Kan je vermageren door te wandelen? Ontdek het snel in dit artikel!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 20 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Wandelen is een uitstekende manier om wat meer beweging in jouw leven te steken. Wandelen is gezond en voor iedereen leuk om te doen.

wandelenVermageren door te wandelen? Kan dat dan wel? En waarom zouden we gaan wandelen? Dat is toch geen sport of wel?

Misschien moeten we gaan wandelen om actief te zijn en omdat we allemaal een paar kilootjes minder willen wegen en wat gezonder door het leven willen gaan.

Gezond zijn heeft twee aspecten. Je hoofd moet gezond zijn, maar ook jouw lichaam. Het ene kan immers niet zonder het andere.

Maar elke dag actief sporten en druk bezig zijn, dat is niet voor iedereen weggelegd. Daarom is het belangrijk om voor jezelf uit te zoeken wat je wél ziet zitten en wat je dan wél aankan.

Je moet dus een keuze maken. Voor heel zware mensen of mensen met fysieke ongemakken is wandelen een goed begin. Wandelen heeft zoveel voordelen en het is iets dat de meerderheid van de bevolking kan, zonder noemenswaardige problemen. Je trekt een paar goede schoenen aan en je gaat op stap!

Vind je het niet leuk om alleen op stap te gaan, neem dan iemand mee! Iedereen kan stappen dus je vindt zeker wel iemand die je wil vergezellen. En een hond wil altijd naar buiten, dus wandelen met de hond, is nog steeds een oplossing.

Kan je wel vermageren door te wandelen? Je zou denken van niet maar het antwoord is simpelweg JA.

Ja, je kan vermageren door te wandelen. Met elke dag een half uurtje tot een uurtje te gaan wandelen. Je verbruikt calorieën en als je daarbij gezond eet, dan zal je daarvoor beloond worden.

Belangrijk is te wandelen in een stevig tempo. Gebruik je armen tijdens het wandelen en zet er flink de tred in. Zo gaat je hartslag een beetje hoger en kan je op een goed vetverbranding-percentage zitten.

Wat zegt het wetenschappelijk onderzoek over wandelen?

Er is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat als je een afstand zou afleggen van 5 kilometer door te wandelen op een lekker vlot tempo, dat je dan evenveel vet verbrandt als wanneer je dezelfde afstand zou joggen.

Uit onderzoek is ook gebleken dat wandelen bijna net zo effectief is als gaan hardlopen. Beetje vreemd vond ik dat ook toen ik dat las, maar het kan zo maar even zijn! Heerlijk, dat je niet moet gaan rennen als je daar geen zin in hebt. Je kan gewoon een lekkere wandeling maken met hetzelfde effect.

wandelen

Er zijn veel verschillen tussen wandelen en hardlopen. Beiden hebben hun positieve en hun negatieve kanten.

  • Als je gaat wandelen worden jouw gewrichten niet zo zwaar belast.
  • Als je aan het wandelen bent, kan je kijken naar het uitzicht, een praatje maken, naar muziek luisteren en zoveel andere dingen. Deze kan je niet zo aangenaam doen als je aan het hardlopen bent.
  • Je kan erg lang wandelen. Hardlopen doe je minder lang.
  • Wandelen kan je makkelijker de hele dag door doen. Ik denk maar aan wandelen naar de bakker. Wandelen naar het werk of naar de winkel. Even een wandeling tijdens de lunchpauze. Er zijn zoveel mogelijkheden om tijdens een dag een wandeling in te plannen.
  • Wandelen kan heel rustgevend zijn en ondertussen kan je je hoofd leegmaken.
  • Het is gratis en het kost je niets.
  • Je kan het overal doen.
  • Wandelen kost dus wel meer tijd dan hardlopen. Je moet langer en vaker wandelen om dezelfde resultaten te behalen als bij hardlopen.
  • Van hardlopen wordt je sterker en gespierder dan van wandelen.
  • En bij hardlopen ga je je conditie, je fitnessniveau en je uithoudingsvermogen sneller verbeteren.

Wie kan er gaan wandelen om af te vallen? Voor wie is dit goed?

wandelenWandelen is zeker goed voor mensen die niet gewoon zijn om te sporten. Mensen die niet graag hardlopen of zwemmen en die zich niet fijn voelen bij groepsactiviteiten. Wandelen is goed voor mensen met fysieke beperkingen en die geen zware belasting van gewrichten kan verdragen.

Wandelen is een erg goed begin voor zwaardere mensen die voor de eerste keer willen starten met wat meer beweging. Mensen die niet houden van intensieve sporten of het misschien wél leuk vinden maar het nu nog niet aankunnen.

Wandelen is geschikt voor mensen die jarenlang te weinig beweging hebben gehad en nu terug wat actiever willen worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling om dadelijk op een zwaar intensief niveau te gaan sporten, zo maak je kans op blessures en dat kan dan ook niet de bedoeling zijn.

Heb je een dagje geen zin in hardlopen, zwemmen, fitness of eender wat jij graag doet, ga dan een wandeling maken. Als je sportief bent, zal je er geen massa’s vet mee verbranden, maar je hebt tenminste jouw beweging gehad en dat is beter dan stil zitten. Geniet er dus even van.

Waar moet je op letten?

Net zoals bij alle andere sporten is het wel belangrijk om op de juiste manier te starten. Het is natuurlijk de bedoeling dat we goede en positieve effecten gaan voelen van het wandelen en dit zonder pijnlijke neveneffecten.

Als we gaan wandelen en stappen, dan gaan we een vlot tempo aanhouden. Dat is erg belangrijk. Door steeds hetzelfde tempo aan te houden gaat jouw hartslag op een bepaald niveau komen. Die hartslag hebben we nodig om vet te gaan verbranden en optimaal te kunnen profiteren van onze wandeling.

wandelen

Ten eerste: wandel in een vlot tempo en houd deze snelheid aan. Een goed tempo is eentje van ongeveer 5 kilometer per uur. Zoals gezegd zorgt dat goede tempo voor een verhoogde hartslag en dus voor een verbranding van calorieën.

Wandel lang genoeg. Het heeft geen zin om een wandeling te maken van tien minuten als je écht wil gaan trainen. Wandelen vervangt jouw sportieve training dus je moet dan wel een half uurtje volhouden. Het beste is als je wandelt tussen de 30 en de 60minuten. Dan kan je een echte training doen en dan kan je het overtollige vet wakker schudden en verbranden.

Wandel/sport minstens vier keer per week. Maar als je het kan en je hebt er de tijd voor : doe het dan elke dag. Wandel rechtop, houd je rug recht en neem stevige stappen.

Let op jouw ademhaling. Dit is evident. Dat doe je ook als je fiets, zwemt of eender welke andere sport. Bij wandelen is het dus niet anders.

Na een maand of twee zou je het wandelen echt wel leuk kunnen gaan vinden en dan kan je beslissen om er lekker van te genieten om met een andere sport te beginnen.

Denk aan je voeding!

salade

Zoals bij elke sport, is de sport op zich niet genoeg om af te vallen. Het allerbelangrijkste bij afvallen is de voeding : wat je in je mond steekt. Daarmee bepaal je voor 70% jouw gewichtsverlies. De combinatie van sporten en gezond eten is de beste combinatie maar alleen sporten en voor de rest eten waar je zin in hebt, zal alle voordelen van het sporten te niet doen.

Je moet dus altijd, ongeacht welke sport, jouw voeding aanpassen. Eet gezond en beweeg erbij, de ideale combinatie.  Voor de meeste mensen is het zoeken naar gezonde recepten en zo een gezonde maaltijd bereiden best moeilijk. Hier zijn verschillende goede hulpmiddelen voor, dus geen excuus meer om er niet aan te beginnen.

Kookboek.

Ga je er dadelijk helemaal voor dan kan je kiezen voor het beste dieetboek van 2017: FitChef Turbo. Je vindt hier recepten die lekker zijn en makkelijk te maken. Geen gedoe, geen moeilijke eetschema’s met ingewikkelde producten, geen dure pillen of poedertjes. Gewoon simpele recepten die iedereen lust en waar iedereen kan van genieten.

Het leuke aan een goed receptenboek, met degelijk onderbouwde informatie in, is dat je het kan blijven gebruiken. Het is een aankoop waar je de rest van je leven van kan genieten. De recepten zijn lekker en gezond en je kan ze steeds op eender welk moment klaarmaken. Als je je streefgewicht behaalt en je bent tevreden dan nog kan je maaltijden uit de boeken klaarmaken. Ze zullen alleen maar nog lekkerder zijn!fitchef

Conclusie !

Wandelen is voor iedereen goed. Het is een vorm van bewegen en bewegen is sowieso een noodzaak in het leven. Wandelen is een fijne manier om aan je aantal stappen te komen, maar het zorgt ook voor rust in het hoofd en het lichaam. Zo kan je tijdens een wandeling eventjes bezinnen en nadenken over de dingen die gebeurd zijn tijdens de dag.

Om goed te kunnen wandelen heb je geen accessoires nodig en kan je onmiddellijk starten. Vooral voor heel zware mensen is het een goed begin. Je zal er erg veel kilo’s mee verliezen en eens je op een beter gewicht zit, kan je verder gaan met een andere sport.

Wandelen is een geweldige sport voor mensen die véél kilootjes moeten verliezen. Vermageren door te wandelen is een makkelijke manier om van de overtollige kilo’s af te raken. En wandelen is ontspannend.  Iedereen kan dus profiteren van een dagelijkse fikse wandeling!

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *