Suikerverslaving? Is suiker eten ongezond? - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 27 november 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Minder suiker eten is een moeilijke opdracht! Alles zit immers vol suiker. We moeten dus alert zijn. Maar hoe begin je daaraan en wat zijn de gevolgen?

suikerverslavingHeerlijk is het! Leven zonder dat je een constante drang voelt naar suiker. Geen nood meer naar zoetigheid. Geen visioenen over bergen snickers, chips en m&m’s. Ook de opgezwollen dikke buik na het eten is verleden tijd.

Geen vermoeidheid meer. Geen schuldgevoelens. En ook geen snelle wandelingen naar de supermarkt voor een shot suiker. Neen, niets meer van dat allemaal.

Het is allemaal leuk, gezellig en fijn om dit soort eten te consumeren op het moment zelf, maar het helpt je niet vooruit. Het plezier van te snoepen is kortstondig. De schade is voor lange tijd. Net zoals een roker verslaafd is aan zijn sigaretten, ben jij verslaafd aan suiker.

Suiker en zoetigheid is geen eten. Zodra je stopt met roken en de hele zaak van op een afstand kan bekijken, merk je dat die sigaretten een smerige zaak zijn. Hetzelfde verhaal heb je met dit suikerrijk voedsel. Een suikerverslaving vanop afstand bekeken, is te gek voor woorden!

Suiker vermijden is één van de belangrijkste doelen in een gezond leven. We zijn vroeger groot gebracht met de illusie dat we te veel vet eten, dat vet slecht is en dat vet ons dik maakt. Gelukkig voor de voedingsindustrie want wij goedgelovige mensen gingen dadelijk light producten kopen.

cupcakes

Vet is niet de boosheid in ons leven. Een suikerverslaving is dat wel. Want in al die light producten die ons voorgeschoteld worden, zit een duizelingwekkende hoeveelheid aan suiker.

Suiker maakt ziek. Suiker is een grondstof die vrij goedkoop ontgonnen kan worden en die niet veel kost aan de producent. Daardoor kan suiker gebruikt worden voor allerlei redenen.

Al onze voedingsmiddelen in pakjes, blikjes, flessen, kartonnetjes of doosjes zitten vol suiker. En door het eten van al dat voedsel uit kartonnetjes kweken we een suikerverslaving.

Wat is suiker?

Suiker is er in verschillende maten en vormen. We denken bij suiker vaak aan suikerklontjes en poedersuiker, maar we blijven blind voor suiker die in alle andere producten zit. Er zit wel degelijk veel suiker in onze producten. Daardoor hebben ook zoveel mensen een suikerverslaving.

Voorbeelden van producten waar je veel suiker in terug vindt:

  • Koekjes
  • Chocolade
  • Snoep
  • Frisdrank
  • Vruchtensappen
  • Fruit
  • Pasta
  • Rijst
  • Brood
  • Aardappelen

En nog zoveel meer! Er zit bijna overal suiker in. Dus als we spreken over suiker, denk dan niet alleen aan het klontje in de koffie of de ochtendthee, maar denk dan ook aan alle andere voedingsmiddelen. Wees alert voor wat je op jouw bord legt en bekijk even waar je allemaal suiker in terug vindt.

Wat is het effect van suiker?

Suiker wordt in het lichaam onmiddellijk omgezet tot energie. Deze energiepiek die we krijgen door het eten van suiker zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel gaat stijgen. Dit duurt enkele minuten. Je krijgt veel energie en je voelt je even erg goed. Kort daarna zal je bloedsuikerspiegel opnieuw gaan dalen waardoor je honger krijgt en een dipje.

Dit is een vicieuze cirkel want zodra we een dipje krijgen zullen we terug willen grijpen naar suikerrijke producten om terug meer energie te krijgen. De bloedsuikerspiegel gaat op en neer gedurende een hele dag en je kan hier geen vat op krijgen. De enige manier om hier mee op te houden, is door geen suiker meer te eten.

Verschillende soorten suikers.

koekjesDe schommelingen in die bloedsuikerspiegel worden veroorzaakt door allerlei suikers. Niet alleen geraffineerde suiker (zoals koekjes, chocolade, snoep) maar ook door andere voedingsmiddelen die suiker bevatten.

Alle koolhydraten zijn immers suikers. Daar moeten we dus mee opletten. Het is belangrijk, als jij op jouw inname van suiker wil letten, dat je aandachtig bent met het eten van koolhydraten. Wel maken we een onderscheid tussen enkelvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten.

De complexe koolhydraten zijn gezonder omdat ze langzaam worden vrijgegeven waardoor de bloedsuikerspiegel minder zal gaan schommelen. Complexe koolhydraten zijn koolhydraten uit groenten of bijvoorbeeld granen.

Met fruit moet je opletten. Fruit dat fructose bevat heeft wél de eigenschap om een schommeling te veroorzaken in de bloedsuikerspiegel. Fruit is dus zeker gezond, maar het is belangrijk dat je begrijpt dat fruit met mate moet gegeten worden en dat je het best niet te veel tussendoor eet. Je eet beter een stukje fruit bij of onmiddellijk na de maaltijd.

Hoe raak ik van mijn suikerverslaving vanaf?

Jouw doel is dus om een hele dag lang een stabiele bloedsuikerspiegel te krijgen. Dit zorgt voor de meeste energie en het is de gezondste manier om met veel energie de dag door te komen. De bloedsuikerspiegel stabiel houden, doen we door zo weinig mogelijk suiker te eten en het aantal maaltijden zo beperkt mogelijk te houden.

Wil jij ook overheerlijke recepten om snel en blijvend mee af te slanken? Maak het jezelf makkelijk! Er gingen al meer dan 2650 andere mensen mee aan de slag!

Ja! Ik wil meer informatie!

We eten dus vast op bepaalde tijdstippen. Geef jezelf niet teveel pieken tussenin. Extra eten tussenin zorgt immers alleen maar voor meer input van suiker, stimuleren van de suikerverslaving en meer schommelingen waar je jezelf dan slecht bij voelt.

Vermijd dus snoep tussendoor en kies een tussendoortje dat vol zit met vetten en eiwitten. Daardoor zal jouw lichaam meer verzadigd zijn en het heeft geen effect op jouw bloedsuikerspiegel.

Tip 1: Stop met suiker te eten en in huis te halen.

Dat is de basis om te kunnen slagen in je doel. Haal geen suiker in huis. Ik had vroeger de gewoonte om altijd snoeperij in huis te hebben. Mijn excuus? Als er mensen op bezoek komen, voor mijn vriend, een koekje voor bij de thee of de koffie.

Mag ik dan nooit meer een koekje eten? Nooit meer een snoepje of een chocolade reep? Het punt is dat je inderdaad nooit meer de behoefte zal voelen om suiker te eten. Pas dan ben je van je suikerverslaving vanaf. De verslaving moet je doorbreken. Dan is het probleem vanzelf opgelost.

macarons

Als je niet verslaafd bent en geen suikerverslaving hebt en je eet dan een keertje een chocolade reep of een stukje taart, dan is er niets aan de hand. Als je wél verslaafd bent, dan zorgt die reep chocolade ervoor dat je nog meer stukjes wil.

Je moet dus afkicken van de suikerverslaving en dat doe je door geen suiker meer te eten. Zoals je stopt met roken dan koop je geen sigaretten meer. Op dezelfde manier koop je dus ook geen suiker.

Tip 2: Neem een koolhydraatarm ontbijt.

De eerste maaltijd van de dag bepaalt het verloop van de rest van de dag en is dus erg belangrijk. Wil je graag vroeg ontbijten? Dat mag! Maar kies verstandig! Als je jouw dag start met koolhydraten en suikers dan zal je snel weer honger krijgen en dan begint de vicieuze cirkel reeds in de ochtend.

Kies je daarentegen voor een ontbijt dat rijk is aan eiwitten en vetten, dan zal je een hele voormiddag kunnen doorkomen zonder verder nog te gaan snoepen. Je zal niet eens meer denken aan eten.

Tip 3: Eet voldoende vetten.

Het is misschien tegen jouw natuur, maar stoppen met suikers eten, betekent dat je start met vet eten. De mens is een vetverbrander. Vet eten doet vet verbranden en dat is écht zo. Een mens is van nature een vetverbrander. De laatste jaren zijn we door onze consumptiemaatschappij hervormt naar suikerverbranders.

avocado

Resultaat: vele mensen met obesitas, vetzucht, kankers, burn-outs en zoveel meer. Het zijn allemaal gevolgen van te veel suiker en te weinig gezond voedsel.

Wat voor vetten moet je dan eten? Simpel, de gezonde vetten moeten gegeten worden en die zorgen voor een verzadigd gevoel. Hierdoor zal jouw lichaam tussendoor niet meer naar ander voedsel vragen. Kies dus voor avocado’s, vette vis, noten, pitten, kokosolie.

 

Stoppen met suiker is starten met vet! Wees dus zeker niet zuinig met vetten! Eet veel vetten.

Tip 4: Drink veel water en thee.

Als je lichaam vraagt naar suiker, zou dat best kunnen dat het dorst heeft. Hetzelfde met eten. Heel vaak vraagt ons lichaam naar eten, maar is het alleen maar water dat het nodig heeft. Een lichaam kent het verschil niet tussen honger en dorst daarom denken we vaak dat we honger hebben, terwijl het lichaam eigenlijk gewoon uitgedroogd is.

Drink dus elke dag voldoende water. Twee liter is niet overdreven. Heb je zin in suiker, drink een groot glas water en kijk even wat dat met je doet.

Denk eraan dat water er ook voor zorgt dat je afvalstoffen kan verwijderen uit jouw lichaam. Je hebt dus veel water nodig om alles goed uit te spoelen en jouw lichaam te ontdoen van stoffen die er niet horen te zitten.

Als je veel koolhydraten eet, houd je veel water op. Verminder je met het eten van koolhydraten, zal je in het begin veel vocht verliezen en dus is het belangrijk om genoeg water te drinken zodat jouw lichaam niet uitdroogt.

Tip 5: Eet voldoende!

Ja dat is heel erg belangrijk. Ook als je niet echt honger hebt moet je zorgen dat je voldoende eet. Het is de bedoeling dat we ons lichaam helpen om zo snel mogelijk af te kicken van onze suikerverslaving en zo snel mogelijk terug goed gaan functioneren door die suiker te gaan verbranden.

Daarvoor moet je je lijf alle voedingsstoffen geven die het nodig heeft, groenten vetten en eiwitten. Door jouw lichaam geen eten te geven kan het niet goed functioneren en zal het dus langer duren om over te schakelen naar de vetverbranding.

Tip 6: Houd vol!

flessen waterNa een dag of twee-drie ga jij jouw ongezonde snacks héél erg hard missen. Je lichaam en geest zijn onder invloed van een suikerverslaving en dus ga je op een bepaald moment helemaal gek worden van verlangen. Geef hier niet aan toe. Eet iets anders, dat je ook voldoening geeft, maar geen suiker.

Zorg dat je deze tussendoortjes bij de hand hebt. Ik denk aan noten, stukje vis, hardgekookte eitjes, olijven, een kom soep. Dat zijn allemaal zaken die je mag eten. Geniet er van en focus je op iets anders dan zoet.

Tip 7: Eet voldoende groene groenten.

In groenten zitten koolhydraten, ja, maar daar moet je niet bang van zijn. Eet er voldoende. Jouw lichaam heeft immers groenten nodig. De hoeveelheid koolhydraten in groene groenten is zo weinig dat je het helemaal kan verwaarlozen. Romeinse sla, broccoli, courgettes, asperges, spinazie en zoveel meer.

Dit zijn meervoudige koolhydraten en kleine hoeveelheden. Je doet hier dus niets mis. Integendeel. Ons lichaam heeft immers koolhydraten nodig en het is perfect als deze koolhydraten uit groene groenten komen. Deze groenten zorgen voor vezels die de darmen gezond houden.

Tip 8: Doe het rustig aan, ga bewegen en doe iets lief voor jezelf.

Ga niet panikeren. Geef jezelf de tijd om te wennen. Een nieuwe levensstijl gaat niet van de ene dag op de andere. Afkicken van een verslaving moet je met liefde doen en jezelf de tijd geven. Tijd om te wennen aan een nieuwe manier van eten en leven. Doe het dus rustig aan.

Ga een beetje bewegen. Bewegen zorgt ervoor dat je lijf kan wennen aan de nieuwe voeding. Je haalt de focus weg van het eten en je krijgt een positieve stimulans. Bewegen geeft ons immers een stimulatie van positieve stofjes in ons lichaam. Het maakt je weerbaarder en sterker.

Wees lief voor jezelf. Doe iets leuk. Wees niet gemeen als er iets niet dadelijk lukt. Denk eraan dat dit een proces is. Niet alles gaat onmiddellijk. Gun jezelf de tijd om bij te leren en beter te worden in wat je allemaal doet. Zo zal je elke dag een beetje sterker worden.

Krijg ik ontwenningsverschijnselen als ik stop met suiker?

Ja uiteraard! Suiker eten is een verslaving en zoals bij elke andere verslaving zal je moeten afkicken en zal je daar de gevolgen van voelen. Het zou maar vreemd zijn als dat niet zo is. Er zijn verschillende soorten ontwenningsverschijnselen die je kan krijgen. De ene wat erger dan de andere.

cupcakes

Houd in je achterhoofd dat je je lijf de tijd moet gunnen om hier mee om te gaan. Leid je gedachten af naar iets anders en ga bezig zijn met iets dat je fijn vindt. Zo zullen de verschijnselen snel verminderen. De eerste drie tot vijf dagen zijn de lastigste. Sommige mensen moeten wel wat langer de tijd nemen om af te kicken.

Wat kan ik verwachten?

Ik geef je wat voorbeelden van verschijnselen die je kan verwachten:

  • Duizelig zijn.
  • Hoofdpijn.
  • Stijve spieren.
  • Misselijkheid.
  • Moe worden.
  • Zweten.
  • Trillerig worden.
  • Stemmingswisselingen.
  • Slecht slapen.
  • Rusteloosheid.
  • Grotere emoties.
  • Heel veel zin in suiker.

Conclusie.

Je kan wel zeker verslaafd zijn of worden aan koolhydraten en suikers. Om hiervan af te raken is er maar één oplossing en dat is stoppen met het eten van suiker. Dit doe je simpelweg door geen suiker meer te eten. Helemaal niets.

Je zal er wat lastig en moe van worden, maar de doorzetter wint. Daarna krijg je een berg energie en een veel gezonder lichaam en hoofd in de plaats. Heerlijk is dat toch!

Ben je op zoek naar suikervrije recepten, recepten met veel vetten en eiwitten en met weinig koolhydraten en geen suikers? Ben je op zoek naar een kookboek dat jou van jouw suikerverslaving kan afhelpen, dan kan je met het boek “koolhydraatarm 30 dagen menu” absoluut grote resultaten behalen! Hier vind je de kortingslink.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *