Gehaktschotel met groentjes: Koolhydraatarm! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 27 augustus 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een heerlijk lekker en makkelijk snel te maken, koolhydraatarm receptje met gehakt en groentjes!

gehaktschotelHet is weer tijd voor een gezond recept. Een recept dat je buik volsteekt met goede voedingsstoffen en je achterlaat met een voldaan en gelukkig gevoel. Deze gehaktschotel is daar perfect voor!

Het leuke van dit recept is, dat het ook heel erg snel klaar is. Tien minuutjes voorbereiden en tien minuutjes koken en dan ben je klaar.

Dit gerechtje is super gezond en je kan er lekker mee variëren zoveel je wil. Jij kiest zelf of jij er extra koolhydraten wenst aan toe te voegen of net helemaal niet.

Ik eet deze maaltijd puur volgens het recept, maar mijn man bijvoorbeeld heeft er graag wat rijst bij. Snelle en makkelijke gerechten vind ik een must-have in mijn leven.

Ik heb een gezin en verschillende bezigheden en dus kan ik geen tijd besteden aan overdreven lang in de keuken staan. Begrijp me niet verkeerd , ik sta graag in de keuken, maar om te experimenteren. Niet om gewoon te koken.

Tijd moet je efficiënt en goed invullen. Zoveel mogelijk tijd voor leuke dingen en leuke mensen. Daarom ben ik steeds op zoek naar simpele en makkelijk te maken recepten. Geen fancy ingrediënten en geen vreemde kunstjes. Gewoon een snijplank, een mes, een kookpot en wat basisgroenten. Lekker simpel!

Zieke mensen brengen op.

Ja het is helaas heel erg om te zeggen , maar zieke mensen laten onze maatschappij renderen. Weet je hoeveel dat zieke mensen kosten? Mensen eten zich ziek, vergiftigen zichzelf en daarna moeten ze beginnen met een lijdensweg te starten met het aflopen van dokters en allerlei soorten behandelingen en medicatie.

De behandelingen van zieke mensen kosten stukken van mensen, dokters, ziekenhuizen, medicaties, thuis blijven, psychologen, alle vormen van ellende komen aan de beurt en draai het en keer het hoe je wil: ellende kost geld en ellende laat deze maatschappij draaien.

zieke kindjes

Kijk toch eens hoeveel mensen kampen met overgewicht. En dan heb ik het heus niet over een kilo of vijf teveel. Al is die categorie van mensen ook heel erg groot. Veel mensen hebben een kilo of vijf teveel en voelen zich daar slecht bij maar niemand die erin slaagt om het op een gezonde manier kwijt te raken.

Hetzelfde met de mensen die echt wel in een categorie hoger vallen. Dan zijn er meer dan 5 kilo te veel. Eerder tien of vijftien of misschien wel twintig of dertig. Met z’n allen modderen we verder aan en niemand die nog door het bos de bomen kan zien.

Wat zijn gezonde recepten?

Dat is een vraag waar veel mensen het antwoord niet meer op weten. Begrijpelijk. Daarnet hoorde ik nog iemand op het nieuws zeggen dat onze voeding nu minder calorierijk en suikerarm is. De twee werden samen in één zin gezet en het klopte helemaal niet. Die twee horen namelijk niet noodzakelijk samen.

Het is niet omdat je suiker eet, dat het daarom calorierijk moet zijn en het is niet omdat je calorierijk eet, dat je daarom suiker zou eten. Dat klopt niet. Een appel bevat veel suiker en niet veel calorieën en een stukje spek bevat géén suikers maar is wel calorierijk.

De meeste mensen weten niet waar ze over spreken en als zelfs “het nieuws” niet weet wat ze aan het vertellen zijn, dan is het erg gesteld met onze maatschappij. Sommige mensen vertrouwen op de mededelingen die door nieuwsmensen of andere soorten van bekende mensen worden gedaan, maar deze mensen vertellen niet noodzakelijk de waarheid.

Veel koolhydraten eten is niet gezond.

spaghettiJe kan jezelf in allerlei bochten draaien om toch maar je eigen lekkernijen te kunnen eten waar jij zin in hebt maar de feiten spreken voor zich. Koolhydraten zijn suikers en suikers zijn niet gezond.

We moeten dus echt allemaal drastisch onze suikerinname gaan beperken. Door zoveel koolhydraten te eten vul je jezelf met heel veel suiker. De natuurlijke gang van zaken wordt verstoord en jouw lichaam moet zich bezig houden met al die suikers een plaatsje te geven.

De suikers te gebruiken als energie. In het beste geval, maar als er geen energie nodig is, dan wordt suiker opgeslagen als vet.

Om zo weinig mogelijk suiker binnen te krijgen, moeten we zo veel mogelijk koolhydraatarm eten. We eten vooral veel eiwitten en vetten en vullen deze aan met gezonde porties groenten. Zo krijg je een evenwichtige maaltijd die je alles geeft wat je nodig hebt.

Koolhydraatarme gehaktschotel met groentjes.

Deze gehaktschotel is een lekkere maaltijd die snel klaar is en waar je goed jouw buik kan mee vol eten. In dit recept zit een goede portie vlees die garant staat voor eiwitten en vetten. De rest vullen we aan met smaakmakers en groenten.

Je hebt bij dit recept absoluut geen pasta, rijst of brood nodig maar als je toch behoefte hebt om er nog iets extra bij te eten, dan kan je het aanvullen met bloemkoolrijst. Dit is een gezonde versie van de rijst. Denk eraan dat bloemkool koolhydraten bevat en dat je dus geen overdreven portie moet nemen.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu. De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken. Daarnaast val je gemiddeld 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Gehakt heeft een slechte naam als vlees, maar als je gehakt neemt van goede kwaliteit dan doe jij jezelf er alleen maar veel plezier mee. 100gram gehakt bevat immers een goede portie eiwit van 17,5 gram en beter nog gehakt bevat een goede portie vetten van 18gram.

Vetten is exact wat we nodig hebben! Vet eten om vet te verbranden, anders dan dat moet het niet zijn. En 100 gram gehakt bevat maar weinig koolhydraten. 1,1gram koolhydraten per 100gram. Dat is erg goed en gezond voor het lichaam. En met gehakt kan je verschillende schotels maken.

Wat hebben we nodig?

  • Een diepe pan.
  • Een koksmes.
  • Snijplank
  • Vork

We hebben niet zo heel veel nodig. Goed, want hoe minder we nodig hebben, hoe minder we straks moeten afwassen. De diepe pan heb ik ooit een keertje gekocht in de Ikea. Het is een diepe pan waar je een deksel kan opzetten en het eten zachtjes kan in laten pruttelen en gaar koken.

koksmes voor gehaktschotel

Ingrediënten voor de gehaktschotel.

  • 500-600gram gehakt
  • kokosolie of grasgevoerde boter.
  • 200gram geraspte wortelen
  • 200gram geraspte witte kool
  • teentje look
  • kleine ajuin
  • peper en zout
  • sojasaus
  • pikante saus

Snel, snel snel!

Deze gehaktschotel klaarmaken is erg makkelijk. En het is super snel klaar. Ik vind het wel zo fijn om te weten dat ik op een korte tijd een heerlijke gezonde maaltijd op tafel kan zetten. Ik moet geen uren in de keuken staan en iedereen krijgt toch gezonde voeding binnen. Zo heb ik het graag.

Hier kan je het receptje bekijken op YouTube met alles erop en eraan!

Ik kan me soms best schuldig voelen over het feit dat ik te moe ben om eten te maken. De gedachte aan ingewikkelde recepten en lange minuten wachten tot dit of dat gesneden, gekookt of gebakken is. Als ik moe ben dan moet het snel gaan, maar het moet nog wel steeds voedzaam zijn.

In die wetenschap heb ik ervoor gezorgd dat ik een aantal super snelle recepten klaarheb, waarvan ik de ingrediënten altijd in huis heb. Zo kan ik altijd naar een snelle gezonde maaltijd grijpen op lastige en moeilijke dagen. Deze gehaktschotel is er zo eentje van. Snel alles bij elkaar zoeken, vijf minuutjes klaarmaken en eten!

Bereiding gehaktschotel.

  • Begin met het snijden van de groenten, wortel en witte kool, dat is het meeste werk.

Ik koop meestal een kant en klaar zakje met gesneden groenten. Een mix van wortelen en witte kool. Dat heb ik al gevonden in de Lidl, Delhaize, Carrefour en Colruyt.

Ik vermoed dat ze het dus wel overal zullen hebben. Als je super snel wil gaan is dit de makkelijkste optie. Heb je het niet in huis, steek dan een stel wortelen en wat witte kool in de keukenmachine en laat hem het werk doen. Dan heb jij daarna wel de afwas.

  • Snij de ajuin
  • Pel de look
  • Doe een klontje boter of een lepel kokosolie in de pan. Zet op een medium vuur.
  • Als de boter/olie gesmolten is voeg je de ajuin toe, daarna de look.
  • gehaktschotelBak het gehakt in de pan. Zorg dat het mooi aangebakken is, zonder aan te branden.
  • Voeg de sojasaus, olijfolie en de pikante saus toe.

Jij kiest natuurlijk zelf hoeveel pikante saus je toevoegt. Ik houd van pikant en het brengt mijn spijsvertering en metabolisme op gang.

Pikant eten verhoogt jouw metabolisme. Als je geen pikant lust, dan laat je het er beter uit, maar eet je graag een beetje pikant, ga er dan voor!

Ik koop mijn pikante saus bij de lokale Chinese Supermarkt. Daar vind je wel duizend soorten, maar ik hou heel erg van de mijne.

  • Roer alles goed door elkaar.
  • Voeg als laatste de wortelen en de witte kool toe.
  • Meng alles goed en laat nog een minuutje of twee pruttelen tot de groentjes gaar geworden zijn en de smaken van de saus hebben opgenomen.

Bij-gerecht.

Heb je nu het akelige gevoel dat je met deze gehaktschotel zeker niet genoeg gaat hebben en dat je “iets tekort” komt. Dan moet je op zoek naar een gezond bij-gerechtje. Nu, van dit gerechtje mag jij echt heel veel eten. Stevig dooreten tot jouw buik vol zit, is echt wel de bedoeling.

Heb je toch dat gemis van een stukje brood, een beetje rijst of aardappelen vervang het dan door een extra portie gezonde groenten. Bloemkool kan hier altijd lekker voor dienen. Steek een aantal roosjes bloemkool in de keukenmachine en maal de bloemkool in kleine stukjes.

Hier kan je het koolhydraatarme gehaktschotel gerechtje bekijken op You Tube! 

Leg de bloemkool-rijst in een diep bord en leg daarover de gehaktschotel. Mmmm. Dit is zo lekker en zit zo vol gezonde ingrediënten dat je er alleen maar blij kan van worden. Nog niet genoeg? Snij er een lekkere rijpe avocado bij. Deze zit vol gezonde vetten en geeft je een verzadigd gevoel.

Conclusie.

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbelGezond eten is echt niet zo moeilijk en gezond eten maken op korte tijd is absoluut mogelijk en zelfs makkelijk.

Het is heerlijk om ‘s avonds thuis te komen en te weten dat je op een hoog tempo een gezonde maaltijd op tafel kan toveren. Zonder veel afwas, zonder veel tijd en daarna lekker de voetjes omhoog en een beetje ontspannen. Een heerlijke gehaktschotel bijvoorbeeld.

Deze gehaktschotel is een heerlijke maaltijd met een hoop gezonde vetten, een goede portie eiwitten en de juiste hoeveelheid koolhydraten. Je kan ook elke maaltijd steeds aanvullen met een extraatje dat jij nodig hebt. Dat mag. Dat kan en dat is helemaal prima.

Ben je op zoek naar nog meer koolhydraatarme recepten, dan kan je terecht bij de afslankreceptenbijbel. Dit boek geeft jou een hoop gezonde, lekkere en koolhydraatarme recepten. Het boek is al door velen gekocht en gebruikt en met veel succes. Lees ook de review op de website!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *