Sporten van thuis uit: Kan dat en hoe doe je dat? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 4 december 2017
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Heel veel mensen hebben geen tijd en geen zin om de deur uit te gaan na een lange dag werken. Toch willen ze graag bewegen en een beetje sporten. Maar kan dat dan wel van thuis uit? In dit artikel help ik je graag op weg!

Sporten van thuis uit, dat wil wel iedereen, maar hoe? Veel mensen nemen het voornemen om wat meer te gaan bewegen en af te slanken -zeker in bepaalde periodes van het jaar- maar dat blijkt toch niet zo makkelijk te zijn in ons drukke bestaan.

Een groot deel van onze tijd gaat naar werk, een gezin, studie, sociale verplichtingen en de kinderen. Vaak heb je de moed en de kracht niet meer om na al die verplichtingen ook nog je zak te nemen om naar de fitness of het zwembad te gaan.

We weten allemaal dat het nodig is om voldoende te bewegen. Zo weten we ook dat voeding het belangrijkste aspect is in een dieet, maar elke dag goed bewegen en met regelmaat een intensieve work-out is zeker ook niet te onderschatten. (bron)

Elke dag een half uurtje intensief bewegen is niet overdreven. Het is ook perfect haalbaar. Een half uurtje lekker wandelen. Gaan hardlopen voor dertig minuutjes. Half uurtje fietsen. Of dertig minuutjes gaan zwemmen. Het kan allemaal. yoga

Maar je kan ook lekker van thuis uit sporten. De tijd die je verspilt aan het rijden naar een plaats om te sporten, bespaar je op deze manier en kan je besteden aan andere leuke dingen. In deze dagen is tijd een kostbaar iets. Maar tijd moet je maken. Als je iets leuk vindt, of belangrijk vindt, dan maak je daar tijd voor, zegt mijn oma altijd. En daar heeft ze gelijk in.

Tijd maken.

Ik maak steeds tijd voor dingen die ik belangrijk vind maar hoe effectiever ik mijn tijd kan indelen, hoe liever ik dat heb. Daarom ging ik op een bepaald moment op zoek naar een mogelijkheid om toch mijn dagelijkse portie beweging te hebben, zonder er veel overbodige tijd aan te moeten spenderen.

Het sporten zelf mag voor mij eindeloos lang duren, maar alle zaken die eraan vasthangen, vind ik niet fijn. Ik denk dan aan mij verplaatsen naar de plaats waar ik wil gaan sporten. Het wassen nadien. De haren wassen en doorkammen. Opnieuw de kleren aandoen en je mooi maken. Dat zijn de dingen die ik zo gemakkelijk mogelijk wil maken!

Sporten van thuis uit is hiervoor geweldig. De afgelopen 5 jaar doe ik niets anders dan elke dag van thuis uit sporten. Het zijn sessies tussen de 30 minuten en 75 minuten. Afhankelijk van hoeveel tijd of zin ik heb.

Ik trek in de ochtend voor het ontbijt mijn sportkleren aan. Kies een work-out uit en doe mijn trainingssessie. Daarna kruip ik onder de douche en maak ik me klaar voor de rest van de dag. Dan maak ik ontbijt en neem ik ook daarvoor bewust de tijd.


Sporten van thuis uit: Welke manieren zijn er allemaal?

sporten van thuisDat is allemaal goed en wel, hoor ik jullie dan zeggen, maar hoe doe je dat dan? Je hebt geen zin in saaie oefeningen en zomaar wat gerommel. Dat lijkt niet op een echt work-out en als je gesport hebt, dan wil je nadien ook écht het gevoel dat je keihard bezig bent geweest!

Dat kan ook zonder enige twijfel. Ik geef je hier de verschillende mogelijkheden die er kunnen voor zorgen dat jij thuis kan sporten. Ik zal ook mijn favoriete mogelijkheden doorgeven. Het is belangrijk dat je als mens een keuze kan maken in wat voor jou werkt en wat niet.

Iedereen heeft een andere voorkeur van wat hij of zij leuk vindt, dus maak een keuze die voor jou werkt. Wat zou jij leuk vinden en waar zou jij je kunnen mee bezig houden? Waar zou jij blij en gelukkig van worden en wat zou jij gedurende langere tijden kunnen en willen blijven doen?

Sporten van thuis uit? Moet ik dan toestellen kopen?

Je kan heel veel sporten doen van thuis uit. Er zijn veel mensen die een loopband gaan kopen of een roeimachine, een fiets of eender welk ander fitnesstoestel dat je geplaatst krijgt in je huis. Ik heb zoiets nooit gedaan. Zo’n dingen nemen plaats in en niet iedereen heeft die plaats. Het is ook gewoon niet mooi om naar te kijken.

Wat kan je dan wel doen, als je niet het budget hebt of geen zin hebt in een machine in je woonkamer?

springtouw

Er zijn oefeningen en sporten waarvoor je geen grote machines in huis moet halen. Je kan yoga doen, touwtje springen. Je kan ook versterkende oefeningen doen. Krachtsoefeningen. En er zijn zoveel goede apps te vinden met oefeningen voor thuis.

Fitness dvd’s.

Ik ben vijf jaar geleden begonnen met de dvd’s van Jillian Michaels. Zij is een Amerikaanse fitnessgoeroe. Ze heeft zichzelf van dik kindje opgewerkt naar een echte fitness vrouw. In haar dvd’s begint ze steeds op een rustige manier en week per week worden de oefeningen moeilijker.

De sessies duren meestal 35 min. Daar zit de opwarming en cooldown mee in verwerkt. Voor deze sessies heb je een matje nodig en een stel gewichten.

Het trainen met de dvd’s is erg stimulerend. Je wordt gemotiveerd, alles wordt goed uitgelegd en voorgedaan en er zit een leuk muziekje onder de training. Bij alle oefeningen wordt een minder moeilijke oefening en een moeilijkere oefening voorgedaan zodat je steeds kan werken op je eigen niveau.

In mijn boekenplank heb ik een dvd van haar gestoken zodat je eens kan gaan kijken. Absolute aanrader om van thuis uit te sporten! Ben je dadelijk overtuigd, dan kan je hem via deze link bestellen voor slechts 14,49euro. Een spotprijsje voor wat je terugkrijgt!

Via deze link kom je op mijn artikel “FitnessDVD en apps voor thuis”. Hier krijg je meer informatie over fitness dvd’s en over verschillende apps die je kan installeren op jouw telefoon.

Yoga.

Yoga is een vorm van lichaamsbeweging waar je al genoeg hebt aan een matje. En wat makkelijke kleren. Het is een kwestie van jouw lichaam in balans te houden en van binnenuit te werken aan de buitenkant. De ademhaling en de beheersing ervan staat centraal bij het doen van yogaoefeningen.

Als je yoga beoefent dan is het doel het opbouwen van kracht en bewustzijn. We zoeken naar harmonie in geeft en lichaam.(bron)

Je hebt verschillende vormen van Yoga. Je hebt actieve vormen van yoga of meer statische, rustige yoga.

Het doel van Yoga is het verbinden van de geest met het lichaam en dit aan de hand van de ademhaling. Yoga zorgt ervoor dat je een momentje bij jezelf kan komen. Eventjes bezig zijn met jezelf en alle beslommeringen van de dag laten varen. Eventjes niet bezig zijn met zorgen of werk. Gewoon tot rust komen en je concentreren op de ademhaling die een verbinding maakt met jezelf.

Touwtje springen.

Een handige workout waar je weinig voor nodig hebt en die zorgt voor een volledige body workout is touwtje springen. We kennen het allemaal wel van vroeger als we kind waren, in de turnles. Nu doet bijna niemand het nog.

Touwtje springen is een workout voor het hele lichaam. Je traint je benen, je krijgt een strakke buik, ook je schouders en armen krijgen een stevige beurt. Je werkt aan je conditie en uithoudingsvermogen en het is ook heel erg goed voor een stevige kont! En wie wil die niet hé?

Krachtoefeningen.

Het doen van kracht oefeningen is ook een optie. Deze kan je makkelijk van thuis uit doen en ook hier heb je niet zo heel erg veel nodig. Onderzoek toont aan dat trainingen met gewichten het meest efficiënt zijn en erg veel gezondheidsvoordelen hebben. (bron) Je kan krachtoefeningen doen met eigen lichaamsgewicht, maar je kan ze ook doen met dumbells of kettlebels.

Krachtoefeningen of weight training is trainen met gewichten. Dit wordt beschouwd als één van de meest effectieve manieren om af te vallen en je lichaam gezond te houden. Gewichttraining bouwt niet alleen spieren op maar het helpt ook bij afvallen, het kan ziekte voorkomen en het zorgt ook voor een betere geestelijke gesteldheid. (bron)

Een workout met kettlebels is zeer effectief. Een kettlebel is een gewicht dat je met twee handen kan vastnemen. Je kan het zo zwaar nemen als je zelf wil. Je hebt er van 3 kilo maar ook van 12 kilo. Forceer je niet de eerste keer en begin rustig zodat je je eigen krachten kan leren kennen.

De Kettlebell Workout is het meest succesvolle thuis fitness programma. Je kan lekker van thuis uit aan je lijf werken zonder je te moeten verplaatsen naar de fitness. Je krijgt maar liefst 5 DVDs + Fitness tool namelijk de Kettlebell!

kettlebells

Alle dvd’s staan vol met oefeningen en je kan jezelf opwerken naar een steeds hoger niveau. Jouw buikvet zal wegsmelten en jouw buikspieren komen te voorschijn. Trainingen met een kettlebell zijn super efficiënt. Het zijn oefeningen die geschikt zijn voor iedereen en die op korte termijn verschillen laten zien in de spiegel. Hoe heerlijk zou het zijn om op een paar weken tijd tevreden te zijn met jouw lichaam en eindelijk die kleren te kunnen aandoen, die je zo graag wil dragen?

Er is een strakke buikspieren kettlebell workout voor dames en heren! Speciaal afgestemd op het vrouwenlichaam en op het mannenlichaam om optimale resultaten te kunnen behalen!

Ikzelf heb deze Workout ook gedaan en ik heb er schitterende resultaten mee behaald. Ik fitness nog elke dag van thuis uit met dumbells en Kettlebells en het houdt mijn lijf in TOPVORM!

Met dit programma kan jij jezelf trainen van thuis uit. Het programma is zo samengesteld dat jij op zo kort mogelijke tijd de beste resultaten kan behalen! Hier vind jij de kortingslink om het Kettlebell programma te bekijken! 

Wat zijn de 6 beste oefeningen om jouw lichaam fit te maken?

De squats.chinees jongetje

Squats zijn erg goede oefeningen voor jouw benen en jouw billen. De spieren in je benen en billen zijn grote spieren. Hoe meer grote spieren je traint, hoe meer calorieën je ermee kan verbranden. Dat is belangrijk.

Als je calorieën wil verbranden dan moet je zorgen dat je grote spiergroepen -al dan niet- combineert met kleinere spiergroepen zodat je zoveel mogelijk resultaten haalt. Alleen de kleine spiergroepen trainen verbrandt weinig calorieën en als je dan toch gaat bewegen en trainen, dan kan je dat beter doen met veel spiergroepen.

De plank.

De plank houding is één van de beste oefeningen om je gehele lichaam strak en stevig te houden. Je kan deze oefening het best rustig aan opbouwen. De eerste dag beginnen met 15 seconden blijven staan, en elke dag er 5 seconden bij doen. Dit zorgt voor het beste effect en de meeste stabiliteit. En zo maak je de snelste en de meest effectieve progressie.

Planken is een heel effectieve oefening. Het vraagt een training van de armen, de benen en al de buikspieren. Hierdoor krijg je een zeer efficiënte oefening die het volledige lichaam laat werken.(bron) Er zijn ook verschillende variaties mogelijk op de plank. Denk maar aan de zijwaartse plank en de lage plank, en nog zoveel meer.

Het regelmatig oefenen van de plank heeft als voordeel dat het rugpijn zal verminderen of tegenhouden en het zorgt voor meer flexibiliteit in het volledige lichaam.(bron)

Push ups.

Deze oefening zorgt voor een prachtig afgetraind bovenlichaam. De eerste keer dat je deze oefeningen moet doen, gaat het heel lastig en kan het best moeilijk en onmogelijk lijken. Onthoud hoe mooi je lichaam er na verloop van tijd gaat uitzien. Doe dan een push up.

Na een tijdje zal je merken dat je er steeds meer en meer kan doen. Je armen en schouders worden sterker en je begint de mooie contouren te zien van je spieren.sporten van thuis uit

Is een push up vanop de tenen te moeilijk voor jou, begin dan met dezelfde oefening op de knieën. Zo kan je langzaam aan opbouwen tot je steeds sterker wordt!

Burpees.

Een oefening die door de meeste mensen gehaat worden. Maar o zo efficiënt. Jouw lichaam zal erg blij worden van een stel burpees. Het is een oefening die je hele lichaam op de meest efficiënte manier traint. De plank voor de buikspieren, de push up voor het bovenlijf, de jump voor de billen en de benen.

Als je burpees doet dan werk je aan de armen, je rug, borst, bilspieren en benen en eigenlijk elke vezel in je lijf. De burpee verhoogt je hartslag en daardoor is het een erg geliefde oefening als je aan HIIT training doet. (bron) En het absolute voordeel is dan wel dat je de burpee overal kan doen! Je hebt immers alleen je eigen lijf nodig.

Het is een erg zware oefening en als je pas begint, raad ik je ook aan om rustig te beginnen en op te bouwen. De eerste dag doe je er vijf en zo kan je er elke dag 2 of 3 bijdoen.

Lunges.

Een makkelijke oefening die opnieuw een grote spiergroep onder handen neemt en dus veel calorieën verbrandt. De benen en billen worden hier centraal gezet. Een rijtje doen van 20 per keer, drie keer is een goed begin.

Lunges hebben ook verschillende gezondheidsvoordelen. Lunges kunnen zo zorgen voor gewichtsverlies, evenwicht en stabiliteit, versterken de rugspieren waardoor je langer kan rechtstaan, verminderen van cellulitis, trainen van spieren in enkels en voeten.(bron) Er zijn erg veel gezondheidsvoordelen.

Als deze oefeningen te makkelijk zijn voor jou, kan je er een stel gewichten bij pakken. Hoe zwaarder de gewichten hoe zwaarder de oefeningen zullen worden.

Sit-ups.

Een reeksje sit-ups doen kan nooit kwaad. Er zijn veel oefeningen om de buikspieren te trainen, maar dit is wel eentje van de makkelijkste en erg effectief. Als je je buikspieren goed opspant tijdens deze oefeningen dan krijg je een goede training.

sporten van thuis uit

Sit-ups zijn goed voor je heupflexoren, maar ook voor je borst en nekspieren. Ze trainen ook de buikspieren, zowel de rechte als de schuine buikspieren. Als je met regelmaat wat sit-ups doet, train je ook een goede houding omdat jij ook de rugspieren aan het trainen bent.(bron)

Natuurlijk ga je die buikspieren alleen maar zien als er geen vetlaagje meer op die buik hangt. Daarvoor moet je vetpercentage goed laag staan. Gezond eten is dan ook de boodschap. Gezond en niet te veel. Denk eraan dat je minder calorieën mag opnemen en meer moet verbruiken. Zo raak je je gewicht kwijt. Lees in dit artikel meer over buikvet verbranden! 

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Conclusie: Sporten van thuis uit.

Bewegen is belangrijk. En als je het lekker kan doen van thuis uit, dan zijn er niet veel excuses meer om het niet te doen. Zoek iets waar je zelf van kan genieten. Het is immers belangrijk dat je iets kiest dat jij leuk vindt. Als je iets gaat doen tegen je zin houd je het niet vol.

Wil je afvallen, ga dan ook sporten. Onderzoek wijst immers uit dat alleen diëten zorgt voor meer spierverlies dan vetverlies. (bron). Door elke week een paar keer intensief te sporten zal je lichaam verplicht worden om meer calorieën te verbranden. Op deze manier zal het eten van teveel calorieën, minder effect hebben op vet-toename. (bron)

Wees lief voor jezelf en niet te streng. Begin rustig aan als je het niet gewoon bent om te bewegen en te sporten. Maar geef jezelf een routine. Spreek een aantal dagen af. Minstens drie per week. Liever vier. Maak je schema op zondag: welke dagen heb je tijd om te sporten deze week? Welke sessies ga je doen en wat werk je met zekerheid af?

Bekijk ook al even wat je gaat eten na je sessie. Dat is ook leuk om op voorhand te hebben klaarliggen zodat je niet in de verleiding komt om het foutieve voedsel te gaan eten. Na een goede sportsessie is het belangrijk dat je eiwitrijk voedsel eet. Maak omeletten, eet een Griekse yoghurt met een goede portie fruit en granola. Eet een groene sla met extra veel groene groenten en wat extra kipfilet.

sporten van thuis uit

Sporten van thuis uit: Fitness-dvd’s van Jillian Michaels.

Als je geïnteresseerd bent in de fitness-dvd’s van Jillian Michaels dan kan je ze terugvinden op mijn boekenplank of via deze link kom je er ook!

Ga ervoor en geniet ervan. Na een aantal weken kan je dat half uurtje sporten niet meer missen en word je er verslaafd aan! En dan is het extra genieten!

Sporten van thuis uit met de kettlebells workout!

Deze fitness-dvd’s zijn een uitstekende uitdaging om thuis te werken aan je conditie. De oefeningen zijn zo uitgewerkt dat je op een korte tijd zoveel mogelijk vet zal verbranden.

De Kettlebell Workout is het meest succesvolle thuis fitness programma in Nederland en België. Je krijgt 5 dvd’s en een kettlebell. Je krijgt er strakke buikspieren van en een mooi getraind lichaam. Deze dvd’s zorgen gegarandeerd voor succes! Ga ervoor!

Wil je meer informatie over de Strakke buikspieren Kettlebell Workout voor Vrouwen? Klik op de knop hieronder en je komt op de website met meer info!

Ja! Ik wil meer informatie!

Wil je meer informatie over de Strakke buikspieren Kettlebell Workout voor Mannen? Klik op de knop hieronder en je komt op de website met meer info!

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *