Loslaten: 9 tips om te leren hoe je dat kan doen! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
mindfull 23 augustus 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

We worden allemaal geconfronteerd met vervelende zaken in het leven. De kunst om gelukkig te zijn, is dan wel om al die kleine vervelende dingen los te laten.

loslatenHet is misschien één van de moeilijkste uitdagingen in ons leven: loslaten. Maar als je dat kan, wordt jouw leven vrolijker en blijer.

Je niet meer druk moeten maken in kleine pietluttige dingen, kan een echte verademing zijn. Je leven wordt lichter, jouw hoofd laat alles even los en je kan je weer even helemaal vrij en leeg voelen.

Waarom is het zo moeilijk? Vaak zit ons ego in de weg. En als er ego’s aan te pas komen dan wordt het loslaten wel erg lastig.

Er zijn zoveel dingen die in de weg staan van rust en kalmte, maar je kan alleen maar tot rust komen als je rustig blijft in je hoofd en geen plaats open houdt voor zorgen en problemen.

Loslaten moet je doen met dingen, mensen, emoties en gebeurtenissen. Als je dingen loslaat, dan zal je er verder geen last meer van hebben. Je kijkt ernaar, begrijpt het, je gaat erdoor en dan laat je het los.

Heerlijk is het gevoel om vrij te zijn van zorgen. Vrij te zijn van boze gedachten. Vrij te zijn van woorden, boze mensen of negativiteit in het algemeen. Het zorgt voor rust in je hoofd en rust in je lijf en het kan je eindeloos veel troost en warmte bieden waardoor je mooier in het leven komt te staan.

We maken ons altijd druk! Waarom?

loslatenAl jouw tijd besteden aan negatieve gedachten over dat ene ding? Dat is nergens goed voor. Heel jouw dag is dan gevuld met dat ene probleem en er is geen ruimte meer voor andere zaken.

Heel vaak maken we ons druk in kleine dingen. Dingen die we eigenlijk niet in de hand hebben en waar we verder niets kunnen aan veranderen.

Ze zitten in ons hoofd en ze malen maar rond. We zoeken naar redenen waarom iemand zei wat hij zei, of we zoeken het perfecte antwoord.

  • We ergeren ons dood als we niet dadelijk een parkeerplaats vinden. En dan gaan we roepen en tieren tegen de man die net de parkeerplaats voor onze neus inpalmt.
  • We zitten te zuchten en te blazen als de dame voor ons in de rij van de bakker, absoluut het brood wil betalen met kleine rosse centjes.
  • En de rij waar we staan aan te schuiven is toch ook net de traagste rij zeker?

Ergeren, balen, zuchten, blazen, en alles nog moeilijker en lastiger maken. Dat is wat het leven wordt als we zo doorgaan. Eén grote zucht. Eén saaie en vervelende bedoening. Druk druk druk en we hebben altijd tijd te kort. Maar waarom eigenlijk? En is het echt zo erg dat je even moet wachten op die dame met de centjes?

Stress en ongenoegen.

Het enige wat dit soort situaties met jou doet, is stress veroorzaken. Het stresshormoon giert door ons lichaam en we kunnen geen kant meer uit. We worden lastig, depressief (of net agressief) en we kunnen niet meer genieten van de dag of het leven.

De vraag is waarom we ons zouden druk maken in al die kleine dingen? Meer dan de helft van dergelijke dagdagelijkse dingen hebben we zelf niet in de hand. Je kan er niets aan veranderen. Dus waarom zouden we er ons dan aan vasthouden? Waarom zouden we er dan mee bezig zijn en er onze tijd en energie insteken?

bladeren aan een boom

Al die zaken waar je niets kan aan veranderen die moet je gewoon loslaten. Simpel als dat. Ervaar het, bekijk het, voel het, adem diep in en laat het los. Zet het opzij en bekijk later maar of er überhaupt nog iets mee gebeurd. Meestal is dat niet zo.

Wil jij minder stress, minder zorgen? Leren om dingen los te laten en écht te genieten van jouw leven? Dan is dit e-book zeker iets voor jou!

Ja! Ik wil simpelweg gelukkig zijn!

Kan je alles loslaten?

Je kan natuurlijk niet alles loslaten dat is niet echt realistisch. We maken ons zonder enige twijfel druk in belangrijke zaken. Als je kind ernstig ziek is, dan ga je dat niet zomaar loslaten. Als je huis op instorten staat omdat er naast jou een bouwwerf bezig is, dan laat je dat ook niet zomaar los. MAAR je kan wel al die kleine dingen loslaten! Al die extra kleine dingen. Die kleine pietluttige dingen die steeds zorgen voor het druppeltje te veel.

  • De kuisvrouw heeft gepoetst maar ze is de spullen vergeten terug te zetten op de juiste plaats.
  • De bakker heeft ons lievelingsbrood niet meer.
  • De kip is weer duurder geworden.
  • Je kind weigert jouw eten te eten.
  • De was is nog niet gedaan en nu heb je je favoriete broek niet om aan te doen.
  • Je moet ver lopen om de auto te parkeren.
  • Het regent.
  • Een collega heeft een kut opmerking gemaakt tegen jou en je wil wel eens zeggen wat jij daarvan vindt!

Het zijn allemaal kleine dingetjes die zorgen voor kleine ergernissen, die eigenlijk niet nodig zijn. Laat het los, laat het passeren, je bent sterker dan dat en jij staat echt wel boven die kut opmerking? Of niet soms? Wat een zielige toestand van de collega om zo uit te vallen naar jou? Zegt het niet meer over haar dan over jou?

Het is allemaal zo belangrijk niet. Dergelijke zaken gebeuren. Het enige wat jij moet doen, is er naar kijken, het begrijpen, door de pijn/teleurstelling/verdriet heen gaan en het daarna loslaten. Als een ballonnetje dat wegvliegt met de lucht. Als een blaadje dat van een boom valt en meegenomen wordt door de wind. Gewoon LOS LATEN.

Voordelen van loslaten.

loslatenLoslaten kan zoveel voordelen brengen. De ontspanning en de rust die je kan ervaren bij loslaten is immens.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die zich echt eindeloos druk kan maken in het feit dat haar afwasmachine niet ingeladen is zoals zij vindt dat dat moet gebeuren. Maar waarom moet dat dan precies ZO gebeuren? Is dat dan zo belangrijk? Is het niet evengoed ingeladen als iemand anders het doet op een andere manier?

Je verspilt zoveel energie, tijd en positiviteit aan dergelijke prullen. En het brengt niet op.

Adem diep in en adem diep uit: bedenk waarom je je druk maakt en laat het los. Vraag jezelf of je het probleem kan oplossen, los het op en zeg jezelf dan om het te laten gaan.

Wat win je als je loslaat :

  • Het werkt bevrijdend, je zal je opgelucht voelen en lichter.
  • Het geeft rust.
  • Je kan ontspannen en een gevoel van tevredenheid ervaren.
  • Loslaten ruimt de rommel op. Rommel die aanwezig is in jouw hoofd en ook in je hart. Als je dingen opruimt, maak je plaats voor nieuwe zaken en nieuwe ervaringen.
  • Het geeft een fijn gevoel dat je iets knap gedaan hebt, voor jezelf.
  • Je zal negatieve zaken uit je hoofd laten en zo terug plaats maken voor positieve zaken!
  • In de plaats komt er een gezonde geest in een gezond lichaam.
  • Je wordt steeds gelukkiger.
  • Je zal merken dat je blijer wordt van kleine dingen.

Loslaten, prima, maar hoe laat je dan dingen los?

Wat zijn de belangrijke zaken die je moet doen als je dingen wil loslaten? Wel, op zich is het niet zo moeilijk. Iedereen kan het en als je jezelf er een beetje in traint, word je er geweldig goed in. Ik som er hier een paar op. Probeer ze toe te passen en er werk van te maken want ze zijn echt gewoon belangrijk.

Tip 1: Lach er niet mee!

lachenInderdaad: lach het probleem niet weg, doe er niet lacherig en onnozel over en neem de zaak serieus. Neem jezelf serieus en ga op zoek naar de redenen waarom je je bepaalde dingen zo hard aan trekt.

Waarom heb je beslist om op die manier te leven? Waarom geef je jezelf niet de nodige rust in je hoofd?

Neem de tijd om de zaken te bekijken en doe dat in alle ernst. Als je jouw gedachten niet ernstig kan nemen dan zal je er nooit vanaf komen. Gedachten bepalen onze mindset en onze mindset bepaalt het verloop van de dag en het gevoel dat we er aan over houden.

Tip 2: Zijn jouw gedachten wel juist?

Dat we van alles denken is normaal en dat we daar bepaalde conclusies aan vasthangen, dat gebeurt ook, maar of die conclusies en die gedachtengang dan altijd juist en correct is, dat is bediscussierbaar. Misschien is het belangrijk om dat even te bekijken en onder een vergrootglas te steken?

Door onze eigen denkpiste in vraag te stellen, geef je jezelf de mogelijkheid om bepaalde zaken helder te zien en zo eventueel onnodig gepieker weg te nemen. Zo zal je weer meer rust vinden en kan je op zoek naar iets anders.

Vraag je steeds af bij de dingen die je ziet en interpreteert of het correct is. Zo niet, is dat weer een probleem minder toch?

Tip 3: Maak bewust tijd, elke dag, tien minuten, om alle zorgen te overlopen.

Het bewust nemen van de tijd om even alle zorgen en problemen te overlopen, ze te bekijken en er eventueel een aantal oplossingen voor te zoeken, is een goed plan. Zo kan je in alles duidelijkheid scheppen. Het blijft aanwezig gedurende een aantal minuten van de dag en daarna kan je ze weer loslaten.

De tijd die je er voor neemt, is prima, maar zet er een limiet op! Als de tijd op is en het belletje rinkelt, dan mag het niet langer meer duren: daarna ga je andere dingen doen die leuk zijn en laat je de zorgen los.

Tip 4: Ga je gedachten verzetten!

loslatenKrijg je het niet los en blijven bepaalde zaken maar door je hoofd heen malen? Lukt het niet om er duidelijkheid in te scheppen of het een plaats te geven? Ga dan bewust afleiding zoeken.

Ga lopen! Geniet van een film. Lees een boek. Wat je ook doet, probeer actief jouw gedachten te verzetten naar een heel ander onderwerp.

Zo zal het gepieker even verdwijnen, het probleem naar de achtergrond verschuiven. Daardoor krijg je meer ruimte en soms een nieuwe heldere kijk waardoor een oplossing zich waarschijnlijk aandient.

Helderheid in hoofd en lijf zorgt voor duidelijkheid en kan je verder op het juiste pad brengen. Laat dus op tijd los en ga bewust iets anders doen. Liefst iets waarvoor je heel aandachtig moet zijn!

Tip 5: Schrijf alles op.

Even alles opschrijven wat je tegensteekt en in de war brengt, kan verlichting brengen. “Schrijf het van je af”, zeggen ze soms en dat is ook echt zo. Door dingen op te schrijven, ben je het even kwijt en kan je het ook even loslaten.

Heel vaak heb je daarna geen zin of geen nood meer om er verder nog mee bezig te zijn. Heel veel problemen verdwijnen vanzelf, als je er geen aandacht meer aan besteedt.

Tip 6: Praat luidop tegen jezelf.

Eentje dat altijd helpt, is om luidop tegen jezelf de problemen te gaan opsommen.

  • Wat is het probleem?
  • Waarom heeft zich dit voorgedaan?
  • Wat vind je daar vervelend aan?
  • Wat zijn de aparte onderdelen van het probleem?
  • Hoe en door wie is dit probleem ontstaan?
  • Wat zijn de oplossingen die zich aanbieden?

Door hardop deze vragen aan jezelf te stellen en er actief én luidop een oplossing voor te zoeken, zal je actiever in je brein op zoek gaan naar mogelijkheden om deze issues op te lossen en los te laten.

Tip 7: Probeer niet overal controle over te hebben.

Je kan niet alles in jouw leven controleren. Probeer dat dan ook niet. Het kan niet!

  • Dat je net die tractor voor je neus hebt zitten, waardoor je tien minuten langer onderweg bent, daar kan je niets aan doen en dat heb je niet onder controle. Maar er zal wel een goede reden zijn, waarom die tractor net nu, voor jou, moet rijden.
  • Dat het regent terwijl je hoopte op dat mooie weertje, daar kan je niets aan doen.
  • Dat iemand slecht denkt over jou, dat heb jij niet onder controle, dus dat kan je maar beter loslaten.

Je kan helemaal niet alles in de hand houden dus probeer dat dan ook niet. Dat zorgt voor stress en die heb je niet nodig. Ga ervan uit dat je exact bent, waar je moet zijn in je leven en dat dat het belangrijkste is.

Tip 8: Zeg regelmatig tegen jezelf : “Ach wat maakt het uit.”

Het helpt door de zaken te relativeren en je af te vragen of het dan allemaal zoveel uitmaakt?

  • Maakt het zoveel verschil uit dat..?
  • Word ik er beter van als ik denk aan dit of dat?
  • Als ik me zorgen ga maken of druk ga zitten maken in dat ene ding, word ik dan beter?

Loslaten hangt vaak samen met dingen waar je aan gehecht bent. Dingen of gedachten, mensen of gebeurtenissen. Laat het los en maak het niet zo belangrijk. Als je ervan overtuigd bent dat er altijd nieuwe en betere dingen op jouw pad zullen komen, dan is het makkelijker om los te laten.

Bedenk dat er een reden is waarom je vandaag hier bent en dit pad bewandeld. Morgen zal het misschien anders zijn maar het is belangrijk te weten dat je altijd precies bent, daar waar je moet zijn.

loslaten

Loslaten is je niet gek laten maken door de dingen die rondom jou gebeuren. Laat je niet zot maken door uitspraken van mensen of door situaties. Sta je in de file, sta dan in de file en wees je daar bewust van zonder er kwaad of geïrriteerd van te worden.

Laat het los. Adem diep in en uit, besef wat je daar doet en laat het los. Het verlost je van stress en donkere gedachten en je kan weer verder met iets leuks.

Tip 9: Zorg voor een tegenreactie.

Zorg ervoor dat je altijd iets anders hebt waar je mee bezig kan zijn, als het lot je slecht gezind is. Had je gepland om vandaag lekker een uurtje te gaan hardlopen, of met de kinderen naar het park te gaan en giet het pijpenstelen? Jouw plan valt in het water. Als je een tegenreactie hebt en je had dit al ingecalculeerd dan kan je het makkelijker loslaten.

Je wist namelijk dat ALS het zou regenen, je niet zou kunnen hardlopen, maar dat je dan thuis een training kickboksen zou doen en daarna gezellig met de kinderen naar de film zou gaan. Dat is ook leuk en gezellig en je kan zo de teleurstelling makkelijker loslaten.

Zorg dus altijd voor de aanwezigheid van een plan B.

Conclusie: Loslaten.

Probeer los te laten. Oefen en praktiseer dit principe. Op kleine dingen maar ook voor grote dingen. Hoe meer je loslaat, hoe beter het zal gaan. Na een tijdje wordt dat loslaten een gewoonte en zal je je steeds minder vaak bezig houden met zaken die je ongelukkig maken.

Leef je leven ten volle zonder boosheid en kwaadheid. Neem de tijd om rust te vinden in jouw hoofd. Ontspan. 

nooit meer zorgen of stress

Ik raad je ook absoluut het boek ” Nooit meer zorgen of stress” aan. Het is een geweldige handleiding die je tot inzichten brengt en waarmee jij jouw leven en jouw geluk kan optimaliseren.

Met de e-cursus “Nooit meer Zorgen of Stress”  leer je weer ontspannen en positief te leven. Ontdek meer vertrouwen, meer optimisme en meer plezier!

Leven zonder stress is werkelijk het mooiste cadeau dat jij jezelf kan geven. Jouw volledige gezondheid begint in jouw hoofd : verzorg het dus goed en verban alles wat je letterlijk en figuurlijk dik, ziek en ongezond maakt!

Wil jij minder stress, minder zorgen? Leren om dingen los te laten en écht te genieten van jouw leven? Dan is dit e-book zeker iets voor jou!

Ja! Ik wil simpelweg gelukkig zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *