Vitamine D3 tekort? Ontdek hier wat je kan doen! - fitgezondengelukkig.be
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 29 januari 2019
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een vitamine D tekort kan zorgen voor veel ongemakken in je dagelijks leven. Welke klachten dat precies zijn en wat je er aan kan doen, lees je allemaal hier!

vitamine D tekortEen vitamine D3 tekort heeft best een grote invloed op onze gezondheid. Het wordt vaak afgedaan als een akkefietje, maar dat is het zeker niet.

Vitamine D is een soort van hormoon. Het is verwant met de andere hormonen en beïnvloedt deze dus ook. Denk maar aan cortisol, testosteron en cholesterol.

Mensen die in warme landen wonen hebben minder last van tekorten van vitamine D. Vitamine D krijg je immers van een heerlijk zonnetje op je huid. Omdat er in ons land meer regen is dan zon en wij Belgen graag binnen zitten, krijgen we niet heel veel vitamine D binnen.

Maar vitamine D is belangrijker dan je zou vermoeden. Veel mensen nemen dus een vitamine D supplement. Vitaminen en mineralen zijn bouwstenen voor ons lichaam en we kunnen maar beter zorgen dat ze in de juiste hoeveelheden aanwezig zijn in ons lijf.

Voor we gaan kijken naar wat we kunnen doen aan tekorten en welke voeding je dan het beste zou eten als je een vitamine D tekort hebt, zullen we eerst even kijken wat vitamine D dan precies is en wat het voor jou doet in je lichaam. Een menselijk lichaam is immers een heel vernuftig instrument.

Wij zijn immers opgebouwd uit allerlei kleine moleculen die allemaal heel netjes hun werk doen zodat wij gezond door het leven kunnen gaan. Is er één van de moleculen die niet goed functioneert, dan zullen we dat merken als zijnde een virus, bacterie of een andere ongemakkelijkheid.

Wat zijn vitaminen?

supplementenJa, laten we beginnen met het begin: wat zijn vitaminen nu eigenlijk? Wel, vitaminen zijn stoffen die mensen nodig hebben om hun lichaam normaal te laten functioneren. Maar het zijn ook stoffen die we zelf niet (of in te kleine hoeveelheden) kunnen aanmaken.

Vitamine D kan opgenomen worden via de huid die blootgesteld wordt aan de zon. Langs de andere kant kunnen we vitamine D ook opnemen uit onze voeding.

Je vindt het voornamelijk terug in voedingsmiddelen die door sommige mensen als ongezond worden beschouwt zoals vette vis, eieren en vlees.

Daardoor eten ze te weinig van deze voedingsmiddelen en krijgen ze dus ook een tekort. Vette vis en eieren zijn niet ongezond. Je kan ze dus rustig consumeren zonder hier bang voor te zijn. En deze voedingsmiddelen geven jou dan ook een gezonde portie vitamine D.

Wat is vitamine D3?

De zon is goed voor ons! En het is gezellig ook. Wij, mensen, worden vanzelf vrolijk als de zon schijnt maar de zon kan je ook heel veel goeds brengen voor jouw algehele gezondheidstoestand.

Wil jij ook overheerlijke recepten om snel en blijvend mee af te slanken? Maak het jezelf makkelijk! Er gingen al meer dan 2650 andere mensen mee aan de slag!

Ja! Ik wil meer informatie!

Waarvoor gebruiken we vitamine D in ons lichaam en waarom is het zo noodzakelijk? Vitamine D heb je nodig voor:

  • Sterke botten: Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de opbouw van onze botten. Mensen met een tekort aan vitamine D kunnen dus ook sneller last krijgen van zwakke botten of osteoporose. Vitamine D zorgt er immers voor dat er voldoende kalk wordt afgezet in de botten. Die kalk heb je nodig voor stevige botten.
  • Sterke tanden: ook tanden hebben veel vitamine D nodig om goed en sterk te kunnen groeien.
  • Een gezond gewicht.
  • Een goede gemoedsstemming.

Waar vind je vitamine D3?

De belangrijkste en ook makkelijkste manier om veel vitamine D op te doen is door in de zon te gaan lopen. De zon zorgt ervoor dat er vitamine D wordt aangemaakt in de huid. Dus door in de zon te lopen gaat het lichaam zélf vitamine D aanmaken.

vitamine D3 tekort

Doordat het lichaam alleen vitamine D aanmaakt in het bijzijn van de zon, verklaart dit wel waarom mensen vaker een vitamine D tekort hebben in de winterperiode. Hoeveel vitamine D jij aanmaakt, is afhankelijk van persoon tot persoon. Iedereen is anders, zo ook de werking van het lichaam.

De hoeveelheid vitamine D die aangemaakt wordt door de zon is afhankelijk van:

  • Onze leeftijd
  • Hoeveel pigment er in de huid aanwezig is.
  • Hoe lang je in de zon vertoeft.
  • Ga je met het blote vel in de zon of ben je bedekt?
  • De sterkte of intensiteit van de zonnestralen. (UV-straling)

De tweede manier om vitamine D op te doen is door onze voeding. Dit is niet zo makkelijk en zeker al niet als je kieskeurig bent, maar vitamine D vind je hoofdzakelijk terug in dierlijke voedingsmiddelen. Dan denk je maar aan:

  • Vlees.
  • Vette vis bv zalm, makreel.
  • Zuivelproducten.
  • Eieren.

Soms wordt er ook vitamine D toegevoegd aan bepaalde producten. Ik denk maar aan verschillende botersoorten. Hoeveel vitamine D jouw eten bevat is dan ook weer afhankelijk van wat je neemt en hoeveel je neemt. Het is dus telkens anders.

Waarom is vit D3 belangrijk voor ons lichaam?

Er zijn zoveel voordelen van vitamine D voor onze gezondheid. Zonlicht heeft een positief effect op ons als mensen. We worden er goed gezind en blij van. We krijgen meer energie. Je huid wordt er warm van en kan zichzelf opladen. Je krijgt een gelukkig en blij gevoel.

Het lichaam gebruikt het zonlicht om vitamine D aan te maken. Zo kunnen we ons immuunsysteem versterken en er voor zorgen dat we niet te snel ziek worden. Vitamine D is één van de vitaminen die jou ook beschermt naar de toekomst toe. Als je steeds voldoende vitamine D hebt, dan zal jij gezond oud worden.

Dit komt omdat vitamine D dus eerder bij de hormonen aanleunt en daardoor een groot effect heeft op al onze hormonen. Onze hormoonbalans en hormonenhuishouding is van levensbelang voor onze gezondheid en ons welbehagen. Het heeft immers rechtstreeks invloed op de celontwikkeling in ons lijf.

Wat zijn de voordelen van voldoende vitamine D in je lichaam:

  1. Een sterk immuunsysteem: Je zal minder snel ziek worden omdat jouw lichaam minder vatbaar is voor virussen en bacteriën. Vitamine D helpt om slechte bacteriën uit het lichaam te verwijderen.
  2. Sterke botten. Minder kans op botverkalking.
  3. Geestelijke gezondheid : Vitamine d is een belangrijke voedingsstof voor onze geestelijke gezondheid. Een gezonde geest in een gezond lichaam is niet zomaar een gezegde. Heb je een tekort aan vitamine D dan kan je wel eens last krijgen van donkere gedachte en depressies. Zeker in de winter.
  4. Je krijgt er sterke tanden van. En niets zo mooi als een mens met mooie blinkende sterke tanden.

Wat als je een tekort hebt aan vitamine D?

Als je een tekort hebt aan vitamine D dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Het zijn de meest voor de hand liggende oorzaken gezien je nu weet hoe vitamine D wordt opgenomen in ons lichaam.

  • We wandelen te weinig buiten waardoor we te weinig daglicht en zonlicht zien.
  • Te weinig eten van voeding die rijk is aan vitamine D zoals zalm, makreel, haring, eieren of vlees.
  • Er zijn aandoeningen aan lever en nieren die de aanmaak van vitamine D afremmen.

Welk risico loop je bij een tekort?

stevige bottenEen tekort aan vitamine D3 kan leiden tot botontkalking (osteoporose). Daarom is het aan te raden om er voor te zorgen dat jouw gehalte hoog genoeg is.

Denk eraan dat jij je wel altijd insmeert tijdens blootstelling aan de zon. Het is namelijk niet de bedoeling dat jouw huid gaat verbranden.

Een bleke huid verbrandt makkelijker. Maar het is ook zo dat een bleke huid makkelijker vitamine D zal aanmaken.

Je kan best regelmatig bij een bloedonderzoek jouw vitamine D3 laten checken. Als je er niet genoeg van hebt, dan kan je supplementen nemen of zelfs injecties laten zetten. Doe dit altijd in samenspraak met jouw arts. Zeker als je een vermoeden hebt van een tekort of grotere dosissen nodig hebt.

Bij een tekort aan vitamine D loop je ook een hoger risico op infecties en auto-immuunziekten. Net zoals een hoger risico op hart-en vaatziekten. Zo onbelangrijk is het dus niet!

Klachten die je krijgt bij een tekort aan vitamine D3?

Door het tekort aan vitamine D kan je klachten krijgen. Deze klachten kunnen wel vaker voorkomen, maar wees er dus wel alert op. Als je deze klachten hebt, dan kan je voor de zekerheid eens bloed laten nemen en dan een supplement vitamine D bijnemen.

De beste manier om jouw tekort aan vitamine D te weten te komen is door een bloedonderzoek te doen.

  • Zware vermoeidheid.
  • Spierpijnen.
  • Gebrek aan evenwicht.
  • Verlaagde immuniteit.
  • Gewichtsveranderingen.
  • Verhoogde bloeddruk.
  • Depressie.
  • Overmatig zweten
  • Gebrek aan energie
  • Droge huid.
  • Droge mond.

Als je een tekort hebt aan vitamine D kan je dat dus bijvullen door het nemen van supplementen of een vitamine D cure. Jouw lichaam kan ook een goede reserve opbouwen aan vitamine D en zou zo sterker kunnen worden.

Hoeveel je dan best bijneemt of welke vitamine D cure je dan het beste neemt, overleg je het best met jouw huisarts. Deze dokter kent jou en kan in samenspraak bekijken wat de beste aanpak is.

Wie maakt kans op een vit D tekort?

Door het feit dat wij in België of Nederland wonen geeft ons dat al een grotere kans op een vitamine D tekort. Simpelweg omdat het hier koud is en we veel minder zon zien dan in warmere landen.

vit D tekort vermoeidheid

Door het eten van veel suikers en ongezonde voeding in plaats van goede porties gezonde vetten, eieren en groenten wordt de kans nog groter dat we weinig vitamine D aanmaken. Daarom is het dus ook extra belangrijk om te kiezen voor gezonde voeding die jouw lichaam versterkt.

Bepaalde bevolkingsgroepen zijn gevoeliger voor een tekort aan vitamine D:

  • Zwangere vrouwen.
  • Baby’s.
  • Oude mensen.
  • Mensen met een donkere huidskleur.

Voor baby’s en kleine kinderen (jonger dan 4 jaar) wordt er aangeraden om dagelijks 10microgram extra vitamine D te geven. Voor volwassen mensen ligt die waarde eerder rond de 20microgram. Een maximum inname van supplement ligt dan wel rond de 100microgram per dag.

In de zomer zal je sneller zelf vitamine D aanmaken en heb je minder supplementen nodig. In de winter daarentegen is het meestal wel aan te raden vitamine D bij te nemen via supplementen. Let dus goed op jezelf en laat je met regelmaat controleren zodat je steeds voldoende vitamine D in jouw lijf hebt zitten.

Het effect van vitamine D3 op afvallen.

Als je probeert te vermageren dan is het heel belangrijk dat je jouw vitamine D gehalte op peil houdt. Een tekort kan er immers voor zorgen dat je niet zo snel kan afvallen of zelfs helemaal niet. Vitamine D bevordert een gezonde aanwezigheid van bacteriën in de darmflora.

vit D supplementen

We kunnen rustig stellen dat het nemen van voldoende vitamine D een gunstig effect heeft op ons gewicht. Maar hoe komt dat dan? Er zijn 3 grote redenen waarom voldoende vitamine D belangrijk is voor jouw gewicht en de strijd in het afvallen.

1.Vitamine D heeft een invloed op de vetcellen.

Het zorgt ervoor dat er geen nieuwe vetcellen worden aangemaakt. Het zorgt er ook voor dat de vetopslag zal gaan verminderen. Hierdoor krijg je dus minder vetcellen. De vetcellen die je al bezit zullen minder snel gevuld worden en dus ook in volume afnemen.

2.Vitamine D zorgt voor meer serotonine.

Wat is dat voor een beest? Wel serotonine is een neurotransmitter die aanwezig in ons lichaam. Neurotransmitters zijn een soort van hormoon stofjes die het lichaam helpen met allerlei processen.

Serotonine helpt mee in bijvoorbeeld het in stand houden van ons dagelijks ritme en ook op onze gemoedstoestand. Serotonine geeft jou een prettig gevoel en stimuleert een geluksgevoel. Als je er tekort van hebt, kan het net de depressieve stemmingen stimuleren.

Deze neurotransmitter werkt ook naar een gevoel van verzadiging en kan er dus voor zorgen dat je sneller voldaan bent en minder behoefte hebt om te gaan eten. Doordat je minder eet en minder behoefte hebt aan eten, zal je minder calorieën opnemen en dus meer kans hebben op afvallen.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

3. Aanmaken van testosteron.

Testosteron is ook een hormoon dat aangemaakt wordt in ons lichaam. Dit stofje helpt ons om gewicht te verliezen en vetcellen ter verminderen. Testosteron stimuleert immers onze vetverbranding(het metabolisme) zodat we meer calorieën gaan verbranden.

Net zoals serotonine zal ook testosteron de aanmaak van nieuwe vetcellen blokkeren en de bestaande vetcellen minder gaan vullen. Zo zullen bestaande vetcellen in volume afnemen en zal je gewicht gaan verliezen.

Hoe kan je vitamine D aanvullen op een gezonde manier?

zalm met vitamine DJe kan vitamine D aanvullen door:

  • Veel buiten te komen als de zon schijnt. De zon op jouw gezicht laten schijnen is al een goed begin, zeker in de winter.
  • Door de juiste voedingsstoffen tot jou te nemen.
  • Een supplement te nemen van vitamine D.
  • Een vitamine D cure te volgen, op aanraden van jouw arts.
  • Je laten injecteren met vitamine D capsules.

Wat is de aanbevolen dosis voor vitamine D?

De vraag is dan natuurlijk hoeveel vitamine D wij mensen nodig hebben. Of hoe lang moet je in de zon zitten om genoeg vitamine D binnen te krijgen? En kan dat niet op een makkelijkere manier?

Ben je regelmatig buiten en doe je veel werk of sport in de openlucht dan is de kans groot dat jij voldoende vitamine D aanmaakt. Je hebt immers maar 15-20minuten zonlicht nodig om al een goede portie vitamine D aan te maken. Denk hierbij wel aan het feit dat jouw hoofd en handen onbedekt moeten zijn.

De zon moet aan de huid kunnen. Als je alles afdekt door kleren, mutsen, sjaals en handschoenen dan krijg je niet voldoende of helemaal geen vitamine D binnen.

Voor sommige mensen wordt een supplement van 400 IE voorgesteld. Ik denk dan aan kinderen, mensen die weinig buiten komen, mensen die een sluier dragen, zwangeren en iedereen vanaf een jaar of 50. Als je al osteoporose of botontkalking hebt, dan wordt er aangeraden om 800 IE supplement te nemen.

Waar kan ik Vitamine D3 kopen?

Dat is niet zo heel moeilijk. Vitamine D kan je makkelijk kopen in eender welke apotheek. Maar je kan het ook bij een kruidvat of een andere drogisterij kopen. Ik bestel mijn supplementen steeds online bij body en fit. Hier hebben ze  goede kwaliteit en een ruime keuze tussen verschillende merken.

Vitamine D en calcium.

Als je een supplement vitamine D gebruikt, dan is het aan te raden om tegelijkertijd te zorgen voor een goede inname van calcium. Calcium en vitamine D werken samen en moeten in balans zijn. Daarom is het ook belangrijk dat je beiden goed in het oog houdt.

Calcium is evenzeer belangrijk voor de botstructuur en de botopbouw. Stevige botten krijg je door genoeg calcium in te nemen. Vroeger werd dit wel eens afgedaan met veel melk drinken en petit gervais eten voor kinderen. Ondertussen weten we dat er ook andere manieren zijn om voldoende calcium binnen te krijgen.

Waar vind je calcium?

Calcium vind je hoofdzakelijk in melkproducten. Dus melk, yoghurt, platte kaas, kwark en al dat soort dingen. Voor mensen die geen melk drinken of geen lactose mogen, kan je ook een notenmelk kiezen die is aangevuld met extra calcium. Dit staat altijd goed zichtbaar aangeduid op de fles.

Er zit ook calcium in sommige soorten groenten al is dat niet zo heel erg veel. Ik denk dan aan groenten als groene kool, broccoli, spinazie, spitskool, amandelen en hazelnoten, vijgen en sardientjes. Ook in sommige graansoorten zit een beetje calcium.

Maar ben je veganistisch en wens je geen zuivelproducten met lactose te consumeren dan is het absoluut aan te raden om een supplement calcium in te nemen samen met de vitamine D.

Conclusie: Vitamine D3 tekort!

de zon geeft vitamine DAls je gezond bent, gezonde voeding tot je neemt en voldoende daglicht ziet, heb je geen reden om aan te nemen dat je een tekort zou hebben aan vitamine D.

Maar ben je niet zeker en heb je toch een paar klachten die in de richting van een tekort kunnen wijzen, is het aan te raden een supplement te nemen.

Heb je klachten, ben je zwanger, heb je jonge kinderen, ben je een vrouw die borstvoeding geeft of net in de menopauze zit of kom je de deur nooit uit, dan is het misschien wel aan te raden om jouw lichaam een plezier te doen en het een handje te helpen.

Wil je zeker zijn, ga dan even langs jouw huisarts en laat een bloedname doen. Je kan ook met hem bespreken welke supplementen dan goed zouden zijn en in welke dosis.

Vitamine D maakt een mens gelukkig, ga dus lekker zonnen en relaxen en geniet ervan!

Wil je graag een boek lezen over vitamine D en de effecten op onze gezondheid? Dat kan. Ik las er twee. Ze zijn boeiend en leerrijk als je hiermee aan de slag wil gaan.

vitamine Dhet hormoon vitamine D

Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten. Dit boek geeft jou een heldere kijk op hoe belangrijk vitamine d is voor jouw lichaam en in de strijd tegen ziekten.

Superhormoon Vitamined. Geeft je een heldere uitleg over vitamine D als hormoon en de verhouding naar andere hormonen toe. Als je worstelt met jouw hormonenbalans is dit zeker een aanrader.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *