Koolhydraatarm slaatje met zalm en avocado! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 6 juli 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Het is lekker warm weer en we hebben allemaal zin om rond te lopen in vrolijke kleurtjes en te genieten van de zomer! Wat eten we het beste? Een koolhydraatarme slaatje!

mooi strandWow ja, het is warm! En het wordt elke dag een beetje warmer. Dus tijd voor slaatjes. Frisse gezonde maaltijden die je lichaam van binnen uit voeden. Een koolhydraatarm slaatje. Want wat wil je nog meer tijdens warme dagen?

Koolhydraatarme slaatjes zijn uitstekend in deze periode van het jaar en ze zullen je helpen je goed te voelen in je vel.

Er zijn duizenden manieren om een lekker koolhydraatarm slaatje te maken en het hoeft niet ingewikkeld of moeilijk te zijn. Fabeltjes dat lekker eten immens lang duurt om te maken, zijn dus ook maar fabeltjes. Met een beetje strategie en wat orde, heb je op minder dan 15minuten een lekker gezonde sla in elkaar gestoken.

Vele ouders lopen tegen de kinderen aan. Of de kinderen tegen de ouders, dat kan natuurlijk ook, maar het is een kunst om de dingen te maken die je zelf lekker vindt en er toch voor te zorgen dat de kinderen hun bordje ook leeg eten. In veel gevallen kan je sommige ingrediënten er gewoon even uit laten.

Waar vinden we koolhydraten?

koolhydraatarm slaatje met zalmKoolhydraten vind je hoofdzakelijk in pasta, rijst, brood, frieten, aardappelen en ook in fruit. Koolhydraten zijn eigenlijk snelle suikers. Ze geven energie maar als je lijf ze niet nodig heeft, die energie, dan worden ze opgeslagen als vetten op je lijf.

Het is dus belangrijk er niet te veel van te eten, als je ze niet nodig hebt. Een koolhydraatarm slaatje is dan ook ideaal.

Heel vaak komen mensen ‘s avonds thuis na een lange werkdag en beginnen dan aan een grootse maaltijd. Een maaltijd die een mens beter tijdens de middag zou eten, want dan heb je nog veel energie nodig.

In de avond als we een hele dag gewerkt hebben en ons klaar maken om een beetje te rusten en later te gaan slapen, is het niet het moment om nog veel energie in je lichaam te steken.

Vetten geven de meeste energie. Dat is helemaal goed, want vet geeft je een vol gevoel en vet kan gebruikt worden als bron van energie zonder dat het zich opslaat als suiker in het lijf. Vet is vet en zorgt voor balans in het lichaam. Lees hier meer over vetten.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Wat niet en wat wel in een koolhydraatarm slaatje?

Koolhydraten geven ook energie maar als je lichaam die energie niet meer nodig heeft, zal je lichaam ze ook niet verbruiken en ze gewoon opslaan als vet op je lichaam. Het is dus belangrijk om geen koolhydraten te eten als je ze niet zal gaan verbruiken.

In de avond nog een steak met frieten, mayonaise en nog een chocolademousse als dessert , is dus geen goed idee. Hou je maaltijden hoofdzakelijk koolhydraatarm. Je lichaam -en dus jouw geest ook- zal er plezier van hebben en het overtollige vet zal wegsmelten!

In de avond eet je dan ook best een koolhydraatarme maaltijd. Een koolhydraatarm slaatje is hiervan een goed voorbeeld. Een koolhydraatarm slaatje kan je snel klaarmaken en is super lekker als avondmaal.

Alles over macronutriënten vind je in dit artikel. Het is belangrijk te weten in  welke categorieën je voedsel valt om te kunnen werken aan een gezond lichaam.

Natuurlijk mag je in de ochtend een sneetje brood eten, er zijn wel duizend andere betere opties, maar steek in de avond voor het slapen geen half brood in je buik. Dat wordt immers opgeslagen als vet. Neem in de plaats dan een koolhydraatarm slaatje.

Groenten en fruit voor koolhydraatarme slaatjes.

In groenten en fruit zitten ook koolhydraten. Dat is logisch. Koolhydraten zijn een vorm van suiker en die suiker vinden we grotendeels terug in fruit. Als je dus een salade maakt met fruit in, heb je meer koolhydraten binnen, dan een salade zonder fruit. Maar ook in groenten zitten suikers.

groenten en fruit

Je kan hier attent voor zijn, gezien de ene groenten minder koolhydraten bevatten dan de andere. Hetzelfde verhaaltje met het fruit.Het ene stuk fruit zit vol koolhydraten, terwijl het andere er best wel mee door kan. Goed opzoeken en kijken wat je wil en wat jouw hoeveelheden zijn is dus belangrijk.

In dit artikel vind je een hele uitleg over een stel apps die je kunnen helpen bij het bijhouden van de voedingswaarden die je dagelijks consumeert. Het is erg handig om op deze manier een beeld te krijgen van jouw eetgewoonte en te leren welk voedsel welke macronutriënten bevat.

Fruit.

Fruit heeft een behoorlijke portie koolhydraten. Koolhydraten in de vorm van suiker namelijk. Fruitsuikers. De meeste fruitsoorten hebben een hoge dosis suiker. Enkele fruitsoorten dienen zich voor een dieet met zo weinig mogelijk koolhydraten.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Denk dan maar aan bessen, blauwe bessen, rode bessen, aardbeien, frambozen en braambessen. Dat zijn de beste fruitsoorten om te eten als je een koolhydraatarm dieet volgt en heel erg lekker in een koolhydraatarm slaatje. Het is niet voor niets dat mensen wordt aangeraden niet meer dan twee stukken fruit te eten per dag.

Maak je een koolhydraatarm slaatje ga er dan ook voor zorgen dat je niet te veel fruit in je salade doet. Wil je toch een stuk je fruit in je koolhydraatarm slaatje, neem dan een soort van besjes. Deze bevatten de minste suikers.

Denk eraan: Alles is relatief.

Als jij een hele dag niets anders eet dan fruit en groenten, dan kan een derde en zelfs vierde of vijfde stuk fruit geen kwaad. Maar als jij bovenop dat fruit nog brood, pasta, aardappelen, koekjes, chocolade en nog andere vormen van koolhydraten naar binnen gaat steken, dan beperk je beter jouw fruitinname.

Groenten

koolhydraatarm slaatje met bloemkool en broccoliDe hoeveelheid koolhydraten in groenten is eerder minimaal. Er zitten koolhydraten in groenten maar het is perfect mogelijk om  je te houden aan een strikte inname van quasi geen koolhydraten en toch groenten te eten.

Er zijn heel veel groenten die je perfect kan eten als je koolhydraatarm gaat. Ik denk maar aan

  • courgettes,
  • champignons,
  • rucola,
  • bloemkool,
  • broccoli,
  • asperges
  • maar ook groene en rode paprika’s,
  • selder,
  • komkommer en aubergines kunnen aanbod komen.

De zoetere groentesoorten zoals wortel en tomaat mag je eten maar niet met overdaad. Maak je een koolhydraatarm slaatje kies dan de juiste groenten om erin te doen.

Een mens heeft deze groenten nodig omdat ze veel vitaminen en vezels bevatten. Ze zorgen ervoor dat we alle voedingsstoffen opnemen en ze zorgen ervoor dat onze darmen proper blijven. In groenten zitten vezels en die vezels zorgen voor een goede doorstroming in het lichaam.

Het eten van groenten heeft verschillende positieve effecten op ons lijf en is dus een noodzaak om gezond te blijven. Schrap alle rijst, brood, aardappelen, pasta van jouw menu en houdt alleen de koolhydraten van groenten en een beetje fruit over en je doet wat je moet doen.

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

Koolhydraatarm slaatje met zalm en avocado.

Ik ben een specialist in slaatjes in elkaar steken. Ik hou ervan omdat het makkelijk is en gezond. Zo weet ik dat ik op een kwartiertje een maaltijd voor elkaar heb en dat ik daar verder niet te veel moet naar omkijken. En als klap op de vuurpijl weet ik met zekerheid dat wat ik eet ook goed is voor mijn lijf.

koolhydraatarm slaatje

Wat wil je nog meer? Niets toch? Ik hou niet van uren in de keuken staan en al zeker niet met dit weer. Soep vind ik ook lastiger met dit weer om naar binnen te steken en dus ben ik echt elke dag op zoek naar iets verfrissend. Een koolhydraatarme slaatje dus.

Zoals bij alle recepten kan jij natuurlijk zelf kiezen wat je erin doet of weglaat. Dat zijn keuzes die je zelf maakt. Maar dit is een koolhydraatarm slaatje met groenten die lekker bij elkaar passen.

Hou je niet van één van de ingrediënten, wissel ze dan om voor iets anders en dan heb je nog steeds een lekkere en voedzame maaltijd.

Wat heb je nodig?

Een scherp mes, een snijplank, twee borden.

Ingrediënten.

  • Sla: Dit kan eender welke sla zijn, maar ik neem wel vaak de donkere groene gemengde sla. Hier zit dan rucola in, eikenbladsla, kropsla, spinazie en romeinse sla. De enige sla die ik zelden of nooit zal nemen is ijsbergsla. Laat deze sla wel erg knapperig en makkelijk zijn in bereiding, hij bevat in het algemeen wel de minste voedingsstoffen.
  • Avocado : Zorg dat hij rijp is en eetbaar. Te plat is niet goed, maar een avocado die nog niet rijp is, is ook niet lekker en niet gezond, dus zorg voor een rijp exemplaar. Een avocado zorgt voor een portie gezonde vetten en is dus erg goed om in je maaltijd te steken. Avocado’s geven je ook een vol en verzadigd gevoel.
  • Walnoten : Je kan eender welke noten nemen zolang het geen pinda’s zijn en zolang de noten ongebrand en ongezouten zijn. Walnoten hebben de vorm van hersentjes en zijn ook erg goed voor onze hersenen en onze algehele gezondheid. Een ander goed alternatief zijn amandelen of pecannoten.
  • Olijven: Olijven zijn een uitstekende bron van gezonde vetten. Ik hou zelf meer van de groene olijven maar zwarte kunnen uiteraard ook. Tegenwoordig zijn olijven vaak gemarineerd in allerlei oliën en kruiden. Ik neem vaak de neutrale als ze in een koolhydraatarm slaatje terecht komen. Als ik ze zo wil eten, dan heb ik ze wel graag gemarineerd.
  • Zalm: Zalm is eveneens een erg goede bron van gezonde vetten en proteïne. Behalve dat het gezond is, is het ook gewoon heel erg lekker. Ik hou van verse zalm zoals geserveerd bij de japanner. Maar ook gerookte zalm kan heel lekker zijn. koolhydraatarm slaatje

Hoeveelheden voor twee personen:

Zakje 500 gram gemengde salade.

200 gram gerookte zalm in blokjes of reepjes

1 rijpe avocado

40 gram walnoten

15 olijven

1 pijpajuintje

Hoe maak ik het klaar?

En laat dit nu het makkelijkste zijn dat er in de aanbieding is. Eens jij al jouw ingrediënten gevonden hebt, neem je twee grote borden en kan je beginnen met je bord te dresseren. Het duurt amper 5 minuten en je salade is klaar en kijk eens wat een gezond koolhydraatarm slaatje boordevol vitaminen!

Ga er geen brood bij eten, want dat zijn net koolhydraten en dat is nu niet de bedoeling. We eten immers koolhydraatarm! Ben je bang dat je niet voldoende gaat hebben, doe er dan nog een hard(of zacht)gekookt eitje bij of nog wat extra groenten zoals een schijfje komkommer of wat gebakken asperges. Ook erg lekker en gezond.

  • Neem de twee borden. Of eentje als je alleen voor jezelf kookt.
  • Leg de sla als eerste op het bord.
  • Snij de avocado in twee, haal de pit eruit en snij hem dan in stukjes.
  • Leg hem op de sla (een halve per bord)en kruid hem af met peper en zout.
  • Je kan er eventueel wat pili-pili vlokjes bij op doen. Deze maken het geheel wat spicy.
  • Snijd de olijfjes in twee en verdeel ze over de twee borden.
  • Neem een handjevol walnoten en verdeel over de salade.
  • Als laatste leggen we de zalmblokjes er bovenop.
  • Kruid met peper en pilipili. (Gebruik niet te veel zout want gerookte zalm is al zout van zichzelf)
  • Je kan als afwerking nog een pijp-ajuintje snijden en erover gooien.

koolhydraatarm slaatjeDressing voor een koolhydraatarm slaatje.

Als dressing op dit koolhydraatarm slaatje gebruik ik eenvoudigweg een aantal druppels sesamolie. Sesamolie is een gezonde vorm van olie en heeft een erg pittige smaak die heerlijk is om te gebruiken als dressing. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn.

Doe een paar druppels op je salade en je kan beginnen eten!

Houd je toch meer van wat zwaardere dressings, dan kan je wat sojasaus bij de sesamolie doen en een beetje agave siroop en zo krijg je een meer Japanse vinaigrette.

Conclusie: Koolhydraatarm slaatje.

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbel

Ik heb twee favoriete receptenboeken. Ik hou van kookboeken. Er staan er ook veel op mijn boekenplank, dus ga maar even kijken! Het heerlijke aan kookboeken is, dat je steeds opnieuw op zoek kan gaan.

Recepten uit een goed kookboek bieden ook een aantal zekerheden. Je weet namelijk met zekerheid dat het gezond is en lekker. Je weet ook met zekerheid dat je ze kan maken en dat het geen gedoe vergt om ze te maken. En ze zitten allemaal mooi in een geheel. Lees hier de review van de Afslank Receptenbijbel!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *