Aan de slag met een voedingsdagboek app op jouw telefoon!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
afvallen 9 januari 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Zou je ook graag een beter idee hebben over wat je eet en hoeveel je eet? Dan is een app wel een handig instrument om je daarbij te helpen.

voedingsdagboek“Een VOEDINGSDAGBOEK APP?” vroeg mijn schoonzus aan de kersttafel terwijl ze nog een beetje dessert op haar bord schepte. Ze had er nog nooit van gehoord en ze was zeker dat dat niets voor haar was.

De kerstvakantie is voorbij. We hebben allemaal een heerlijke tijd gehad van familiefeesten en lekker eten. Hier en daar werd er geschranst en een glas teveel gedronken.

Maar nu zijn we zo ver. De werkweken zijn terug begonnen, de routine is er terug en de kinderen gaan terug naar school. Tijd dus om alles terug op schema te krijgen en te werken aan onze gezondheid.

Het is altijd handig om wat hulpmiddeltjes in de buurt te hebben. Hulpmiddeltjes die ervoor zorgen dat we op schema blijven en die het ons makkelijker maken. Iedereen gebruikt ze of wil ze gebruiken, en het is zeker geen schande. Integendeel. Het zou stom zijn als we ze niet gebruiken!

Ik ben iemand die heel erg houdt van schrijven. Op een blad met een balpen. Maar we hebben tegenwoordig allemaal een smartphone en gebruiken hem graag. Dus waarom niet om onze gezondheid in het oog te houden. Ik gebruik hier alvast een app voor.

Een voedings-app kan je helpen om jouw eetpatroon en voedingsgewoontes even onder de loep te nemen. Hierdoor kan je dadelijk zicht krijgen op hoeveel je eet maar ook op wat je eet en wat dit bijdraagt aan je gezondheid.

Onderzoek wijst uit dat mensen die dit doen, een gezonder gewicht zullen handhaven.(bron)


Een notitieboekje als voedingsdagboek.

voedingsdagboekHet schrijven in een notitieboekje heeft zo zijn voordelen. Je wordt immers verplicht om even te gaan zitten en na te denken over waar je mee bezig bent.

Schrijf je plan op.

  • Wat ga je doen?
  • Wat zijn jouw doelstellingen en
  • Wat wil je graag bereiken?

Zet in dikke letters of stift in het begin van het boekje jouw doel. Wil je graag 55kilo wegen dan kan je dat prima vooraan op de eerste bladzijde schrijven. Geef jouw doel volume en positiviteit mee.

En schrijf alles in de hedendaagse tijd. Niet als een verlangen maar wel als iets dat al aanwezig is. Iets dat er al is. Zo zal je je lichaam en geest alvast het juiste beeld meegeven.

Hou het boekje dicht bij je en vergeet er niet dagelijks in te schrijven. Dit boekje wordt jouw beste vriend en je kan niet meer zonder. Jouw notitieboekje draagt alle belangrijke stappen met zich mee en is je steun naar de toekomst toe.

Onderzoek toont aan dat mensen die calorieën opslaan en tracken meer zullen afvallen en het gewicht er ook echt kunnen afhouden. (bron) Door de controle van wat er geconsumeerd wordt, blijven deze mensen aandachtig voor de voedingsmiddelen die ze dagdagelijks kiezen.(bron)

Een voedingsdagboek app op de telefoon.

Omdat je in jouw notitieboekje geen zicht hebt op inname van calorieën, zoeken we daar nog een handig hulpmiddel voor. Het is belangrijk om te weten hoeveel calorieën je eet en wat de hoeveelheid van macronutriënten is. Wat je eet en hoeveel dit doorweegt in je dagelijkse behoefte is het geheim voor het afvallen of bijkomen van extra kilo’s.

Ik weet dat er veel praatjes worden verteld en veel diëten op tafel worden gesmeten maar als het puntje bij paaltje komt , draait alles maar om 1 ding : Wat eet je, hoeveel calorieën bevat het en hoe actief ben jij vandaag geweest?

Omdat ik het belangrijk vind een handige manier van calorieën tellen, bij de hand te hebben, heb ik gekozen voor een voedingsdagboek app op mijn telefoon. Met deze voedingsdagboek app kan je elk voedingsmiddel ingeven en dan weet je dadelijk hoeveel calorieën je daarmee nuttigt.

Yazio of MyfitnessPal.

Ik heb lange tijd MyFitnessPal gebruikt. Erg handig in gebruik en doet exact wat het moet doen. Je geeft jouw gewicht in en je lengte. Je bepaalt hoe actief je bent en de app berekent hoeveel calorieën jij per dag mag eten om gezond te zijn en toch nog af te vallen.

voedingsdagboek fitnesspal

Zoals we allemaal weten, is afvallen een kwestie van ‘calorieën in’ en ‘calorieën uit’ in een goede balans te hebben. Deze apps zijn erg handig om dit te berekenen.

Je kan elk voedingsmiddel ingeven bij ochtend, lunch, diner of tussendoortje. De app zoekt voor jou het juiste aantal voor de juiste hoeveelheid. Zo kan je perfect alles in de hand houden en ervoor zorgen dat je de juiste proporties binnen neemt.

Bij deze apps, kan je ook ingeven en kijken van welke macronutriënten je hoeveel binnenkrijgt. Hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten in het eten zitten. Erg handig voor mensen die al bewust een bepaalde richting uit willen met sporten bijvoorbeeld.

Sinds kort ben ik overgeschakeld naar Yazio. Ik wilde wel eens iets anders en het werd mij aangeraden. Yazio is ook prima en ziet er wat leuker en fleuriger uit dan  MyFitnessPal.

Je kan dus eigenlijk zelf kiezen welke je wil gebruiken en waar je het meeste plezier uit haalt.

Werkt het juist?

Myfitnesspall geeft een foute hoeveelheid van calorieën inname aan. Als je in de app aangeeft hoe groot je bent en hoeveel je weegt, dan kom je al snel op 1200cal per dag. Maar voor de meeste mensen is dat gewoon veel te weinig.

Als je daarenboven nog een serieuze sporter bent, dan kom je zeker niet toe met 1200calorieën op een dag. Ook bij mij gaf hij verkeerde aantallen aan. Ik raad je dus zeker aan even uit te rekenen wat je BMR is en op basis daarvan te kijken hoeveel calorieën jij écht nodig hebt.

Deze kan je dan zelf ingeven in de app en dan past hij zich aan, aan jouw keuze. Belangrijk is dat je weet dat een normaal mens die een beetje actief is, toch al makkelijk 1500cal nodig heeft om de dag door te komen. Denk er ook aan, dat te weinig eten ook kan zorgen voor dikker worden.

Het is dus heel belangrijk dat je het juiste aantal calorieën eet voor jouw persoonlijke situatie.

Afvallen is zoveel makkelijker met een beetje hulp.

Afvallen is echt veel makkelijker op deze manier. Je krijgt immers een duidelijk beeld van wat je eet, hoeveel je eet en wat er goed en fout gaat. Zo kan je de dag zelf nog je eten aanpassen of je kan de dag erna beter gaan doen.

Ook heel erg handig en een grote hulp om op het juiste spoor te blijven, is een planning maken voor de dag en zelfs voor een week. Als je op voorhand vastlegt wat je gaat eten en wanneer, dan is de kans groter dat je je houdt aan het plan. Maak een schema voor de volgende dag en houd je eraan.

Je kan zelfs een hele week op voorhand inplannen en op basis daarvan lekkere boodschappen gaan doen. Zo heb je een duidelijk eetplan gemaakt voor jezelf en als je je daar aan houdt, zal je zeker gewicht verliezen. Met de app zie je dan ook op voorhand hoeveel calorieën je zal binnen nemen.

Het enige wat je moet doen, is zorgen dat je meer calorieën verbrandt, dan datgene dat je binnen krijgt. En met deze app weet je exact wat je eet en hoeveel/welke macronutriënten bepaalde voedingsmiddelen bevatten. Zo krijg je een quasi perfect beeld van jouw voeding en gewoontes.(bron)

Als je consequent een voedingsdagboek bijhoudt en je bent hier ook eerlijk in (je logt de voeding die je eet en je liegt niet) dan is dit een erg goed instrument om met professionele begeleiding aan de slag te gaan. De arts zal immers op deze manier snel kunnen zien waar het misloopt.(bron)

Voedingsdagboek app bijhouden.

Het ingeven van wat je zoal eet op een dag is echt super simpel. Je geeft heel makkelijk in wat je eet en hoeveel je van iets eet. Je kan kiezen tussen gram, stuks, eetlepels, cups.  Alle mogelijkheden zijn aanwezig. En als de app een product niet kent, dan kan je het scannen met de barcode of het zelf ingeven.

Een voedingsdagboek app is de handleiding naar een gezond leven omdat je zo een beeld hebt van wat je eet. Je hebt een duidelijk zicht op jouw keuzes en jouw gedrag. Je kan het bijsturen waar nodig en dit vrijwel dadelijk.

Als je een voedingsdagboek bijhoudt, zou je ook wel eens kunnen verschieten van wat bepaalde voedingsmiddelen echt doen in je lichaam. Als je bijvoorbeeld elke dag 5 chocotoffen eet, maar eigenlijk niet weet wat dat dan echt wil zeggen, dan kan je dat nu wel gaan opzoeken.

Zijn elke dag 5 chocotoffen nog de moeite waard of ga je er vanaf nu maar 2 nemen?

Een voedingsdagboek is iemand die je op de vingers tikt. En laat dat net heel erg handig zijn als je doelen gesteld hebt en die wil bereiken op een zo makkelijke manier en liefst zo snel mogelijk. Een stok achter de deur. De feiten voor jouw neus. Zwart op wit. Daar kan je niet tussenuit.

5 redenen waarom een voedingsdagboek verstandig is.

Als het voor jou nog niet helemaal duidelijk is waarom je dan een voedingsdagboek zou moeten bijhouden, dan is het misschien goed deze 5 puntjes nog even door te nemen. (bron) Zo krijg je een helder zicht op de voordelen van het controleren van wat je eet.

  • Je wordt bewust van wat je eet en kan dan ook gaan handelen naar beter.
  • Je wordt zelf verantwoordelijk voor je eigen keuzes.
  • Leren hoe jij eet en of je dit kan wijzigen.
  • Je leert hoeveel calorieën per dag je moet eten.
  • Je hebt een duidelijk zicht op je vooruitgang

Naar wat moet je kijken?

Het is één ding om te weten dat er een voedingsdagboek app bestaat om al je gegevens en voedingsmiddelen in te geven, maar langs de andere kant moet je het ook nog kunnen begrijpen en lezen.

voedingsdagboek

Op basis van je leeftijd, lengte en gewicht wordt er een berekening gemaakt hoeveel calorieën jij nodig hebt om af te vallen.

Stel je voor dat dat zou neerkomen op 1400 calorieën. De app zal dan aangeven dat jij 1400cal mag eten elke dag. Deze kan je een hele dag verspreiden tussen ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes.

Je kan zelf ook ingeven hoe je die 1400 calorieën graag wil verdelen in eiwitten, vetten of koolhydraten. Je geeft dit aan in percentages.

Elk voedingsmiddel dat je ingeeft, komt in een percentage in je lijst te staan. Zo kan je zien hoeveel eiwitten er bijvoorbeeld in bloemkool zit. Of hoeveel koolhydraten je inneemt met een bakje frambozen.

Op basis van deze informatie kan je ook uitgebreid je voedingskeuzes maken. Wil je meer eiwitten dan zoek je meer voedingsmiddelen met eiwitten, wil je meer vet dan zoek je dat. Het voedingsdagboek telt alles bij elkaar op.

Welke voedingsdagboek app kies je dan?

Zoals gezegd zijn er best veel voedingsdagboek app’s voor dit soort dingen. Ik denk aan MyFitnessPal en Yazio. Maar je hebt ook Lifesum, CalorieTeller,Calorierekenaar. Je hebt een app van Weight Wachers, My Diet Coach en nog veel meer.

Het is een kwestie van kiezen waar jij het liefste mee werkt. Allemaal even downloaden en uitproberen en dan een keuze maken. Ik hou het meest van MyFitnessPal en Yazio. Maar ieder mens is anders, dus ik stel voor dat je er zelf ook even mee aan de slag gaat om te kijken waar je dan uitkomt.

Gebruik een voedingsdagboek dat jou geeft wat je nodig hebt of wat jij nodig vindt. Alles moet zo ingesteld zijn dat jij jouw doel bereikt en dus kies je die hulpmiddelen die jou brengen waar je wil zijn! Kies waar je je goed bij voelt en ga aan de slag!

Extra hulp met de Afslank Receptenbijbel.

Dit is een foto van de afslankreceptenbijbelIn dit boek vind je allerlei recepten die je helpen met het eten van de juiste hoeveelheid calorieën op het juiste tijdstip van de dag. Je krijgt meer dan 80 recepten. Je kan ze makkelijk ingeven in je voedingsdagboek en je weet precies wat je gegeten hebt.

De recepten zijn snel klaar te maken en allemaal te maken met volwaardige producten. Voedingsmiddelen die je lichaam ook echt voeden van binnenuit en je zo gezond, fit en slank maken. Absoluut jouw investering waard.

Hier kan je een review lezen over het boek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *