Is het beter om te stoppen met frisdrank drinken? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 10 juli 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Wie drinkt er niet graag een glaasje cola? We weten allemaal dat het ongezond is maar we drinken het in grote hoeveelheden. Weten we eigenlijk wel hoe slecht het ECHT voor ons is?

frisdrank colaWe weten ondertussen allemaal dat frisdrank drinken niet gezond is. Toch blijven we het allemaal drinken in plaats van te stoppen met frisdrank drinken.

Ik kan zelf soms ook niet weerstaan aan de drang om een groot glas te vullen met een berg ijsklontjes en er dan een cola overheen te gieten.

Ik weet dan wel dat dat geen goede keuze is en meestal drink ik het ook niet, maar op dagen zoals deze -met warm weer en een zonnetje- kan ik het toch lekker vinden. Soms is het dan moeilijk te weerstaan.

We doen een terrasje en dan vind ik het toch ook zo jammer om dan een plat watertje te moeten bestellen omdat dat eigenlijk het enige is dat ik lekker vind?

Kan ik op zomerse dagen een glaasje drinken of zou ik op deze warme dagen mij beter verfrissen met een heerlijke smoothie? Het antwoord op deze vraag is vrij simpel, maar waarom dat antwoord simpel is, dat leg ik je graag hieronder uit.


Inleiding.

Er zijn zoveel verschillende redenen waarom wij mensen beter geen frisdrank zouden drinken. Frisdrank is één van de ongezondste, gevaarlijkste, ziekelijkste voedingsmiddelen die we hier in de 21ste eeuw kunnen consumeren. De oermens had het gemakkelijk. Die moest zich geen zorgen maken over frisdrank.

Er was water en daar stopt het. Bij ons is er overvloed aan keuze. Cola, Fanta, Gini, Canada Dry, Spa, Oasis, Fruitsapjes, ik ga ze echt niet allemaal opsommen. Jullie weten zelf wel hoe de rekken eruit zien in de supermarkt. Elke optie heeft dan ook nog een keuze in light of gesuikerd.

twee flesjes frisdrank

En dan denk je, ik neem de niet gesuikerde versie, maar ondertussen weten we ook allemaal dat dat vol zit met vervangers voor suiker die even schadelijk zijn als de gewone suiker. Het enige dat wij kunnen drinken zonder ons eigen lichaam te vernietigen is water of thee, juices of smoothies.

Ik som met veel plezier alle gezondheidsnadelen op van het drinken van frisdrank. Het overmatig drinken van frisdrank is schadelijk. Kan je het echt niet missen, drink dan echt met mate.

Gezondheidsnadelen veroorzaakt door het drinken van frisdrank.

Nadeel 1. Van frisdrank krijg je gaatjes in je tanden.

Het drinken  van frisdrank zorgt voor problemen met je tanden. Frisdrank zit immers vol suiker. Of vervanging van suiker die hetzelfde effect heeft. Die suiker tast aan de binnenkant van je tanden je glazuur aan en eet alle mineralen op die je tanden nodig hebben.

Al deze suiker zorgt ervoor dat de bacteriën die in je tanden zitten geactiveerd worden. Hierdoor ontstaan zuren. Deze zuren zorgen dan weer voor tandbederf.frisdrank

In frisdranken met veel suiker is heel veel citroenzuur aanwezig. Ook light versies hebben hier last van. In frisdranken zitten ook heel veel koolzuren. Ook spuitwater heeft koolzuur. Het kan tandbederf veroorzaken omdat het koolzuur een stof bevat die de tanden aantast.

Twijfel je of suiker eten en drinken nu werkelijk zoveel kwaad kan en wat dan de gevolgen zijn? Ik heb er een artikel over geschreven, dus je kan dat makkelijk even lezen en dan heb je er al een veel beter zicht op. Suiker is de dooddoener van deze maatschappij!

Nadeel 2. Zwakke botten kan leiden tot ernstiger!

Ja dit is schokkend, dat kan ik me voorstellen, maar het is wel de waarheid. Door frisdrank te drinken krijg je veel suiker binnen. Door het eten en drinken van veel suiker, loop je het risico om diabeet te worden. Diabetes is een groot probleem in onze Westerse maatschappij.

oermensJe hebt mensen die reeds bij de geboorte, genetisch gezien diabetes krijgen, maar er zijn ook mensen die het zichzelf aankweken door niet gezond te eten en veel te veel suiker en koolhydraten te eten. Dat is nergens goed voor en je wordt er alleen maar ziek van.

Diabetes is niet prettig om mee te leven. Als je het kan vermijden, is dat het beste wat je kan doen!

Diabetes 2 is een vorm van diabetes die vaak de oorzaak is van het moeten amputeren van ledematen. Als je diabetes hebt dan heb je een slechte doorbloeding die daardoor vaak niet naar de onderste ledematen raakt. Stoot je je vaak en krijg je vaak wondjes dan genezen deze slecht.

Grote hoeveelheden cola drinken per dag kan je botten in je lichaam ook flink beschadigen. Cola bevat grote hoeveelheden fosforzuren. Dat zorgt voor een zurig smaakje en een prikken in de keel als je cola drinkt. Ons lichaam probeert steeds om juiste hoeveelheden fosfor aan te houden.

Als we te veel fosfor binnenkrijgen door teveel cola te drinken en dus te veel fosforzuur, gaat het lichaam dat compenseren met calcium af te breken. Hierdoor krijg je dus zwakke botten en zwakke tanden.

Nadeel 3. Van frisdrank krijg je overgewicht en obesitas.

Het hoeft geen betoog dat het drinken van frisdranken ervoor zorgt dat je zwaarder wordt en meer vetten zal gaan opstapelen. Ook light- en zogezegde zero versies zijn super ongezond. Ik kan het niet genoeg benadrukken maar alleen het drinken van plat water zal je alles geven wat je nodig hebt.

Frisdrank bevat allerlei substanties die ervoor zorgen dat je lijf slecht gaat reageren. Je begint vetten op te stapelen, je krijgt te hoge hoeveelheden fosforzuren en andere zuren in je lichaam en je kan geen kant meer uit. Het vet op je buik en taille verdrievoudigt als jij elke dag frisdrank drinkt.

Onderzoek toont aan dat mensen met overgewicht die stoppen met het drinken van frisdranken, dadelijk centimeters verliezen rond de taille, heupen en billen. Het is een eerste goede stap in de richting van gezonder worden!

Wat kan je in de plaats drinken als je geen zin hebt in water? Ach, keuze genoeg, drink een juice of een smoothie. Je zal niet meer verlangen naar frisdrank!

Nadeel 4. Toenemend risico op vreselijke ziekten.

tekening hartAls je dan dat overgewicht erbij hebt gewonnen dan is dat nog maar het begin van alle ellende die erna komt. Het zwaarlijvig zijn is de start van de koers naar chronische ziekten.

Het verhoogt het risico op kanker.

De chemicaliën die frisdranken hun mooie kleurtjes geven zijn kankerverwekkend. Dat kleurtje wordt gemaakt en echt niet met de meest gezonde producten. Chemicaliën zou een mens niet moeten drinken of eten.

Let op: de cijfers liegen niet, er is wetenschappelijk bewezen dat het drinken van 2 suikerrijke frisdranken per week de hoeveelheid insuline die geproduceerd wordt verhoogt. Mannen zouden er prostaatkanker van krijgen, vrouwen hebben een grotere kans op borstkanker.

Hogere kans op hartziektes.

Het drinken of eten van veel suikerrijk voedsel kan zorgen voor verstoppingen in de aders. Ik had ooit een vriend die zich dagelijks tegoed deed aan frisdrank, alcohol en sigaretten. Op een dag wist hij mij te vertellen dat hij onder het mes moest omdat al zijn aders aan het dichtslibben waren.

Dat begrijp ik. Je propt je aders vol met giftige en slechte stoffen en op een bepaald moment stopt het, dan schuift het er niet meer door. Dan moet je opengehaald worden en doorgespoeld. Alle aderen terug schoonmaken. Zoals je dat doet met het toilet.

Mijn vriend kwam uit de operatie, en liep als een oude man met een wandelstok. Een week of drie later ging hij op het terras een koffie drinken. De aders bleken toch nog niet helemaal proper en eentje klonterde binnenin. Hij kreeg een hartslagaderbreuk, viel van zijn stoel, zei nog “het gaat wel” en stierf.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Diabetes.

Zoals gezegd krijg je diabetes van teveel suiker en ongecontroleerd eten. Je lijf kan al die suiker niet verplaatsen en verwerken en dus gaat het resistent worden en je vast zetten. De kans op diabetes type 2 is heel reëel als je teveel frisdranken binnen neemt op een week.

Gevaarlijk voor de lever.

Je lever wordt dik van teveel frisdrank te consumeren. De frisdrankjes bevatten veel fruitsuikers en die worden door de lever opgenomen en dadelijk omgezet in vet. Dit geldt zowel voor frisdranken met suiker als diegene die light zijn. Beiden hebben hetzelfde effect.

de lever van de mens

De lever gaat verdikken, leververvetting, zo heet dat. Dat gebeurt van binnenuit en dat maakt het nog gevaarlijker dan het al is. Dergelijke vervettingen zijn langs de buitenkant van je lijf niet noodzakelijk zichtbaar en zorgen dus voor een tikkende tijdbom in je lijf.

Nadeel 5. Door frisdrank ga je er sneller oud uitzien.

Het drinken van frisdrank zorgt ervoor dat je huid er sneller oud gaat uitzien. Dit komt de suikers en door het fosforzuur. Fosforzuur tast niet alleen je gebit aan, maar het zorgt er ook voor dat de frisdrank langer goed blijft. Het beschermt tegen schimmels en bacteriën.

Fosfaten in de frisdrank versnellen zo het verouderingsproces. Dat begin je dan te zien aan bijvoorbeeld rimpels in je gelaat maar je kan er ook gezondheidscomplicaties van krijgen.  Nierziektes, diabetes, aderverkalking, botverzwakking  en zo veel meer.

Het kan ook de puberteit vroeger doen intreden en we weten allemaal dat dat ook geen goed idee is. GEEN frisdrank is nog steeds de boodschap. Zelfs het drinken van maar twee glaasjes op een week kan al voor ernstige problemen zorgen, vermijdt het dus zoveel mogelijk.

Nadeel 6. Je wordt verslaafd aan suiker!

Frisdrank bevat suiker en suiker maakt dopamine aan in je hersenen. Dopamine is het stofje waardoor je je goed voelt. Er zijn wel meerdere producten die zorgen voor de aanmaak van dopamine in de hersenen. Er is uit studies gebleken dat ook chocolade, suiker, drugs, nicotine en alcohol dezelfde effecten hebben.

suiker in frisdrank

Omdat suiker zorgt voor de aanmaak voor dopamine willen mensen die veel frisdrank drinken nog meer suikers eten en drinken. De drang naar zoet wordt steeds groter hoe meer we ervan consumeren. Het is een beetje een vicieuze cirkel op deze manier.

De enige efficiënte oplossing is om er dadelijk mee te stoppen. Een leven zonder suiker is zoveel krachtiger dan eentje dat volgepropt zit met suiker in allerlei vormen.

Nadeel 7. Zwangere vrouwen kunnen een vroeggeboorte krijgen.

Zoals reeds verteld zitten in de frisdranken heel veel chemicaliën. Deze chemicaliën hebben een slechte invloed op ons lichaam en alle processen die daar in plaats vinden. Zo zouden ze ook een invloed hebben op de baarmoeder. Als je veel frisdrank drinkt, heb je een kans op een vroeggeboorte en dat kan weer gevaarlijk zijn voor het kind.

Drink zonder enige twijfel alleen water en thee tijdens de zwangerschappen en geniet van smoothies en juices van verse gezonde groenten en fruit. Hier vind je een stel leuke recepten.

Nadeel 8. Frisdrank beschadigt de hersenen en zorgt voor agressie.

Frisdranken hebben een invloed op de hersenen. De hersenen hebben veel vet en proteïne nodig om goed te kunnen functioneren. Het drinken van frisdranken heeft een serieuze invloed op het functioneren en het kunnen gebruiken en verwerken van de proteïne.

Het drinken van frisdrank kan zo zorgen voor hyperactiviteit en zelfs agressiviteit. Kinderen met veel suiker worden super actief en energiek. Heb je nog nooit het resultaat gezien van een kind op suiker? Mijn god, het is zo duidelijk.

Geef een kind een zware dosis suiker (suikerspin, dikke laag choco, veel snoep, pannenkoeken met suiker) en je krijgt een hyperactief agressief kind dat geen blijf weet met zichzelf.

Nadeel 9. Van frisdrank krijg je een opgeblazen gevoel.

frisdrank drinken opgeblazenZoals reeds verteld zit in frisdranken heel veel koolzuur. Dit koolzuur vult de maag met lucht. Heb je dat ook niet dat je na het drinken van een cola of een andere frisdrank altijd de behoefte voelt om een boer te laten?

Wel, die lucht die vastzit in je maag komt terug naar boven via de slokdarm en zo produceer je een boer.

Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel, dan zal frisdrank dat alleen maar erger maken. Frisdrank zorgt door alle lucht in de maag voor extra volume waardoor je je opgeblazen voelt.

Voor je darmen is frisdrank ook erg slecht. Mensen die al niet bijster goed naar het toilet kunnen en moeilijke darmen hebben, krijgen nog meer last.

BMI berekenen
Het berekende BMI is

Jouw BMI is te laag. Het is belangrijk dat je voldoende en juiste voeding eet. Het receptenboek “Fitchef Turbo” kan je hier heel erg goed bij helpen.

Je hebt een goed BMI. Ben je toch niet helemaal tevreden en wil je toch graag wat kilo’s kwijt, dan kan de afslank receptenbijbel je hierbij helpen, samen met een goede training voor je lichaam, lukt dat zeker!

Je hebt een hoog BMI! Het is belangrijk voor je gezondheid om hier iets aan te doen. De afslank receptenbijbel is het perfecte receptenboek om je hierbij te helpen.

Zijn er ook positieve effecten van stoppen met frisdrank drinken?

Ik heb je nu negen redenen opgesomd om geen frisdrank te drinken en je kan wel denken van “ah ja, ze zegt maar wat”, maar het is echt de pure wetenschappelijke waarheid. Dat gezegd zijnde zijn er heel veel positieve effecten van te stoppen met het drinken van frisdrank.

Ik som ze even voor je op:

  1. Op de eerste plaats gewichtsverandering. Je gewicht zal zich aanpassen aan het stoppen met het consumeren van suiker. Die verandering kan bij sommige mensen best heftig zijn. Je zal er slanker, gezonder en vitaler gaan uitzien!
  2. Je krijgt meer energie. Echte energie en geen energie voor een uurtje. Je lichaam zal zich aanpassen en de insuline  zal juist verdeeld worden. Er zullen geen pieken meer zijn.
  3. Je krijgt een betere spijsvertering. Jouw darmen en maag zullen alles beter kunnen verwerken waardoor je beter gaat functioneren. De stoelgang zal zich normaliseren en je kan lekker naar het toilet als dat nodig is.
  4. Je krijgt een betere en gezondere huid. Je huid is niet gediend met veel suiker. Dat verstopt de poriën en dat zorgt voor puistjes en mee-eters. Je huid moet kunnen ademen.
  5. Minder risico op nierstenen. Nierstenen zijn kleine stenen gemaakt van resterende mineralen die zich ophopen in je nieren. Dat gebeurt als je niet goed kan plassen en ze dus niet kunnen afgevoerd worden. Eén van de hoofdoorzaken van nierstenen zijn de voedingsgewoonten. Suikerhoudende dranken en voedsel laten de nieren te hard werken.
  6. Je krijgt mooiere en sterkere tanden als je stopt met suikerrijke producten.
  7. Je krijgt minder zin in zoetigheid en snoeperijen.

Conclusie Frisdrank.

Bekijk eens voor jezelf hoe vaak je die drankjes drinkt en met welke regelmaat per dag en per week. Houd er rekening mee hoeveel schade ze kunnen aanrichten en beslis dan gewoon om ze te vermijden. Een leven zonder suiker is het mooiste cadeau dat je jezelf kan schenken.

Drink meer water. Geef je water een smaakje door wat fruit of citroen toe te voegen. Drink thee, warm of koud. Maak je drankjes zelf. Zorg ervoor dat je geen extra suiker toevoegt.

Ben je gemotiveerd en wil je graag stoppen met frisdranken? Drink je al weinig of geen frisdrank maar heb je moeite met het platte water? Dan kan ik je absoluut aanraden om te beginnen experimenteren met juices en smoothies. Hier kan je heerlijke smaken combineren en heb je lekkere frisse drankjes.

Wil je ook een proeven van een gezonde smoothie of sap?

Wil je ook proeven van een gezonde smoothie of een lekker sapje en ben je in voor een uitdaging? En wil je graag méér dan zomaar wat receptjes?

Ga de uitdaging dan aan en begin de komende dagen met elke dag 1 groene smoothie te drinken. Ga aan de slag met deze 21 dagen groene smoothie challenge. Een absoluut succes. Met 21dagen groene smoothie challengeverbluffende resultaten.

Ik hoop dat je aan de slag gaat met de smoothies en sapjes. Dat je de frisdranken achterwegen laat en je helemaal stort op het suikervrije leven.

Ga ervoor, ontdek, proef en begin je elke dag een beetje beter te voelen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *