Tomatensoep! Koolhydraatarm, voedzaam en super lekker! Smullen maar!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 12 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Tomatensoep is lekker en gezond. Je gebruikt veel tomaten en je kan afwerken met kruiden, balletjes of zelfs een scheutje room. Hier in dit artikel vertel ik je er alles over.

tomatensoepNiets zo lekker als een simpele TOMATENSOEP! Het is waarschijnlijk de meest gemaakte soep maar hij kan dan ook heel erg lekker zijn.

Vers gemaakte soepen zijn de lekkerste. En het gezondste. En als er nu één voordeel is aan soep, dan is het wel dat het snel klaar is.

Veel plezier voor weinig moeite. Vers gemaakt wil ook zeggen zonder suiker, kleurstoffen of bewaarmiddelen. Op en top goed voor jouw lichaam dus.

Het is uiteraard makkelijker om een blik open te trekken, er water bij te gieten en op te warmen, maar het weegt niet op tegen de heerlijkheid van verse soep.

Soep maken kost niet veel tijd. Je moet in het slechtste geval jouw groenten snijden en er water bijdoen. Daarna nog even mixen. Veel meer dan dat is het niet en als je geen grote kok bent, dan kan je daar alvast mee beginnen!

Om jezelf veel tijd te besparen kan je steeds een dubbele portie maken. Of meerdere porties. Vries ze in of zet ze in de koelkast voor de volgende dagen. Zo bespaar je tijd en is er maar één dag dat je de handen uit de mouwen moet steken!

Een overheerlijk recept voor Tomatensoep.

tomatensoepTomatensoep wordt gemaakt van hoofdzakelijk tomaten. Dat spreekt voor zich. Tomaten hebben een mooie rode kleur. Ze worden gebruikt op verschillende manieren en zorgen steeds voor een lekkere toets in een maaltijd.

Je kan tomaten gebruiken voor soep, maar ook voor sauzen, salades, sappen en allerlei warme of koude gerechten.

Gezondheidsvoordelen van tomaten.

Tomaten zorgen voor lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ze zijn multifunctioneel en hebben heel veel goede effecten in ons lichaam. Ik denk maar aan volgende voordelen bij het eten van tomaten:

  • Ze bevatten grote hoeveelheden vitamine A en C.
  • Ze bevatten grote hoeveelheden vitamine B1,B2,B6
  • Tomaten bestaan voor 90% uit water en zijn dus ideaal in een gezonde levensstijl.
  • Ze hebben een ontzurende werking op het lichaam.
  • Tomaten bezitten lycopeen, een krachtig antioxidant. Dit is erg helend voor allerlei ziektes.
  • Tomaatjes bevatten bijna geen calorieën: je kan er dus eindeloos veel van eten!

Tomaten heb je tegenwoordig in alle vormen, soorten en maten. Voor saus neem je beter de vleestomaten en voor soep gebruik ik graag de Roma tomaten of de trostomaatjes. Ook heerlijk zijn de kleine kerstomaatjes om te gebruiken in salades of warme gerechten met pasta.

Als ik de tomaatjes onbewerkt eet, dan haal ik er meestal de pitjes uit. Ik ben niet erg zot van de textuur van de pitjes in de tomaat. Heerlijk om die eruit te snijden, de tomaat dan zo klein mogelijk te snipperen, samen met wat ajuin, en heerlijk kruiden met olie, zout, peper, en oregano.

Gezond en gemakkelijk! Hoogwaardige voeding bij Body en Fit. Goede kwaliteit voor lage prijzen. Snelle levering. Een absolute aanrader!

Ik wil wel eens kijken!

Soep eten!

Een kommetje soep per dag, is niet te veel gevraagd. Soep is gemaakt van groenten en als het goed zit wordt er voor de rest niet veel aan toegevoegd. Om elke dag aan je groenteportie te komen, is soep wel een goede optie. Let wel : we hebben het over verse soepen die je zelf maakt.

kleine tomaatjes

Gezien je duizend verschillende soorten soep kan maken, heb je steeds keuze genoeg en kan je lekker variëren in het eten van groenten en er lekker van genieten. Ik eet soep het liefst heet en met een balletje, spekje of crouton in. Dat geeft de soep iets knapperigs.

Hoeveel calorieën in tomatensoep?

In tomatensoep zitten calorieën. Zoals in elke vorm van voedsel zitten er ook calorieën in tomaten. Dat spreekt wel een beetje voor zich. Maar tomaten bestaan hoofdzakelijk uit water dus de hoeveelheid calorieën in tomaten is erg laag.

De voedingswaarde voor 100 gram tomaten:

  • 18 calorieën.
  • 1 gram eiwit.
  • 0,2 gram vet.
  • 2,8 gram koolhydraten.

Je kan dus erg veel tomaten eten voor erg weinig calorieën. Dat is fijn om te weten als je probeert gewicht te verliezen en dus minder moet gaan eten dan dat je verbruikt.

De calorieën in tomatensoep liggen uiteraard wat hoger dan die van de tomaat alleen. In tomatensoep zit meer dan alleen tomaten en dus heb je extra calorieën. Voor een normaal kommetje soep zit je aan ongeveer 30 calorieën. Dat is dus niet erg veel.

Is het recept van de tomatensoep gezond?

JA, dat kan ik zomaar dadelijk zeggen. Het recept dat je hier zal terugvinden is niets anders dan alleen maar gezond. Deze soep wordt alleen gemaakt met natuurlijke ingrediënten en is dus heerlijk lekker en gezond. Je kan er eigenlijk zoveel van eten als je dat zelf wil.

Is tomatensoep glutenvrij?

glutenvrije soepJa, tomatensoep is glutenvrij. Het bevat groenten. Belangrijk is wel dat je voor jouw bouillon en kruiding een glutenvrije keuze maakt. Bouillons die vrij zijn van gluten kan je makkelijk online bestellen of gaan kopen in een natuurwinkel.

Voeg jij balletjes aan je soep toe of krokantjes of andere brood-achtige toestanden, dan is de kans natuurlijk groot dat jij gluten gaat eten en dan is de soep niet meer glutenvrij. Wees dus alert op wat je toevoegt aan de soep. De soep zo puur mogelijk houden is dus altijd de boodschap.

Zitten er veel koolhydraten in tomatensoep?

Koolhydraten vind je terug in fruit, groenten en suikerachtige producten. Koekjes, taarten en snoeperijen maar ook producten als brood, pasta en rijst zitten vol koolhydraten.

De hoeveelheid koolhydraten in tomatensoep zijn beduidend kleiner dan die in andere producten. Groenten bevatten immers kleine porties koolhydraten. Daarbij mag je niet vergeten dat het gezonde en voedzame koolhydraten zijn. Een soep zonder koolhydraten bestaat niet.

In één kommetje tomatensoep zitten ongeveer 3gram koolhydraten. Erg weinig dus en perfect verteerbaar. Volg je een koolhydraatarme levensstijl, dan kan je nog steeds genieten van een kommetje tomatensoep.

Hoe lang duurt het voor de soep klaar is?

Soep maken vraagt niet zo heel veel van je dag. Soep maken dat doe je op zeer korte tijd. Het enige wat tijd vraagt is de groenten snijden en wassen.

Als je soep maakt, kan je ook altijd kiezen voor diepvriesgroenten. Deze zijn even gezond als verse groenten en besparen jou de tijd van het snijden.

De soep kookt zichzelf gedurende 30minuutjes op het vuur, dan moet je nog even mixen, kruiden en het is klaar. Wil je helemaal zuinig met jouw tijd omgaan, dan kan je een grote pot soep maken zodat je nog soep kan invriezen.

Vermageren met soep!

Ja natuurlijk kan je vermageren met soep. Soep is voedzaam, bevat hoofdzakelijk groenten en is heerlijk lekker. Een gezonde soep kan je in principe zoveel nuttigen als je zelf wil. Zolang jouw soep gemaakt is met gezonde ingrediënten, is de soep zelf ook erg gezond.

Er bestaat zelfs een dieet van soep. Hierbij mag je hele dagen soep eten en wordt de rest van jouw voeding beperkt. Het is een dieet dat je 7 dagen volgt en waar je best mooie resultaten mee kan behalen. Soep zuivert jouw lichaam en kan een soort van detox proces op gang brengen.

Als je soep wil gaan gebruiken om gewicht te verliezen, dan kan je een soepdieet volgen of je kan ook gewoon voor jezelf een schema maken waarbij je beslist om bij bepaalde maaltijden alleen veel soep te eten. Omdat soep weinig calorieën bevat kan je heel veel eten zonder dat je er dik van wordt.

Tijd om soep te maken!

Wat heb je nodig?

Ik gebruik voor mijn tomatensoep dikke roma tomaten. Je kan evengoed trostomaten of vleestomaten nemen. Je kiest immers zelf welke tomaten jouw voorkeur wegdragen. Zolang ze maar rijp en mooi rood zijn!

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Tomatensoep is een soep waar ik ook graag wat extra groenten in doe. Tomaten zelf laten veel water na, maar weinig volume waardoor jouw soep snel te waterachtig zal zijn. De extra groenten zorgen voor textuur en voor een echte dikke soep.

Ik gebruik zelden of nooit aardappelen in soep. De soep heeft dat niet nodig, als je zorgt dat er genoeg zware ingrediënten inzitten die veel volume en structuur geven.

Dikke vleestomaten, twee of drie stukken selder, 1 dikke prei, 2 gele ajuinen, 2 grote wortels, Glutenvrije bouillon, 1eetlepel olijfolie.tomatensoep

Hoe maak je de soep klaar?

  • Doe in een grote soeppot een beetje olijfolie en laat deze warm worden.
  • Snij de ajuin in grove stukken.

Gezien de soep straks gemixt wordt, snij ik altijd grove stukken. Ook dat bespaart veel tijd.

  • Doe de ajuin in de pot als de olie heet is.
  • Roer met houten lepel eventjes om.
  • Was en snij de selder, prei en wortelen, in grove stukken en voeg ze toe.
  • Roer even om en zet het vuur wat lager.
  • Giet al een beetje water toe aan de pot, zodat de groenten niet aanbranden.
  • Was de tomaten en snij ze in vier.
  • Snij eventueel elk partje nog eens in drie kleinere stukken en voeg ze toe aan de kookpot.
  • Doe een lepel glutenvrije bouillon bij de tomaten en giet er 2 liter water over.
  • Breng de soep aan de kook.
  • Eens de soep kookt, laat je ze nog 20 minuutjes sudderen op een laag vuur.

Mixen!

Als alle groenten mals zijn, dan haal je de pot van het vuur, neem je de mixer en maak je er een gladde tomatensoep van. Als de soep te dik is, kan je steeds wat water bijvoegen, tot je de gewenste dikte hebt.

De soep is nu heerlijk om af te werken en te eten. Indien nodig kruid je nog een beetje bij met peper en zout. Je kan afwerken met wat gesnipperde basilicum. En eventueel wat extra kurkuma voor je gezondheid. Je kan er ook een scheutje room in doen.

tomatensoep

Als je houdt van vlees en balletjes, dan is jouw soep nu klaar om die balletjes te ontvangen. Zet de soep terug op het vuur, gooi er de balletjes in en laat de soep even doorkoken totdat de balletjes komen bovendrijven! Ik gebruik steeds voorgekookte kippenballetjes. Deze moeten eventjes doorkoken in de soep, gedurende vijf minuten en dan zijn ze klaar.

Eet je liever veganistisch, vegetarisch en glutenvrij, dan laat je de balletjes weg. Ik hou van balletjes in mijn soep en als ik echt heel eerlijk moet zijn :

Soep zonder balletjes…dat is geen soep!

Op weg met “Het Koolhydraatarm 30 dagen menu” naar een gezonde levensstijl!

Wil je nog meer receptjes die makkelijk klaar te maken zijn en die jouw een goed en gezond gevoel geven? Wil je nog meer ideeën opdoen en jezelf slank eten aan koolhydraatarme recepten? Dan moet je gewoon dit geweldige boek kopen!

Ik kan niet anders dan jou Het Koolhydraatarm 30 dagen menu aanbevelen! Mijn God wat is dat een verschrikkelijk goed receptenboek. Je krijgt alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan en met succes te vermageren. Lees hier mijn review over Het Koolhydraatarm 30 dagen menu.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *