Lukt het niet om te stoppen met snoepen? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 4 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Stoppen met snoepen kan soms heel erg lastig zijn. Zoetigheid trekt aan en als je er eentje neemt, wil je er steeds meer. Wat kan je hier aan doen?

snoepenHet is voor sommige mensen een vreselijke opdracht om te moeten stoppen met snoepen. Het ene na het andere wordt in de mond gestoken en de zin in steeds meer zoetigheid is steeds aanwezig.

Het is een vicieuze cirkel die vaak al in de ochtend start.

Al van in de ochtend bij het wakker worden verlangt je lichaam naar zoetigheid  en heel vaak krijgt het dat ook: een boterham met een laagje choco, pindakaas, speculaaspasta of confituur. Een tas chocomelk erbij en als bonus nog een koffie met veel suiker en een chocolaatje.

En wij mensen verwachten dan, dat we met dat soort maaltijden een hele dag aandachtig kunnen zijn en boordevol energie zitten.

Het mag toch niet als een verbazing klinken als ik jullie vertel dat het zo niet werkt? Dat dat soort ontbijt, geen écht ontbijt is en jou niets meer geeft dan een korte scheut van energie met daarop volgend een lange dip en veel irritatie. Ook het aantal mensen dat in de avond voor de televisie zit te snoepen is ontelbaar.

Snoepen als gezelligheid.

Tegenwoordig hoort het eten van suiker bij de avond en wordt het ook gezien als iets “gezelligs”. Gaan we gezellig een serietje kijken en wil jij iets om te snoepen erbij? En erbovenop nog een cola of een ander suikerdrankje. We beseffen het misschien niet maar dat gezellig avondje kost ons meer calorieën dan onze drie maaltijden samen.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm weekmenu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm weekmenu.

stoppen met snoepenJe lichaam heeft in de ochtend geen suiker en geen zoetigheid nodig. Jouw lichaam heeft dat in principe NOOIT nodig, op geen enkel moment van de dag.

Het snoepen wordt een dagdagelijkse gewoonte en zoals met alles gaat jouw lichaam er gewoon aan raken en er dan ook naar verlangen. Het smeekt je om die zoetigheid en het is de enige manier waarop het zich verzadigd voelt.

Suiker is een verslaving! Sommige mensen lachen dat weg als je dat zegt, maar helaas is het de waarheid. De schadelijke effecten van suiker zijn al meer dan éénmaal bewezen.(bron, bron, bron, bron)

Suiker is een heel verslavend product en je zal snel merken -als je beslist om te leven zonder suiker- dat dat niet zo makkelijk zal zijn. Je zal hardnekkig moeten zijn en streng. Wees alert, maak lijstjes van wat je wil eten, kijk na of er suiker in zit en zo ja, zoek dan een versie zonder.

Let op : in bijna alles zit suiker, dus in sommige gevallen zal je echt wel op zoek moeten gaan!


Waar komt de zin in snoepen vandaan?

De aanleiding om te gaan snoepen, kan voor veel mensen heel erg verschillend zijn. De reden waarom ze het blijven doen is steeds dezelfde: verslaving. Mensen raken verslaafd aan suiker. Snoep, koekjes, chocolade, chips…het is allemaal hetzelfde, het is allemaal SUIKER. Suiker verpakt in een ander vormpje.

snoepen

Dat verlangen naar suiker wordt steeds gevoed door andere etenswaren. Onze lichaam en onze geest is zo verslaafd aan zoet en suiker, dat het op een bepaald moment er ook echt naar snakt! Je moet die suiker hebben anders functioneer je niet meer.

Zoals bij elke verslaving krijg je er zin in, als de dosis die je in jouw lichaam had, de dosis die aanwezig was, het lichaam verlaat en dus uitgewerkt is. Als iets uitgewerkt is (denk maar aan koffie, alcohol, pijnstillers..) dan verlang je naar meer en nieuw. Dat is met suiker net zo. De suiker gaat uit het lichaam en dan wil onze geest weer meer.

Snacken en snoepen gebeurt ook tussen de normale maaltijden door. Dit zonder rekening te houden met dat het voedsel gezond is. Mensen kiezen op dat moment net speciaal naar ongezond voedsel omdat ze last krijgen van honger of veel zin hebben in iets. Wat dat iets dan is, maakt niet uit.(bron, bron)

Suikerverslaving.

Als je constant zin hebt om te snoepen en in zoetig eten en je heel jouw leven laat bepalen door zoet eten en snoepen dan heb je zonder enige twijfel een suiker-verslaving. Een suikerverslaving wil zeggen dat je constant denkt aan eten, aan zoet eten en aan lekkere snacks. Stoppen met snoepen wordt dan heel moeilijk.

Je bepaalt jouw hele leven rondom die verslaving, vaak zelfs zonder dat je het in de gaten hebt.

  • Je loopt nog even binnen bij de frituur voor een curryworst of je stopt even in het benzinestation voor een reep chocolade, of even de Delhaize binnenwippen want de m&m’s stonden in promotie.
  • Als je op het werk bent, spreek je bewust af met collega’s om even “iets lekkers” mee te brengen.

Noem het maar op, elk excuus is goed om even ergens iets zoet te gaan scoren.

Hoe meer suiker je eet, hoe toleranter je voor suiker wordt, en hoe meer je nodig hebt om je zoete trek te stillen. Dus wanneer je een enorme zin in suiker hebt dan is de kans groot dat dit komt door de voedingskeuzes die je, bewust of onbewust, hebt gemaakt in het verleden.

Het positieve punt aan heel deze zaak is, dat je er ook vanaf kan raken.Van elke verslaving kan je af raken dus ook van suiker.

De aanleiding om te gaan snoepen.

Als je wil stoppen met snoepen dan moet je op zoek naar de reden WAAROM je wil gaan snoepen, dat is immers belangrijk. Wat is de aanleiding? Wat is de reden waarom jij nu op dit specifieke moment absoluut naar zoetigheid wil grijpen? Onderzoek dat en dan sta je al een stap verder.

Het is dan belangrijk om die momenten op te sporen en er tegenin te gaan. Je spoort de momenten op, wanneer je naar zoetigheid grijpt. Je probeert te analyseren wat de reden is waarom je net op dit moment naar zoet wil grijpen en je zorgt ervoor dat je een oplossing zoekt voor die redenering.

Suiker zorgt ervoor dat de meer voedzame voedingsmiddelen in je voedingspatroon weggedrongen worden. Je hebt geen zin om nog veel gezonds te eten na het eten van suiker. En suiker voegt onnodig veel calorieën toe aan je dagelijkste hoeveelheid. Zo zal je ook verdikken. (bron)

Waarom doe ik het elke keer opnieuw?

Keer op keer, elke situatie opnieuw, stel je jezelf de vraag waarom je nu net naar dat soort eten grijpt. En elke keer, situatie na situatie, probeer je een andere betere oplossing te bieden voor de zin in snoepen. Wees je bewust van de keuze die je maakt en wees je bewust dat er andere mogelijkheden zijn en kies hier dan ook bewust voor.

Als je elke keer aandachtig bent voor je gedrag en je past het aan, dan kan je jezelf zo een nieuwe gewoonte aanleren. Je voelt je slecht, je wil een stukje chocolade als troost. Voor je naar de chocolade grijpt, besef dat je beter een andere keuze zou maken. Je denkt na en grijpt naar een betere keuze.

balletjes

De aanleiding is bij veel mensen anders. Noem maar op. Het kan eigenlijk eender wat zijn:

  • Stress,
  • onzekerheid,
  • angsten,
  • verdriet,
  • gezelschap,
  • eetstoornissen,
  • gemis…

De aanleiding kan eindeloos veel kanten op. Het is belangrijk dat je voor jezelf uitzoekt wat ervoor zorgt dat jij wil gaan snoepen.

Heel vaak is het ook een vorm van gewoonte, eerder een verveling die ervoor zorgt dat je maar steeds opnieuw dezelfde dingen in je mond steekt. Eetbuien hebben niets te maken met honger.

Zorg er bovenal voor dat je zo weinig mogelijk honger hebt, zodat je ook niet de neiging hebt te grijpen naar zoetigheid. Een buikje dat vol zit, verlangt niet naar zoetigheid. Eet minstens drie keer per dag een volledige maaltijd gevuld met veel groenten en eiwitten. Je zal geen honger meer hebben.

Heb je toch zin om te gaan snoepen, beloon je lichaam dan met iets anders dan eten. Neem een warm bad of ga een wandeling maken. Blijf bezig!

Wat doet suiker in jouw lichaam?

Het eten van veel suiker, (en suikers staan in de koolhydraten-lijst) , zorgt ervoor dat je snel een goed en euforisch gevoel krijgt. Daarom eten mensen het ook zo graag.

Helaas is dat piekmoment en die euforie, maar tijdelijk. Na een paar minuten of uren draait dat piekmoment immers snel om in vermoeidheid en een duf gevoel. Vermoeidheid waar je soms niet meer uit kan komen.

Bovendien krijg je dan een heleboel hormonale reacties en die zorgen ervoor dat de suikers in je bloed dadelijk worden omgezet in vet. Zo krijg je dan een dip in je bloedsuikerspiegel, waardoor je opnieuw honger krijgt en dus meer wil eten.

Een vicieuze cirkel waar vele mensen last van hebben! Stoppen met snoepen blijkt dus niet zo makkelijk.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar toegevoegde suikers. Deze suikers zorgen voor een hoger risico op een slecht lipide profiel. Dit is het profiel dat onder andere de cholesterol bepaalt in het bloed van de mens. Door veel suiker te eten krijg je veel slechte cholesterol in het bloed en dus een groter risico op hart- en vaatziekten.(bron) 

Wat zijn mogelijke gevolgen van te veel suiker eten?

Er zijn verschillende slechte gevolgen van het eten van teveel suiker en van elke dag consequent te gaan snoepen. Ik som er enkele op:

  • Suiker zorgt voor tandbederf.(bron)
  • Voedsel met suiker bevatten geen échte voedingsstoffen.(bron)
  • Je eet niet gezond en maakt je lichaam ziek.
  • Draagt bij tot gewichtstoename en obesitas. (bron, bron, bron)
  • Risico op hartaandoeningen.
  • Risico op diabetes.(bron, bron)
  • Zorgt in sommige gevallen voor veel acné.(bron, bron)
  • Grotere kans op kanker.
  • Versnelt het huidverouderingsproces.
  • Suiker verhoogt het vetgehalte in ons bloed.
  • Je krijgt een vette lever. (bron)
  • Je krijgt veel minder energie.
  • Meer kans op depressies en negatieve gedachten.
  • Dit zorgt allemaal voor een hoger risico op hartziekten. (bron, bron)

De oplossing om te stoppen met snoepen!

Het is een punt dat je voor jezelf moet gaan uitzoeken wat bij jou de reden is, waarom je telkens terug naar dat soort eten grijpt. Neem die aanleiding onder handen:

  • Waarom ben je onzeker?
  • Waarom geeft dat stuk chocolade een vorm van zekerheid?
  • Hoe voel je je voor je het neemt?
  • Hoe voel je je tijdens het eten?
  • Hoe voel je je daarna?

Zoek een antwoord op deze vragen en schrijf het op.

Zoek nu naar een andere manier van reageren. Je voelt je onzeker: wat zijn andere oplossingen om je beter en zelfzekerder te maken dan dat stuk chocolade dat je hoogstwaarschijnlijk op lange termijn nog onzekerder zal maken?

  • Zou een rondje lopen niet beter zijn?
  • Een gesprek met jezelf of met iemand anders?
  • Even een blokje om?
  • Een kwartiertje touwtje springen ?
  • Eventjes een aantal minuten van bezinning?
  • Een warme douche?

Schrap voor een paar weken suiker uit je eetpatroon. Bekijk alle producten en zorg ervoor dat je goed weet waar er suiker inzit en waar niet. Probeer je inname van suiker zoveel mogelijk te beperken. Denk eraan dat in bijna alle voorverpakte producten suiker zit, dus wees hier alert voor!

Tips om te stoppen met snoepen!

snoepenGa bewust elke keer als je neigt naar snoepen bepaalde handelingen consequent uitvoeren. Maak er een gewoonte van zodat jouw geest eraan gewend wordt. Zodat jouw geest weet dat “zin in zoetigheid” op deze manier beantwoord wordt.

Het is het aanleren van gedrag. Dat doen we ook bij kleine kinderen, maar ook bij studerende jongeren en zelfs bij ons als volwassenen.

We leren onszelf gedrag aan en we zorgen ervoor dat onze geest weet hoe je moet reageren op bepaalde situaties. Dat geeft zekerheid naar de toekomst toe en zorgt ervoor dat mensen sociaal verantwoord gedrag vertonen.

  • Poets je tanden : Heb je zin in zoet, ga dan eerst je tanden poetsen.
  • Wees actief : Zin in zoet, ga een eindje wandelen, blijf actief.
  • Spreek hardop : Zeg luidop wat het effect van dit voedsel zal hebben.
  • Houd een dagboek bij!
  • Eet wat je écht wil : Neem geen koekje dat je eigenlijk niet zo lekker vindt, als je zin hebt in een m&m. Spreek dan met jezelf af, hoeveel m&m’s je krijgt. Leg de rest weg. Als je kiest voor een tussenoplossing zal je niet verzadigd zijn en nog meer eten.
  • Koop een goed kookboek waarvan je weet dat de recepten voldoen aan gezond.
  • Stop met zelfmedelijden.
  • Eet wat meer vetten en eiwitten.
  • Wees goed voorbereid : Zorg dat je gezonde snacks in huis hebt.
  • Haal het niet in huis : Als laatste maar waarschijnlijk wel het beste advies dat iemand jou kan geven. Als je het niet in huis hebt, dan kan je er ook niet van eten. Haal niets van suiker-rijke toestanden in huis, geen chocolade, geen chips, geen koekjes en al die dingen. Heb je trek in zoetigheid dan ben je verplicht te improviseren met gezonde voeding.

Tot slot: Stoppen met snoepen!

De eerste week dat je gaat stoppen met snoepen zal heel erg lastig zijn. Maar na een paar dagen/weken zal je merken dat je behoefte naar suiker ook steeds minder wordt. Denk hierbij aan deze twee dingen:

  • Het veranderen van gedrag duurt normaal gezien een week of 3, maximum 4. Probeer het dus vol te houden tijdens die weken. Laat je niet verleiden en vertel jezelf elke dag waarom je stopt met suiker!
  • Toegeven aan een eetbui en aan een verlangen naar suiker, voedt alleen maar je verslaving. Wees dus sterk!

De resultaten die je kan behalen na een paar weken geen suikers te eten en niet meer te snoepen kunnen werkelijk heel spectaculair zijn. Houd dus vol en houd goed in gedachten waarom je gestopt bent met snoepen en snacken en waarom je die zoetigheid niet meer wil. Volhouders winnen altijd en ook zo jij!

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *