Snel gezond afvallen? Hier krijg je 10 tips hoe je dat moet doen!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 11 november 2017
Marjolein 2 Comments

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Zo snel mogelijk afvallen en dat mooie lichaam terugvinden? Hoe doen we dat? In dit artikel geef ik je enkele tips om op een gezonde manier zo snel mogelijk een aantal kilo’s kwijt te spelen.

snel afvallenSnel gezond afvallen dat willen we natuurlijk allemaal maar ja, hoe doen we dat dan? En is het realistisch? Diëten en jezelf dingen ontzeggen is vaak niet prettig.

De meeste mensen grijpen ook naar drastische crash momenten en willen zo even snel dat overtollig vet kwijt raken, maar dat haalt niet veel uit. (bron)

Het is ook altijd wel iets. Dan komt de Sint op bezoek en moeten die chocolade ventjes toch wel snel de deur uit en dan is er weer Kerst en op Oud en Nieuw mogen we toch wel even vieren en iets extra eten.

Ach dan is het eindelijk januari en proberen we snel die extra kilootjes eraf te krijgen, maar voor we het goed en wel beseffen, komen de paasklokken en is het zomers weer, lusten we wel een ijsje en dan zwijgen we nog van alle traktaties op het werk of de verjaardagen.

Zo is er elke week wel iets en hoe hoe raak je dan zo snel mogelijk van die extra kilo’s af? Hoe kan je die constante verleidingen een beetje in bedwang houden? Ik geef je enkele simpele maar zeer efficiënte tips om ervoor te zorgen dat je op een snel tempo van die extra kilo’s vanaf komt.

SNEL GEZOND AFVALLEN MET DEZE 10 TIPS!

Gezond en snel gewicht verliezen doe je hoofdzakelijk door het aanpassen van je voedingspatroon. Gewicht verliezen is afhankelijk van verschillende factoren zoals slaap, stress, beweging en voeding. Hierbij is voeding het belangrijkste aspect om te gaan aanpakken. (bron)

Gewicht verliezen kan je dus ook helemaal zonder extra te gaan bewegen of sporten. Maar denk er wel aan dat het lichaam gemaakt is om te bewegen dus een goede portie beweging per dag is absoluut aan te raden.

1. Eet geen suiker meer.

Alles zit tegenwoordig vol met suiker. Wees hier heel alert voor. De voedingsindustrie verdient goed aan voedsel met suiker. Mensen eten het graag want het smaakt zoet en dat is een smaakje dat bevalt. Suiker is een verslaving. Alles wat verpakt is, heeft verborgen suikers.(bron)

dit zijn suikerklontjes

Het is evident dat een pot confituur of een pot choco suiker bevat, maar heb je al eens gekeken naar het aantal suikers in voorverpakte soep die je moet opwarmen? Het aantal suikers in tomatenpuree? Of suiker in brood, yoghurt, melk of cracottes? Het is niet vet dat jouw lichaam dik maakt, maar wel suiker. Wees hier dus alert voor!

Vergeet niet dat alles wat suiker bevat vaak beter smaakt dan iets zonder toegevoegde suikers. Suiker is verslavend en zorgt voor de zoete lekkere smaak die mensen graag hebben. Om hier vanaf te komen moet je een sterke geest hebben die bereid is om zich af te zetten tegen die zoetigheid.

Suiker heeft een slechte invloed op je gezondheid.(bron)

Probeer eens een aantal dagen zonder suiker en kijk wat het met je doet. Om af te kicken van suiker zou je ongeveer 7 a 10 dagen nodig hebben. Je zal het gevoel krijgen dat er ineens in jouw voeding geen smaak meer zit. Een aantal dagen later zal je ineens de échte smaak van voeding gaan proeven en appreciëren.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Er zit genoeg suiker in fruit. Fruitsuikers zijn gezond. Als je een tijdje mindert in suikers zal je ook merken dat je veel meer energie krijgt en veel meer zin krijgt in écht eten. Eten dat natuurlijk en lekker is. Het weglaten van suiker, zorgt voor een alertheid in jouw geest en een energie in jouw lichaam. Het is een prettig gevoel.

2. Eet geen snelle koolhydraten meer.

Snelle koolhydraten zijn koolhydraten die dadelijk in je lichaam worden opgenomen maar geen bijdrage leveren aan de energie. Ze worden opgenomen als suiker en dus opgeslagen als vet. Jouw lichaam heeft er werkelijk geen enkel voordeel bij. Het zijn de zogenaamde witte producten : wit brood, witte rijst, witte pasta, witte bloem.

Als je er even over nadenkt en beseft dat jouw lichaam geen enkele boodschap heeft aan deze voedingsstoffen. Jouw lichaam geen enkel voordeel haalt uit dat soort producten? Hoe idioot is het dan eigenlijk dat we ze in ons lichaam steken? Waarom doen we dat dan?

Neem in de plaats liever de bruine variant, de donkere keuze of zelfs nog liever de glutenvrije versie. Jouw lichaam zal deze koolhydraten beter verwerken, ze geven meer energie. Eet kleinere porties koolhydraten en eet ze nooit alleen. Zorg dat je bij jouw koolhydraten een goede portie vetten of eiwitten eet. Zo zullen de koolhydraten langzamer opgenomen worden en zo zorg je ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel langzaam stijgt en ze niet opgeslagen worden als vetten in jouw lichaam.

Jouw lichaam heeft geen overdaad aan koolhydraten nodig. Wees er dus zuinig mee en bekijk goed welke koolhydraten je kiest in jouw voeding. Een bewuste keuze is altijd belangrijk en denk eraan dat ook in fruit en groenten veel koolhydraten zitten! Hier vind je een artikel over de juiste macronutriënten die je lichaam nodig heeft.

3. Eet niet te veel/wel genoeg zout!

Er zit te veel zout in onze producten. Zout zorgt ervoor dat jouw lichaam vocht ophoudt. En veel vocht ophouden zorgt automatisch voor een paar kilootjes meer. Zout is goed om een beetje af te kruiden en lekker op smaak te brengen, maar elke dag een grote dosis is nergens goed voor.

Als je zout gebruikt, neem dan Himalaya zout. Dat is één van de gezondste zoutsoorten die er bestaat. Een snuifje van dit zout hier of daar, heeft zijn voordelen. Overdrijf niet! Gebruik eens andere kruiding in plaats van zout. Soms is het ook een kwestie van wennen aan iets nieuws.

Elk lichaam, maar ook onze geest moet een gewenning periode door, maar als je dat gewoon wordt, dan wil je niets anders meer. Gun jezelf dus de tijd om aan dingen te wennen en gun jezelf de tijd om jouw geest ook om te buigen naar gezondere alternatieven.

Snel gezond afvallen gebeurt niet zomaar. Zodra je weet waarom je iets doet, is het vaak veel makkelijker om het ook gewoon te doen. Een antwoord op de “waarom-vraag” in jouw leven kan je een hele stap verder brengen. Ik geef je een paar voorbeeldjes:

  • Waarom eet ik gezonde maaltijden?
  • Waarom eet ik geen zout meer?
  • Ik zet een helm op mijn hoofd als ik ga fietsen?
  • Waarom sport ik elke dag een uurtje?
  • Waarom neem ik de tijd om te lezen?
  • Zou ik tijd moeten maken om te mediteren?
  • Waarom eet ik fruit als tussendoortje?

WAAROM? Dat is een goede vraag. Kleine kinderen stellen deze vraag 20keer per dag en gelijk hebben ze! Als je een zinvol antwoord kan formuleren op een waarom-vraag, dan wordt het leven en jouw handelingen ineens een pak makkelijker. Het brengt je verder en geeft je een voldaan gevoel.

4. Eet zoveel mogelijke verse producten!

Snel gezond afvallen doe je met verse producten! Denk aan fruit en groenten, noten, zaden, pitten, vis en wit vlees of vleesvervangers, tofu (als je het liever vegetarisch houdt) amandelmelk, of rijstmelk, peulvruchten. Allemaal lekker, gezond én zonder suiker.

Alles wat vers is, is in eerste instantie gezond. Denk eraan dat datgene dat je eet, rechtstreeks geproduceerd zou moeten worden. Je plukt het van een boom of je trekt het uit de grond. Pure heldere voeding zonder dat iemand er iets mee gedaan heeft. Dat is de juiste keuze!

5. Eet zoveel mogelijk plant-gericht.

Met planten bedoelen we, alles wat groeit. Alles wat levend is. Alles wat je zelf kan kweken, en zelf kan gaan plukken. De dingen die groeien aan een plant of aan een boom. De dingen die uit de grond komen.

Groenten, veel groenten. Probeer altijd een hele dag door groenten te eten en in jouw voedingspatroon te steken. Je kan heel makkelijk afvallen als je op plantaardige manier gaat eten. Groene groenten zijn de gezondste, maar uiteraard is er niets tegen een lekkere tomaat of een heerlijke wortel.

Broccoli, spinazie, groene asperges, courgette, komkommer, boerenkool, spruitjes, selder. Allemaal lekker en super gezond. En je kan heus een maaltijd bereiden met veel groenten. Wil je snel gezond afvallen, dan moeten deze groenten op jouw bord liggen.

Vind je het moeilijk om een maaltijd met veel groenten op de tafel te toveren? Dat hoeft het niet te zijn. Je kan bv heel makkelijk een rauwe groenteschotel maken of als je liever warm wil, dan zet je een heerlijk stoofpotje op. Hierin kan je alle groenten combineren waar je zin in hebt.

6. Eet genoeg eiwitten.

Snel gezond afvallen? Ja! Eet dan eiwitten! Eiwitten zijn belangrijk bij het opbouwen van spieren. Die zorgen ervoor dat je spieren gevuld worden en lekker kunnen gaan groeien. Eiwitten zitten in vlees en vis, of ook vleesvervangers. Ook in eitjes, kwark of yoghurt.

Je vindt ook eiwitten in bonen, noten en kikkererwten. Linzen en quinoa hebben ook en behoorlijke portie eiwitten, net zoals chia-zaadjes. Hiervan kan je een heerlijke pudding maken en zo heb je een lekker potje eiwitten. Eiwitten zijn erg belangrijk in je voedingspatroon als je een gezond gewicht nastreeft.(bron)

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

Als je veganistisch bent en liever niet te veel dierlijke producten gebruikt dan is het aan te raden om een eiwitpoeder in huis te halen zodat je zeker voldoende eiwitten binnen krijgt elke dag. Er is helemaal niets mis met het gebruiken van eiwitpoeders. Ze vullen jouw tekorten in eiwitten aan en het is een makkelijke manier.

Er zijn heel lekkere smaken van eiwitpoeders en dat hoeft niet dadelijk duur te zijn. Ik gebruik zelf ook eiwitpoeder. Ik drink er elke dag minstens 1. Gezien ik nogal kieskeurig ben in mijn smaken en heel tevreden ben van de chocoladesmaak, zoek ik niet meer verder. Maar er zijn werkelijk smaken genoeg om uit te kiezen.

Ik koop mijn eiwitten steeds op deze website. Ze leveren snel, steeds uitstekende kwaliteit en nog nooit problemen mee gehad. Ik neem het merk Whey Perfection. En de chocoladesmaak. Maar zoals gezegd zijn er smaken met hopen.

7. Ga niet te weinig eten!

Sommige mensen denken dat als je wil snel gezond afvallen dat je dan net heel weinig moet gaan eten. Veel programma’s geven ook aan dat je dan ineens maar 1200cal mag gaan eten. Helaas klopt die informatie niet en het is zeker niet gezond. Als je je lichaam té weinig voedsel geeft, gaat het stoppen met verbruiken en dan gaat het opslaan.

Uit angst dat het crisis is en er geen eten meer zal komen. Daarom gaat het lichaam de voeding die binnenkomt opslaan als reserve voor als er weer geen eten naar binnen komt. Resultaat : je zal nog zwaarder worden dan je al bent. Snel gezond afvallen doe je niet door te weinig te eten!

8. Ga bewegen!

Bewegen zorgt voor actie in jouw lichaam. Daar word je lichaam vrolijk van en ook jouw geest. Je krijgt een positief humeur en dat zorgt dan weer voor een positieve dag waarin je lief en goed bent voor jezelf.

snel gezond afvallen

Als je niet houdt van bewegen, begin dan klein. Ga even wandelen, spring even op de trampoline met de kinderen, ga even te voet naar de supermarkt, of ga te voet de stad in om een gezonde salade te eten. Houd je wel van sporten, dan kan je al snel een paar baantjes gaan trekken, of een rondje hardlopen of wat krachtoefeningen doen met eigen lichaamsgewicht.

Het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Zorg ervoor dat je dagelijks een 30minuten beweegt. Intensief. En zoek iemand die met jou wil meedoen! Met twee is altijd leuker dan alleen! Hier vind je mogelijkheden om van thuis uit te sporten! Lekker makkelijk en geen gedoe.

9. Drink geen calorie drankjes!

Er is maar 1 goed drankje en dat is WATER! Water is het enige drankje waar jij jouw lichaam plezier mee kan doen. Begin niet aan light versies van ongezonde drankjes. De gewone versies zitten vol met suiker maar ook de light versie zit vol met producten die jouw lichaam verslaafd maken en ziek.

Drink water. Liefst twee liter per dag maar als dat niet lukt, begin dan met een paar glazen. Maak een voornemen en beslis hoeveel glazen je deze dag zal drinken, en drink ze dan ook. Na een week kan je makkelijk twee liter drinken, jouw lichaam heeft het nodig!

Op koude dagen is een lekkere groene thee, of een kruidenthee ook een goed alternatief. Je moet er wel geen suiker, honing of andere zoetstof aan toevoegen! Wil je snel gezond afvallen dan is dit een absolute must! Drink!

Door alleen maar te stoppen met het drinken van calorie rijke dranken zoals frisdrank of fruitsappen dan ga je al erg veel gewicht verliezen. (bron)

10. Probeer te matigen en vermijd onnodige stress.

Doe alles rustig aan en in balans. Doe een patatje minder op je bord. Je zal er geen honger door lijden. Neem wat minder saus, eet een klein frietje en kies voor een gezonder alternatief. Zoek een balans naar gezonde voeding. Eet een appeltje extra op een dag. Vervang één zoetigheid door iets gezond en probeer zo, elke dag wat beter in te vullen.

Vermijd stress. Zeker stress omwille van eten. Maak een lijstje met wat je die dag wil eten. Kijk of het gezond en verantwoord is. Stel jezelf de vraag of jij gelukkig zal worden van het voedsel dat op jouw lijstje staat?

Wees blij en gelukkig. Los stress punten op en probeer te genieten van het eet moment. Straf jezelf niet, doe het rustig aan. Als je veel last hebt van stress, zal je cortisol-niveau stijgen en dit zorgt voor vetopslag aan de buik (bron).

snel gezond afvallen

Als je een gezond stramien aanhoudt in jouw voeding dan kan je af en toe wel eens genieten van een verjaardag of een feest. Het is immers zo, dat als je constant gezond eet, jouw lichaam daar ook echt naar gaat verlangen.

Jouw lichaam wil geen zoetigheid meer en bij een overconsumptie ervan, ga je zelfs fysieke onaangename reacties krijgen op het eten van ongezond voedsel. De volgende ochtend heb je hoofdpijn, voel je je slecht, kan je niet in slaap komen en is elke opdracht een zware klus.

Heb je veel last van stress dan kan dagelijks mediteren je verder helpen. Het is bewezen dat mediteren de cortisol-niveau’s naar beneden haalt. (bron) Ook een boek lezen, film kijken, een bad nemen of even muziek luisteren kan je doen ontstressen.

Recepten en variatie nodig?

koolhydraatarm 30 dagen menuWil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Recepten om snel gezond mee af te vallen? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

 

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

2 reacties op “Snel gezond afvallen! Kan dat wel?

  1. Door Bronso

    Gefeliciteerd met de eigenaar van de blog, dit is een zeer goede site!

    1. Door Marjolein

      Dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *