Een lasagne maar dan koolhydraatarm! Receptje. - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 20 november 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Mmm lasagne is een heerlijk gerecht. Zoals met alle gerechten is het leuk om ze extra gezond te maken zodat je er zonder schuldgevoel van kan eten!

Lasagne, maar dan koolhydraatarm? Kan dat wel? Ik geef je hier een heerlijk lekker recept om zelf een koolhydraatarme lasagne te bereiden. Niet zo moeilijk, lekker en voedzaam.

We eten allemaal graag spaghetti, macaroni en lasagne. Ook pizza is een favoriet gerecht voor veel mensen. Ik werd er als kind altijd helemaal vrolijk van als er spaghetti of pizza op tafel kwam. En ik vond het heerlijk als er een grote ovenschotel met vers gemaakte lasagne uit de oven getrokken werd.

lasagne

Ik merk dat ook mijn kinderen en de vriendjes van mijn kinderen verzot zijn op spaghetti en pizza. Het is een combinatie van smaken, kruiden en textuur van het voedsel, dat ervoor zorgt dat spaghetti zo lekker in de mond valt.

Ondertussen zoveel jaren later weet ik dat pasta, lasagne en pizza zeker niet de gezondste maaltijden zijn. Integendeel zelfs. Ze bevatten heel veel gluten en koolhydraten. Spaghetti of eender welke andere vorm van pasta wordt gemaakt van granen en bevat heel veel suikers.

Je hebt tegenwoordig meer en meer pasta die gemaakt wordt met andere ingrediënten zoals volkoren pasta, pasta van rijst, quinoa, spelt, boekweit, kikkererwten of maïs en zoveel meer. Er is dus keuze genoeg als je niet goed tegen de aanwezigheid van gluten kan in jouw eten.

De smaak is daarentegen wel anders. We moeten daar niet gek over doen, er is een duidelijk verschil tussen de smaak van witte pasta of de smaak van volkorenpasta, boekweit of kikkererwten pasta. Een paar keer proeven en eten is daarbij aan te raden. Zo zal je na een aantal keren wennen aan de smaak.

lasagneAlternatieven voor pasta lasagne.

Lasagne wordt gemaakt met lasagne bladen. Lasagne bladen zijn een bepaalde vorm van pasta: in dit geval in de vorm van bladen. Deze bladen worden gemaakt van witte tarwe. Zo krijg je witte lasagne bladen.

Alle witte producten zijn niet bijster gezond en dus beter te vermijden. Witte pasta, witte rijst, wit brood. Ook het deeg van de pizza is wit en maakt de pizza ongezond.

Meer en meer mensen beginnen te beseffen dat het eten van veel gluten en suiker niet gezond is en niet goed is voor de darmen. Onze gezondheid wordt er zwak door en we verteren het allemaal niet goed meer. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar alternatieven.

Op de doos met pizza staat hoeveel koolhydraten en suiker de pizza bevat. Net zoals de andere macronutriënten. Dan zie je dat een dergelijke pizza in een standaard doos, ongeveer 850 calorieën bevat. Bedenk eens even wat dat met jouw lichaam doet? 850 calorieën dat is de helft van de calorieën die een gewoon mens nodig heeft per dag?

Tenzij jij een zware sporter bent, veel beweegt en een zware fysieke job hebt tijdens de dag, krijg je dit soort hoeveelheden immers niet verteert en laten we eerlijk zijn: heb jij genoeg na een pizza uit een doosje? Heb je het gevoel dat jouw lichaam blij wordt van die pizza? Of krijg je na een uurtje alweer trek in iets zoet?

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Gezonde versies van ongezonde producten.

Het is de kunst om op zoek te gaan naar gezonde versies van ongezonde producten. Dat is het handigste wat je kan doen als je iets aan jouw gezondheid wil veranderen. Eet je graag frieten? Geen probleem, zoek een gezonde versie van frieten zoals bijvoorbeeld pastinaak-frietjes of frietjes van zoete aardappel.

Deze frietjes zijn even lekker. Als je er zelfgemaakte mayonaise bij eet, kan je er zelfs een echt frietpakje van maken. Frietjes met mayonaise van pastinaak en zoete aardappel! Heerlijk is dat toch?

Zo kan je voor elke maaltijd wel een goed alternatief bedenken of tenminste een gezondere maaltijd. Eet je graag afhaalchinees en vind je nasi de hemel op aarde? Geen probleem! Maak dan een gezonde versie van Nasi Goreng en je zal verstelt staan hoe lekker het is.

Eet je graag chocolaatjes met muntsmaak of noten met een laagje chocolade er rond? Mmm lekker kan dat zijn, ik maak ze steeds zelf! Dat kan jij immers ook! Jouw eten zelf maken is de sleutel naar een gezonde levensstijl. Het is niet altijd moeilijk.

Wat is er zo ongezond in onze voeding?

Dat is geen onverstandige vraag, want als jij weet wat er allemaal ongezond is in het eten dat je elke dag koopt in de winkel, dan weet je natuurlijk ook waar je moet op letten als je bepaalde keuzes moet maken.

Als je weet welke producten je beter vermijdt in een gezond voedingspatroon, dan weet je dadelijk ook wat je in de supermarkt of in het restaurant moet nemen. Het enige wat je moet doen, is simpelweg onthouden wat wél en wat niet en dan kom je al heel ver.

Suiker.

suikerSuiker is het enige product dat je altijd ten alle tijden moet proberen te vermijden. Waarom? Simpel, suiker is de oorzaak van alle gezondheidskwalen die er zijn. Het is een product dat nergens toe bijdraagt.

Suiker is goedkoop en wordt voor verschillende processen gebruikt. Het wordt bijvoorbeeld toegevoegd aan maaltijden/voedingsmiddelen om ze langer te kunnen bewaren.

Suiker wordt toegevoegd aan groenten, vlees, sauzen, snoepjes, koeken, chocolade en zo veel meer. Denk maar even aan de suiker die je moeder of grootmoeder toevoegde aan bijvoorbeeld rode kool of het witloof. Dat allemaal om de kinderen toch een lekker smaakje te geven. Want zoet doet eten.

Natuurlijk val je niet dadelijk dood van een portie suiker, maar vroeger aten we zoveel suiker niet. Er was niet zoveel aanbieding voor bewerkt voedsel. Er werd meer écht gekookt en minder uit pakjes gegeten. In dit artikel lees je meer over suiker eten en de gevolgen ervan. 

Koolhydraten.

Koolhydraten zijn een dubieus voedingsmiddel. Sommige zeggen dat je ze absoluut niet moet eten, sommigen zweren bij koolhydraten. De waarheid ligt zoals steeds wel een beetje tussenin. Ik leg je hier even snel uit waar jij moet opletten. Maar wil je meer informatie over koolhydraten, dan kan je dat hier lezen.

Koolhydraten vind je een beetje overal in terug. Denk aan fruit en groenten. Maar denk vooral aan pasta, rijst, aardappelen, brood, koekjes en zoveel andere zaken. De waarheid over koolhydraten ligt hier dan ook mooi tussen: Ze zijn niet noodzakelijk slecht. Integendeel. Maar het hangt ervan af welke koolhydraten je kiest om te eten.

Koolhydraten uit fruit en groenten zijn gezonder dan koolhydraten uit brood en pasta. Groenten en fruit mag je dus eten. Zonder je zorgen te maken. Maar koolhydraten uit brood, pasta, koekjes en dergelijke producten kan je eigenlijk best vermijden. Deze worden dadelijk omgezet in suiker.

Deze suiker wordt dan opgeslagen als vet in het lichaam. Als je dus minder koolhydraten gaat eten, zal je minder suiker in je lijf  krijgen en zal je dus minder kans hebben te verdikken of ziek te worden.

Gluten.

Heel veel mensen zijn gluten intolerant zonder dat ze het zelf echt weten. Er zijn verschillende ongemakken die zich voordoen bij het niet goed verteren van gluten. De ongemakken zijn vaak zo algemeen dat de meeste mensen zich er niet te veel zorgen in maken en dus denken dat het normaal is.

  • Constipatie.
  • Opgeblazen gevoel.
  • Misselijk na het eten.
  • Dikke buik na het eten.
  • Depressiviteit.
  • Buikpijn.
  • Winderigheid.
  • Bloedarmoede.
  • Vermoeidheid.
  • Neiging tot braken na het eten.
  • Gewichtsverlies.
  • Hoofdpijn.

Dit kunnen allemaal tekenen zijn van verteringsproblemen die zich afspelen in de darmen. Zorg ervoor dat je dit goed in de gaten houdt want jouw darmen bepalen je gezondheid. Het is dus belangrijk om hier zorg voor te dragen en alert te zijn voor eventuele symptomen.

Mais.

Mais wordt wel vaker gebruikt als tegenhanger van gluten. Om glutenvrije pasta of andere producten te maken, wordt vaak gebruikt gemaakt van mais. Mais is erg lekker en smaakt ook heel erg zoet. Veel mensen zijn er verzot op. Het maakt een gerecht net een tikkeltje anders.

lasagne koolhydraatarm

Let er wel op dat als jij een slecht werkende/kapotte schildklier hebt dat je dan geen mais moet eten. Mais verstoort de werking van de schildklier heel hard en zorgt ervoor dat jij je erg slecht zal voelen. Geen mais dus, in geen enkele vorm.

Iedereen eet die dingen, waar maak je je druk in?

Klopt, heel veel mensen eten al deze dingen en hebben er geen last van. Tenminste dat zeggen ze. Denk eraan dat niet iedereen met zijn gezondheidsproblemen te koop loopt. Niet iedereen voelt de behoefte om te vertellen wat hij allemaal mankeert. Daardoor hebben we niet noodzakelijk een juist beeld van de klachten.

Heel veel mensen hebben immers problemen met de stoelgang, humeur en gemoedswisselingen, kankers en gewichtstoename. Er zijn zoveel mensen die wel met iets sukkelen dat het nauwelijks vernoemd hoeft.

In onze westerse maatschappij wordt er steeds goed doorgegeten. Eten hoort immers bij de standaard van de mens. We gaan op restaurant, we steken de ijskast vol en we doen ons te goed aan alles wat de westerse maatschappij te bieden heeft.

Iedereen eet alles ja. Maar mensen hebben klachten. Iedereen draagt de gevolgen van zijn voedingskeuzes. Maar wij zijn niet iedereen? Ik ben niet iedereen en jij bent niet iedereen. Jij kan dus zélf de keuze maken wat je eet. Jij kan zelf de keuze maken om gezond voedsel te eten.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Hoe kan ik het beter doen?

Het beter doen, is erg makkelijk. Maak gezonde keuzes. Als je onderstaande tips volgt, dan doe je het al veel beter dan de grote meerderheid van de bevolking en dan ben je op de goede weg om een gezonde versie van jezelf te maken.

  • Eet verse groenten en vers fruit.
  • Als je het kan, eet dan bio groenten en bio fruit (deze zijn niet bespoten).
  • Eet vooral groene groenten.
  • Denk aan: broccoli, courgette, sla, spinazie, rucola, komkommers, groene paprika, paksoi.
  • Eet zo weinig mogelijk vlees.
  • Kies voor kip of kalkoen als je vlees wil eten.
  • Eet meer vis.
  • Eet voldoende gezonde vetten, zonder suiker.
  • Denk aan avocado, ongezoete kokosyoghurt, kokosolie.
  • Eet noten zaden en pitten.

Gezonde lasagne?

pastaDe meeste mensen maken lasagne niet zelf, maar halen ze uit een pakje. Begrijpelijk, lasagne maken ziet er erg moeilijk en lastig uit en schrikt dus een beetje af om zelf te maken. Dat hoeft niet.

De versies uit pakjes zijn gemaakt met lasagne blaadjes. Deze zijn gemaakt van witte tarwebloem en bevatten dus veel koolhydraten, gluten en suiker. Een gezondere versie maken is dus een absolute must.

Je kan een extra grote schaal maken en er een deel ervan invriezen of bewaren voor later in de week. Dat is handig, je kookt maar 1 keer en je bent gegarandeerd voorzien van een gezonde lekkere maaltijd op een moment dat je eten maken niet ziet zitten.

Wat heb ik nodig voor de lasagne?

Om lasagne te maken heb je wel het een en ander nodig. Dus neem de tijd om alles klaar te maken en zoek iemand om daarna de afwas te doen en dan komt het helemaal goed! Lasagne maken is niet moeilijk, het vraagt alleen wat organisatie en zelfs dat is relatief!

Maak er een gewoonte van als je dergelijke uitgebreide menu’s maakt, om steeds wat extra te maken. Zo heb je later in de week nog een leuke beloning en moet je een keertje niet koken. Die beloning is immers meer dan de moeite waard! De lasagne is ook zo lekker, dat je hem elke dag zou kunnen eten.

Materiaal.

  • Snijplank.
  • Koksmes.
  • Dunschiller.
  • Diepe sauspan.
  • Grote pot met zacht kokend water.
  • Grote ovenschaal.
  • Extra kom.
  • Bord voor afval.
  • Bord voor gesneden groenten.
  • Klein potje voor tomaten.

Ingrediënten.

lasagne koolhydraatarm

  • Witte kool.
  • Courgette.
  • Wortelen.
  • Ajuin.
  • Tomaten.
  • Teentje look.
  • Groene paprika.
  • Peper en zout.
  • Provinciaalse kruiden.
  • 500 gram gehakt.
  • Tomatenpuree.
  • Kippenbouillon (of gewoon water).
  • Ricotta
  • Parmezaanse kaas.
  • 1 ei.
  • Philadelphia roomkaas.
  • Boter of kokosolie.

Hoe maak ik een koolhydraatarme lasagne?

We starten met het snijden van de groentjes. Dit vraagt de meeste tijd. Daarom doen we dat als eerste. Ik snij altijd mijn groentjes in 1 keer, zo staat alles klaar voor als het koken moet beginnen.

  • Zet een pot water op het vuur en breng aan de kook.
  • Schil wortelen, courgette en groene paprika.
  • Schil de ajuin.
  • Snij de wortelen, courgette en paprika in kleine stukjes.
  • Snij de ajuin in kleine blokjes.
  • Pel het teentje look en leg opzij.
  • Snij de tomaten in stukjes en zet opzij in een apart potje.
  • Zet de sauspan op het vuur en smelt een klontje boter of kokosolie.
  • Voeg de ajuin toe en de look. Roerbak een beetje om.
  • Voeg het gehakt toe en bak het rul.
  • Kruid de hele zaak met peper en zout en provinciaalse kruiden.

Ik neem vaak kippengehakt omdat ik vlees van kip gezonder vind dan rood vlees van varken of rund. Je kan hier natuurlijk zelf in kiezen. Af en toe een kleine portie gehakt kan geen kwaad en is daarom niet schadelijk.

  • Als het gehakt klaar is, doe je de rest van de groenten in de pan.
  • Roer alles om.
  • Voeg toe: tomatenpuree met een beetje kippenbouillon. Roer alles door tot je een tomatensaus krijgt.
  • Laat 5 minuutjes doorkoken en voeg dan de gesneden tomaatjes toe.
  • Zet het deksel op de pan en laat even pruttelen.

Ondertussen kookt het warm water op het vuur.

groenten

  • Neem de witte kool en snij er de bladeren vanaf.
  • Spoel ze proper onder koud water.
  • Leg ze één voor één in het kokend water en wacht tot ze mals zijn.
  • Haal ze er dan uit en leg ze apart om uit te lekken in een vergiet.

Terwijl je de koolbladeren zachtjes laat garen, neem je een medium mengkom.

Witte saus voor de lasagne.

  • Doe een potje ricotta in de mengkom.
  • Breek er 1 ei in.
  • Doe er 2 grote eetlepels roomkaas bij.
  • Doe er een half zakje parmezaanse kaas bij.
  • Roer alles goed door elkaar, zodat het 1 geheel wordt.

Je krijgt nu een soort van kaassaus die de witte saus zal vervangen van een normale lasagne. Is de saus te dik, voeg er dan wat extra room bij. Je kan ook wat zuiniger zijn met de roomkaas en de parmezaanse kaas en geleidelijk aan toevoegen tot de saus de gewenste dikte krijgt.

  • Neem de ovenschaal en leg er een laagje bolognesesaus in.
  • Leg op de saus, enkele witte kool bladeren. Zorg dat de saus goed bedekt is.
  • Smeer een dikke laag witte saus over de kool bladeren.
  • Bedek opnieuw met bolognesesaus.
  • Koolbladeren.
  • Sluit alles af met een dikke laag bolognesesaus.
  • Boven op de laatste laag leggen we nog wat geraspte kaas. Zo krijgen we een heerlijk korstje als de schotel uit de oven komt.

Zet de ovenschotel in de oven gedurende 30minuten op 180 graden tot de witte kool helemaal gaar is en er een korstje verschijnt op de schotel. Je kan deze lasagne zo eten of serveren met een kleine groene salade erbij.

Conclusie.

koolhydraatarm 30 dagen menuLasagne is een lekker gerecht waar je iedereen aan tafel mee kan verrassen. Denk eraan dat je de witte kool ook gewoon kan vervangen door courgettes of aubergines, als je dat wil. Er zijn verschillende mogelijkheden om pasta te vervangen.

Ben je op zoek naar meerdere koolhydraatarme gerechten waar jij jouw lichaam terug gezond kan mee maken? Er zijn kookboeken genoeg. De kunst is alleen om de juiste te vinden. Dit kookboek, het koolhydraatarm 30dagen menu, geeft je alles wat je nodig hebt. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *