Salade met kip en kaas! Koolhydraatarm recept! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 28 juli 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een heerlijk slaatje voor op warme dagen. Je maakt het snel klaar en als je wat extra maakt, heb je eten voor meerdere dagen. Geniet ervan!

slaatje kip en kaasVandaag maak ik nog een heerlijk slaatje. Een slaatje speciaal om je gezond en fit te voelen. Eentje met weinig koolhydraten en met veel heerlijke vetten en eiwitten. Een salade met kip en kaas zorgt voor een heerlijke combinatie.

Wist jij dat het eten van voldoende gezonde vetten een boost geeft aan jouw hersenen? Jouw hersenen bestaan voor 60% uit vet. Het is dus heel belangrijk dat je ze goed verzorgt en voedt met voldoende gezonde vetten.

De hersenen hebben voldoende vetten nodig om goed te kunnen functioneren en optimaal hun werk te doen. We worden vaak bang gemaakt voor vetten, en daarom zijn er allerlei light producten op de markt.

Maar jouw brein gaat echt niet harder werken van light producten? Dat is onlogisch. Jouw hersenpan heeft in de eerste plaats goede gezonde vetten nodig. Gezonde vetten vind je bijvoorbeeld in vis.

Gezonde vetten is een complex gegeven. Er zijn immers verschillende soorten vetten. Verzadigde vetten, onverzadigde vetten, omega 3-6-9 vetzuren. Lees in dit artikel alles over vetten! 

Als je bang bent dat je niet voldoende omega 3-6-9 vetten haalt uit je voeding, neem dan een supplement. Krill omega 3 is hiervoor erg geschikt.


dik mannetjeSla eten is voor konijnen!

Soms hoor ik mensen zeggen dat slaatjes of een salade eten voor konijnen is. Het is konijnenvoer en een “echt” mens eet vlees met patatten. Als ik dat hoor moet ik altijd lachen. Het is een dergelijke idiote uitspraak.

Deze mensen zijn mensen die niet beter weten. Niet beter weten dan het consumeren van biefstuk met frieten, kroketten, mayonaise en ketchup met daarbij een pint bier. Ze denken dan dat ze gegeten hebben.

Deze mensen zijn ook niet bezig met gezondheid. Niet met hun eigen gezondheid maar ook niet met de gezondheid van kinderen of geliefden.

Ik zie ook heel veel vrouwen die opgezadeld zitten met een man met een dergelijk gedachtengoed. Of omgekeerd. Ik kan me voorstellen dat het dan erg moeilijk is om toch te gaan voor de dingen die jou echt blij en gelukkig zullen maken. Doorzetten is dan wel de boodschap. Voluit gaan voor jouw leven en jouw gedachtengoed en niet twijfelen!

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Waarom gaan we voor een gezond leven?

In alle eerlijkheid: Dit is een heel goede vraag. Ik heb vriendinnen die me vragen waarom het dan zoooo belangrijk is om op jouw eten te gaan letten? “We doen toch niets verkeerd met een zakje chips, een reepje witte chocolade of een avondje uit met een fles wijn? Iedereen doet het en ik zie niemand er van doodgaan?”

Dat is waar. En als je dan weet dat er mensen zijn die op hun 40jaar sterven door een auto ongeval dan kan je denken dat je maar beter dat zakje chips of dat ijsje gegeten kan hebben. Akkoord. Maar als je weet dat drie kwart van de bevolking niet neervalt op zijn 40ste en de helft van de bevolking zwaarlijvig is, dan is het toch tijd voor verandering?

Als je zwaarlijvig bent en je moet élke dag die overtollige kilo’s met je meedragen, dan is dat geen pleziertje. Het is dus alleen maar in jouw eigen voordeel als je er vanaf raakt. Als je te zwaar bent, krijg je massa’s ongemakken en dat zorgt er dan weer voor dat jouw leven minder plezierig en comfortabel wordt.

Koolhydraatarme maaltijden.

eieren

Als we spreken over koolhydraatarme maaltijden dan hoeven we het heus niet alleen te hebben over een salade met kip. Er zijn heel veel maaltijden die je warm kan maken, maar waar jij gewoon de overbodige koolhydraten uit weg haalt.

Ik zal hier op de website nog meer recepten nalaten waar je deze kan terugvinden.

Koolhydraatarm eten kan je zowel koud als warm. Ben jij van mening dat koude groenten gelijk staan aan konijnenvoer, dan kan je gewoon warme groenten eten. Dat is evengoed en de recepten zijn super lekker.

Als je verandering wil in je eigen leven, in je eigen lichaam en in jouw gewoontes dan moet je gewoon weten dat de basis daarvan bij jezelf ligt.

Daarom is het ook belangrijk om te zoeken naar iets waar JIJ je goed bij voelt. Als jij je niet goed voelt, dan zal het immers ook niet lukken. Dan houd je het niet vol en dan ga je er niet mee aan de slag! Kies dus voor jezelf! Kies, beslis, ga ervoor en neem daarvoor de nodige stappen. Je zal trots zijn op het resultaat.

Koolhydraatarm salade met kip en kaas!

salade met kip

Wat heb je nodig?

Koksmes, snijplank, één diepe pan met deksel, één gewone pan, een groot bord om uit te eten!

Ingrediënten?

  • Kippenbouten. (1 per persoon)
  • Peper, zout, kipkruiden, pili-pili.
  • Romeinse sla
  • Eikenbladsla
  • Veldsla
  • Groene asperges
  • Een halve rode ajuin
  • Een halve courgette
  • Een zestal groene olijven
  • Een halve avocado
  • Kaas
  • Pijnboompitten

Hoe maak je een salade met kip en kaas?

Het maken van een salade met kip en kaas kost niet heel veel tijd en is erg makkelijk. Het duurt ongeveer 15minuutjes afhankelijk van de kip. De kip vraagt de meeste tijd maar ook dit is relatief gezien je er niet constant bij moet blijven. Het valt dus goed mee qua tijd en als je de kip al klaargemaakt had, heb je zelfs geen 15 minuten nodig.

Begin dus met de kip. Deze vraagt de meeste tijd en tijdens het gaar koken, kan je ondertussen de rest van de maaltijd klaarmaken. Ik maak de kip steeds in een diepe pan, maar je kan ook kiezen om ze in de oven klaar te maken. Die keuze ligt bij jou.

Kip moet je lekker kruiden om een optimaal resultaat te krijgen. Niets zo smakeloos als taaie kip die niet gekruid is. De taaiheid krijg je als je ze te lang bakt of kookt. Maar de smakeloosheid krijg je ook als je ze niet goed kruidt. Wrijf de kip in met olie en doe er dan heerlijke kruiden op voor een optimaal resultaat!

  • Bestrooi de kip met kippenkruiden, peper en zout en een beetje pili-pili als je houdt van pikant eten.
  • Neem een diepe pan en doe er wat kokosolie of boter in.
  • Bak de kippenbil of kippenbout goed aan langs beide kanten.
  • Als de kip langs beiden kanten een mooi kleurtje heeft, voeg je een scheutje water toe aan de pan, zet je hem op zacht vuur met het deksel erop.
  • De kip moet nu nog ongeveer 30 minuutjes garen. (Alles afhankelijk van de grote van je kip en hoeveel kippenbouten je in 1 keertje klaarmaakt).

Doe jezelf een plezier.

Als je dan toch bezig bent, en je hebt een grote diepe pan, steek er dan ineens twee of drie kippenbouten in. Als ze klaar zijn, kan je ze immers daarna nog gebruiken voor een andere maaltijd of als snackje.

salade met kip

Terwijl de kip op het vuur staat, kan jij je bezig houden met de andere ingrediënten.

  • Neem een grote Romeinse sla en snij hem in kleine stukjes, reepjes.
  • Voeg nog wat groene bladsla toe zoals rucola, veldsla of groene en rode eikenbladsla.
  • Meng alles goed door elkaar.

Waarom zoveel sla?

Sla is een groene bladgroente en groene bladgroenten zijn erg gezond en belangrijk voor ons lichaam. Je krijgt er erg veel vitaminen, mineralen en vezels mee naar binnen. En ze zitten boordevol antioxidanten. Hierdoor maak je minder kans op ziektes van allerlei soort.

We weten allemaal wat vitaminen en mineralen zijn maar het woord antioxidanten is niet voor iedereen zo duidelijk. Daarom een snelle en korte toelichting. Antioxidanten zijn voedingsmiddelen/voedingsstofjes die ervoor zorgen dat er geen schade aan de lichaamscellen voorkomt door oxidatie.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Oxidatie is een natuurlijk proces waarbij vrije radicalen/giftige stoffen, lichaamscellen beschadigen. De antioxidanten zorgen dan op hun beurt voor het tegenhouden van dit natuurlijke proces zodat we niet ziek worden. Het eten van voldoende antioxidanten kan dat proces tegenhouden.

Stoffen die veel antioxidanten bevatten zijn vitamine C en vitamine E, Seleen en Zink. Je vindt deze stoffen van nature in groenten en fruit, zeer zeker in groene bladgroente, maar ook in noten, chocolade en thee.

De basis van de salade met kip is klaar en nu?

Nu je de basis van jouw salade met kip op jouw bord hebt liggen, kan je verder met de andere ingrediënten. Heerlijke groenten die je zelf kan kiezen en waarmee je alle kanten uit kan. Ik kies voor dit slaatje voor groene asperges, rode ajuin, olijven en courgette. Gebruik jij liever andere groenten, laat je niet tegenhouden en gebruik je creativiteit.
olijven en salade met kip
  • Was de asperges dop ze af.
  • Snij de courgette in halve maantjes.
  • Zet een pan op het vuur en doe er een klontje boter/eetlepel kokosolie in.
  • Laat het warm worden en doe er dan de asperges bij.
  • Na een minuutje of drie, kan je de courgette erbij voegen.
  • Laat deze groenten, zachtjes warm worden op een matig vuurtje.
  • Kruiden met peper en zout.

Terwijl de asperges en de courgette zachtjes gaar worden in de pan met vetstof, kan je nog even naar de kip kijken. Doe er nog wat water bij als het nodig is om verder te stomen. En voel even of ze lekker gaar aan het worden is.

Houd je van citroensmaak dan kan je een halve citroen over de kip persen zodat ze lekker sappig wordt en een citroensmaakje zal krijgen.

Ajuin, olijven, heerlijk lekker op een salade met kip.

  • Snij de rode ajuin in halve cirkeltjes.
  • Leg de ajuin bij op het bord met sla.
  • Snij een zestal olijven in twee stukjes en dresseer ze mee op het bord.
  • Neem pijnboompitten naar keuze en leg ze mee op de salade.

Houd je van avocado, neem er dan ééntje! Er is niets zo gezond als avocado’s en ze geven je alle gezonde vetten die jij nodig hebt. Ga er dus voor. Ik eet bij bijna elk gerecht een halve avocado. Het geeft mij alles wat ik nodig heb en ik krijg er een platte buik van.

  • Zet het vuur van de asperges uit en laat de groentjes even afkoelen.
  • Neem de avocado, snij hem in twee, haal de pit eruit en snij één van de helften in stukjes en leg mee op je salade.

De andere helft van de avocado bedek je met vershoudfolie zodat je hem later nog kan opeten. Hij wordt dan vaak een beetje bruin maar dat is helemaal niet erg. Het kleine stukje bruin kan je er dan afsnijden en de rest kan je dan nog lekker opeten.

Kaas? Gezond en welke neem ik dan best?

mozarellaKaas is heerlijk. Je mag het zeker gebruiken in een salade. Kaas bevat relatief veel gezonde vetten en is dus erg goed in een koolhydraatarm dieet. Gebruik volvette kazen en geen kazen die light zijn. Deze zitten immers vol suiker.

Laat je niet verwarren, als je gezond wil eten dan moet je meer vet en eiwit eten en geen suiker.

Ik neem vaak kiri kaasjes, maar zeker ook bolletjes mozzarella. Ik houd van mozzarella en mijn lichaam wordt er blij van. Je kan ook blokjes jonge Gouda gebruiken of schilfers parmezaanse kaas. Zelfs een combinatie kan als je daar zin in hebt.

  • Neem de mozzarella kaas (of kaas naar keuze) en snij er blokjes van.
  • Leg de kaasjes mee op de sla.
  • Strooi er wat pijnboompitten over.
  • Neem de kip uit de pan en leg op een apart bord.
  • Haal het vlees van de bout af en leg het vlees over jouw slaatje.

Nu is jouw salade met kip en kaas bijna helemaal klaar. Het kostte niet veel tijd en je hebt een heerlijk gevulde en lekkere salade. Salade met kip kan je altijd combineren met nog andere voedingsmiddelen dus laat je zeker niet afleiden en kies voor wat jij lekker vindt!

Nog enkele tips.

Jouw heerlijke salade met kip en kaas is nu klaar. Je kan deze sla dadelijk eten of je kan hem ook bijhouden, in een sla doosje, en de volgende dag meenemen naar het werk.

Ik maak vaak dubbele/driedubbele porties zodat ik ze kan bewaren in de koelkast voor een werkdag. Dan neem ik ze mee en dan moet ik eigenlijk maar 1 keer koken voor drie dagen.

Slaatjes en maaltijden die je zelf maakt, met eigen ingrediënten, zijn redders in nood. We hebben het immers allemaal druk en we zijn allemaal bezig met verschillende dingen. We hebben niet altijd de tijd of de goesting om uitgebreid eten te maken en uren te spenderen in de keuken.

Door drie stukken kip tegelijk klaar te maken, geef je jezelf twee dagen extra vlees. Hierdoor spaar je tijd. En je hebt dadelijk 3 salades met kip voor handen om tijdens de week te eten.

Je kan dit principe erg makkelijk toepassen in drukke weken en op al jouw maaltijden. Op zondag bijvoorbeeld maak ik erg veel op voorhand klaar. Zo moet ik in de drukke week die komt, alleen maar de koelkast opentrekken.

Ik heb er een artikel over geschreven.Hoe je in een korte tijd -op een zondag bijvoorbeeld- een heleboel voeding op voorhand kan klaarmaken en klaarzetten in jouw koelkast waardoor je tijdens de week geen stress en geen gedoe meer hebt.

Het heerlijke aan dit principe is ook, dat er geen enkele excuus meer is, om niet de juiste voeding te eten.

WAT WIL JE NOG MEER?

Dressing voor de salade met kip.

vinaigrette voor salade met kipWe willen allemaal graag een sausje op onze sla. Maar overdrijf er niet mee. Die saus kan jouw hele salade met kip ongezond maken en vol suiker steken.

Dergelijke sausjes en vinaigrettes uit de winkel zitten vaak vol met E nummers  en suikers.

Je moet dus op zoek naar een gezonde manier van je salade met kip te besprenkelen met smaak.

Ikzelf gebruik meestal sesamolie. Een paar druppels sesamolie op een slaatje kan heerlijk zijn. Je kan ook een beetje gewone olijfolie nemen met een paar provinciale kruiden en wat citroensap(of water). Dat zorgt ook voor een fijne vinaigrette.

Ben je toch op zoek naar een dikkere dressing maar eentje die wel gezond is zonder toegevoegde suikers? Dan kan je wel een paar goede keuzes vinden op deze website. 

Ikzelf houd heel erg van deze sauzen die je hier kan terugvinden. Je hebt er verschillende smaken in en ze zijn erg lekker. Ze geven een extraatje aan je maaltijd. Als je dus een dikkere saus wil op je salade met kip en kaas zijn deze sauzen een goede, lekkere en gezonde keuze.

Er is wel degelijk een groot verschil met de sauzen van de supermarkt! Wil je dus een lekkere dressing voor een salade met kip en kaas, kies dan steeds een gezonde versie.

Waar vind ik koolhydraatarme recepten?

Een salade met kip en kaas is een goed voorbeeld van koolhydraatarm eten. Je vindt dit soort koolhydraatarme recepten in geweldige kookboeken.

Je hebt verschillende kookboeken die koolhydraatarme koken promoten maar het ene boek is het andere niet. Zo heb jij kookboeken waarbij je amper een schijfje komkommer op je bord hebt liggen.

Het is natuurlijk nog altijd de bedoeling dat jij goed en veel gaat eten! Belangrijk is dat het snel en efficiënt gaat en dat wij geen uren moeten bezig zijn met menu’s en boodschappenlijstjes, om nog maar te zwijgen van het koken zelf.

Het koolhydraatarm 30 dagen menu is een geweldig kookboek dat dat allemaal voorziet!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *