Asperges? Recept: Salade met groene asperges! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 21 december 2017
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Salades zijn zeer lekker en erg voedzaam. Je kan er eindeloos mee variëren en je kiest zelf wat je graag eet. Een gegarandeerd succes als je de juiste combinaties weet te creëren.

heerlijke saladeIk vind het heerlijk om te experimenteren met verschillende soorten salades. En asperges zijn een dankbare groenten om mee te koken. Er zijn miljoenen mogelijkheden om een lekkere  salade op tafel te toveren.

Je kan zoveel soorten groenten gebruiken en combineren. Je kiest zelf om bij die salade nog pasta, rijst of quinoa te doen, of een lekkere groentecracker of een heerlijk schijfje spelt-brood.

Veel mensen vragen mij waarom ik salade eet. Ik vind het eerlijk gezegd een vreemde vraag? Waarom zou ik niet elke dag een salade eten?

  • Of ik geen zin heb in iets stevigers dan salade?
  • Iets hartigers?
  • Misschien iets zoeter?
  • Of iets dat meer volume biedt.
  • Of ik geen warme maaltijd mis?

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik geen behoefte voel aan warme maaltijden. Ik hou van groenten maar dan wel liefst zo puur mogelijk. Geen onnodige sausen die alle smaak wegnemen van de groenten zelf. Ik hou van pure ingrediënten en het eten zo zuiver mogelijk op mijn bord.

groentenSoms wordt er erg moeilijk gedaan over eten, terwijl dat helemaal niet nodig is. Het kiezen van de juiste combinaties is het enige wat echt belangrijk is om een heerlijke salade te maken.

Als je zelf niet zo handig bent in de keuken of je wil niet te veel gedoe dan kan je echt heel simpel beginnen met het maken van een basis salade. Daar kan je dan elke keer een beetje gaan variëren met kruiden, groenten, smaken.

Een salade heeft ook niet noodzakelijk vaste ingrediënten. Als je een witloofsalade met appel en spek wil maken, dan ligt de keuze van jouw ingrediënten natuurlijk wel vast. Maar als je vaagweg voor een salade gaat met een stuk kip of vis, dan kan jij zelf alle kanten op.

Welke ingrediënten gebruik ik in deze asperges salade?

Een salade bestaat steeds uit meerdere ingrediënten. Je maakt een lekkere salade meestal met minstens drie of vier ingrediënten en je combineert verschillende smaken bij elkaar. Je kan bovenop nog afwerken met noten en verse kruiden.

Ingrediënt 1: Venkel.

Venkel is een groente die niet standaard op mijn boodschappenlijstje staat. De smaak is sterk en specifiek en dus niet voor iedereen even lekker. Ik hou ervan als het niet te fel door smaakt en niet de doorslag geeft in het menu. Het is heel belangrijk om venkel goed te combineren.

Venkel vers gekocht moet stevig, mooi en wit zijn, zonder vlekken. De knol kan je in de gerechten doen en de stengel/bladeren worden vaak gebruikt als kruiden. Je kan de venkel goed droog bewaren en hij blijft lang goed. Hoe ouder hij wordt hoe vezeliger hij zal zijn.

venkel en asperges

De anijssmaak van de venkel past goed bij vis en zeker bij zalm. Je kan hem gebruiken in rijstschotels, ovenschotels maar zeker ook in salades. Venkel is ook lekker bij varkensvlees. Je kan het stomen, bakken, gaarkoken en ook rauw eten.

Venkel bevat 31 kcal/100gram. Het bevat veel kalium, calcium, magnesium en vitamine A. Af en toe een gezond schijfje venkel is dus niet te veel gevraagd!

Ingrediënt 2: Asperges.

asperges

Je hebt verschillende soorten asperges. De witte, de groene en je hebt er ook paarse.  De witte worden vaak gebruikt om zo te maken, puur, in een gerecht : een asperge gerecht.

Witte asperges laten zich niet zo makkelijk combineren met andere groenten. Daarom worden deze vaak klaargemaakt als een gerecht op zich. Asperges met eitjes en een botersaus is een heel populair gerecht.

De groene asperges kan je klein en groot krijgen en worden heel vaak gebruikt in warme gerechten en salades. Deze zijn meer geschikt om te combineren met andere soorten groenten.

Groene asperges zijn erg snel klaar en moet je niet overmatig gaan koken. Ze zijn het lekkerste als je ze lekker krokant kan houden.

Asperges bevatten 20kcal/100gram. Ze bevatten veel kalium en vitamine A. De asperge bevat ook een kleine hoeveelheid suiker.

Tip:

Vergeet niet om eerst jouw witte asperges te schillen. Snij het harde stukje onderaan weg en schil de asperges dan met een dunschiller van boven naar onder. Het is belangrijk dat er geen vezels achter blijven. Daarna kook je de asperges in water. Dit gedurende 5-12minuten afhankelijk van hoe dik ze zijn.

Ingrediënt 3: Courgette.

Met een courgette kan je alle kanten uit en het wordt door de meeste mensen ook gesmaakt. Courgette is lekker gestoomd, onder de stulp van een tajine bijvoorbeeld maar courgette kan ook in spaghettisaus of lekker gebakken op de grillpan.

Je kan het combineren met andere groenten in de wok of er mooie schijfjes van snijden ter versiering. Je kan courgette ook rauw eten of  in kleine blokjes in een lekkere salade met komkommer en paprika en romeinse sla bijvoorbeeld.

courgette

Er zijn lange courgettes. Deze zijn het meest voorradig en worden het vaakst gekocht en verkocht in de winkels. De ronde variant, is een bolletje. Deze ziet er erg leuk uit en is heel erg handig om op te vullen.

Een courgette moet je zeker goed afkruiden zodat hij zijn volle en specifieke smaak kan vrijgeven. Het bevat 16kcal/100gr, kalium en veel vitamine A.

Ingrediënt 4: Gerookte Zalm.

Gerookte zalm is erg lekker. Zijn zachte zoute smaak kan een gerecht helemaal opfrissen. Zalm is vis en dus een beetje gezonder dan zijn vleessoorten daarbij is het vlot verteerbaar en een stukje vis bevat ook een mooie portie eiwitten.

gerookte zalm met asperges

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor gerechten met gerookte zalm. Het combineert heel erg goed met pasta.

  • Zalm in lasagne of linguine met zalm in een lekkere roomsaus.
  • Pasta met zalm, prei en curry.
  • Witloofrolletjes met zalm en puree.
  • Gerookte zalm met komkommer.
  • Toastjes met zalm en avocado.

Er zijn echt heel veel lekkere recepten mogelijk met een stukje vis. En zelf uitproberen kan altijd leiden tot mooie resultaten.

Gerookte zalm bevat 117kcal/100gram. Het bevat veel natrium en een goede dosis kalium. Het bevat 18gr eiwitten, wat best veel is, veel vitamine D en geen suikers.

Wat heb ik nodig voor de asperges salade?

Materiaal.

  • Ovenschaal
  • Glazen potje
  • Kom

Ingrediënten.

  • 1 venkel,
  • 1 courgette,
  • Een 6tal grote groene asperges,
  • 200gram zalm,
  • olijfolie,
  • kruiding,
  • sesamolie,
  • sojasaus.

Wat kan ik toevoegen of veranderen?

Je kan eigenlijk alles veranderen en alles toevoegen, zo verander je het recept en maak je een nieuwe versie.

De venkel maakt deze salade wel heel specifiek en als je er niet van houdt, kan je misschien beter een ander receptje zoeken. Houd je niet van gerookte zalm dan laat je hem gewoon weg. Neem reepjes kip in de plaats of een stukje kabeljauw.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Ben je bang dat de groenten niet genoeg zullen zijn en jij met een lege maag zal achterblijven, neem dan wat extra quinoa of rijst erbij. Een gezonde cracker of een rijstwafel kan natuurlijk ook en je kan er zelfs wat glutenvrije pasta bij koken en de groentjes er zo bijdoen.

Hoe maak ik het?

  • Verwarm de oven voor op 180°
  • Was ondertussen de venkel, de asperges en de courgette.
  • Snij de courgette in twee overlangs en dan in schijfjes van 1 cm dik.
  • Verwijder het harde stukje van de asperges. Verdeel de asperges in drie gelijke stukjes.
  • Snij het groen van de venkel en snij hem dan in twee. Probeer mooie dunne ringetjes te snijden.

asperges

  • Neem de ovenschaal en doe er alle groenten in.
  • Doe er twee eetlepels olijfolie bij en mix de groenten goed door elkaar zodat ze allemaal vol hangen met olie.
  • Bestrooi met zout, peper en oregano.
  • Zet de ovenschotel gedurende 30minuten in de oven of totdat de groentjes goed mals zijn.
  • Snij ondertussen de zalm in dunne reepjes en maak de dressing klaar.
  • Als de groenten klaar zijn, haal je ze uit de oven. Doe ze in de mengkom. Laat ze even afkoelen tot ze koud zijn.
  • Als alles afgekoeld is, dan doe je er de reepjes zalm bij (en eventueel de quinoa, pasta of rijst). Meng alles goed door elkaar.
  • Giet er dan de dressing over en laat nog eventjes staan voor het serveren. Zo kunnen de smaken van de dressing lekker in de groentjes dringen.

Dressing maken.

Voor de dressing neem je:

  • Twee eetlepels tamari (glutenvrije sojasaus) ,
  • 1 eetlepel sesamolie,
  • Een theelepel ajuin-kruiden en
  • Een theelepel sesamzaadjes.
  • Doe het allemaal in het glazen potje en schudt goed tot alles goed gemengd is.

Met deze maaltijd zit je ongeveer aan 300kcal per bord. (Zonder rijst, pasta of quinoa)

Serveer in een mooie ronde kom en GENIET!

Op weg met Koolhydraatarm 30 dagen menu naar een gezonde levensstijl!

Wil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jou een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou “Het Koolhydraatarm 30 dagen menu” aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *