Witlofsalade met appel, spekjes en een mosterdvinaigrette!
Fitgezondengelukkig.be - Dé website over gezondheid en gelukkig zijn!
recepten 15 mei 2018
Marjolein Geen reacties

Wil je ook graag fit en gezond worden? En toch lekker eten? En weet je niet goed hoe daaraan te beginnen? Dan kan dit wel eens dé oplossing voor jou zijn!

Ja, ik wil fit en gezond worden!

Een recept voor een heerlijke witlofsalade met appeltjes en spek. Het is makkelijk en simpel om te maken. Het zorgt voor een frisse toets bij eender welk gerecht! Een absolute aanrader!

witlofsalade

Een witlofsalade kan erg lekker zijn. Het is heerlijk om een gezonde salade te eten die overgoten is met een heerlijke dressing.

Er zijn duizenden manieren om sla te maken en er zijn duizenden manieren om te kiezen wat je erin wil. Salades met pasta, salades met rijst of salades met quinoa. Slaatjes met kikkererwten of linzen.

Kortom kan je je keuze maken uit salades met extra koolhydraten of zonder. Hangt er vanaf wanneer je de salade eet en wat de bedoeling ervan is.

Er is ook een verschil tussen maaltijdsalades of salades die je serveert als bijgerecht. Als bijgerecht heb je salades die voornamelijk bestaan uit groenten.

Maar hoe je het ook draait of keert, salades zijn heerlijk en gezond. We mogen er dus best veel van eten. Je voedt jouw lichaam van binnenuit en daar kunnen we alleen maar vrolijk van worden!

Vandaag maak ik een witlofsalade als bijgerecht. Deze salade betreft een pure salade die je ergens bij kan consumeren. Het bestaat dus voornamelijk uit groentjes die je een beetje extra smaak geeft met nieuwe ingrediënten.

witlofsalade

Je weet dat elk recept mogelijkheid geeft tot variatie. Als je niet houdt van iets, dan haal je het eruit en vervang je dat door een ander voedingsmiddel. Of je kan natuurlijk ook gewoon jouw best doen om eens iets nieuws te proeven.

Hou je niet van witloof dan is deze witlofsalade waarschijnlijk niets voor jou.

Smaken moet je leren proeven en leren lekker vinden. Dat is geen fabeltje, dat is wel degelijk écht zo. Je kan immers niet alles lekker vinden en dus moet je jezelf trainen in verschillende smaken. Er wordt gezegd dat je iets toch een tiental keren moet gegeten hebben voor je de smaak ervan kan appreciëren.

Wat heb je nodig?

Wat heb je nodig om een witlofsalade te maken? Wel eigenlijk niet zoveel. Je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het is!  Je kan een salade maken met een basis aan hulpmiddelen.

  1. Een koksmes: Een goed scherp mes dat heerlijk zacht snijdt waardoor het vanzelf door de groenten heen glijdt. Je kan zo een mens simpelweg in een winkel kopen. Een winkel zoals bijvoorbeeld de Ikea, of de Blokker of iets dergelijks. Koop er ineens een snijblok bij zodat je jouw mes op tijd en stond kan aanscherpen.
  2. Een snijplank: Een snijplank is belangrijk. En een goede snijplank is belangrijk en een goede investering. Sommige mensen hebben van die kleine plastieken plankjes maar deze zijn onhandig en niet gezond. Plastiek kan je best zoveel mogelijk vermijden in jouw huishouden. Hout is dus de beste keuze! Een houten snijplank!
  3. Een kom : Ja dat is onnozel maar wel noodzakelijk als je een lekkere salade wil maken en die goed door elkaar moet mixen. Ook hier geldt de regel dat plastiek niet goed is voor ons, en dat je dus beter gaat voor hout of glas. Neem de kom groot genoeg.
  4. De groenten: Haha, uiteraard! Geen salade zonder groenten. Dus hup naar de groentewinkel en inkopen die verse groenten. Dat is wel zo belangrijk!

Hoe begin ik aan een gezonde salade?

Dat is niet zo moeilijk. Je kiest de basis groente. Waar heb je zin in of wat wil je maken? Ga je voor sla? Of wil je net een salade zonder de typische sla blaadjes maar met basisingrediënt eerder wortelen of witte kool? Witloof of broccoli? Komkommer kan ook een mooie basis zijn voor een salade. Je kan immers alle kanten op. Jij kiest wat je wil!

Als je je basis groenten gekozen hebt, dan kan je daarna kijken wat er lekker bij past en wat nog een goede match zou zijn. Vaak kan je dat simpel bekijken aan de hand van de kleuren. Kleur past immers goed bij kleur en dus kan je zo er alle kanten mee op.

TIP: Wil jij graag koolhydraatarm eten? Maak dan gebruik van het koolhydraatarm 30 dagen menu! De recepten zijn gemakkelijk en snel klaar te maken! Daarnaast val je gemiddeld een 2kilo per week af! Bekijk hier het koolhydraatarm 30 dagen menu.

Heb je blaadjes sla, dan kan je er een tomaatje of paprika bij snijden. Heb je wortel als basis , dan zorgen rode en witte kool voor een mooi kleurenpallet. Bij komkommer horen dan vaak ajuintjes. Maar ook bij tomaatjes kan je lekkere ajuintjes snijden en ze samen mengen wat rauwe champignons.

Je kan dus zelf kiezen welke groenten je neemt en eens je daarin gekozen hebt, moet je ze alleen nog gaan kopen. Mee naar huis nemen. Jouw kom, mes, en snijplank klaarleggen en beginnen met het snijden van al je ingrediënten.

Verschillende soorten sla.

ijsbergslaEr zijn verschillende soorten sla. Dat is echt zo, maar de ene is gezonder en voedzamer dan de andere.

Heel veel mensen grijpen naar de makkelijkste soorten sla omdat ze tja, makkelijk zijn. Andere mensen kiezen voor de smaak of voor de kindjes. Kiezen op basis van gezondheid is niet altijd zo makkelijk.

  • Ijsbergsla : Is makkelijk maar niet zo voedzaam. Het is de minst voedzame sla die er is. Indien mogelijk, neem je dus beter een andere sla.
  • Een krop sla : De simpele, makkelijk salade, zo van het veld geplukt. Groen en in grote bladeren eraf te scheuren. Vergeet dit soort sla zeker niet te wassen. Deze is gezonder dan ijsberg, maar je kan nog beter doen!
  • Eikenbladsla: Dit soort sla is erg gezond. Het zijn donker groene blaadjes die vol zitten met goede stoffen die je lijf blij maken. Je hebt verschillende soorten eikenbladsla maar draai ze lekker door een salade en je zit altijd goed.
  • Rucola: Heerlijk is dat, maar niet zo zeer voor kindjes. Het heeft een beetje een bittere smaak waar niet iedereen van houdt. Rucola zit vol met eiwitten en is dus absoluut een voltreffer voor mensen die een gezonde portie eiwitten naar binnen wil krijgen. Rucola met een dressing van sesamolie en sojasaus is een absolute voltreffer!
  • Romeinse sla: Als je houdt van ijsbergsla en het moeilijk vindt om deze te vervangen dan is de Romeinse sla absoluut de perfecte vervanger. Deze sla is ook makkelijk te snijden en lekker knapperig. Het zit vol vitaminen en mineralen waar je lijf blij van zal worden.

Witloof.

Witloof of Witlof is een bladgroente, een bladgewas dat geteeld wordt in het donker. Je kan witloof koud en warm eten. Witloof wordt vaak warm gegeten. Het is een populair gerecht. Ik denk maar aan witloof in ham en kaassaus. Maar je kan witloof ook zachtjes laten aanstoven/stomen in een pan met een beetje water.

Witloof smaakt vaak een beetje bitter. De meeste kinderen houden er niet van. Om die bittere smaak een beetje weg te werken, kan je de witloof zachtjes op smaak brengen met een beetje bruine suiker. Zo kan ze een beetje karameliseren en zo zal het bitter niet meer aanwezig zijn.

Als je de witlof gebruikt om te verwerken in salades kan je er alle kanten mee uit. Je kan de blaadjes apart nemen en ze vullen als kleine bootjes. Maar je kan ze ook klein snijden of versnipperen en zo vermengen in een lekkere maaltijdsalade. Of je kan er een salade van maken die dient als bijgerecht.

Wil je graag 3 tips om te starten met een gezond leven? Druk dan hier op de knop! En ik help jou op weg!

Stuur mij de 3 tips!

Recept: Witlofsalade met appel en spekjes.

En dan is het tijd voor dit heerlijke receptje voor een geweldig witlofsalade. Het is verfrissend en zelfs kinderen houden ervan. De smaak van witloof wordt een beetje gecamoufleerd door het zoete van de appel. Samen met de makkelijke vinaigrette is dit super lekker als bijgerecht.

witlofsalade

Ik maak deze salade erg vaak met een stukje kip of een stukje vis. Soms maak ik er ook wat pasta bij. Ik hou ervan om bij mijn pasta ook nog een extra portie groenten te serveren. Dit slaatje is daar ideaal voor.

Wat heb je nodig:

  • 5 stronkjes witloof
  • 2 appels
  • 1pakje spekreepjes
  • gele ui
  • mayonaise/yoghurt
  • mosterd
  • zout en peper
  • citroensap

Hoe maak je het:

  • Simpel! Neem een snijplank en een mes. Haal de blaadjes van een stronkje witlof. Leg ze op elkaar en snij ze in de lengte in de twee. Snij er dan dunne reepjes van. Doe dit met de vijf stronkjes. Gooi de dunne reepjes in jouw slakom.
  • Neem de twee appels. Snij ze in grote stukken en daarna de grote stukken in kleine stukjes. Doe de kleine stukjes appel bij de witlof reepjes in de slakom.
  • Neem een pan. Zet het vuur op en wacht even tot de pan lekker warm wordt. Doe er dan de spekjes in. Laat ze lekker krokant bakken, zoals jij ze lekker vindt. Laat de spekjes staan tot ze afgekoeld zijn.
  • Neem de gele ui. Pel hem en snij in kleine stukjes. Voeg bij de salade.
  • Als de spekjes afgekoeld zijn, doe je in de slakom bij de andere ingrediënten.
  • Mix alles goed door elkaar met een lepel.

Tijd voor het sausje:

  • Neem een tas of een kommetje.
  • Doe in de tas een 3tal eetlepels mayonaise.
  • Knijp er een halve citroen in uit.
  • Doe er peper en zout in.
  • Doe er 1 theelepeltje mosterd bij.
  • Roer alles goed door elkaar totdat je een vloeibare dressing krijgt.

vinaigretteJe kan de mayonaise ook vervangen door yoghurt dan wordt het iets minder smeuïg. Dan is het een beetje gezonder. Ikzelf neem steeds de mayonaise. De drie lepels die door de volledige witlofsalade gaan, zijn te verwaarlozen met de hoeveelheid die je dan uiteindelijk echt eet.

Giet het sausje nu over de witlofsalade in de kom en roer alles goed door elkaar. Nu heb je een heerlijke witlofsalade overdekt met een glansje van heerlijke dressing. Serveer hierbij een lekker stukje vlees of vis en je kan lekker beginnen smullen.

                                                                  ENERGIE

Calorieën in witlofsalade.

De calorieën in de witlofsalade zijn voornamelijk afkomstig van de bij-producten en niet van de witlof zelf. Witlof zelf is niet zo calorierijk maar mayonaise en spek zijn dat natuurlijk wel.

Neem een mayonaise met weinig toegevoegde suikers. Daardoor zal de mayonaise zo gezond mogelijk zijn. Spekjes bevatten ook best wat calorieën. Mosterd en appel vallen wel mee.

Een gezonde portie witlofsalade waar jij je buik kan mee voleten, zal dus ongeveer 150calorieën bevatten.

Conclusie witlofsalade.

Een heerlijke salade die je goed maakt, kan voor veel energie zorgen. Je krijgt lekkere en goede voedingsstoffen binnen. Mineralen en vitaminen. Antioxidanten en zoveel meer dat jouw lichaam nodig heeft. Gebruik een gezonde dressing en vul de salade aan met een goede portie vet zoals noten of avocado.

Op deze manier haal je alles uit je sla en jouw maaltijd en zal je lichaam zich steeds beter gaan voelen. Een lichaam kan helemaal genezen als het van binnenuit kan genezen. Dit doen we door gezond voedsel tot ons te nemen.

O ja! Dit geweldige koolhydraatarm 30 dagen menu geeft jou alles wat je nodig hebt om gezond te worden!Het is super makkelijk en heerlijk lekker!

Ja! Ik wil het menu bekijken!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *