Op dieet gaan, hoe doe je dat? Lees het hier: Het geheim van alle diëten.
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 8 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Zwaarlijvigheid is echt de ziekte van de 21ste eeuw. Het is belangrijk dat we op zoek gaan naar de juiste voeding. Waar vind je tegenwoordig gezonde voeding en hoe begin je eraan?

foto drie dikke mensenObesitas is dé ziekte van de 21ste eeuw. Je kan niet buitenkomen of je ziet mensen die te zwaar zijn. Gewicht verliezen, een dieet volgen of diëten wordt dan wel heel belangrijk om gezond te zijn.

Het is geen uitzondering meer. Het is een evidentie. Mensen worden dikker. Elke dag een beetje meer.

Drie kwart van de bevolking is zwaarlijvig maar de ernst daarvan wordt zwaar onderschat. Het is onbegrijpelijk hoe sommigen onder ons maar blijven rondlopen met al dat extra gewicht. En eens het eraan vast zit is het extra moeilijk om het er ooit terug af te krijgen.

Vele onder ons beginnen met diëten en vermageren. Het ene nieuwe dieet, na het andere. Maar geen enkele van die diëten biedt een blijvende oplossing. Hoe komt dat? Simpel : omdat het maar gaat over 1 ding. Afvallen kan je immers maar op 1 manier.

En al die mensen met hun nieuwe snelle afvalcursussen, hun crèmes, pillen en supplementen. Het ene nieuwe dieet na het andere. Ze werken immers niet en in het beste geval bieden ze een oplossing voor een aantal dagen, weken en misschien zelfs een aantal maanden, maar na een paar maanden, is het niet meer haalbaar.

Je stopt met het dieet, je denkt dat dat wel kan, we geven op, stoppen ermee, willen wel terug even “gewoon” gaan eten. En drie maanden later zijn we zwaarder dan waar we 6maanden gelegen stonden. Een vicieuze cirkel waar geen ontkomen aan is.


Waarom altijd op dieet gaan?

dieetWaarom zouden we al die nieuwe diëten moeten uitproberen trouwens. Wat is het nut ervan? Ik kan je zeggen dat diëten allemaal hetzelfde zijn. Het zijn allemaal dezelfde zaken maar verpakt in een ander verhaal.

Als je alle vormen van “op dieet gaan” netjes op een rij zet, en je kijkt wat het ene wel heeft en het andere niet, zal je zien dat het allemaal op hetzelfde neer komt.

Een dieet is een mythe. En het zorgt ervoor dat er goed verkocht wordt. En dit op kap van de ongezonde medemens die wanhopig op zoek is naar een oplossing voor zijn zwaarlijvigheid. Elk dieet, elke naam die men eraan geeft is maar op 1 basisprincipe gebaseerd.

Verbruik meer dan dat jij eet. 

Welke diëten zijn er allemaal?

Paleo, ketosis, weight wachers, smoothie dieet, proteïne shakes, koolhydraatarm, intermittent fasting, anders gaan eten met vegan en rawfood. Tegenwoordig heb je zoveel keuze, dat het haast lachwekkend is.

Het zijn allemaal diëten, maar ze zijn allemaal niet echt nodig. Bij het ene moet je punten tellen, bij het andere vervang je maaltijden door drankjes. Bij het ene mag je zoveel eten als je wil van 1 product en bij het andere mag je alleen eten tussen bepaalde uren. Alles is mogelijk.

op dieet

Maar bij elk dieet komt het er toch wel op neer, dat je gaat zorgen dat je let op WAT je eet? Welk voedsel kies je om jouw lichaam te voeden?

Als je twee van de drie maaltijden vervangt door een proteïne shake, ja, dan heb je de boodschap wel gehad toch? In plaats van 3 maaltijden van 600 calorieën zal je er nu maar ééntje eten van 600 en 2 van 300. Resultaat, je zal dus op één dag tijd 600 calorieën minder eten.

Ben je daarom gezonder aan het eten? Zal je afvallen omdat dat proteïne dieet zo geweldig is? Nee natuurlijk niet, je zal  afvallen omdat je jouw calorieën inname beperkt : je krijgt 600 calorieën minder binnen op 1 dag tijd. En dat is de reden waarom je gewicht verliest.

Hetzelfde geldt voor een koolhydraatarm dieet. Of weight wachters.

Laat koolhydraten nu net datgene zijn dat veel calorieën en suikers naar boven haalt: haal deze weg uit jouw maaltijd en je zal een pak minder binnen krijgen. Als je met weight watchers, bepaalde punten mag eten: die punten staan immers voor het aantal calorieën en die bepalen dus toch echt wat je wel en niet binnen krijgt?

Wat zijn de calorieën in jouw dieet?

Laat ik eerst even uitleggen wat calorieën zijn. We spreken er steeds over, dus is het belangrijk te weten wat het is!

Calorieën gebruiken we als de eenheid van energie. Het is de energie in voeding en dranken, die je lichaam eruit kan halen. Die energie heb je nodig om te kunnen functioneren, leven : sporten en bewegen, maar bijvoorbeeld ook om te kunnen nadenken.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Ons lichaam heeft drie verschillende soorten voedingsstoffen nodig: koolhydraten, vetten en eiwitten. Om af te vallen is het wel belangrijk dat jij deze drie categorieën van voedingsstoffen in de juiste verhouding en hoeveelheden tot jou neemt.

Deze drie soorten voedingsmiddelen bevatten een verschillend aantal calorieën. Ze zorgen er dus voor dat je energie kan innemen. De algemene waarden zijn :

  • koolhydraten bevatten 4 calorieën,
  • eiwitten bevatten  4 calorieën
  • vetten bevatten 9 calorieën.

Dat betekent niet dat je de vetten moet vermijden omdat ze meer calorieën bevatten. Het is wel de bedoeling dat je ze in de juiste hoeveelheden tot jou neemt, zodat je lichaam optimaal kan profiteren van alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Een voedingscategorie helemaal schrappen is nooit een goed begin.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

De dagelijkse behoefte aan calorieën berekenen.

Om te kunnen afvallen is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je dagelijkse behoefte aan calorieën. Je kan daar een handige formule voor gebruiken om dat uit te rekenen. Deze formule houdt rekening met je gewicht, je lengte en je leeftijd. De formule ziet er als volgt uit:

    • Mannen: 66,47 + (13,75 x gewicht) + (5 x lengte) – (6,75 x leeftijd)
    • Vrouwen: 665,09 + (9,56 x gewicht) + (1,84 x lengte) – (4,67 x leeftijd)

Ben je bijvoorbeeld een vrouw van 43 jaar, weeg je 66 kilo en ben je 164cm lang? Dan ziet de formule er als volgt uit: 665,09 + (9,56 x 66) + (1,84 x 164) – (4,67 x 43) = 665,09 + 630,96 + 301,76 – 200,81= 1397cal.

In dit geval betekent het dat je uitkomt op een caloriebehoefte van ongeveer 1350-1400 per dag. Dat wil dan weer zeggen dat dat de hoeveelheid calorieën is die je nodig hebt om gewoon te leven, te bewegen en op een gezonde manier door het leven te kunnen gaan.

avocado

 

Als je weet hoeveel je nodig hebt om gewoon te kunnen opstaan, naar het werk gaan, en voor het huishouden te zorgen : gewoon functioneren dus, dan kan je ook gaan berekenen wat je nodig hebt in andere gevallen. Ga je bijvoorbeeld daar bovenop elke dag sporten en verbrand je met dat sporten elke keer 400 calorieën dan is dat een extra.

En dan verder om af te vallen!

Wil je dan afvallen, dan sport je 400 calorieën weg en je eet je portie van 1400calorieën. Helemaal prima. Ga je niet sporten , dan kan je jezelf een beperking van calorieën opleggen en dan eet je er bijvoorbeeld maar 1200 ipv de 1400. Zo zal je ook vermageren.

Mensen zeggen soms dat je gewoon naar je lichaam moet luisteren en eten waar je zin in hebt, of waar je lichaam behoefte aan heeft. Laten we wel wezen, dit is niet zo. Laat dat misschien wel de reden zijn waarom er zoveel mensen zwaarlijvig zijn. Omdat ze steeds denken dat ze behoefte hebben aan dat koekje, of dat snoepje, of dat zakje chips.

Nee, op dieet gaan en afvallen dat doe je door te tellen. Niet meer en niet minder. En het heeft niets te maken met een gevoel of een intuïtie, laat staan met het luisteren naar een lichaam dat obese is.

Op dieet: Welke diëten werken er en welke niet?

Diëten zijn goed voor mensen die absoluut nood hebben aan een verpakking : iets dat ervoor zorgt, dat het feit dat ze minder mogen en moeten gaan eten, mooi verpakt is en het draaglijker maakt om uit te voeren.

Het is zoveel makkelijker om minder te eten als je het excuus hebt dat je 2 maaltijden moet vervangen door een drankje. Dat zorgt er immers voor dat je die twee maaltijden ook niet moet gaan nadenken over een gezonde invulling van calorieën, je drinkt gewoon je drankje.

dieet

Laten we verstandig zijn. We kunnen toch niet de rest van ons leven gaan leven op basis van drankjes?

We moeten op een bepaald moment toch terug naar écht eten, écht voedsel en dus zal je toch opnieuw moeten gaan zoeken naar het juiste voedsel in de juiste proporties.

En dan sta je terug bij het begin.

Daarom vallen zoveel mensen ook in het jojo effect. Veel afvallen door een leuke coole verpakking die makkelijk enkele weken of maanden vol te houden is en dan…nu kan het wel weer gewoon.

Wat is de enige échte oplossing als je op dieet wil?

De enige manier om af te vallen, is er immers voor zorgen dat jij weet wat je binnenkrijgt. JIJ bent diegene die dat eten in zijn of haar mond steekt, niemand anders. Als JIJ te veel eet en daardoor verdikt dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Jij steekt het binnen. Jij kiest hoeveel je eet en van welke voedingsmiddelen.

De enige manier om het er terug af te krijgen is door gezond te eten en ervoor te zorgen, dat je minder binnen krijgt dan wat je verbruikt. Calorieën tellen is dus wel degelijk de manier om op dieet te gaan.

Denk je echt dat je ongepermitteerd kan eten als je gaat voor groenten en fruit dieet? Nee zelfs dat niet! Fruit zit boordevol suikers/koolhydraten en dat mag je niet onbeperkt eten of je zal verdikken. Denk je echt dat je voor de rest van je leven elke ochtend en avond een eiwitshake gaat drinken en daar gelukkig van gaat worden?

Nee toch!

Je kiest wat je eet, je berekent hoeveel calorieën dat is en dan zorg je dat je meer beweegt dan dat je eet. Meer dan dat is het echt niet. Laat je niets anders wijsmaken.

Als je een hele dag thuis zit of op kantoor en je beweegt niet veel en je zit aan 1500cal verbruik, dan moet je zonder excuus die avond nog een fikse wandeling maken. Die zal je nog eens 250cal opleveren. Dan heb je die dag een verbruik van 1750cal. Dan kan jij er lekker 1350 eten en dan heb je er 400 extra verbruikt.

Doe dat elke dag en dan krijg je een halve kilo per week VET verlies. VET verlies want we gaan uiteraard voor het verlies van VET. We willen geen spieren verliezen!

Extra afvallen door bewegen!

Als je een zittende job hebt, moet je meer gaan bewegen. Dat is gewoon belangrijk. Als je op een hele dag maar 1400cal verbruikt omdat je te weinig beweegt en actief bent, dan kan je te weinig eten. Gemiddeld moeten wij toch allemaal een 1200-1300 calorieën eten , als minimum om gezond te zijn.

vrouw die sport

 

Een mens die met regelmaat beweegt en sport, zal gemiddeld rond de 1600-2000calorieën verbruiken op een dag en kan daar zijn inname aan aanpassen.

Bereken je BMR in rust en tel er dan je gemiddelde activiteit aantoe. Zo krijg je een mooi beeld van hoeveel je mag eten om toch nog te kunnen vermageren. Houd het gezond en zorg ervoor dat je eerlijk bent met jezelf. Stiekem vanalles in je mond steken en doen alsof het niet gebeurt, levert niet op!

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Conclusie Op dieet!

De enige manier om te vermageren en af te vallen is door op dieet te gaan en minder te eten dan je verbruikt. In welke vorm of op welke manier je dat wil gaan doen, maakt op zich niet zo veel uit, maar alles komt daar echt wel op neer.

Beweeg je weinig in je dagelijks leven, dan moet je gewoon extra beweging gaan inschakelen zodat je meer calorieën verbruikt. Beweging en dieet zorgen voor het beste resultaat.

Als je (di)eet maak je gezonde keuzes zodat je niet een hele dag gaat leven op een pak koekjes en 5 chocotoffen. Groenten zijn over het algemeen de beste keuzes en daar kan je best veel van eten. Ze bevatten weinig calorieën.

Zorg ervoor dat je elke dag voldoende eiwitten binnen hebt. Zij zorgen voor het behoud van je spieren. En eet een goede portie gezonde vetten want door vet te eten, zal je vet verliezen. Eet evenwichtig en maak bewuste keuzes. Neem de drie voedingscategorieën in juiste hoeveelheden.

Beweeg en wees eerlijk. Tel wat je eet, kijk wat je beweegt. Pas dit aan elkaar aan. Geniet en houd vol!

Gezond vermageren met Het Koolhydraatarm 30 dagen menu!

koolhydraatarm 30 dagen menuWil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

 

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *