoor krijg je meer vetcellen en word je dikker.

Maar er zijn enkele belangrijke tips waar jij mee aan de slag kan gaan om ervoor te zorgen dat jij je lichaam stimuleert om sneller vet te verbranden. Als je hiermee werkt, dan zal je zeker resultaten gaan zien!

1. Slaap voldoende!

Voldoende slapen is misschien één van de belangrijkste dingen die jij voor jouw lichaam kan doen. Slaap is iets waar we niet al te veel mee bezig zijn en dat er ook vaak als eerste bij inschiet.

Heel veel mensen werken tot ’s avonds laat -al dan niet op locatie- en willen in de avond nog even doorwerken. En heel veel van diezelfde mensen moeten in de ochtend dan ook extra vroeg op. Voor het werk of voor de kinderen. Maar wanneer slapen we dan? En hoeveel?

vrouw die slaapt

Een gemiddeld mens heeft toch tussen de 7-9u slaap nodig en een vrouw net ietsje meer dan een man. Tijdens die slaap zal jouw lichaam en geest zich herstellen van alle impulsen die je tijdens de dag gekregen hebt. Dat geestelijke herstellingsproces is even belangrijk als een lichaam dat rust nodig heeft.

Heb je slecht geslapen of te weinig geslapen dan zal je de dag nadien ook fysiek niet helemaal in orde zijn.

  • Je zal je moe voelen.
  • Je hebt een tekort aan energie en levensvreugde.
  • We krijgen meer trek in zoet en suiker.
  • Vreetbuien kunnen de kop opsteken.
  • Jouw gedachten zullen donkerder zijn.
  • Alles straalt negativiteit uit.

Allemaal redenen waarom je er beter voor zorgt voldoende te slapen!

2. Drink water.

Het klinkt onnozel en we weten het ondertussen allemaal, maar zonder water kan jouw lichaam niet verder. Water is de belangrijkste bron van vloeistof in jouw lichaam. Een mens verliest constant water, het is dus ook belangrijk om dat water aan te vullen.

Water voert de schadelijke stoffen in jouw lichaam af. Hoe sneller deze stoffen uit jouw lichaam zijn, hoe gezonder je wordt. Drink een minimum van 1,5 tot 3 liter water. Je vetverbranding zal goed op gang komen en je zal sneller gaan afvallen!

3. Eet een ontbijt!

Als jij een traag metabolisme hebt en je bent al een tijdje aan het sukkelen met het verliezen van lichaamsgewicht dan is het een goed idee om in de ochtend een ontbijt te eten. Doe dit een aantal weken zodat je jouw lichaam terug op gang helpt.

Tijdens het slapen brandt de vetverbranding op een laag pitje. Als we willen afvallen, willen we de vetverbranding liefst dadelijk op volle toeren. Drink bij het opstaan dadelijk een groot glas water.

Een half uurtje later kan je een gezond ontbijt eten met voldoende eiwitten en gezonde vetten. Voorbeelden van een goed ontbijt zijn bv eiermuffins, een omelet, een heerlijke smoothie. Neem géén brood met choco of cornflakes. Hier heb je helemaal niets aan, integendeel!

4. Drink tussendoor!

Stop niet met drinken in de ochtend. Je begint je dag met een groot glas water en liefst twee, maar daarna moet er nog gedronken worden. Heb je eventjes geen zin in water of is het koud en heb je zin in een warme drank, ga dan voor groene thee. Groente thee (koud of warm) bezorgt het lichaam een extra energiestoot die jouw vetverbranding op gang trekt.

Ga je thee niet zoeten. Drink de thee puur zonder suiker of zoetstof. Geniet van de échte smaak van thee.

5. Eet de hele dag gezond.

vetverbranding op gang brengenEvident, maar heel belangrijk om dat ook écht toe te passen. Eet een hele dag gezond!

Ga niet stoppen na het ontbijt, laat je niet verleiden door vriendinnen of een slecht gemoed. Laat je niet van de wijs brengen door zwarte, donkere gedachten. Je hebt een doel en je houdt je daaraan.

Je gaat jouw vetverbranding op gang brengen en dat doe je heus niet met snoeperij en voeding uit pakjes. Zorg er dus voor dat je elke dag gezond eet, de hele dag door. Gezonde voeding is pure voeding. Voeding die uit de natuur komt en die onbewerkt is.

Eet voeding met vezels, eiwitten en gezonde vetten. Zorg dat je voldoende eet en maak de juiste keuzes! Groenten, fruit, eiwitten, noten, pitten, zaden, eieren…Het kan allemaal!

6. Doe aan Intermittent Fasting.

Intermittent Fasting is een manier van eten waarbij je eet tussen bepaalde uren. Je eet bijvoorbeeld tussen 12u ’s middags en 20u in de avond. Hierdoor zal jouw lichaam gedurende een langere periode gaan vasten. Tijdens dat vasten neemt jouw lichaam dan energie uit de vetcellen.

Er zijn verschillende “windows” waarin je kan vasten. Als het je interesseert en je hebt zin om op deze manier jouw vetverbranding op gang te helpen, dan kan je misschien dit artikel even lezen!

7. Eet meer eiwitten.

As je jouw vetverbranding wil stimuleren dan moet je eiwitten gaan consumeren. Er is wetenschappelijk aangetoond dat je door het verhogen van jouw inname van eiwitten, op een vrij makkelijke manier gewicht zal verliezen. Als je het moeilijk vindt om veel eiwitten te eten, dan kan je nog altijd gebruik maken van een eiwitshake.

Er zijn veel mensen die dagdagelijks een shake drinken om zo aan hun eiwitportie te komen. Het moet niet, maar het is erg makkelijk. Anders moet je wel bewust op zoek naar bepaalde voeding. Lees hiervoor dit artikel even door.

8. Eet meer gezonde vetten.

Er wordt wel vaker gezegd dat je vet moet eten om vet te kunnen verbranden. En dat is helemaal waar. Als je niet voldoende vetten eet, zet je jouw lichaam vast. Het principe van vet arm eten is niet goed voor jouw lichaam.

Eet dus gezonde vetten, elke dag, en een goede portie. Lees hier even alle informatie over gezonde vetten, zodat je weet waarom je deze moet eten en zo sneller en meer zal gaan afvallen.

9. Ga bewegen.

vetverbranding op gang brengenEen goede manier om aan de slag te gaan met jouw vetverbranding en deze op gang te brengen is door een extra portie beweging in te schakelen.

Een mens moet bewegen maar heel vaak zijn we hier te moe voor en kunnen we dat niet extra opbrengen.

Door te bewegen ga je de cellen in je lichaam stimuleren. Het is belangrijk om elke dag een beetje te bewegen.

Ga fietsen, wandelen, te voet naar de bakker of haal de kinderen van school na een fikse wandeling. Heb je een trap thuis? Loop hem op en neer gedurende tien minuten.

Zorg dat je beweegt en meer doet dan alleen maar op een stoel zitten! Jouw lichaam heeft dat nodig en het is erg belangrijk als je jouw vetverbranding op gang wil brengen.

10. Ga gewicht heffen.

Als je elke dag beweegt en dan drie keer per week gewicht gaat heffen dan zal je jouw vetverbranding snel op gang kunnen brengen. Door aan krachttraining te doen, gewichten te heffen, ga je meer spieren kweken. En je spieren die hebben meer energie nodig.

Hierdoor zal jouw lichaam dus extra energie gaan halen in de vetcellen en deze energie gebruiken om jouw spieren energie te leveren. Op deze manier verlies je dus niet alleen lichaamsvet maar krijg je ook een mooi gespierd lichaam. Heerlijk toch?

11. Pikant eten.

Pikant eten staat erom bekend de vetverbranding te stimuleren. Hoe pikanter de voeding hoe meer jouw lichaam gaat verbranden. Ken je het gevoel dat je iets pikant eet en dat je letterlijk het gevoel hebt in brand te staan? Wow, vervelend voor jouw mond maar heerlijk lekker en goed voor jouw lichaam.

Voeg dus steeds pikant toe aan je maaltijden als je die mogelijkheid hebt. Door pikant te eten zou je de vetverbranding makkelijk met 20% kunnen verhogen! Zeker doen dus!

12. Gebruik afwisseling.

Afwisseling is erg belangrijk voor het menselijk lichaam en ook voor onze geest. Als je constant hetzelfde doet is er geen uitdaging meer en verzak je in een soort routine die nooit goed is.

Niets blijft duren als alles steeds hetzelfde is. Een huwelijk niet, een lichaamscompositie niet en een gezonde geest niet.

Broccoli kan dan wel super gezond zijn, maar als je altijd alleen broccoli eet, dan ga je daar niet blij van worden. Varieer. Wissel broccoli af met spinazie, romeinse sla, boerenkool en spruitjes. Zo krijg je veel meer vitaminen en mineralen binnen en zal je lichaam zich gaan herstellen.

Hetzelfde geldt voor sporten. Doe verschillende oefeningen. Oefeningen voor bijvoorbeeld de benen en armen maar ook voor de schouders en buik. Zo zal je vet verbranden over heel jouw lichaam.

13. Laat je schildklier nakijken.

Het schildklierhormoon heeft een serieuze invloed op jouw vetverbranding. Mensen met een slecht werkende schildklier zullen veel moeilijker in staat zijn om vet te verliezen. Het afvalproces en het volledige menselijke lichaam draait rond- en is ook afhankelijk van onze hormonen.

Werken die hormonen niet goed, dan zullen er ook andere processen in het lichaam moeilijk gaan werken en blijf je dus vast zitten. Het is dus heel belangrijk dat je jouw hormonen in balans krijgt en zeker jouw schildklier laat nakijken.

14. Eet maximum 3 keer per dag!

vetverbranding op gang brengenHet is een mythe die zegt dat je meer dan 3 keer zou moeten eten. Sommige beweren dat je 6 maaltijden per dag moet eten, maar dat is absurd.

Jouw lichaam zal immers heel de tijd aan de gang blijven om al dat voedsel om te zetten naar glucose en dus heeft het geen enkel momentje vrij om jouw vetcellen aan te spreken.

Als je bovenstaand principe van vetverbranding goed begrijpt, dan begrijp je ook dat je maximum 3keer per dag moet eten.

15. Eet genoeg!

Mensen denken dat ze om vet te verbranden dan maar minder moeten gaan eten. Ze volgen diëten, gaan op crashdiëten, eten alleen nog soep en blokkeren zo hun volledige lichaam. Een mens heeft echt wel voldoende calorieën nodig en te weinig is niet goed.

Houd je vast aan het principe dat de calorieën die je eet, gezond moeten zijn en uit natuurlijke voeding moet komen. Als jij gaat voor natuurlijke voeding, voldoende eiwitten en gezonde vetten, dan zal je automatisch voldoende calorieën eten en jouw maag kunnen vullen. Ga niet onder de 1300calorieën. Dat is altijd te weinig.

Een mens dat beweegt, leeft en functioneert gedurende 12 uren tijdens de dag, heeft minstens 1500calorieën nodig. Eet je minder zal jouw lichaam zich aanpassen, zuinig worden, opslagen en raak je niet aan je doel!

Conclusie: Vetverbranding op gang brengen.

Wil je jouw vetverbranding een handje helpen en ervoor zorgen dat je sneller en efficiënter vet verbrandt, dan is het een goed idee om jouw voedingspatroon en de rest van jouw leven even onder de loep te nemen.

  • Kijk WAT er verkeerd gaat,
  • WAAROM het verkeerd gaat en
  • Wat je kan DOEN om het te veranderen.

Jezelf af en toe op het matje roepen, is opbouwend. Alles op zijn beloop laten, is dat zeker niet! Merk je dus dat het afvallen niet zo vlot gaat, ga dan op zoek naar de reden. 

keto revolutieAls je op een veilige en snelle manier gewicht wil verliezen en je wil er graag een beetje hulp bij, dan kan ik je zeker het programma “De Keto Revolutie” aanraden.

Als je hiermee aan de slag gaat, zal jouw vetverbranding op gang komen en extra gestimuleerd worden waardoor je snel overtollige vetcellen zal verliezen!

Ik heb het programma zelf aangekocht en ik vind het erg goed in elkaar zitten. Je krijgt alle informatie die je nodig hebt, een receptenboek en ook een boek voor als jij aan de slag wil gaan met intermittent fasting.

Als je dat graag wil, kan je hier een review zien via You tube over het programma!

Ja! Ik wil ook graag méér energie en efficiënt afvallen met gezonde voeding en makkelijke recepten!

Ja! Ik word gezond!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *